Dopravci Železnice

Pokladny na malých nádraží zůstanou, spor o prodej jízdenek skončil

Pokladna Českých drah v Černošicích - Mokropsech. Foto: Jan Sůra
Pokladna Českých drah v Černošicích - Mokropsech. Foto: Jan Sůra

České dráhy a Správa železniční dopravní cesty zažehnaly spor o prodej jízdenek na menších nádražích. Nově podepsaná smlouva počítá s tím, že výpravčí SŽDC budou dál jízdenky prodávat na 166 stanicích, kde by se Českým drahám nevyplatilo míst vlastní pokladní.

Smlouvu podepsaly už České dráhy, během tohoto týdne ji má podepsat i generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Oproti původnímu kontraktu, který SŽDC vypověděla letos v únoru, budou jízdenky prodávat výpravčí ve 166 namísto 197 stanicích. Hlavní změnou je to, že zaměstnanci SŽDC už nebudou muset prodávat všechny jízdní doklady ČD jako dosud.

Nepůjde u nich například koupit kilometrickou banku nebo řešit reklamace. „Pro tyto specifické služby bude nadále možné využívat rozsáhlou síť našich zákaznických center a pokladen a nebo je bude možné využívat v rámci nově záváděných elektronických systémech,“ dodal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Z 31 stanic, odkud má pokladna zajištěná SŽDC zmizet, zůstane část bez prodeje jízdenek, do některých ale ČD nastěhují své zaměstnance. „Tam, kde to je provozně nebo ekonomicky odůvodnitelné, bude zajištěn provoz pokladny v naší režii,“ dodal Petr Šťáhlavský. Jinde bude zajištěno odbavení cestujících ve vlaku bez přirážky.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Prodej jízdenek v malých stanicích, na tratích kde jezdí motoráky, ve kterých trvale pendluje průvodčí je dost nehospodárné. Prodražuje to provoz, což ve výsledku lokálkám škodí – hrozba zrušení. Přitom by stačilo přenosné pokladny průvodčích rozšířit o možnost platby kartou pro zrychlení odbavení přímo ve vlaku.

    • Platby bankovní kartou i ve vlaku, pokud vím, někde už v provozu jsou, ale asi ne přes „POPky“ – a problém asi navíc (spíše) je v pokrytí tratí signálem, které na lokálkách asi není dostatečné a spolehlivé.

      • Je to přes POPky, ke kterým je bezdrátově připojen mPOS terminál. Ale těch je relativně málo (ve vztahu k počtu POP) a na tratích se specifickým způsobem odbavování není žádný…

        Bohužel kartou se platit nedá ani ve velké části stanic s pokladnou, ve stanicích kde prodávají výpravčí vůbec v žádné. Tam o signálu nemůže být řeč a je to jen zvůle ČD…

  • Byl by k dispozici seznam těch stanic, kde výpravčí mají nadále prodávat? Děkuji

  • Stejný článek, stejného autora, dokonce se stejnou (posléze opravenou) chybou, vyšel o den dřív v Deníku…

  • A opět můj oblíbený ilustrační obrázek s červenými trenýrkami 🙂

  • Prostě nesmysl – pro stary tam stačí nainstalovat automat a je to…
    Ostatní si to booknou online…
    Tady v Budapesti a okolí je na veškerou železniční dopravu blbuvzdornej automat… funguje to skvěle !! !
    Jediná pokladna je na na vse 3 nejvetsich nadrazich pouze na mezinárodní jízdenky..

    • To by zdejší osazenstvo důchodců nerozdejchalo. Bez průvodčího to přeci nejde. Automaty, no škandál..

    • Problém je, že všechny úkony nemůžou dělat průvodčí, např.: Inkarty. Stejně teď jsou pokladny jen 5000+ městech a v několika málo turistických destinacích (alspoň v ÚK).

    • Překvapily mě dnes fronty mladých čekající v Praze na hl.n. u pokladen. Postovat selfie na instagram zřejmě zvládají výborně, ale koupit jízdenky na eshopu čd je pro tuto generaci zjevně problém.

      • Vidíte, to jste možná viděl i mě. Kupovat jízdenku za celých 32,- přes e-shop? Proč ne? Jenom ji pak musíte nechat validovat u strojvedoucího (0/0-S), jinak je neplatná. To si raději vystojím tu frontu…

Newsletter

Partneři


Výběr editora