Drážní úřad schválil názvy čtyř železničních zastávek
Rekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Tři z nových zastávek jsou v Pardubickém kraji, z toho jedna v centru krajského města.
Tři z nových zastávek jsou v Pardubickém kraji, z toho jedna v centru krajského města.
Když už jsme u těch názvů, je mi záhadou, proč zastávka Pardubice-Opočínek se nejmenuje radši Lány na Důlku. Je to hluboko na jejich území, jednoznačně blíž po silnici i vzdušnou čarou, Lány na Důlku mají o třetinu víc obyvatel a dvakrát větší rozlohu než Opočínek… Zastávku Opočínek bych čekal o kilometr a půl západněji, kdyby měla existovat.
Jsou věci mezi nebem a SŽ…
Tohle bude asi název ještě z doby ČSD a ČD.
A je i na katastru Lánů, takže si toho vesnice Lány docela dlouho nevšimla a ještě o přejmenování nepožádala.
To ted zavání pěkným diletanstvím ze strany SŽ
Vesnice nemůže žádat, protože nemá právní subjektivitu. A obci Pardubice to asi je jedno.
A koukám, že jsem si spletl vesnice. Ta která by teoreticky mohla požádat jsou Srnojedy.
A Pardubicím je to jedno. Ono by se hodilo posunout tuhle zastávku o přejezd blíže k Pardubicím, nazvat ji PCE-průmyslová zóna Čivice* a udělat zde otočku autobusů. Zastávku Opočínek zrušit nebo přesunout naopak k nadjezdu u rozvodny a tam taky mít konečnou MHD.
*bez nároku na správnost názvu
Pardubice mají 8 železničních stanic už teď, ta nová bude devátá (snad ne osudová).
Pardubice mají železniční stanice jen dvě.
P. – hl.n. a P. – Rosice n.L.
Nová zastávka v Pardubicích je bez Ostřešanské spojky úplně zbytečná, stejně jako 5. Perón, který jen ubírá dopravních kolejí v nákladu.
A Pardubice jsou úplně zbytečné bez Hradce 😀
Jo vy myslíte to předměstí Pardubic? Oni furt fungují samostatně? Já měl zato, že už patří pod Pardubice 😁
Praha – Východ se uklidní 🙂
Není úplně zbytečná, z centra se nebudete muset trmácet na hlavní pomocí MHD. Samozřejmě s Ostřešanskou spojkou by byl význam ještě větší.
Pátý perón je v místě, kde už nekrátí potřebné dlouhé koleje.
Možná sebere 3 koleje pro nákladní dopravu, ale tam bývalo spousta kolejí jen zabraných odstavenými vagóny. Pátý perón taky potřebujete jako další hrany v liché skupině, kdy při různých předjížděních se muselo z vlakama jezdit do sudých a křížit protisměr.
Uvidíme třeba se pletu, ale stále bude rychlejší popojet z nádraží MHD (s tím jak často to z nádraží jezdí a je to nějakých 5 minut jízdy, takže to trmácet je hodně nadnesené), než jezdit až na centrum a cca nějakých 10 minut pěšky do centra, takže uvidíme, ale nečekám nějak závratná čísla, co se týče využití. Nejde ani tak o délku, jako počet dopravních kolejí, kdy z 10 odjezdových jedním směrem a 11 druhým, zůstanou 4. Možná kdysi, ale poslední dobou se to dost zredukovalo, počet kolejí dlouhodobě obsazených odstavenými vozidly. Ano, bude se možná hodit při nějaký výluce… Číst vice »
Tak u zastávky centrum bude hodně záležek odkud a kam pojedete. Beru to jako další možnost v nabídce.
Asi by se měly udělat odjezdy oběma směry, některé koleje tomu tak neměly. A o délku kolejí jde taky, kdyby se udělal 5. perón ob 2 koleje od 4. koleje tak by jste si dlouhé koleje zrušil.
Ta zastávka Vlkov-Osová jako bude jako nějakých 700m od zastávky Vlkov? A neděláme z toho takhle náhodou tramvaj?
