Dopravci Železnice

PŘEHLEDNĚ: Kde skončil v neděli prodej jízdenek na vlak a kam se vrátili pokladní ČD

Jízdenky na nádraží v Brandýse nad Labem začali prodávat zaměstnanci ČD. Foto: Jan Polák / Wikimedia Commons
Jízdenky na nádraží v Brandýse nad Labem začali prodávat zaměstnanci ČD. Foto: Jan Polák / Wikimedia Commons

Neděle přinesla kromě změny jízdního řádu i jinou novinku na 29 železničních stanicích. Od neděle na nich nekoupíte jízdenku u výpravčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), ale buď od pokladních Českých drah nebo jedině ve vlaku.

Nově podepsaný dodatek smlouvy mezi ČD a SŽDC zúžil počet stanic, kde se jízdenky prodávají. SŽDC nechtěla na některých stanicích zachovat prodej kvůli tomu, že na nich zaučuje výpravčí.

Z celkem 18 stanic zmizí prodej jízdenek úplně. „Cestující si budou moci koupit jízdenku bez přirážky ve vlaku,“ potvrdil mluvčí Českých drah. Osm stanic pak České dráhy vyhodnotily jako natolik zajímavé, že do nich poslaly své pokladní. Přinášíme přehled, kde nakonec prodej jízdenek zcela zmizí a kde zůstane v režii ČD.

(Upozornění: text byl aktualizován 12. 6. v 16:49 na základě aktualizace seznamu poskytnutým v obou případech Českými drahami, původně byly nesprávně uvedeny stanice Brandýs nad Labem, Praha – Čakovice, Zbečno a Starý Plzenec, že u nich prodej jízdenek zcela končí.)

Zrušený prodej úplně, jízdenka pouze ve vlaku

Blížejov

Dětřichov nad Bystřicí

Golčův Jeníkov

Hostašovice

Kaplice

Kostelec u Jihlavy

Pohled

Praha-Ruzyně

Rantířov

Rozsochatec

Rybník

Řevničov

Sázava u Žďáru

Sklenné nad Oslavou

Stod

Unhošť

Valšov

Vejprnice

Zrušený prodej SŽDC, zůstane prodej ČD

Brandýs nad Labem

Blovice

Holýšov

Jihlava město

Letovice

Mikulov na Moravě

Okříšky

Praha-Čakovice

Staňkov

Starý Plzenec

Zbečno

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Velice se mi líbí odbavování osobních regionálních vlaků v Polsku. Cestující musí bez jízdenky nastoupit vetšinou do předních dveří soupravy (neberu TLK, atd…), kde ho odbaví vlakvedoucí. Pokud by si cestující tak jízdenku nezakoupil a sedl by si, kde by si chtěl (jak je to u nás), tak se bere za černého pasažéra. V takových vlacích je navíc jeden vlakvedoucí nebo průvodčí vpředu u prodeje jízdenek pro cestující a další průvodčí nebo vlakvedoucí v soupravě, který kontroluje jízdenky v soupravě. Tím by se uspořilo nasazování pokladních ČD v menších zastávkách a také by se ušetřilo (podle mého názoru) strašného problému zjednodušeného prodeje jízdenek u zaměstnanců SŽDC, kde je menší provoz. Tímto způsobem by se zajistilo zkasírování všech cestujících a ušetřilo by se pokladních nebo prodeje u SŽDC.

  • Já nevím, proč by se jízdenky nemohli prodávat v trafikách nebo hospodách co třeba mají terminál sazka.

      • Coz ovsem vyjde financne dost podobne jako ta pokladni… Staci trochu pocitat.
        Cena automatu 1,5-2 mega, zaruka 2 roky, servisni smlouva na 5 let a pak se automat obmeni, takze nova pocatecni investice. K tomu jednorazove uprava elektroinstalace + zasitovani, pripadne stavebni uprava budovy, ale to jsou drobne. K tomu obsluha, protoze nekdo tam musi doplnovat jizdenky + hotovost a jelikoz se jedna o penize, tak budou jezdit ve dvou. Dale nekdo bude rano jezdit otevirat a vecer zavirat mistnost s automatem, protoze by se take mohl pres noc ztratit. Neco malo budou naklady na bezny vandalismus. A najednou zjistime, ze ta pokladni stoji stejne, ale prinasi vyssi pridanou hodnotu pro cestujici. 😉

    • Protože nabídka sazky a tarif ČD je sakra velikej rozdíl. Když si vytisknete aktuálně platné TR10, SPPO, Hf3 a procesní listy, zjistíte, že je to tlusté jako dvě D1ky… A to všechno musí výpravčí alias smluvní prodejce znát. A pak některé stanice ještě prodávaly ty losy co v těch trafikách taky mají, ale to jako bonus – zboží navíc.

