Přehledně: Kde se bude v příštích letech povinně jezdit pod ETCS
Technologie ETCS. Pramen: ČD - Telematika
V prosinci 2025 přijdou na řadu dva úseky s ETCS Regional: Litomyšl – Choceň a Moravská Třebová – Třebovice v Čechách.
To ETCS přes Hlubokou se pak rozebere a nainstaluje na nový koridor, nebo v době úspor vyhazujeme prachy z okna?
Myslíte těch bár balíz, které se dají bez problémů popřegramování použít jinde?
Takže to naprogramování pro t přes Hlubokou bude zdarma, nebo se pak použije na novou trať, nebo na to bude nová faktura a tedy prachy vyhozené z okna?
Radiobloková centrála se bez problémů použije i na novou trať a z pohledu ETCS jde prakticky jen o „pár“ balíz a sloupů pro BTS GSM-R…
To co říkáte je z pohledu HW, ale musí se změnit SW v RBC a pak všechny relevantni papíry, což opravdu nebude zadarmo.
To opravdu nebude zadarmo, nicméně v celé ceně stavby to bude „pár drobných“.
Ono tedy není zadarmo ani to, že se na modernizované tratě, kde bude v zápětí ETCS, osazuje kódování pro LS a Mirel.
Přeprogramovat balízy mohou technici údržby během pracovní doby, je to otázka pár sekund. Případně se na novou trať dají nové a stávající se použijí jinde jako náhradní díl.
Přeprogramování balíz je opravdu to nejmenší. I když zůstává nezměněný HW zařízení RBC, tak je třeba vykonat spoustu činností.
Bohužel umístění nové balízy musí být zaměřeno, naprojektováno, připraven nový konfigurační SW do RBC a okolních balíz a vše otestováno a nasazeno, přezkoušeno.
Zároveň je nutno vše schválit u Notifikované osoby (např. VUZ), protože se jedná o prvky interoperability a získat certifikát pro celý subsystém CCS v daném úseku.
Takže bastardi (ř. 371) bude kroužit na lince Praha – Děčín o jeden grafikon déle, než se plánovalo? Neměl být původně provoz ETCS minimálně do Kralup taky už od 1.1. 2025?
Možná měl, ale nechte Bastardy a Princezny žít o rok déle 🙂
Co má Princezna (263) společného s Děčínem? Kolem Brna výhradní provoz ETCS bude. Navíc Princezny jezdí rychlíky Jihlava – České Budějovice – Plzeň.
Nejezdí, už jen Plzeň – Budějovice.
Tak Bastardy a řadu 150 / 151…
ES 499.0 byla Krysa nebo Potkan, E 499.2 byla Princezna nebo Dvojka, případně Pražská dvojka.
Tak to se přiznám, že u E499.2 (150/151) slyším Princezna poprvé. Slyšel jsem nejčastěji Banán, Potkan, nebo Dvojka.
Princezny jsem měl vždycky spojené s 263, Dáša a Máša. Proto jsem se taky divil, co mají společného s Děčínem.
Joe, loni jsem ji právě potkal několikrát v Jihlavě.
Výborně to dál zvýší konkurenceschopnost železničního carga proti silnici.
Cargo je na to připravené, mají lokomotivy s ETCS
Cargo není jen dopravce ČDC. A jestli si myslíte, že náklady na pořízení ETCS se nepromítnou do ceny zakázky jste mimo.
Kdyby jen cena… Pak ještě ta kapacita a variabilita, že. Každé omezení = dlouhý prostoj nebo výrazná objížďka, protože 1) více kolejí nechceme a 2) vše musí denně do vzdálených center, nejlépe v intervalu tramvaje. Cena pak samozřejmě též, i toto se do ní nakonec promítá.
Taky to mohli místo z Bohumína udělat směr Přerov až z Polanky, aby zůstala prozatím možnost v rámci ostravského uzlu jezdit nějak normálně…
Kdy se dá očekávat první lokomotivy s ETCS z řad 230/240242 nebo 130? Jak je na tom s ETCS řada 388? Smí nebo nesmí?