Sice předpokládám že to bude na znamení, ale to máme až takovou důvěru ve statistiku? Podle mně tam just bude někdo nastupovat/vystupovat zrovna když bude mít vlak citelné zpoždění. Podle mně zvýšený počet zastávek na znamení povede k méně přesnému dodržování JD. Anebo se tam nadělá taková vata aby to vyšlo i tehdy když se zastaví úplně všude, to ovšem zase znamená nadměrné natahování jízdní doby… 🙁
S vybudováním zastávky Vlkov-Osová zanikne stanice Vlkov u Tišnova, respektive její prostory pro nástup a výstup cestujících. Bude to součástí rekonstrukce úseku Křižanov – Vlkov.
Zde jsou podrobnosti:
https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621600244.pdf
Pokud dobře počítám, „Pardubice centrum“ bude v síti čtvrtou stanicí či zastávkou s dovětkem „centrum“ (po Jablonci nad Nisou, Třinci a Železné Rudě), zatímco „středů“ máme 9 – Brumov, Havířov, Louny, Mikulášovice, Ostrava, Praha-Běchovice, Smržovka, Trutnov a Zlín. Myslel jsem si, že Drážnímu úřadu je tato pravomoc svěřena i proto, aby v tom systému byla nějaká jednotnost a kontinuita, takže fakt nechápu, jak úřad rozlišuje mezi tradičním „středem“ a moderním „centrem“ . Taky bývalo zvykem, že se spojovníkem se psaly jen ty názvy, kde ta druhá část názvu byla názvem části obce/města, zatímco jiná místa se oddělovala jen mezerou (Česká… Číst vice »
No já jsem se hlavně divil že v Havířově to nazvali Střed a ne centrum. Neboť Havířov Střed už máme významnou autobusovou zastávku ve městě…
Myslel jsem si že to bude vadit v systému Odis, ale asi ne.
Jedu li vlakem z Těšína kupuji Havířov Střed. A jedu li busem z Těšína taky kupuji Havířov Střed. A obě zastávky jsou od sebe vzdálené víc než kilometr…
Podle IDOSu se jedna z těch zastávek jmenuje „Město,střed“ a druhá „Havířov střed“.
Díky. Doteď jsem nad tím dumal.
No v autobuse ani ve vlaku se mi na to nepodařilo přijít…
Ještě jednou díky…
Dříve = kdy … v jízdních řádech starých 40 let je použít stejný pravopis …
Pokud jde o pravopis, ono se docela měnilo i to, jestli ta „ležací čárka“ byla pojímaná spíš jako pomlčka, nebo jako spojovník – ostatně drážní písmomalíři při výrobě tabulí mnohdy nejsou schopni rozlišit ani mezeru od spojovníku, natož spojovník od pomlčky. Pro zastávku Praha-Sedlec vyrobili tabule s mezerou a spojovník se musel dolepovat, název Příbram sídliště naopak vyrobili se spojovníkem a musel se dodatečně sloupávat. Nevím, jestli je to proto, že chtějí uplatňovat svůj názor navzdory úřadům, nebo jen prostou nepozorností a pologramotností. Ale jinak jak jsem psal, dříve se ten spojovník či pomlčka používaly jen tehdy, pokud odděloval buď… Číst vice »
Když je to prostřední nádraží, napíšou Střed, když je to u centra města, napíšou Centrum.
A třeba takové nádraží Praha střed bylo prostřední ve vztahu k jakým nádražím? A Běchovice steřd jsou prostřední nádraží mezi jakými? To je spíš u centra Běchovic tedy.
A mimochodem, střed i centrum vždy malými, na začátku názvu stanice to není nikdy.
Původně Praha (jiné v Praze nebylo), pak Státní nádraží, po I. válce Masarykovo, za protektorátu Hybernské, následně Masarykovo, za bolševika „neutrální“ střed – asi proto, že je „ve středu města“, po kontrarevoluci opět Masarykovo.
Bylo uprostřed mezi Wilsonovým nádražím a nádražím Těšnov 🤷🏻♂️
Nebylo kdysi v Ostrave taky nadrazi ci stanice Ostrava Centrum?
Nevím.
Chtělo by toho přejmenovat víc. Třeba zastávka Kylešovice by mohla nově být Opava-Kylešovice. Nebo děčínské zastávky:
Vilsnice -> Děčín-Vilsnice
Křešice u Děčina -> Děčín-Křešice
Boletice nad Labem -> Děčín-Boletice
Březiny u Děčína -> Děčín-Březiny
Dolní Žleb zastávka -> Děčín-Dolní Žleb zastávka (nebo jinak)
Dolní Žleb -> Děčín-Dolní Žleb
Zadny, akorát chaos.
