Přehledně: Cesta k větší kapacitě železnice aneb třináct tratí k rozkopání do roku 2030

Berounský (Tachlovický) tunel, vizualizace. Pramen: Správa železnicBerounský (Tachlovický) tunel, vizualizace. Pramen: Správa železnic

K opětovnému rozkopání úseků I. koridoru, které prošly rekonstrukcí v 90. letech, je třeba dokončit alternativní spojnici přes Hradec Králové. 

Odebírat
Upozornit na
guest
69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

Dost pochybuji, že se na SV Prahy bude zároveň stavět D0, rozšiřovat dálnice na 6 pruhů, stavět železnice do Všetat, x dalších silnic, tramvaje, trolejbusy apod… Desítky let hxxxo a najednou vše okolo roku 2030?
To je plán tak na 2050+.

Dusanh

Jak bude VOChoc obcházet Hradec? Nebo se tam dvoukolejka VOChoc sprostě protne s dvojkolejkou Pce-Jaroměř s tím, že se to nějak vyjezdí?

MildaIV

A reálně to vypadá jak? Začne se dělat Brno – Přerov a to nejmíň vytíženými úseky mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Ještě něco se reálně začne 2025 – 2026?

Milan

Pokud už se může udělat aspoň smysluplný úsek, tak proč čekat sice na „důležitější“, ale nepřipravený úsek? Po dokončení Nezamyslice-Přerov má následovat modernizace a částečné zdvoukolejnění Nezamyslice-Prostějov-Olomouc, novostavba na Přerov málo vytížená určitě nebude. Pro linku Nezamyslice-Olomouc je to sice kilometricky delší, ale zas bude výrazně vyšší traťová rychlost a hlavně odpadne potřeba čekání při křižování protijedoucích vlaků. Za to už snad těch 25 km stojí….

Karl vB.

Mám dojem, že mnohé z akcí průběžně kloužou za hranice stávajícího volebního období, protože vzhledem ke stavu státní kasy je není z čeho zaplatit. Patrně ze stejného důvodu se uvažuje, že stavba VRT bude zřejmě financována formou PPP.
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/rychlotrate-vyjdou-na-stovky-miliard-ktere-stat-nema-reseni-rozmelneni-nakladu-do-dekad-1422888

František Josef

Protože se neustále sypou milardy do dálnic, pak miliardy do jejich oprav, následně miliardy do odstraňování následků externalit a nehod a v neposlední řadě miliardy do léčení zraněných a nemocných z emisí. A nezapomeňme na nezisky ze zahraničního tranzitu, které má tady mýtné skoro zdarma. Dále máme nejvyšší odvody do zahraničí, nejvyšší náklady na bydlení, jídlo a energie. Takže se nedivme, že na nic nejsou peníze.

Tomáš Záruba

Dokonceni III. TŽK nastane az doresenim Sakmarova udoli a ostravskeho uzlu, coz bude oboji asi pozdeji nez ten tunel. Otazkou je, zda sem pocitat i Prerov 3 nebo elektrizaci Skalka – Schirnding, ale to snad oboji bude drive. No a pak takova ta neprijemnost z Wilsona na Smichov…

VRTjecesta

Tak mě napadá, kolik úředníků zaměstnává odbor odsouvání termínů Dobré Správy? Aby se to na střechu v Bubnech všechno vešlo. Na druhou stranu, ty otvory nad nástupištěm, kterými se bude **** daňovým poplatníkům na hlavu mi přijdou velké dostatečně.
#svobodaven

Petr

Takto vypadají mokré sny.

fipkař

Souhlas. Nic proti nim, ale jsem přesvědčen, že by se dalo najít mnoho mnohem menších akcí, které by byly realizovatelné mnohem snáze a rychleji a pomohly by tak mnohem dřív, byť třeba ne tolik. Ale malovat neustále jen velkorysé plány je samozřejmě jednodušší.

