Drážní úřad schválil názvy čtyř železničních zastávek

Rekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnicRekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnic

Tři z nových zastávek jsou v Pardubickém kraji, z toho jedna v centru krajského města.

Zpět na článek
118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stepan

Když už jsme u těch názvů, je mi záhadou, proč zastávka Pardubice-Opočínek se nejmenuje radši Lány na Důlku. Je to hluboko na jejich území, jednoznačně blíž po silnici i vzdušnou čarou, Lány na Důlku mají o třetinu víc obyvatel a dvakrát větší rozlohu než Opočínek… Zastávku Opočínek bych čekal o kilometr a půl západněji, kdyby měla existovat.

M19

Jsou věci mezi nebem a SŽ…

Stepan

Tohle bude asi název ještě z doby ČSD a ČD.

Alibaba

A je i na katastru Lánů, takže si toho vesnice Lány docela dlouho nevšimla a ještě o přejmenování nepožádala.

Franta Palkoska

To ted zavání pěkným diletanstvím ze strany SŽ

Stepan

Vesnice nemůže žádat, protože nemá právní subjektivitu. A obci Pardubice to asi je jedno.

Alibaba

A koukám, že jsem si spletl vesnice. Ta která by teoreticky mohla požádat jsou Srnojedy.
A Pardubicím je to jedno. Ono by se hodilo posunout tuhle zastávku o přejezd blíže k Pardubicím, nazvat ji PCE-průmyslová zóna Čivice* a udělat zde otočku autobusů. Zastávku Opočínek zrušit nebo přesunout naopak k nadjezdu u rozvodny a tam taky mít konečnou MHD.

*bez nároku na správnost názvu

J.A.RYN

Pardubice mají 8 železničních stanic už teď, ta nová bude devátá (snad ne osudová).

vbb

Pardubice mají železniční stanice jen dvě.
P. – hl.n. a P. – Rosice n.L.

FP1

Nová zastávka v Pardubicích je bez Ostřešanské spojky úplně zbytečná, stejně jako 5. Perón, který jen ubírá dopravních kolejí v nákladu.

Ondřej

A Pardubice jsou úplně zbytečné bez Hradce 😀

FP1

Jo vy myslíte to předměstí Pardubic? Oni furt fungují samostatně? Já měl zato, že už patří pod Pardubice 😁

Vašek

Praha – Východ se uklidní 🙂

Alibaba

Není úplně zbytečná, z centra se nebudete muset trmácet na hlavní pomocí MHD. Samozřejmě s Ostřešanskou spojkou by byl význam ještě větší.
Pátý perón je v místě, kde už nekrátí potřebné dlouhé koleje.
Možná sebere 3 koleje pro nákladní dopravu, ale tam bývalo spousta kolejí jen zabraných odstavenými vagóny. Pátý perón taky potřebujete jako další hrany v liché skupině, kdy při různých předjížděních se muselo z vlakama jezdit do sudých a křížit protisměr.

FP1

Uvidíme třeba se pletu, ale stále bude rychlejší popojet z nádraží MHD (s tím jak často to z nádraží jezdí a je to nějakých 5 minut jízdy, takže to trmácet je hodně nadnesené), než jezdit až na centrum a cca nějakých 10 minut pěšky do centra, takže uvidíme, ale nečekám nějak závratná čísla, co se týče využití. Nejde ani tak o délku, jako počet dopravních kolejí, kdy z 10 odjezdových jedním směrem a 11 druhým, zůstanou 4. Možná kdysi, ale poslední dobou se to dost zredukovalo, počet kolejí dlouhodobě obsazených odstavenými vozidly. Ano, bude se možná hodit při nějaký výluce… Číst vice »

Alibaba

Tak u zastávky centrum bude hodně záležek odkud a kam pojedete. Beru to jako další možnost v nabídce.

Asi by se měly udělat odjezdy oběma směry, některé koleje tomu tak neměly. A o délku kolejí jde taky, kdyby se udělal 5. perón ob 2 koleje od 4. koleje tak by jste si dlouhé koleje zrušil.