230 – ETCS nebude
240 – ETCS vysoutěženo, probíhá
242 – ETCS se soutěží
130 – ETCS dodáno
388 – k datu 07.03.2024 na ETCS jet nesmí
Je nějaká šance na zprovoznění ETCS u 388 do 1.1. 2025?
Ano, je.
co Peršingy RJ co jezdí na Ostravu a Košice ? Vyběrko nedopadlo … takže jejich konec na Ostravu a RJ je někam uklidí ?
Nějak mi tam chybí Plzeň – Nýřany …
Přiznám se, že nevím, jestli německé lokomotivy jezdící na expresech do Mnichova mají ETCS nebo ne. Pokud by platila ta horší možnost, tak by bylo opravdu nemoudré zavádět výhradní provoz s ETCS dříve, než dojde k elektrizaci a nahrazení motorových lokomotiv elektrickými.
Německé lokomotivy řady ER20 ( v CZ 761) ETCS nemají a mít nebudou. Pro výrobce je to výběhová řada, nemá zájem implementovat do nich ETCS. Dopravče, kup si laskavě něco jiného, pokud možno zase od nás…
Mám tomu rozumět tak, že motorová budoucnost bude u vás a u Länderbahn (nebo kdo zajistí vozbu Schwandorf-Plzeň) ve 248 s ETCS?
Ne, špatně tomu rozumíte. My budeme tlačit nevýběhové 383 a 386 s ETCS lokomotivou „výběhovou“ řady 761 bez ETCS…
Jak dlouho těm 383 a 386 s aktivním ETCS vydrží baterky, když je na nezadrátované trati bude tlačit 761? 😉
Přes napěťovou výluku to vydrží…
Však se ještě ani nekoplo. Každá stavba trvá 3 roky…
V „Prohlášení o dráze 2025“ je v tomto úseku uveden rok zavedení výhradního provozu 2027.
„Od prosince 2026 pak výhradní provoz plánuje SŽ zavést v úseku Praha – České Budějovice“. Znamená to, že pod výhradním provozem již bude možné jezdit v nových úsecích rychleji než 160 km/h? Nebo na jaké další kroky se ještě čeká?
Ano.
Které vlaky dneska jsou sestaveny z vozů, které umožňují jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi víc než 160 km/h ? Odpovím si sám: žádné, plán MD na dalších 10 let: taky žádné, plán je zachovat stávající stav.
Uvolní se vozy které to umožní z Ex5.
Do konce roku má být výběrové řízení, takže bych očekával požadavek na vozidla snmax rychlostí 200.
Netuším proč to někomu může letos vadit.
Vadí to, když rychlíky a občas i jižní expresy tahá 362, která dofuní do maximálně 140 km/h. Tudíž se ani nevyužívá (současná) maximální rychlost tratě v úseku Veselí-Bystřice.
Vadí, když ten vlak nedá 160. Nevadí, když ten vlak nedá nad 160.
Hmm, dneska. Jenže ty vozy a loko na 200 km/h budou potřeba až v přespříštím jízdím řádu a mám za to, že ČD letos budou přebírat ne zrovna málo vozidel.
Bohumín – Mosty (Petrovice) se nechystá??
Vypadá to tak, přitom trať je vybavena.