Chaos je právě naopak současný stav, kdy některá města mají pojmenována správně všechna nádraží ve městě, no pak jiná města jako třeba ten Děčín a spousta dalších je nž mají ve městě železniční zastávky a stanice s názvem, které neznalému cestujícímu nedávají tušit, že se nachází v nějakém třeba okresním městě.
Takže by se to mělo sjednotit. A udělat ze současného chaosu pořádek.
Úplně nejhorší jsou pak zavádejicí názvy zastávek nacházející se v úplné jiné obci.
Například zastávka Pyšely, která se nachází inravilánu Čerčan, přitom město Pyšely je daleko za kopcem a lesem.
Bývaly doby, kdy se stanice a zastávky nepojmenovávaly podle území, na kterém leží, ale podle sídla, k jehož obsluze byly primárně zřízeny a určeny. Ostatně třeba u letišť je to celkem obvyklé dodnes. Ovšem máte pravdu, že pyšelští měšťané dnes už na železnici v údolí asi odkázáni nejsou.
Jinak se mi zdá celkem praktické pojmenovávat stanice co nejjednodušeji podle nejbližšího sídelního útvaru nebo jiného významného cíle cest. Přidávat do názvu stanice další údaje o administrativním přičlenění toho místa k nějaké obci, okresu či kraji bych obecně nepovažoval za nutné, někdy ani za vhodné. Někdy to naopak může být zbytečně matoucí.
Místopisně by sice místo zast. Pyšely měla být zast. Čerčany – Vysoká Lhota, ale není kratší název praktičtější?
Bohatě by stačil název „Vysoká Lhota“. Že patří pod úřad v Čerčanech je z hlediska cestujících celkem irelevantní.
Žádný chaos v tom není. Ten v něm vidíš jen ty.
Nejde tu o přínos, ale o to, že jsou to všechno části města Děčín, nikoli samostatné obce, víme?
Drahotuše na koridoru z Přerova do Bohumína třeba taky nejsou samostatnou obcí, ale součástí Hranic a nikdo snad nepřemýšlí o tom, aby se stanice přejmenovala na Hranice – Drahotuše. Lhotka nad Bečvou o kousek dál taky je součástí jiné obce.
Podobně třeba Brňov je součástí Valašského Meziříčí, ale zastávka je prostě Brňov… Těch příkladů v republice bude plno.
Příkladů je sice mnoho, ale to množství fakt neznamená, že je to správně.
A vedle ve Zlíně se Malenovice osamostatnily. Přejmenovat kvůli tomu zastávky? Uhersko má zastávku ve vedlejším okrese…
Vždyť je to nesmysl měnit názvy pokaždé pokaždé, když si nějaký soudruh (Kléma) vzpomene, že by měl něco udělat.
Kdypak se ve Zlíně Malenovice osamostatnily ?
Nesmyslná je zastávka U mlýna, měla by se jmenovat Zlín-Malenovice, U mlýna nebo Zlín-Malenovice sídliště.
No a? To má být důvod pro to nechat tenhle chaotický stav nechat být? Proč se teda nová zastávka v Brně nejmenuje jen Starý Lískovec? Chápeš tu logiku???
V hlavním příspěvku řešíš přejmenovávání nádraží, které se tak jmenují desítky let, já ti oponuju, že takových nádraží jsou po republice desítky a nikomu to netrhá žíly a ty reaguješ logikou u pojmenovávání nově vzniklého nádraží. To je tak zvané míchání hrušek s jabkama. Tak ještě jednou. Reagoval jsem na tvůj nápad s přejmenováním existujících nádraží. O logice pojmenovávání nově vzniklých nádraží nebyla ve tvém původním příspěvku řeč, takže na mě nechoď se Starým Lískovcem.
Takže ještě jednou. Že to nikomu netrhá žíly, neznamená, že je to takhle správně. Jde o logiku věci jako takové, jde o princip. Takže na mě nechoď s tím, že se to netýká zastávek desítky let starých. To je argumentačně zcela mimo.
Princip a logika věci by měly být takové, že je lepší pojmenovávat stanice názvy sídelních útvarů nežli jejich momentální administrativní příslušností, která je mnohem pomíjivější a méně podstatná.
Takže Praha-Klánovice by mělo být jen Klánovice?
Klidně. Poku by ten název byl pro ČR jediněčný, tak bych v tom problém neviděl.