SYN

Ta zastávka Vlkov-Osová jako bude jako nějakých 700m od zastávky Vlkov? A neděláme z toho takhle náhodou tramvaj?
Sice předpokládám že to bude na znamení, ale to máme až takovou důvěru ve statistiku? Podle mně tam just bude někdo nastupovat/vystupovat zrovna když bude mít vlak citelné zpoždění. Podle mně zvýšený počet zastávek na znamení povede k méně přesnému dodržování JD. Anebo se tam nadělá taková vata aby to vyšlo i tehdy když se zastaví úplně všude, to ovšem zase znamená nadměrné natahování jízdní doby… 🙁

Pat

S vybudováním zastávky Vlkov-Osová zanikne stanice Vlkov u Tišnova, respektive její prostory pro nástup a výstup cestujících. Bude to součástí rekonstrukce úseku Křižanov – Vlkov.

Pedro
Stepan

Pokud dobře počítám, „Pardubice centrum“ bude v síti čtvrtou stanicí či zastávkou s dovětkem „centrum“ (po Jablonci nad Nisou, Třinci a Železné Rudě), zatímco „středů“ máme 9 – Brumov, Havířov, Louny, Mikulášovice, Ostrava, Praha-Běchovice, Smržovka, Trutnov a Zlín. Myslel jsem si, že Drážnímu úřadu je tato pravomoc svěřena i proto, aby v tom systému byla nějaká jednotnost a kontinuita, takže fakt nechápu, jak úřad rozlišuje mezi tradičním „středem“ a moderním „centrem“ . Taky bývalo zvykem, že se spojovníkem se psaly jen ty názvy, kde ta druhá část názvu byla názvem části obce/města, zatímco jiná místa se oddělovala jen mezerou (Česká… Číst vice »

Ic540

No já jsem se hlavně divil že v Havířově to nazvali Střed a ne centrum. Neboť Havířov Střed už máme významnou autobusovou zastávku ve městě…

Myslel jsem si že to bude vadit v systému Odis, ale asi ne.
Jedu li vlakem z Těšína kupuji Havířov Střed. A jedu li busem z Těšína taky kupuji Havířov Střed. A obě zastávky jsou od sebe vzdálené víc než kilometr…

Stepan

Podle IDOSu se jedna z těch zastávek jmenuje „Město,střed“ a druhá „Havířov střed“.

Ic540

Díky. Doteď jsem nad tím dumal.
No v autobuse ani ve vlaku se mi na to nepodařilo přijít…
Ještě jednou díky…

XYYY

Dříve = kdy … v jízdních řádech starých 40 let je použít stejný pravopis …

Stepan

Pokud jde o pravopis, ono se docela měnilo i to, jestli ta „ležací čárka“ byla pojímaná spíš jako pomlčka, nebo jako spojovník – ostatně drážní písmomalíři při výrobě tabulí mnohdy nejsou schopni rozlišit ani mezeru od spojovníku, natož spojovník od pomlčky. Pro zastávku Praha-Sedlec vyrobili tabule s mezerou a spojovník se musel dolepovat, název Příbram sídliště naopak vyrobili se spojovníkem a musel se dodatečně sloupávat. Nevím, jestli je to proto, že chtějí uplatňovat svůj názor navzdory úřadům, nebo jen prostou nepozorností a pologramotností. Ale jinak jak jsem psal, dříve se ten spojovník či pomlčka používaly jen tehdy, pokud odděloval buď… Číst vice »

Ondřej

Když je to prostřední nádraží, napíšou Střed, když je to u centra města, napíšou Centrum.

Stepan

A třeba takové nádraží Praha střed bylo prostřední ve vztahu k jakým nádražím? A Běchovice steřd jsou prostřední nádraží mezi jakými? To je spíš u centra Běchovic tedy.

A mimochodem, střed i centrum vždy malými, na začátku názvu stanice to není nikdy.