ETCS ano, ale nebude výhradní provoz, protože jde o přeshraniční trať. Viz. citace v Prohlášení o dráze: „Pro příhraniční úseky od státní hranice SRN/CZ – Dolní Žleb – Děčín-Prostřední Žleb – Děčín hl.n. (až do úrovně odjezdových návěstidel směr Povrly), od státní hranice SK/CZ – Lanžhot – Břeclav (až do úrovně odjezdových návěstidel směr Podivín, resp. Hrušky) a od státní hranice PL/CZ – Petrovice u Karviné – odb. Závada – Dětmarovice – Bohumín / odb. Koukolná – Karviná hl. n. (mimo) platí, že zůstávají ve smíšeném provozu a tedy bude umožněno přidělit kapacitu na tomto úseku i bez funkční kompatibilní… Číst vice »
Na tom seznamu je asi nejzajímavější to, že „nákladní koleje“ Blatov – Běchovice a Třebová – Parník byly administrativně vyčleněny z tratě Třebová – Praha (a ne, ten Blatov není ani přidán k pražské spojce Běchovice – Malešice, což by aspoň trochu mělo smysl, ta je stále zvlášť). Asi aby to bylo všechno méně flexibilní. Hlavně při výlukách. Nemůžu se dočkat, až v rámci přestavby Třebové bude slavně zjištěno, že „nelze“ jet mimo os.n. například Pendolinem operativně, či naopak nákladem přes osobní, protože nějaký vygumovaný mozek ty trasy důsledně rozlišil (ano, v TJŘ existuje třeba i řádek „kol. č. 4“… Číst vice »
Běchovic bych se nebál, to by všechny nákladní vlaky od Úval na Libeň buď musely jezdit Suezem a následně křížit směr od Libně a nebo by vůbec nešly uhnout kvůli změně sledu vlaků, střídání apod. To by bylo takové podvázání kapacity, že by hned nastal oprávněný řev…
To ne, je to ještě lepší. Trasy směr z/do Libně jsou obvykle trasovány přes Stred a nesmí do Suezu a odjezdové (protože pak by přece jely po jiné trati), trasy směr Malešice jsou pres nákladní a Suezem/odjezdovou, a nesmí kolem perónů.
Normálně dejme tomu nic proti ničemu, ale při nějaké mimoradnosti bude legrace. Jediné, co to dnes zachraňuje, je absence rozlišovaciho bodu “mezi” v TJR.
Trochu mi tady chybí informace, jak to vypadá s ETCS mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Zavedení bude znamenat navýšení rychlosti ze 100 na 160 km/h mezi Rosicemi a Stéblovou. Docela se na to těším.
Překvapuje mě mile, že velcí hráči jako ČD, ČDC nebo Metrans se intenzivně připravují, účastní se zátěžových testů a ostatní k tomu přistupují vlažně nebo do toho hážou vidle. Jaké budou podmínky pro vstup na trať s výhradním provozem? Budou tam moci jet stroje bez ETCS nebo vůbec, nebo to bude možné třeba sníženou rychlostí a se 2 strojvedoucími? Ono se pořád mluví o tom, jak bude SŽ striktní a nikoho bez ETCS na předmětné tratě nepustí, ale jaká bude realita? Před týdnem jsem převzal vlak v Břeclavi projíždějící po Ferdinandce s Vectronem a strojvedoucí přijel s Mirelem. Na to,… Číst vice »
No, on to klídek a pohodička určitě není, ale situace taky nic moc.
Nebylo kde jezdit, za nahrávání klíčů do loko si dodavatelé účtují doslova raketu (což v době významného rozvoje systému znamená, že nestačí jedno nahrání při prvotním oživení), nebylo pořádně kde se na tratích učit ani kým školit atd…
A samozřejmě nedůvěra strojvedoucích k novému systému (proti ukazovátku s barvičkami je toto něco jako raketoplán), nedůvěra výpravčích k vlakům pod ETCS (brzdné křivky se prostě neukecají tlačítkem Manuál) atd…
Zatím platí, že od 1.1.2025 se na tratích s vyhlášeným výhradním provozem nehne bez ETCS ani kolo.
A co vlaky v tech uzlovych stanicich? Jak jako bude prijizdet vlak z trati vedlejsi? Nebo treba nedejboze v Moravanech prejede skrz koridor.
Přijede (vjede) maximální rychlostí 40 km/h.
Dovolím si opravit, vjede rychlostí 60km/h.
Seznam všech povolených vjezdů do uzlových/přípojných stanic je uveden v dokumentu „Prohlášení o dráze“.
Co se Vám přesně nezdá?
Tak Ostrava hl.n. má zůstat bez ETCS? Říkalo se, že tam má být ETCS taky a kvůli tomu mají být rychlíky R27 všechny ukončeny v Ostravě Svinově
Ostrava je částečné s ETCS. Havní a předjízdné koleje. Zbytek je v provizorní uvazce.