Když se podívám do Velké Británie do Londýna, tak s názvem Londýn jsou v podstatě jen ty nejdůležitější (zpravidla koncové) stanice a zbytek jsou názvy čtvrtí. Jak hodně jsou ty názvy v jejich katastrech jsem nezkoumal.
Tam by se zrovna spíš hodil název Klánovice-Újezd nad Lesy, protože ta zastávka symetricky obsluhuje dvě sídla podobného významu i blízkosti.
A nechtěl byste třeba název „Brandýs nad Labem-Stará Boleslav-Brandýs nad Labem zastávka“? Pokud tam teda nutně potřebujete na začátku název obce.
To snad nemyslíš vážně. 😀 Je to dvojměstí.
Nemám problém sepsat nějaká pravidla, jak pojmenovávat stanice a zastávky. Koneckonců už jsem to jednou udělal pro jistý DP.
Když to bereš takhle, tak Praha je zase stodvanáctiobec. 🙂
Napiš rovnou, že jsi to nepochopil. 🙂 A nemusíš vymýšlet blbiny.
Od začátku se bavíme jen o těch městech/obcích, které se skládají z více částí, takže opravdu nemá smysl zdůrazňovat, že zrovna BnL-StB, který má mimochodem části tři, je „dvojměstí“. Oficiálně je to samozřejmě město jako každé jiné město.
Ještě Praha-Zličín -> Praha-Řepy
Tohle už se v minulosti řešilo a jelikož nádraží skutečně leží na katastru Zličína, tak si městská část vybojovala zachování názvu Praha-Zličín, přestože je to pro cestující matoucí.
Matoucí, že se nádraží v Praze-Zličíně jmenuje Praha-Zličín?
Ano, protože od obydlené části Zličína je to kus cesty a přímo před nádražím začínají Řepy i s tramvajovou konečnou. Navíc to svádí k tomu, že se někde poblíž nachází stanice metra Zličín, která je přitom dost daleko.
Pojmenovat stanici metra v třebonických polích na půl cesty ke Zličínu názvem „Zličín“ taky nebylo příliš prozíravé, to máte pravdu.
Řepy jsou jiná městská část.
Ano je to matoucí, přímo před nádražím je zastávka Sídliště Řepy, zatímco metro Zličín (pro meziměstské busy rovněž označeno Praha Zličín) je úplně jinde. A když se někde ve čtvrti Zličín zeptáte, kudy se jde na jejich nádraží…?
Nádraží Libeň je katastrálně ve Vysočanech, takže přejmenovat na Praha-Vysočany jižní nádraží?
Možná. U Zličína jde ale o to, že nádraží je v těsném sousedství tramvajové smyčky Řepy a tvoří s ní jeden logický celek. Naopak od vlastního Zličína je odděleno.
Tak v tom případě by spíš bylo logické tu tramvajovou smyčku přejmenovat na Nádraží Zličín. Kdo jede na sídliště většinou stejně musí vystoupit o zastávku dříve.
A třeba Slánskou přejmenovat na sídliště…
Nj jenže to sídliště se jmenuje Řepy, sídliště Zličín je zcela jinde. Jestli by prostě nebylo jednoduší přejmenovat to nádraží, stejně se do Zličín z něj dostanete jen přes Řepy. Ledaže by tam byla půjčovna vzducholodí či Lad
Niv s krtkovacím systémem.
Takových případů je mraky. Např. Týnec nad Sázavou – Chrást, Týnec nad Sázavou – Pecerady, Vrané nad Vltavou – Skochovice atd. Zase ty názvy nemusí být moc dlouhé.
Přesně. Hlavně že se Správa v minulosti chvástala, že stanice se pojmenovávají dle katastru obce. Jenže v mnoha případech to neplatí. Příkladem mohou být i Teplice. Např. stanice Řetenice nebo Prosetice jsou městské části Teplic. Obdobně stanice Nové Hodějovice, ty jsou částí města České Budějovice nebo stanice Domoradice v Českém Krumlově.
Nebral bych to tak dogmaticky. Třeba „naše“ zastávka Řež se nachází v katastru Libčic nad Vltavou. Takže hyperkorektně by se měla jmenovat třeba Libčice nad Vltavou – Pod skálou. Bylo by to lepší než stávající název? Asi ne, že. Ostatně Řež není ani obec, ale pouze osada obce Husinec. A katastrální území se nazývá Husinec u Řeže. Chaos. Nehrotil bych ani ty Boletice a Prosetice a podobné. Cestující vědí, kam jedou a nic jiného název s Děčínem nebo bez Děčína vliv nemá.