XYYY

Původně Praha (jiné v Praze nebylo), pak Státní nádraží, po I. válce Masarykovo, za protektorátu Hybernské, následně Masarykovo, za bolševika „neutrální“ střed – asi proto, že je „ve středu města“, po kontrarevoluci opět Masarykovo.

Ondřej

Bylo uprostřed mezi Wilsonovým nádražím a nádražím Těšnov 🤷🏻‍♂️

Hynek

Nebylo kdysi v Ostrave taky nadrazi ci stanice Ostrava Centrum?

Ondřej

Nevím.

robert

Chtělo by toho přejmenovat víc. Třeba zastávka Kylešovice by mohla nově být Opava-Kylešovice. Nebo děčínské zastávky:
Vilsnice -> Děčín-Vilsnice
Křešice u Děčina -> Děčín-Křešice
Boletice nad Labem -> Děčín-Boletice
Březiny u Děčína -> Děčín-Březiny
Dolní Žleb zastávka -> Děčín-Dolní Žleb zastávka (nebo jinak)
Dolní Žleb -> Děčín-Dolní Žleb

Jarda

Zadny, akorát chaos.

Marek

Chaos je právě naopak současný stav, kdy některá města mají pojmenována správně všechna nádraží ve městě, no pak jiná města jako třeba ten Děčín a spousta dalších je nž mají ve městě železniční zastávky a stanice s názvem, které neznalému cestujícímu nedávají tušit, že se nachází v nějakém třeba okresním městě.
Takže by se to mělo sjednotit. A udělat ze současného chaosu pořádek.

Úplně nejhorší jsou pak zavádejicí názvy zastávek nacházející se v úplné jiné obci.
Například zastávka Pyšely, která se nachází inravilánu Čerčan, přitom město Pyšely je daleko za kopcem a lesem.

Stepan

Bývaly doby, kdy se stanice a zastávky nepojmenovávaly podle území, na kterém leží, ale podle sídla, k jehož obsluze byly primárně zřízeny a určeny. Ostatně třeba u letišť je to celkem obvyklé dodnes. Ovšem máte pravdu, že pyšelští měšťané dnes už na železnici v údolí asi odkázáni nejsou.

Jinak se mi zdá celkem praktické pojmenovávat stanice co nejjednodušeji podle nejbližšího sídelního útvaru nebo jiného významného cíle cest. Přidávat do názvu stanice další údaje o administrativním přičlenění toho místa k nějaké obci, okresu či kraji bych obecně nepovažoval za nutné, někdy ani za vhodné. Někdy to naopak může být zbytečně matoucí.

Jarda Š.

Místopisně by sice místo zast. Pyšely měla být zast. Čerčany – Vysoká Lhota, ale není kratší název praktičtější?

Stepan

Bohatě by stačil název „Vysoká Lhota“. Že patří pod úřad v Čerčanech je z hlediska cestujících celkem irelevantní.

robert

Žádný chaos v tom není. Ten v něm vidíš jen ty.

Josef Švejk

Nejde tu o přínos, ale o to, že jsou to všechno části města Děčín, nikoli samostatné obce, víme?

Tomáš

Drahotuše na koridoru z Přerova do Bohumína třeba taky nejsou samostatnou obcí, ale součástí Hranic a nikdo snad nepřemýšlí o tom, aby se stanice přejmenovala na Hranice – Drahotuše. Lhotka nad Bečvou o kousek dál taky je součástí jiné obce.

Tomáš

Podobně třeba Brňov je součástí Valašského Meziříčí, ale zastávka je prostě Brňov… Těch příkladů v republice bude plno.

robert

Příkladů je sice mnoho, ale to množství fakt neznamená, že je to správně.

Jiří Kocurek

A vedle ve Zlíně se Malenovice osamostatnily. Přejmenovat kvůli tomu zastávky? Uhersko má zastávku ve vedlejším okrese…
Vždyť je to nesmysl měnit názvy pokaždé pokaždé, když si nějaký soudruh (Kléma) vzpomene, že by měl něco udělat.

