Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Zprávy

Přehledně: DPP hodlá do dvou let zahájit stavby tramvajových tratí za několik miliard

Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)
Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)

Dopravní podnik hlavního města Prahy chce do dvou let začít s výrazným rozšiřováním a modernizací tramvajové sítě. Vedle tří zcela nových traťových úseků jsou v plánech i dvě smyčky na stávajících tratích.

Nejdražším projektem má být úsek Divoká Šárka – Dědinská, který vyjde na téměř 900 milionů korun. Aktuálně probíhá řízení o vydání územního rozhodnutí a vyvlastňování pozemků. O něco menší problém s pozemky je u tratě Barrandov – Holyně – Slivenec, kde podle šéfa DPP Martina Gillara zbývá poslední dohoda s vlastníkem, kterým je developer Ekospol. „Potřebujeme zde kousek jeho pozemku,“ uvedl Gillar.

Naopak v případě nové smyčky Zahradní Město, která vznikne v souvislosti s modernizací 4. železničního koridoru, bude podnik stavět na svém, záměr už schválila rada města. U další plánované smyčky Depo Hostivař chce podnik ještě v září podat žádost o územní rozhodnutí. To už podnik naopak má u jedné z největších investic poslední doby, kterou je zbudování nové vozovny Hloubětín. Na tu by chtěl dopravce čerpat peníze z operačního programu Doprava II.

Plánované nové tramvajové tratě

Projekt

Termín realizace

Investice v mil. Kč

Barrandov – Holyně – Slivenec

2019 – 2021

690

Divoká Šárka – Dědinská

2020 – 2022

890

Sídliště Modřany – Libuš

2020 – 2021

530

Smyčka Zahradní Město

2020 – 2021

120

Smyčka Depo Hostivař

2020 – 2021

170

Nová vozovna Hloubětín

2019 – 2022

1640

Plánované rekonstrukce tramvajových tratí

Projekt

Termín realizace

Investice v mil. Kč

Poliklinika Vysočany – Nový Hloubětín

2018 – 2020

196

Muzeum – Želivského

2018 – 2019

279

Nádražní – Na Zlíchově

2019 – 2020

280

Ohrada – Palmovka

2019

170

Vladimírova – Vozovna Pankrác

2019 – 2020

160

Vozovna Strašnice – Průběžná

2020

50

Vltavská – Dělnická

2019 – 2020

v přípravě

Strossmayerovo náměstí – U Výstaviště

2020 – 2021

v přípravě

Radlická – Za Ženskými domovy

2020 – 2021

v přípravě

Želivského – Biskupcova

2020 – 2021

v přípravě

Újezd – Vítězná – Národní divadlo

2020 – 2021

v přípravě

Pramen DPP

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A tramvajova trat Sidliste Dablice – Dablice – Brezinevec – Boranovice – Libeznice – Bast ? Sance, ze se postavi zde zeleznice je 0, ale pro tisicovky lidi uz ted nestaci sit BUSu a tram dava rozhodne smysl. Skoda.

    BTW: Rychlodrazni typ tramvajove trate (Vmax=120km/h) dava smysl pres velmi roustouci predmesti Prahy az do Melnika. Napriklad … https://mapy.cz/s/34Uhm

    • To je ovšem spíše námět na nějakou „(pseudo)vlakotramvaj“ končící někde v terminálu u metra – jako třeba budapešťské tratě HÉV.
      A rychlost 120 km/h je utopie – ona bohatě stačí i „osmdesátka“, když se jezdí po samostatném tělese plynule bez jakéhokoli zdržování křižovatkami: ve výsledku je cestovní rychlost nakonec stejně vyšší než IAD po silnici.

    • Nechybí. To se stavět nebude, protože konečně zjistili, že je to k ničemu.

      • No rekl bych, ze bude, pac to chce Praha, Stredocesky kraj, Zdiby, Sedlec, Klecany, Chabry, … neni nikdo kdo by tu stavbu nechtel z odpovednych mist, ale rekl bych, ze to bude za delsi dobu, spis tak po roce 2022

  • Ten slivenec vubec nevede do slivence. Je to zastavka pred hlavni silnici rozdelujici slivenec a barrandov. Obyvatele slivence budou stale vyuzivat busy,na tak vzdalnou tramvaj chodit bude malokdo. Vyhozeny prachy. 🙁

    • Ale ty pozemky okolo, ty budou mít hodnotu 🙂
      A autobusy se přesměrují.

    • Ono to neni kvyli Slivenci, ale kvuli Holyni a Barrandovu, kde se ma dal stavet… kouknete na UP…

      • To se mělo i v Letňanech. Dodnes je kolem metra jen velký hnědý (pole). Úplnej nesmysl to je.