Pak by se i nové zastávky na katastru velkých obcí mohly jmenovat jen podle části obce, třeba Starý Lískovec. Bez Brna. Přijde ti to logické?
Nevím jak u vás v Brně, ale tady v Praze ten název města v okrajových částech před původní název stanice nacpali až nacisti v roce 1941. A postihlo to většinou jen větší města.
Však taky v Německu mají pořádek, neexistuje aby v Berlíně nebo Drážďanech bylo vlakové nádraží, bez názvu města.
Neřešil bych nutně malé obce, ale okresní
Zaplaťpábmu, že název střediskové obce nenacpali ke všem názvům zastávek. Aspoň se pak v 90. letech nemusely stanice a zastávky hromadně přejmenovávat kvůli tomu, že se to obce znovu osamostatňovaly. Fakt není nutné v názvu každé zastávky mít, pod jaký úřad ta vesnice nebo městečko momentálně patří. Přejmenovávat „Spálov“ na „Semily-Spálov“ by byla taky blbost.
Ve Vídni „pořádek“ zavedli před několika lety …
Nejsem z Brna.
V autobusové dobravě je to jasně dané zákonem, zastávka se musí jmenovat podle obce v jejímž katastru leží.
Názvy železniční v tomto dělají chaoz minimálně v tom, že se přestupní bod z autobusu na vlak liší v názvu a nejmenuje stejně. .
Já jsem pro sjednocení.
Ale chápu že to bude mít u železničních fandů mnoho odpůrců.
A přitom to není pravda. Znám jich několik, které se jmenují úplně jinak než katastrální území. Obec je za řekou, hranice katastru vede středem koryta.
Jednak to není v zákoně, ale jen v prováděcí vyhlášce, jednak se tam píše, že „úplný název zastávky se skládá z nezkráceného názvu obce a případně z nezkráceného názvu místní části a bližšího určení umístění v obci“, z čehož však nijak nevyplývá, že by ten název obce měl být volen podle toho, na jakém katastrálním území je zastávka umístěna. Logičtější je původní praxe, že název se volí podle toho, k obsluze jaké obce a osady je zastávka určena. Což je klíčově zejména u různých zastávek na rozcestích v poli. Mimochodem – to, že pražský magistrát z názvů pražských zastávek plošně… Číst vice »
Zákon / vyhláška – no budiž, slovíčkaření – vyhláška je prováděcí předpis k zákonu.
Vy byste chtěl, aby v názvu zastávky MHD v Praze bylo např. Vihohrady Italská, Vinohrady Vinohradská tržnice, Vinohrady nám. Jiřího z Poděbrad nebo dokonce Praha 2-Vinohrady, Italská ?
Nebo Praha 1-Nové Město, Masarykovo nádraží ?
Pokud Pepa Novák provádí zákon, tak to ještě neznamená, že rozhodnutí či názor Pepy Nováka je rozhodnutím či názorem zákona, že.
Jinak v názvu zastávky a názvu linky mají být názvy části obce, nikoliv názvy městského obvodu něbo městské části. A pro MHD snad stále ještě platí nějaká zjednodušení.
Název katastru nemusí korespondovat a názvem příslušnosti nějakého správního územního celku jehož je součástí. Takže například katastr Domoradice, nikoliv Český Krumlov.
Myslím, že dnes máme pro všechna katastrální území dohromady jeden centrální katastr. 🙂 A také je pravda, že území obce má sestávat z jednoho nebo více katastrálních území, z čehož vcelku vyplývá, že pokud jich je více, nemohou se všechna jmenovat stejně. A také je pravda, že název katastrálního území se vůbec nemusí podobat názvu obce: například v obci Karlštejn jsou katastrální území Budňany a Poučník. Název autobusové zastávky sice podle vyhlášky má obsahovat název obce, ale nikde není psáno, že to má být název té obce, na jejímž území zastávka leží – spíše by to měl být název té… Číst vice »
Jen vyvracím tezi, že když v názvu zastávky není název obce pod kterou daný katastr patří, znamená to automaticky, že není pojmenována po názvu katastru ve kterém leží. Proto i Domoradice jsou pojmenovány dle názvu katastru, ovšem nikoliv dle celého názvu sídla dle správního členění.