V Brně ETCS nebude?
A co souběh trati 330 a 343, na které jezdí jen staré motoráky – ty dostanou ETCS a nebo nasadí Arriva nové vozy s ETCS?
Asi až se postaví nové nádraží a začne se budovat severojižní diametr a případně terminál Vídeňská
Brno-Adamov tedy nebude pod ETCS? Protože moc tunelů a slabý signál?
Tím to nebude, za Adamovem na Blansko jsou další 4 tunely a tam ETCS podle tabulky bude.
Bude Modřice – Brno – Maloměřice – Adamov tzv. sanační průjezd – pouze hlavní koleje 1+2, staniční ne. Takže něco jako ETCS v minimálním možném rozsahu.
Tedy zase paskvil.
Dobře, rozepíšu se detailněji: Mezi Modřicemi a Brnem hl.n. má být ETCS full, protože Brno má nové stavědlo ESA44 a Modřice ESA11 nebo taky ESA44 – nevím teď z hlavy přesně – a není problém to do RBC zaintegrovat…navíc tento úsek je součástí stavby ETCS Brno-Zastávka u Brna pokud se nepletu. Ale dál do odb. Brno-Židenice kde je stará ruská releovka a a pak Brno-Maloměřice kde je taky releovka se nová stavědla zatím dělat nebudou, takže prujezdy budou jen traťové+hlavní staniční koleje..když se pojede jinam, tak to bude jako provizorní úvazka, což je dneska v České Třebové kde do ETCS… Číst vice »
Výhradní provoz ETCS Kolín – Praha-Libeň? Všechny tamější CityElefanty to už mají?
Budou to mit a hlavně část vozby převezmou panteři.
Vlivem nového provozního konceptu (pásmový provoz) by mělo dojít ke snížení vozidlové potřeby CityElefantů, protože obsluha v úseku Kolín – Poříčany bude zajištěna novými RegioPantery na spěšných vlacích do Prahy.
Ve špičkách pracovního dne CityElefanty vůbec nebudou do Kolína jezdit, budou končit v Poříčanech.
A ještě k tomu bych dodal, že trať Pečky – Kouřim by měla být pokryta motorovými vozy Stadler RS1, které budou mít ETCS po modernizaci. Čili by tam neměl být problém s technologickým návozem / odvozem souprav.
Ale ty ješté pro nový GVD nebudou
Kdyby náhodou, dá se ještě (zatím) jezdit přes Zásmuky.
Jak zatím?
To je ta trať která se nevyplatí a byly snahy na ní zastavit provoz, ne? A ejhle teď tam budou jezdit mnohem modernější vozidla.
* osobní dopravu
Jenže i Poříčany – Praha-Libeň v tom zjevně má být.
Do té doby se stihne vybavit ta část Elefantů, která bude potřeba na 011. Na ostatních tratích zajišťovaných Elefanty (090, 171, 221, 231) zatím ETCS nebude povinné.
Ja bych tam dal jeste prestup navic at je to pro lidi zajimavejsi.
Porevoluční moderní Ešusy ho ani všechny nedostanou, dle ČD jsou zastaralé, ale hlavně že pod ETCS budou jezdit rychlíky tažené 362 s plesnivými B šroty a 8 místmi v kupé.
Nojono, to je „výhoda“ toho že se ušetřilo za střídavé napájení… konverze+výhradní provoz ETCS jim redukuje tratě na kterých můžou jezdit. Kdyby to bylo jen jedno tak by je nejspíš předělali všechny, ale dvě věci naráz… to máte polovinu fungl nového vlaku (a pořád jen celkem starý hrkač)…
Z Brna do Zastávky u Brna se s ETCS nepočítá? Měl jsem za to, že se instaluje v rámci elektrifikace.
Jestli se instaluje nebo ne, to sice nevím, ale výhradní provoz by “zlikvidoval” (nejen) rychlíky…
750.7 ETCS dostává, stačí upravit oběhy.
A když ten zázrak z CZ Loko chcípne a jede Brejlovec, tak nově půjdou lidi pěšky? Bez auta u nás za chvíli ani ránu.