        • V Letňanech u současné konečné stanice metra mělo být „výstaviště“ od samého počátku (= Bémovina) – v případě metra „C“ Bém rovnou počítal s tím, že metro do sídliště prodlouží až z toho nesmyslného závleku do polí (odkud kvůli potřebě zavedení metra do letňanského sídliště už teď nelze pokračovat naopak do Vysočan) – je to podobné jako v případě závleku trasy „A“ do Motola, který si vynutil ten superlotr Jančík, čímž metro silně ztratilo na smysluplnosti pro dopravu až na letiště (a mnohem větší smysl už by teď asi skutečně mělo Jančíkem prosazované „zaokruhování Áčka“ do Zličína).

  • S tramvají do Holyně už je to fakt trapný – asi tak od roku 2010, možná i dřív, se každé léto v době okurkové sezóny pravidelně vyrojí články o tom, že “napřesrok” se už tato trať začne stavět. A ono pořád nic.

    • Kolik lidí bydlí v Holyni a kolik třeba v sídlišti Malešice, případně jiných? Kolik autobusů jezdí do Holyně a kolik přes Malešice a jiná sídliště? Obdivuhodné, že někdo dokázal prolobovat tramvaj do Holyně a jaké pro to měl argumenty.

      • Tramvaj do Holyně se nestaví kvůli Holyni nebo Slivenci, ale fakticky kvůli novému sídlišti Barrandov západ, které tady do pár let podél budoucí trati vznikne a na konečné má vzniknout obrovské P+R, kde má končit dojíždka z jihozápadního sektoru středních Čech.

        • Bože – zase parkoviště „P+R“ na začátku tramvajové trati!
          To budou mít obyvatelé Barrandova určitě ohromnou radost, až už od první mezilehlé zastávky budou všichni přistupovat do plné tramvaje – a že by se poměrně pomalá tramvaj tak líbila i těm řidičům aut, o tom také pochybuji.
          Kombinace „P+R“ a VHD má smysl jako kombinace IAD a kapacitní a rychlé železnice (nebo případně metra, které je ale vlastně také jen specifickou železnicí), aby uživatelé byli dopraveni rychle přes několik málo zastávek až do centra či na opačný konec města (aglomerace) – což ale tramvaj patřičně kvalitně neřeší, takže takové nápady ve výsledku působí vlastně proti zájmům uživatelů MHD i IAD. Ach jo …

          • Parkoviště P+R naplní tramvaj. V důchodu a pořád naivní.
            Cha cha cha cha cha.

            • Nevím, kdo je naivní (nebo jen neumí počítat), když nechápe, že parkoviště „P+R“ pro tisíc (či víc) automobilů může znamenat za cca 2,5 hodiny trvání ranní špičky i při dvouminutovém intervalu tramvají průměrnou „nálož“ asi 30 lidí na jednu soupravu navíc – a to spolu s cestujícími obyvateli budoucího místního sídliště znamená přesně to, co jsem napsal = že už z první mezilehlé zastávky bude každý spoj „k stání“, a to ještě tramvaj ani nedojede na sídliště Barrandov. Takže klidně může nastat i situace, že „přespolní“ sice odstaví auta na parkovišti „P+R“ u konečné zastávky tramvaje a nastoupí do ní, ale do města svými auty odjedou místo nich sídlištní obyvatelé, kterým se rozhodně vůbec nebude zamlouvat cestování ve stoje plnou a pomalou tramvají. V konkrétním případě by proto mělo mnohem větší smysl třeba velké parkoviště u nádraží v Rudné u Prahy a posílení souprav vlaků jak ve směru Praha-Smíchov, tak i Hostivice (- Praha-Bubny), kde je pak všude a mnohem rychleji dostupné kromě MHD i metro – pak by u tramvajové smyčky stačilo jen malé parkoviště vyhovující pro obyvatele blízkého okolí, které by pro uživatele tramvají už bylo a únosné.
              Velká parkoviště „P+R“ pro cestující ve stovkách či tisících aut ze vzdálenějších lokalit zkrátka k zastávkám tramvají na okraji města (snad až na nějaké speciální specifické případy) rozhodně nepatří – ta mají být u zastávek železnice či metra, tedy dopravních prostředků umožňujících rychlou bezkolizní dopravu na větší vzdálenost i za cenu, že mnohé cestující nedovezou až úplně k cílům (či nazpět ze startů) jejich cest a ti tak budou muset použít na krátkou vzdálenost „poslední“ či „první míle“ ještě MHD nebo třeba sdíleného jízdního kola.
              Umanutost politiků a rádoby „dopravních odborníků“, kteří se zcela hloupě domnívají, že zácpy v centru města a na okrajových hlavních komunikacích vyřeší vybudováním velkých parkovišť „P+R“ u koncových obratišť tramvají kdesi na vzdáleném okraji města, je pro mě zcela nepochopitelná: nechápu, že nechápou, že tím nejen nepříznivou situaci pro IAD v městských ulicích nevyřeší, ale navíc ještě znepříjemní cestování mnoha dosavadním uživatelům MHD, z níž tak vytvoří ještě větší „socku“, než jakou v očích mnohých už dávno je.