VRTjecesta

Jako že by se udělalo několik km zábradlí, případně se zase za pár miliard opravil nějaký barák? Ne, děkuji.

fipkař

To je vaše vize, ne moje – a pak se divíme, že tak pracuje i SŽ. Já bych třeba jako smysluplné a relativně levné viděl (jak už jsem ostatně i napsal níže) doplnění třetí koleje od Cerhenic do Velimi (bývala tam vlečka do cukrovaru, tak by to asi nemělo být příliš složité), odněkud za zastávkou Sruby do Chocně (s využitím koleje lokálky), propojení z lokálkové koleje do pardubické trati u zastávky Valy u Přelouče, prodloužení žst. Praha-Malešice na jih s dalšími novými spojkami u „Trianglu“ jako falešný tříkolejný oddíl uvnitř stanice (pro možnost i letmého křižování), úpravu ZZ ve výhybně… Číst vice »

Adam BV

Zdravím všechny, netušíte, jak to s povoleními jednotlivých úseků Velký Osek – Choceň? Díky! Předpokládám všechna povolení má jen přestavba hradeckého nádraží, kde už několik měsíců probíhá hodnocení nabídek a stavba tak snad letos opravdu začne… a btw Hradec chybí v článku v rámci přestavby uzlů…

Dan S.

Tak hlavně, že SŽ nedávno rozjela docela velkou online kampaň, že budoucnost se blíží vysokorychlostně – zřejmě bylo třeba utratit peníze na VRT, ale nové studie už moc netáhnou.

VRTjecesta

Budoucnost krásných vizualizací!

Sniper

No to jsem zvědav. SZ nevěřím ..a hlavně už vyhodit manekýna. Termíny se stále mění. Taky mají na SZ tlačit kraje. Ty dráty na Frýdek to už je několikátý termín.. a tam to má být až do valmezu..nějaký Frýdkek je dost málo. Rozkouskovat to co nejvíc a nejlépe přesedat v každé větší stanici hnus. Přerov – Brno nekonečný příběh..ale prý už se tam koplo.. haleluja…je to ostuda.

Tomáš Záruba

Vic nez etapizace mi tam vadi jednokolejka do Frydlantu.

182-097

A dalších aspoň 50 let nemožnost skoro polovinu roku křižovat v Pržně protože „zimní opatření“ ala neschopnost SŽ udržet funkční dvě výhybky ve výhybně…

Jan Z.

A ten zbytek co se má dělat 2027?

VRTjecesta

2028. To je termín, kdy se začne dělat na dráze úplně všechno.

Tomáš V.

Nezapomínejme, že jde o termín putovní. Bohužel.

Luboš

Do roku 2030? To už nejsou jen vlhké sny, to je duševní nemoc nebo dokonce horší… prostě lež, podvod, tunel na prachy. Nepopírám, že uvedené stavby jsou velmi důležité…. ALE! Máme již desítky, možná stovky projektů do šuplíku, které byly zaplaceny a odloženy, pak si někdo vzpomene, ale původní projekt nevyhovuje ( z jakýchkoliv důvodů) a projektujeme znovu…. Zaplatíme! A? Uložíme do šuplíku…a tak to jde stále dokola, prachy se točí, malá domů je z toho vždy. A tak si tu pěkně žijeme a projektujeme v naší banánové republice… Jenom na železnici to pořád drhne.🙂

VRTjecesta

Blbý je, že ty studie jsou už tak staré (často z 90s), že i kdyby došlo na výstavbu zítra, stavíme v podstatě 30 let staré věci, které už dávno neodpovídají dnešní požadavkům. Vzpomeňte na tu krásnou 90s studii Barrandovského tunelu od SUDOPu. S těmi krásnými svahovkami. No a tak je to u nás se vším.

mgr.pavel

To plánování termínů od SŽ je pěkná fraška.

Kromě onoho klasického „vše se začne stavět již za dva roky“ slibovaného deset a víc let mne rozesmál Oucmanický tunel https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621500581_202402021147.pdf : stavba nemá termín EIA, územka, nic. Jen SŽ už ví, že se začne stavět v říjnu 2030 🙂

a8n

A ještě u něj usilovně mlčí o tom, že jim nevychází ekonomika.

Frantisek X

To by nebylo pro vlaky už nic. Zajímavé, že jinde to tak neřeší…

VRTjecesta

Tak ještě aby jo, když jim to děláte na Olšanské.