„Nejlepší“ dopravce nemá zálohy ?
Dřív možná. Kdy jsme jich měli 6. Avšak .712 a .714 předány Bohumínu + .713 momentálně mimo.
Jak to tedy bude s parními vlaky? KONEČNÁ?
Nebude konec historický lokomotivy nebo soupravy. Třeba zapojí na konci vagonu motorová lokomotiva s etcs. Pojede vesele dál.
Nikoliv, vozidlo vybavané a jedouci pod ETCS musí byt v čele vlaku
To jsem netušil, že musím být v čele vlaku.
Takže konečná.
Jasně že ne, ale na koridor na 160 už se asi nepodívají.
Tak jsem to myslel.
V tom případě nebude nutné ani pod kotlem zatápět. To je hnus velebnosti.
To asi je, ale co jako s tím???
Asi jde jednou do roka udělat „megaakci“ uzavřít trať nastrkat tam lidi s vysílačkama a „ukázat se“… ale jinak celkem chápu poslat je mezi ostatní „věci“ co jedou 160-200? To nemohlo vydržet navždy…
Čtečka balíz musí být předepsanou vzdálenost od čela vlaku. S dobrou vůlí by to mohlo vycházet na první vůz za lokomotivy. (Ale čím vetší rozptyl se povolí, tím spíš začínají vycházet brikule , které se sprželi nechce řešit)
Displej musí být v kabině strojvedoucího, i kdyby dostával data z druhého vagonu.
Ale pozpátku…
Tam kde bude ETCS asi ano (na přetahování bude muset být v celé něco s ETCS) ale na regionálních tratích, kde jim to stejně sluší nejvíc, budou jezdit i nadále.
Šlechtičně to při jízdě Praha Libeň-Český Brod slušelo nesmírně stějně jako Albíkovi když si to uháněl ze Slovenska k nám na Den železnice 2022 do Plzně a pak zase zpět.
On jako fakt chce někdo čoudy na koridoru?
Uctívači hnijícího šrotu si ETCS holt budou muset koupit. V zemi muzeu už jej pro řízené ekologické havárie vyvinuli.
https://www.k-report.net/clanky/etcs-pro-parni-lokomotivy/
Jak to vypadá s Railjetama? Pořád nic? Stihne se to do koncen roku? Používá se ETCS, když to jede lokomotivou napřed?
Pokud vím, soutěž stále nikde, i kdyby se zázrakem stihla do měsíce vypsat poptávka a podepsat smlouva s dodavatelem. Tak rozhodně všech sedm jednotek nebude připraveno do prosince, zatím se rýsuje řešení, že to bude jezdit s lokomotivou v obou směrech.
Ne, ne.
Bude ETCS Regional na tratích, kde nahradí D3 znamenat také zvýšení rychlosti?
ETCS neovlivní stav svršku ani přejezdů …. Takže ne.
Jak vas takova otazka napadla? Rychlost je omezena vetsinou tratovymi pomery, nebo napr. PZZ. Ani jedno z toho ETCS neovlivni.
Muze to znamenat zvyseni propustnosti a tim padem treba zkraceni jizdni doby diky kratsimu cekani na vykrizovani anebo jine ukony.
anebo je rychlost omezena právě proto, že je to D3, i když stav svršku by dovolal rychlost větší
Stav svrsku je take dulezity, ale oproti tratovym pomerum minoritni.
Přesně tak.
Na tratích D3 je povolená max. rychlost 60Km/h
Bez přejezdů s ETCS Regional max. 100 km/h.
To na lokálkách stačí.
ETCS regional je nový název pro „ETCS stop“? V takovém případě, aby se dalo aspoň trochu mluvit o bezpečnosti, bude třeba vyloučit současné vjezdy. Takže s tím zkracováním intervalů (mimo případy, že se dnes běhá s klíči) bych to moc neviděl.
A musí se vyloučit současný vjezd – nestačí odvraty, oba jedou do štrucu, když to ubrzdí kde mají tak postavit?
Byl bych opatrný se slovem „nahradí“. Protože v režimu D3 ty tratě zůstanou.