XYYY

Kdypak se ve Zlíně Malenovice osamostatnily ?
Nesmyslná je zastávka U mlýna, měla by se jmenovat Zlín-Malenovice, U mlýna nebo Zlín-Malenovice sídliště.

robert

No a? To má být důvod pro to nechat tenhle chaotický stav nechat být? Proč se teda nová zastávka v Brně nejmenuje jen Starý Lískovec? Chápeš tu logiku???

Tomáš

V hlavním příspěvku řešíš přejmenovávání nádraží, které se tak jmenují desítky let, já ti oponuju, že takových nádraží jsou po republice desítky a nikomu to netrhá žíly a ty reaguješ logikou u pojmenovávání nově vzniklého nádraží. To je tak zvané míchání hrušek s jabkama. Tak ještě jednou. Reagoval jsem na tvůj nápad s přejmenováním existujících nádraží. O logice pojmenovávání nově vzniklých nádraží nebyla ve tvém původním příspěvku řeč, takže na mě nechoď se Starým Lískovcem.

robert

Takže ještě jednou. Že to nikomu netrhá žíly, neznamená, že je to takhle správně. Jde o logiku věci jako takové, jde o princip. Takže na mě nechoď s tím, že se to netýká zastávek desítky let starých. To je argumentačně zcela mimo.

Stepan

Princip a logika věci by měly být takové, že je lepší pojmenovávat stanice názvy sídelních útvarů nežli jejich momentální administrativní příslušností, která je mnohem pomíjivější a méně podstatná.

robert

Takže Praha-Klánovice by mělo být jen Klánovice?

Alibaba

Klidně. Poku by ten název byl pro ČR jediněčný, tak bych v tom problém neviděl.
Když se podívám do Velké Británie do Londýna, tak s názvem Londýn jsou v podstatě jen ty nejdůležitější (zpravidla koncové) stanice a zbytek jsou názvy čtvrtí. Jak hodně jsou ty názvy v jejich katastrech jsem nezkoumal.

Stepan

Tam by se zrovna spíš hodil název Klánovice-Újezd nad Lesy, protože ta zastávka symetricky obsluhuje dvě sídla podobného významu i blízkosti.

Stepan

A nechtěl byste třeba název „Brandýs nad Labem-Stará Boleslav-Brandýs nad Labem zastávka“? Pokud tam teda nutně potřebujete na začátku název obce.

robert

To snad nemyslíš vážně. 😀 Je to dvojměstí.
Nemám problém sepsat nějaká pravidla, jak pojmenovávat stanice a zastávky. Koneckonců už jsem to jednou udělal pro jistý DP.

Stepan

Když to bereš takhle, tak Praha je zase stodvanáctiobec. 🙂

robert

Napiš rovnou, že jsi to nepochopil. 🙂 A nemusíš vymýšlet blbiny.

Stepan

Od začátku se bavíme jen o těch městech/obcích, které se skládají z více částí, takže opravdu nemá smysl zdůrazňovat, že zrovna BnL-StB, který má mimochodem části tři, je „dvojměstí“. Oficiálně je to samozřejmě město jako každé jiné město.

Kamui

Ještě Praha-Zličín -> Praha-Řepy

Jelen

Tohle už se v minulosti řešilo a jelikož nádraží skutečně leží na katastru Zličína, tak si městská část vybojovala zachování názvu Praha-Zličín, přestože je to pro cestující matoucí.

Stepan

Matoucí, že se nádraží v Praze-Zličíně jmenuje Praha-Zličín?

Jelen

Ano, protože od obydlené části Zličína je to kus cesty a přímo před nádražím začínají Řepy i s tramvajovou konečnou. Navíc to svádí k tomu, že se někde poblíž nachází stanice metra Zličín, která je přitom dost daleko.

Stepan

Pojmenovat stanici metra v třebonických polích na půl cesty ke Zličínu názvem „Zličín“ taky nebylo příliš prozíravé, to máte pravdu.

XYYY

Řepy jsou jiná městská část.