Tomáš Záruba

Bodejt by jo, kdyz sevfurt zuby nehty brani zausteni do Rudoltic, kde by velke zkraceni trasy a snizeni kopce teprve prineslo podstatne benefity…

fipkař

Nic proti „objezdu uzlu ČT“, ale n ějak mi uniká, jak těsně souvisí tunel u Brandýsa nad Orlicí s Rudolticemi v Č., když mezitím je ještě minimálně Ústí nad Orlicí, takže jde o zcela jiný úsek.

Vrtal

Tak on pan Záruba když dělal optimalizaci veřejné dopravy v Pardubickém kraji nevěděl co je zastávka na znamení. Takže mu asi i zeměpis může dělat určité těžkosti.

Zesp

Před několika lety u podobného článku kdosi upozorňoval, jestli to není nápadně hodně, zahajovat všechny stavby v roce 2025. Zda se to vůbec může zvládnout. A vida, je to v pohodě. Z roku 2025 je 26 a dál, v některých případech dost dál… Letos jako tradičně opět nic moc. V seznamu staré známé stavby, nejdůležitější podaná informace byla právě ta, že se nám zahájení zase odsouvá… Takže klasika…

M.M

Co trať Plzeň – Budějovice? Kdy myslíte ze začne rekonstrukce? Psáno je 27, ale co myslíte?

2101

Kromě úseku Plzeň – Horažďovice předměstí odhaduji že až po roce 2030

2101

Teda 2035

M.M

A ten prvni? Rok 30?

2101

Ten první se opět oddálil ale tentokrát ne vinou SŽ, nějaký problém na straně Plzeňského kraje, ale to by snad nejpozději 2028 začít mohlo

M.M

Ja slyšel ze až za 10 let to ma začít 🤷‍♂️

libor

prý to zatím nemá ani územko a otázkou je, kolik takový úsek Koterov- Nepomuk může trvat? tři roky je dle mě málo…

M.M

Hlavně se bude dělat za trvale výluky což bude taky zajímavý

Tomáš

A kde je zase ta trať Praha Vrané Čerčany? Snad tam do roka nasadí aspoň nové vlaky tedy konečně

Průvodce původní Aleš
Ferda

Na tuhle páteřní trať panevropského významu se neustále zapomíná…

fipkař

No, koridor to sice není, ale význam té trati minimálně v úseku do Měchenic / Davle pro příměstskou dopravu bych rozhodně nezatracoval.- že zatím není využívána tak, jak by bylo vhodné, to je jiná záležitost.

Tomariero

Dle mého názoru se do toho roku 30 začne stavět to co je v plánu na 26,27 a možná část na 28 a i to bude úspěch a budu spokojenej s rekordním počtem staveb.

Jirka

To si taky myslím. Každopádně je pozitivní, že konečně začíná mít prioritu zkapacitnovani trati a všechny které jsou tu vyjmenované jsou velmi důležité.
Akorát mí chybí ještě vrt moravská brána a jižní Morava. Chápu to správně, že do roku 2030 se tam nekope?

Tomariero

Moravská brána má snad letos žádat o EIA, takže tam ta příprava jde na poměry SŽ docela rychle.

MartinZ

No připravujeme zdvojkolejnění KaChlum (Kanín – Chlumec) a ikdyž se teď aktualizoval leták stavby tak se už dnes ví, že v idealním případě začne stavba 2028. A dle mého názoru nejdříve v polovině roku. Navazující stavba do Hradce ještě nemá ani ÚR. A majetkoprávku začne připravovat nejdříve na začatku příštího roku. …tak kdy se začne stavět tady???

fabec

A v roce 2030 si přečteme stejný článek, akorát s termínama v letech 204x.

Clovek

Nějak mi tam chybí železniční uzel Rakovník

M.M

Ten prý začne letos na podzim

Petr

Teda u té Cidliny bych to y opravil…

Vladimír

Soudruzi ze SZ opet naplanovali, ze se vystavby posune opet o 1 rok. Jsem z tohoto uradu vice nez dost nervozni, sebral bych jim penize do doby nez by prokazali ze skutecne umi zahajit skutecnou modernizaci trate. Hromadu useku co se meli stavet jiz letos, ale i loni dokonce i predloni se budou stavet necekane a zase pristi rok.
Za utracene a vyhozene penize na zeleznici letos, to ma byt 80milduz roky nedostavame jako klienti a zaroven daňoví poplatnici nic. Len predrazene rekonstruknce, ktere nevedou ke skutečnému zvyseni komfortu.
Kluci bezte se podivat na RSD jak se to ma delat.