      • Jak už uvedl obdobně kolega diskutující, stačí se podívat na navrhovaný územní plán. Celé je to jedno veliké rozvojové území. Zatím ta trať vzniká v poli, do pár let povede hustě obydleným územím. Spíše lituju lidi, kteří to dnes netuší a kupují si ty byty s krásným jižním výhledem, kde jim za pár let budou pod okny drnčet jedna tramvaj za druhou, aby uspokojily cestovní nároky těch tisíců lidí, kteří tam budou v té době bydlet.

        • A nejsou to náhodou jedni a ti samí? Ty řeči o nesnesitelném řinčení tramvají ve městě zahlceném auty už mi vážně přijdou, s odpuštěním, trapné. I ve Střešovicích u trati je dieselový motorák slyšet úplně stejně jako auta ze vzdálené Evropské, ovšem na rozdíl od ní vždy doslova jen pár desítek vteřin.

          • Vy jste asi nikdy nežil u tramvaje, jinak byste tohle nikdy nenapsal. Kravál je to fakt hroznej.

            • No právě že na rekonstruovaných tratích kravál není, s použitím nových tramvají (15T) už vůbec ne!!!
              Co je ale v Praze OPRAVDU problém – jsou tramvajové křižovatky v centru – ty dělají opravdu neuvěřitelný kravál…
              Důvod?? no je to položené na dřevě… tj na dřevěných pražcích které jsou samozřejmě pružné a strašně to vibruje.. Jenže z pro mě nepochopitelného důvodu se většina křižovatek které se v centru rekonstruují pokládá znova na dřevo – namísto zalití betonem…. takže je to zase k ničemu..
              Příklad z centra: (dvě křižovatky těsně vedle sebe)
              1.) Lazarská Spálená – dřevo, strašný kravál, velmi pomalý průjezd – tramvaje přes tu křižovatku doslova skáčou, okenní tabulky v přilehlých domek silně vibrují
              2.) Myslíkova x Spálená – při rekonstrukci před několika málo lety – zalitá celá křižovatka do betonu, velmi tiché, rychlý průjezd, bez problémů… (teď neřeším obecně velmi mizernou kvalitu betonu co se používá do tramvajových těles a díky tomu velmi omezenou životnost tratí obecně)
              ///dneska mám narozeniny – zdravím z Benátek „nad mořem“///

        • Ale v Malešicích a v Libuši ti lidé bydlí již dnes. Trochu mi to připomíná stanici metra Syslov, až na to, že tady skutečně něco vyroste.

    • Bylo by hezké udělat sbírčičku těchto článků, po internetu jich je dosud hodně dostupných. Pamatuji se, byl takový tramvajově slibný rok, vyrojily se články, že se bude stavět trať v Olomouci, Plzni, Liberci (do Rochlic) a Praze (Dědina) a začne se (jako obvykle v těchto textech) příští rok. V té Olomouci to nabralo tenkrát drobet zpoždění, ale pak se to dostavělo a už to kolik let jezdí. V ostatních městech to bylo leckde i zcela shozeno ze stolu, ale pak se to na něj třeba zase pozměněné vrátilo. V Plzni se už myslím dostali ke kácení dřevin, snad se to konečně hýbe. Jo a do klubu „za rok“ se v mezičase přidalo Brno se svým „kampusem“.
      V Praze se začne Dědina (vlastně teď pro změnu Slivenec) zase ZA ROK !!! Ať žije bouřliváý rozvoj tramvajové dopravy.

  • Holyni a Slivenec dělí velmi frekventovaná 4proudá silnice K Barrandovu.Konečná stanice má být před touto silnicí to jest v Holyni.Politici a jiní míní ,že je to ve Slivenci… .

    • To není pravda, katastrálně ulice K Barrandovu nic nedělí, proto je patrně smyčka nazvaná Slivenec, protože bude ležet na katastru Slivence.

      • Holyně patří katastráině pod Slivenec .Ale obyvatelům Slivence tramvaj mnoho platná nebude pokud tam nebude plnohodnotně přivedena.Smyčka u Holyně dude daleko a oddělena silnicí K Barrandovu.

    • To asi bude spíše pokračování – asi směrem do města.

Newsletter

Partneři


Výběr editora