Twix

Ano je to matoucí, přímo před nádražím je zastávka Sídliště Řepy, zatímco metro Zličín (pro meziměstské busy rovněž označeno Praha Zličín) je úplně jinde. A když se někde ve čtvrti Zličín zeptáte, kudy se jde na jejich nádraží…?

babilon

Nádraží Libeň je katastrálně ve Vysočanech, takže přejmenovat na Praha-Vysočany jižní nádraží?

Kamui

Možná. U Zličína jde ale o to, že nádraží je v těsném sousedství tramvajové smyčky Řepy a tvoří s ní jeden logický celek. Naopak od vlastního Zličína je odděleno.

Stepan

Tak v tom případě by spíš bylo logické tu tramvajovou smyčku přejmenovat na Nádraží Zličín. Kdo jede na sídliště většinou stejně musí vystoupit o zastávku dříve.

Frantík

A třeba Slánskou přejmenovat na sídliště…

M19

Nj jenže to sídliště se jmenuje Řepy, sídliště Zličín je zcela jinde. Jestli by prostě nebylo jednoduší přejmenovat to nádraží, stejně se do Zličín z něj dostanete jen přes Řepy. Ledaže by tam byla půjčovna vzducholodí či Lad
Niv s krtkovacím systémem.

Jelen

Takových případů je mraky. Např. Týnec nad Sázavou – Chrást, Týnec nad Sázavou – Pecerady, Vrané nad Vltavou – Skochovice atd. Zase ty názvy nemusí být moc dlouhé.

PetrB

Přesně. Hlavně že se Správa v minulosti chvástala, že stanice se pojmenovávají dle katastru obce. Jenže v mnoha případech to neplatí. Příkladem mohou být i Teplice. Např. stanice Řetenice nebo Prosetice jsou městské části Teplic. Obdobně stanice Nové Hodějovice, ty jsou částí města České Budějovice nebo stanice Domoradice v Českém Krumlově.

Kubrt

Nebral bych to tak dogmaticky. Třeba „naše“ zastávka Řež se nachází v katastru Libčic nad Vltavou. Takže hyperkorektně by se měla jmenovat třeba Libčice nad Vltavou – Pod skálou. Bylo by to lepší než stávající název? Asi ne, že. Ostatně Řež není ani obec, ale pouze osada obce Husinec. A katastrální území se nazývá Husinec u Řeže. Chaos. Nehrotil bych ani ty Boletice a Prosetice a podobné. Cestující vědí, kam jedou a nic jiného název s Děčínem nebo bez Děčína vliv nemá.

robert

Pak by se i nové zastávky na katastru velkých obcí mohly jmenovat jen podle části obce, třeba Starý Lískovec. Bez Brna. Přijde ti to logické?

Stepan

Nevím jak u vás v Brně, ale tady v Praze ten název města v okrajových částech před původní název stanice nacpali až nacisti v roce 1941. A postihlo to většinou jen větší města.

Marek

Však taky v Německu mají pořádek, neexistuje aby v Berlíně nebo Drážďanech bylo vlakové nádraží, bez názvu města.
Neřešil bych nutně malé obce, ale okresní

Stepan

Zaplaťpábmu, že název střediskové obce nenacpali ke všem názvům zastávek. Aspoň se pak v 90. letech nemusely stanice a zastávky hromadně přejmenovávat kvůli tomu, že se to obce znovu osamostatňovaly. Fakt není nutné v názvu každé zastávky mít, pod jaký úřad ta vesnice nebo městečko momentálně patří. Přejmenovávat „Spálov“ na „Semily-Spálov“ by byla taky blbost.

XYYY

Ve Vídni „pořádek“ zavedli před několika lety …

robert

Nejsem z Brna.

Marek

V autobusové dobravě je to jasně dané zákonem, zastávka se musí jmenovat podle obce v jejímž katastru leží.
Názvy železniční v tomto dělají chaoz minimálně v tom, že se přestupní bod z autobusu na vlak liší v názvu a nejmenuje stejně. .
Já jsem pro sjednocení.
Ale chápu že to bude mít u železničních fandů mnoho odpůrců.