Kolemjdoucí

Za pět až šest let to vše začne. Již dvacet let.

Frantisek X

Již přes 35 let tu není železnice prioritou, tak co čekáme. Budou volby, tak se akorát naleští plány – některé potřebné, jiné sporné.

fipkař

Ona železnice nebyla žádnou velkou prioritou ani před více než 35 roky – tehdy se budovaly v podstatě jen investice potřebné pro nákladní dopravu, a z nich ještě především ty související s energetikou a těžkým průmyslem.

Kamui

A co čtyřkolejka Poříčany – Kolín zastávka? Tomuhle úseku VRT nijak neodlehčí.

XXXD

Ale jo odlehčí, jen teda VRT do Hradce se sjezdem do Pardubic je jaksi v nedohlednu. Bohužel zkapacitnění úseku Poříčany – Kolín se teď dost zazdilo tou nedávnou rekonstrukcí, kdy se žádná kolej nepřidala.

fipkař

Ono by ani nebylo nezbytně nutné stavět třetí kolej v celé délce toho úseku – pomohly by i jen kratší úseky od poslední zastávky před stanicí do nejbližší stanice, aby bylo možno realizovat letmé předjíždění.

Flek

Tím že vlaky nepojedou přes Kolín mu neodlehci?

Frantisek X

Rychlíky určitě pojedou přes Kolín a u expresů na to bude jistě vyvíjen tlak, protože přípoje od severozápadu, takže Kolínu neodlehčí; bude záležet na přítomnosti sjezdu, pak by se ulevilo úseku od Prahy ke sjezdu – pokud už se to tedy má stavět.

fipkař

Kdyby měl i v expresech platit tarif PID, tak je nesmysl chtít je zastavovat v Kolíně, protože by je buď zbytečně zahlcovala regionální frekvence, nebo by u nich nějaký „nejchytřejší odborník“ chtěl zase prosazovat povinné místenkování.

Frantisek X

Právě kvůli odlehčení ‚tramvajemi‘ opticky přeplněné tratě byla VRT přetrasovala do dopravně pustého Polabí (ironie). Pokud by přidali koleje podél stávající tratě, mohla VRT v klidu vést přes Benešov. Z velké části to odlehčí i (konečně) druhá kolej přes Hradec Králové.

Jiří Groll

Jen doufám, že dojde ke splnění plánovaných provozních a rychlostních cílů, na 1. koridoru, zvláště v části Pardubice – Česká Třebová, přes obrovské náklady splněny nebyly a to je ostuda.

Frantisek X

Provozních, nebo rychlostních? Už teď se tam tlučou rychlé vlaky s pomalými. Trochu bych se obával toho „doručení (až) 200“ km/h, v tomto ohledu.

Jan Cermak

Já tomu nerozumím. Četl jsem tu, že v 32 bude vrt Praha Brno hotová. Do Drážďan se mělo jezdit. Stohy papíru. Stohy vizualizaci. A skutek nula. Nemáme v konkurenci s Číňany žádnou šanci. Jsme civilizace krátce před zánikem…..naštěstí ne ve Španělsku nebo v Maroku už jim to dávno frčí. Jsme jen černou dírou uprostřed civilizace.

Průvodce původní Aleš

A četl jste v roce 1960, jak to tu bude vypadat v roce 1980? Obávám se, že se toho v plánování od té doby moc nezměnilo…
https://www.reddit.com/r/czech/comments/1b40jhk/a%C5%BE_bude_tob%C4%9B_pion%C3%BDre/?rdt=59567

Flek

Ta představa že má zaniknout civilizace jenom proto, že tady nebude kousek rychlých kolejí.. Zvláště když činu a Maroko jsou zrovna dvě místa tak závislá na nás.

MildaIV

O tom jsem nic neslyšel. Asi máte na mysli VRT Nehvizdy – Modřice?

suri

U valné většiny zde vyjmenovaných staveb, o kterých se roky hovoří, se píše o záměru začít stavbu v roce 2026. Jsem zvědav u kolika z nich za rok budeme číst o záměru zahájit stavbu už za rok v 2027 atd.