  • rušení pokladen na malých nádražích je bohužel v budoucnu nevyhnutelné. Hold časy, kdy kolem každé trati pracovaly davy lidí jsou dávno pryč. Pokud chtějí být čd nadále konkurenceschopné, tak se tomu nemohou vyhnout, soukromníci dnes ani nepotřebují vlakvedoucí…

      • „Myslet znamená H věddět“: na mnoha lokálkách už dávno jezdí jen strojvedoucí (a občas se musí i zdržet prodejem jízdenek – jen mu to většinou nedělá takové problémy, o jakých se tady zmiňují přetížení „výpravčí“).

        • a víte proč mu to nedělá problém, protože strojvedoucí mají z jízdenek provizi za prodej. Výpravčí dostane pár korun ( po zdanění si za to koupí tak max. dva obědy). Lidi chodí na poslední chvíli a nechápou,že výpravčí v tu chvíli potřebuje křižovat. Já třeba jsem ráda,že je už neprodávám. V noci si jako výpravčí chodím ručně házet výhybky,protože výhybkář má jen ranní. A do toho telefonika a za okýnkem nervozní cestující. Kdyby to bylo jako dřív ,že v před příjezdem vlaku se jízdenky už neprodávali a výpravčí se věnoval jen dopravě tak proč ne. A za další k nám do stanice právě kvůli prodeji jízdenek nikdo nechtěl chodit na výpomoc. Doba je jiná.

          • No, to vše, co popisujete, jsem zažil také – jen nás tehdy (asi víc než tu současnou generaci) bavilo, že můžeme ukázat, že umíme a stíháme: a ani těch 5 minut uzavření výdejny jízdenek před příjezdem vlaku jsme nevyužívali, když to nebylo právě skutečně nutné. Ale možná je teď určitou komplikací elektronický dopravní deník – nevím, za mých časů nic takového neexistovalo, takže netuším, zda si třeba nevynucuje průběžnou obsluhu v reálném čase: „papírovému žurnálu“ bylo možno se věnovat i až dodatečně (což samozřejmě bylo proti předpisu). Přesto se ale domnívám, že současní dopravní zaměstnanci mají povinností a práce spíše méně, než tomu bývalo dříve.

    • Ale to je právě špatně takový pos. low cost. Jeden člověk na nádraží určitě může poskytovat různé integrované funkce, včetně výdeje balíků, czech pointu a podobně. A práce kolem nádraží je až až.

  • To zas bude křiku..
    Čím dřív to v tech mini vesnicích a mesteckach zrušej – tim lip- ušetřej na mzdách za nepotřebná zaměstnance..
    BERU TO JEN JAKO PRVNÍ VLASTOVKU EKONOMICKY „NORMALIZACE“ PROVOZU CD..

    • JO a jen dodej ať ti nepotřební nastoupí za minimálku o nějaké té montovny , a co takhle zrušit i ty mini vesnice a městečka , tipnul by že jsi z PRAHY co…

      • Jirka: souhlas , když se něco začne rušit je to cesta do pekel.Např. ty Hostašovice znám a teda nechápu proč tam výpravčí nemuže prodávat jízdenky.Má tam zvonek , takže si ho ho přivoláte .

          • úplně stejně jako proč by měla trafika prodávat lístky na mhd nebo infocentrum lístek na koncert v jiném městě něž sídlí, nebo proč pošta nosí letáky supermarketů apod…, docela blbý argument co ?

            • No s těma trafikama bych byl opatrný, nějaký mhd to zrušilo, nebot se zjistilo, že trafiky prodávají padělky.

        • Třeba proto, že má během své práce nějaké úkony (neznám zdejší Staniční zabezpečovací zařízení) které by mohli ohrozit provozování drážní dopravy. Např. Sledování jízdy vlaku, nahlašování vlakové cesty, nabídka přijetí či odhláška, telefony s dispečerským aparátem a potom není čas prodávat prodávat jízdenky a zároveň jezdit včas.

    • Křiku od cestujících určitě nebude, naopak. Pro cestující je to jednoznačně zlepšení, prostě nastoupí do vlaku. Žádné starosti s nákupem jízdenky předem. Takle by to mohlo fungovat na všech malých a menších zastávkách.

      • Tak pochopitelne, ze cestujici budou spokojeni… nastoupi bez jizdenky a castokrat vystoupi driv, nez k nim vlakvedouci dojde… a nebo nahlasi jinou nastupni stanici a zaplati tak kratsi trasu. Deje se to bezne uz dnes, jen to bude casem stale ve vetsim rozsahu.

        • Kdybychom byli v normální zemi, tak by se všude, kde se pokladna obsazená člověkem nevyplatí, nainstalovaly automaty a bylo by po problému. Jak bylo řečeno výše – máš jízdenku, OK, nemáš, automaticky přirážka 1000/400 na místě + doplatit jízdné, jako je tomu teď. Ovšem (pominu-li vysoké vstupní náklady na takovouto operaci, jenž by se však v dlouhodobém výhledu vrátily) v Česku by to asi moc dobře nedopadlo, hádám, že hlavně v odlehlejších zastávkách by byly automaty brzo zničené, vykradené a podobně, takže to reálné určitě není.

Newsletter

Partneři


Výběr editora