Jiří Kocurek

A přitom to není pravda. Znám jich několik, které se jmenují úplně jinak než katastrální území. Obec je za řekou, hranice katastru vede středem koryta.

Stepan

Jednak to není v zákoně, ale jen v prováděcí vyhlášce, jednak se tam píše, že „úplný název zastávky se skládá z nezkráceného názvu obce a případně z nezkráceného názvu místní části a bližšího určení umístění v obci“, z čehož však nijak nevyplývá, že by ten název obce měl být volen podle toho, na jakém katastrálním území je zastávka umístěna. Logičtější je původní praxe, že název se volí podle toho, k obsluze jaké obce a osady je zastávka určena. Což je klíčově zejména u různých zastávek na rozcestích v poli. Mimochodem – to, že pražský magistrát z názvů pražských zastávek plošně… Číst vice »

XYYY

Zákon / vyhláška – no budiž, slovíčkaření – vyhláška je prováděcí předpis k zákonu.

Vy byste chtěl, aby v názvu zastávky MHD v Praze bylo např. Vihohrady Italská, Vinohrady Vinohradská tržnice, Vinohrady nám. Jiřího z Poděbrad nebo dokonce Praha 2-Vinohrady, Italská ?

Nebo Praha 1-Nové Město, Masarykovo nádraží ?

Stepan

Pokud Pepa Novák provádí zákon, tak to ještě neznamená, že rozhodnutí či názor Pepy Nováka je rozhodnutím či názorem zákona, že.

Jinak v názvu zastávky a názvu linky mají být názvy části obce, nikoliv názvy městského obvodu něbo městské části. A pro MHD snad stále ještě platí nějaká zjednodušení.

M19

Název katastru nemusí korespondovat a názvem příslušnosti nějakého správního územního celku jehož je součástí. Takže například katastr Domoradice, nikoliv Český Krumlov.

Stepan

Myslím, že dnes máme pro všechna katastrální území dohromady jeden centrální katastr. 🙂 A také je pravda, že území obce má sestávat z jednoho nebo více katastrálních území, z čehož vcelku vyplývá, že pokud jich je více, nemohou se všechna jmenovat stejně. A také je pravda, že název katastrálního území se vůbec nemusí podobat názvu obce: například v obci Karlštejn jsou katastrální území Budňany a Poučník. Název autobusové zastávky sice podle vyhlášky má obsahovat název obce, ale nikde není psáno, že to má být název té obce, na jejímž území zastávka leží – spíše by to měl být název té… Číst vice »

M19

Jen vyvracím tezi, že když v názvu zastávky není název obce pod kterou daný katastr patří, znamená to automaticky, že není pojmenována po názvu katastru ve kterém leží. Proto i Domoradice jsou pojmenovány dle názvu katastru, ovšem nikoliv dle celého názvu sídla dle správního členění.

Stepan

Po názvech katastrů se snad nepojmenovává nikde. Normálně se pojmenovává podle sídel, bez ohledu na to, jestli ta sídla mají vlastní samosprávu nebo vlastní katastrální území.

robert

Ten je evidentní z toho, co jsem napsal.

Vašek

Jasně. Ať je název co nejdelší.

XYYY

V rakouských jízdních řádech byly stanice / zastávky v oblasti Vídně (Kernozone 100) dlouhá léta uvedena jen „Floridsdorf, Leopoldau“ apod., před několika lety se u všeho objevila Wien … čili Wien Floridsforf, Wien Leopoldau ….

Alibaba

A co takhle vypustit u stanice Pardubice-Rosice nad Labem ten ocásek „nad Labem“?
První důvod je, že čtvrť se jmenuje jen „Rosice“ a druhý důvod je, že připojením názvu města Pardubice do názvu stanice není potřeba dál rozlišovat.