Po názvech katastrů se snad nepojmenovává nikde. Normálně se pojmenovává podle sídel, bez ohledu na to, jestli ta sídla mají vlastní samosprávu nebo vlastní katastrální území.
Ten je evidentní z toho, co jsem napsal.
Jasně. Ať je název co nejdelší.
V rakouských jízdních řádech byly stanice / zastávky v oblasti Vídně (Kernozone 100) dlouhá léta uvedena jen „Floridsdorf, Leopoldau“ apod., před několika lety se u všeho objevila Wien … čili Wien Floridsforf, Wien Leopoldau ….
A co takhle vypustit u stanice Pardubice-Rosice nad Labem ten ocásek „nad Labem“?
První důvod je, že čtvrť se jmenuje jen „Rosice“ a druhý důvod je, že připojením názvu města Pardubice do názvu stanice není potřeba dál rozlišovat.
To je zajímavé. Zkuste zajet do Rosic nad Labem, třeba na zastupitelstvo co bude 7. září a vysvětlete přítomným „rosičákům“, že vůbec nejsou nad Labem. Nebo se zastavte na výroční schůzi zdejších dobrovolných hasičů s návrhem, ať si z auta smažou ten „ocásek“ nad Labem. Mimochodem Alibabo Vy jste odkud, že se tak vyznáte v Pardubickém místopise…
Evidenční část města dnes skutečně nese pouze název „Rosice“, v názvu katastrálního území ovšem přívlastek zůstal (protože názvy katastrálních území jsou celostátně unikátní). A názvy spolků a jiných subjektů někdy konzervují starší podoby názvů, taky dnes máme třeba FN Královské Vinohrady, i když král už se těch vinohradů zbavil a lid se zbavil králů. Rosice nad Labem se k Pardubicím připojily roku 1975 – nevím, jestli o přívlastek příšly současně s tím, nebo až později, každopádně ještě žije spousta pamětníků původního názvu. Mimochodem, Historický lexikon obcí ten přívlastek úplně opomíjí, takže z něj ani nelze zjistit, kdy k případné změně… Číst vice »
Já si myslím, že ten přívlastek mělo jen nádraží jako rozlišení od jiných Rosic.
Pokud ten přívlastek mělo nádraží, pošta i katastr, tak pak byl vlastně skoro všude.
To asi ano.
Ale protože teď jsem tohle vlákno otevřel kvůli nádraží, tak jen chci naznačit, že u názvu nádraží je už zbytečný.
Co na to pošta nebo katastr netuším, ale klidně to můžou přejmenovat taky. katastr používá jako nosnou informaci šestimístné číslo, takže by taky změnil jen název.
Ale to nikdo nepopírá, že Rosice jsou nad Labem. Nicméně když už jsou v názvu ty Pardubice, tak je snad každému jasné, že jsou to Rosice nad Labem a ne žádné jiné Rosice.
Ale nikdy sem neslyšel, „chci jízdenku do Pardubic – Rosic nad Labem“ nebo „jede ten vlak do Pardubic – Rosic nad Labem“. Drtivá většina lidí používá jen do Rosic.
V pořádku. Podobně si většina lidí kupuje jízdenku do Hradce či Budějic, ale tato nádraží asi přejmenovávat nebudeme, že? 🙂
Hradec přejmenovat jedině na Mechov. 😀
Jindřichův Hradec nebyl nikdy Mechovem. 🙂
Pokud někdo jede ze sousední zastávky, tak asi nemusí říkat celý název stanice, ale pojede-li z větší dálky nebo bude-li si kupovat lístek elektronicky, pak je ta záměna s Rosicemi u Brna celkem reálná.
V okolí Jindřichova Hradce se také jezdí do Hradce a nikdo neřeší zda to není Hradec Králové, v okolí UH do Hradišťa, a nikdo neřeší zda náhodou ne do Mnichova Hradiště… Neměli by se také přejmenovat?
Proč by jim měl vysvětlovat, že nejsou nad Labem? Snad se bavíme jen o názvu železniční stanice, ne o názvu městské části?
