Přehledně: kde od neděle zrychlí vlaky. Pendolino pokoří do Ostravy nový rekord
Desítky miliard korun investované do české železnice se od neděle projeví kromě plynulejší jízdy i jinak. Na některých trasách dojde
Desítky miliard korun investované do české železnice se od neděle projeví kromě plynulejší jízdy i jinak. Na některých trasách dojde ke zkrácení jízdních dob. Ne vždy bude důvodem ale jen lepší stav tratě. Často je zrychlení i důsledkem nového konceptu a zrušení některých zastávek.
To je nejlépe vidět na trase Západního expresu, jak se nově bude nazývat spojení z Prahy do Plzně a dál do Chebu nebo do Mnichova. Zatímco dnes jede nejrychlejší vlak z Prahy do Mnichova 5 hodin a 53 minut a některé přes šest hodin, nově pojedou všechny přímé expresy 5 hodin a 43-45 minut. Oproti vlakům, které dnes jedou 6 hodin a 6 minut, tak jde o zkrácení o 20 minut.
Za rychlejším spojením ale zatím nelze hledat zásadní investice do infrastruktury, nýbrž hlavně změnu provozního konceptu. Z Prahy do Plzně vlak nikde nestaví. Z 1 hodiny a 37 minut je tak u Západních Expresů od neděle o 12 minut kratší doba, pouze pendolino oproti stávajícímu stavu zpomalí. Podobně se zrychlí i spojení až do Chebu, kde se jízdní doba zkrátí až o 17 minut.
Mikroskopické změny jsou na hlavní trase Praha – Ostrava. Většina vlaků tu pojede stejně jako dosud, přesto zde padne rekord: pendolino poprvé zvládne cestu z Prahy do Ostravy-Svinova za 2 hodiny a 52 minut, o minutu rychleji, než dnes. Takový čas se týká ale jen Košičanu, ostatním potrvá cesta i nadále 2 hodiny a 53 minut. Ke zrychlení dojde i přesto, že nově začne zastavovat i v Praze – Libni. K minutovým posunům dochází u vlaků mezi Prahou a Brnem. O deset minut se zkrátí například doba jízdy z Hodonína do Brna, ve směru zpět o 7 minut. Z důvodu zachování přípojů v úseku Hodonín – Olomouc budou prodlouženy pobyty ve stanici Hodonín na 10, resp. 14 minut. O celkem 15 minut kratší bude cesta dálkových vlaků Metropolitan z Prahy do Budapešti.
Efekt modernizace poznají cestující na méně vytížených tratí. Rychlíky Brno – Jihlava po nedávné velké rekonstrukci zrychlí o 6 minut na 1 hodinu a 50 minut. Rychlejší cesta bude i přes trať Aloise Nebela: mezi Hanušovicemi a Jeseníkem zrychlí o 12 minut.
Největší zkrácení jízdních dob zažijí cestující mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem Díky odstranění současných pobytů v Letohradě dochází ze směru Králíky ke zrychlení cestovních časů až o 30 minut. Cestu z Letohradu do Pardubic a zpět tak bude možné běžné zvládnout pod 1 hodinu, ranním spěšným vlakem 1978 s odjezdem z Letohradu v 6:31 dokonce za 49 minut a při cestě z Letohradu v 5:49 a přestup na rychlík vyšší kvality v Ústí nad Orlicí dokonce za 47 minut.