Slávek Hoblík

To je zajímavé. Zkuste zajet do Rosic nad Labem, třeba na zastupitelstvo co bude 7. září a vysvětlete přítomným „rosičákům“, že vůbec nejsou nad Labem. Nebo se zastavte na výroční schůzi zdejších dobrovolných hasičů s návrhem, ať si z auta smažou ten „ocásek“ nad Labem. Mimochodem Alibabo Vy jste odkud, že se tak vyznáte v Pardubickém místopise…

Stepan

Evidenční část města dnes skutečně nese pouze název „Rosice“, v názvu katastrálního území ovšem přívlastek zůstal (protože názvy katastrálních území jsou celostátně unikátní). A názvy spolků a jiných subjektů někdy konzervují starší podoby názvů, taky dnes máme třeba FN Královské Vinohrady, i když král už se těch vinohradů zbavil a lid se zbavil králů. Rosice nad Labem se k Pardubicím připojily roku 1975 – nevím, jestli o přívlastek příšly současně s tím, nebo až později, každopádně ještě žije spousta pamětníků původního názvu. Mimochodem, Historický lexikon obcí ten přívlastek úplně opomíjí, takže z něj ani nelze zjistit, kdy k případné změně… Číst vice »

Alibaba

Já si myslím, že ten přívlastek mělo jen nádraží jako rozlišení od jiných Rosic.

Stepan

Pokud ten přívlastek mělo nádraží, pošta i katastr, tak pak byl vlastně skoro všude.

Alibaba

To asi ano.
Ale protože teď jsem tohle vlákno otevřel kvůli nádraží, tak jen chci naznačit, že u názvu nádraží je už zbytečný.
Co na to pošta nebo katastr netuším, ale klidně to můžou přejmenovat taky. katastr používá jako nosnou informaci šestimístné číslo, takže by taky změnil jen název.

Jelen

Ale to nikdo nepopírá, že Rosice jsou nad Labem. Nicméně když už jsou v názvu ty Pardubice, tak je snad každému jasné, že jsou to Rosice nad Labem a ne žádné jiné Rosice.

M152

Ale nikdy sem neslyšel, „chci jízdenku do Pardubic – Rosic nad Labem“ nebo „jede ten vlak do Pardubic – Rosic nad Labem“. Drtivá většina lidí používá jen do Rosic.

Slávek Hoblík

V pořádku. Podobně si většina lidí kupuje jízdenku do Hradce či Budějic, ale tato nádraží asi přejmenovávat nebudeme, že? 🙂

M152

Hradec přejmenovat jedině na Mechov. 😀

Alibaba

Jindřichův Hradec nebyl nikdy Mechovem. 🙂

Stepan

Pokud někdo jede ze sousední zastávky, tak asi nemusí říkat celý název stanice, ale pojede-li z větší dálky nebo bude-li si kupovat lístek elektronicky, pak je ta záměna s Rosicemi u Brna celkem reálná.

M19

V okolí Jindřichova Hradce se také jezdí do Hradce a nikdo neřeší zda to není Hradec Králové, v okolí UH do Hradišťa, a nikdo neřeší zda náhodou ne do Mnichova Hradiště… Neměli by se také přejmenovat?

Šejdr

Proč by jim měl vysvětlovat, že nejsou nad Labem? Snad se bavíme jen o názvu železniční stanice, ne o názvu městské části?
Mimochodem, o 10 kilometrů dál je pro změnu obec, která by to „nad Labem“ přivítala. Valy totiž nejsou u Přelouče, ale jsou nad Labem. Sice ne oficiálně, ale i úřední web obce je na doméně http://www.valynadlabem.cz

Slávek Hoblík

Proč by jim to měl vysvětlovat? Samozřejmě, že nemusí, to byla nadsázka 🙂 Nicméně kdyby Dobrá správa vyslišela zdejší volání a změnila název stanice (za nemalých finančních, ale jistě účelně vynaložených výdajů) nějaké zdůvodnění místím občanům a samosprávě sdělit bude muset. A že důvodem je převládající mínění v diskuzi Zdopravy.cz nejspíš stačit nebude 🙂

Alibaba

K názvu stanice dělá drážní úřad jakési řízení, ke kterému se vyjadřují všichni dotčení. jak obce, tak SŽ a asi i kraj.
Ty Rosice se dneska staví, takže by se jen ke kolaudaci změnil název.