Mimochodem, o 10 kilometrů dál je pro změnu obec, která by to „nad Labem“ přivítala. Valy totiž nejsou u Přelouče, ale jsou nad Labem. Sice ne oficiálně, ale i úřední web obce je na doméně http://www.valynadlabem.cz
Proč by jim to měl vysvětlovat? Samozřejmě, že nemusí, to byla nadsázka 🙂 Nicméně kdyby Dobrá správa vyslišela zdejší volání a změnila název stanice (za nemalých finančních, ale jistě účelně vynaložených výdajů) nějaké zdůvodnění místím občanům a samosprávě sdělit bude muset. A že důvodem je převládající mínění v diskuzi Zdopravy.cz nejspíš stačit nebude 🙂
K názvu stanice dělá drážní úřad jakési řízení, ke kterému se vyjadřují všichni dotčení. jak obce, tak SŽ a asi i kraj.
Ty Rosice se dneska staví, takže by se jen ke kolaudaci změnil název.
A oni jsou „nad Labem“. Já se domnívám, že tenhle příívlastek sloužil u dráhy k rozlišení od dalších dvou Rosic. jedny jsou Rosice u Brna a druhé byly Rosice u Chrasti,.
Byl jsem přímo z Pardubic a teď jsem z okolí.
Zajímala by mne iniciativa na zřízení zastávky Choltice. Mezi současnou stanicí Choltice a zastávkou Jeníkovice jsou asi 2 km. Jestli má mezi nimi vzniknout ještě zastávka, k čemu bude dobrá? Pokud kvůli Svinčanům, tak to bude prašť jako uhoď, stále to bude cesta skrz pole a vzdálenostně takřka bez úspory.
Stanici u okraje Choltic zrušit a nahradit zastávkou kdesi v poli u cesty ke Svinčanům vzdáleným 1,5 km? To doufám nechápu správně…
Asi jsou potřeba vyhodit prachy, na téměř mrtvé lokálce. Ta 810 tam jezdí skoro pořád téměř prázdná.
Až dojde ropa, tak 810 zachrání svět!
Aha, to dává smysl, bohužel v článku to není tak jednoznačné a budí to spíše dojem, že vedle stanice vznikne ještě zastávka. Ale i tak tam trochu nesedí ty údaje. Ze současného km 8,5 má být zastávka vybudována na km 8,4 čili blíže k Přelouči. Nesedí mi tam ten svinčanský katastr, už nyní by měla být stanice v katastru Choltic, jelikož byly prováděny komplexní pozemkové úpravy a došlo k výměně parcel mezi obcemi.
Citace ze zadávací dokumentace: V prostoru ŽST Choltice – z důvodu vyřešení bezbariérového přístupu na nástupiště bude upravena konfigurace železniční stanice Choltice. Bude vybudována nová zastávka Choltice zastávka (pracovní název, bude dořešeno v dalším stupni dokumentace) v záhlaví stanice mezi železničním přejezdem P5036 v ev. km 8,408 a novým rozvětvením přeloučského zhlaví. Stávající výhybky č. 7 a 8 budou odstraněny, nové kolejové rozvětvení bude tvořeno výhybkami č. 2 a 3 – výhybka č. 2 odbočující do manipulační koleje č. 3 bude tvaru J49 1:9-190, výhybka č. 3 odbočující do dopravní koleje č. 2 bude tvaru J49 1:9-300. Dále bude provedena… Číst vice »
Čili jde o posunutí současného nástupiště a betonové čekárny k přejezdu. Což místní nepochybně potěší, úspora vzdálenosti je sice minimální, ale u přejezdu stojí bytový dům, zatímco prostor stanice je opuštěný a ne právě hezký. Choltice bohužel dojely na to, že se staly neobsazenou stanicí, a postupnou destrukci nádražní budovy a okolí nikdo neřešil až do chvíle, kdy bezdomovci nádražní budovu vypálili.
Bude v té zastávce Pardubice centrum alespoň možné osobák předjet? Jinak mi fakt přijde na hlavu mít na přetíženém koridoru zastávky doslova po kilometru. Kdyby se alespoň využila vlečka a po Pardubičky zřídila trojkolejka.
Zastávka neleží přímo na koridoru a nebude “průjezdná“ ve směru Česká Třebová. Na zastávce budou končit vlaky od Chrudimi a Hradce Králové.
Aha, tak to jsem nevěděl. Děkuji za rozšíření znalostí.
Hm, a co takhle zastávka Čeradice na trati Slaný – Louny, ta by se také hodila. Ale ne, je přeci jednodušší to zrušit, že?