Alibaba

A oni jsou „nad Labem“. Já se domnívám, že tenhle příívlastek sloužil u dráhy k rozlišení od dalších dvou Rosic. jedny jsou Rosice u Brna a druhé byly Rosice u Chrasti,.
Byl jsem přímo z Pardubic a teď jsem z okolí.

Joe

Zajímala by mne iniciativa na zřízení zastávky Choltice. Mezi současnou stanicí Choltice a zastávkou Jeníkovice jsou asi 2 km. Jestli má mezi nimi vzniknout ještě zastávka, k čemu bude dobrá? Pokud kvůli Svinčanům, tak to bude prašť jako uhoď, stále to bude cesta skrz pole a vzdálenostně takřka bez úspory.

Frantisek

Stanici u okraje Choltic zrušit a nahradit zastávkou kdesi v poli u cesty ke Svinčanům vzdáleným 1,5 km? To doufám nechápu správně…

M152

Asi jsou potřeba vyhodit prachy, na téměř mrtvé lokálce. Ta 810 tam jezdí skoro pořád téměř prázdná.

Jiří Kocurek

Až dojde ropa, tak 810 zachrání svět!

Joe

Aha, to dává smysl, bohužel v článku to není tak jednoznačné a budí to spíše dojem, že vedle stanice vznikne ještě zastávka. Ale i tak tam trochu nesedí ty údaje. Ze současného km 8,5 má být zastávka vybudována na km 8,4 čili blíže k Přelouči. Nesedí mi tam ten svinčanský katastr, už nyní by měla být stanice v katastru Choltic, jelikož byly prováděny komplexní pozemkové úpravy a došlo k výměně parcel mezi obcemi.

Zdeněk

Citace ze zadávací dokumentace: V prostoru ŽST Choltice – z důvodu vyřešení bezbariérového přístupu na nástupiště bude upravena konfigurace železniční stanice Choltice. Bude vybudována nová zastávka Choltice zastávka (pracovní název, bude dořešeno v dalším stupni dokumentace) v záhlaví stanice mezi železničním přejezdem P5036 v ev. km 8,408 a novým rozvětvením přeloučského zhlaví. Stávající výhybky č. 7 a 8 budou odstraněny, nové kolejové rozvětvení bude tvořeno výhybkami č. 2 a 3 – výhybka č. 2 odbočující do manipulační koleje č. 3 bude tvaru J49 1:9-190, výhybka č. 3 odbočující do dopravní koleje č. 2 bude tvaru J49 1:9-300. Dále bude provedena… Číst vice »

Šejdr

Čili jde o posunutí současného nástupiště a betonové čekárny k přejezdu. Což místní nepochybně potěší, úspora vzdálenosti je sice minimální, ale u přejezdu stojí bytový dům, zatímco prostor stanice je opuštěný a ne právě hezký. Choltice bohužel dojely na to, že se staly neobsazenou stanicí, a postupnou destrukci nádražní budovy a okolí nikdo neřešil až do chvíle, kdy bezdomovci nádražní budovu vypálili.

Kamui

Bude v té zastávce Pardubice centrum alespoň možné osobák předjet? Jinak mi fakt přijde na hlavu mít na přetíženém koridoru zastávky doslova po kilometru. Kdyby se alespoň využila vlečka a po Pardubičky zřídila trojkolejka.

Pepa

Zastávka neleží přímo na koridoru a nebude “průjezdná“ ve směru Česká Třebová. Na zastávce budou končit vlaky od Chrudimi a Hradce Králové.

Jan Hojsák

Aha, tak to jsem nevěděl. Děkuji za rozšíření znalostí.

Jelen

Hm, a co takhle zastávka Čeradice na trati Slaný – Louny, ta by se také hodila. Ale ne, je přeci jednodušší to zrušit, že?

Souhlas k posunu

A co takhle zastávka…….”Bez pomalé jízdy”