Přehledně: Cesta k větší kapacitě železnice aneb třináct tratí k rozkopání do roku 2030
Berounský (Tachlovický) tunel, vizualizace. Pramen: Správa železnic

K opětovnému rozkopání úseků I. koridoru, které prošly rekonstrukcí v 90. letech, je třeba dokončit alternativní spojnici přes Hradec Králové.
Koncepce SŽ = 0,0,00000 (https://www.youtube.com/watch?v=s2yBHOBLYkc)
No mě to bohužel příjde jako antikoncepce. Jediné čeho se možná dočkáme, je Choceň na 200.
Jiné nevyužité příležitosti jako Přerov Zábřeh nic.
Tato vláda posouvá neuvěřitelně Praha Poříčany. Nebo Světlou nad Sázavou. To je jediné, co může něco trochu změnit v zahlcení.
O těch nesmyslech finančních jako Praha Beroun. A jiné podzemní finanční scifi. To nemá cenu ani komentovat.
Takže jestli jsem to dobře pochopil, tak Prahy povedou dva kapacitní koridory, jeden přes Hradec a jeden přes Pardubice, aby se to v Chocni spojilo a ucpalo, protože z Chocně do Ústí bude ještě minimálně dalších 10 let špunt s 80km/h, nehledě na to, že se tam kážou chvilku něco zasekne a celá republika je pak paralyzovaná… Je to páteřní špunt. Jinak super vzletné plány. Přál bych si, aby se podařilo zrealizovat aspoň jednu čtvrtinu v termínu.
Za 97 let nejsou schopni vyřešit nádraží v Brně. Nejsou schopni ani upravit nádraží v Rájci aby nemusely vlaky čekat na předjetí. Píší o vyšší kapacitě a ruší se nakládkové koleje a vlečky.
Berounská nemá takový počet cestujících jako Kolínská a Benešovská. Přičemž s Kolínskou dostane nové rychlé koleje a Benešovská nikoliv. Přičemž berounská bude suverénně nejdražší.
Benešovská má v plánu novou trať přes Popovice
Však taky je berounská trať vedena v nepoměrně složitějším terénu … 😉
Prosím, kdy už konečně po 2 měsících od poklepu politickými kladivy, dojde ke zbourání budovy hlavního nádraží v Boleslavi? Za rok? Za dva? Zatím to drolí drolí Franta Flinta na kolečku, cihlu po cihle. 😂😀😆🤣
Nejsem odborník na železnici a její stavbu ale zaráží mě proč je plánována rychlost do 200 km/h? To se mělo stavět před 40 lety. Když nová trať, tak i odpovídající rychlost, která je v budoucnu očekávána. Domnívám se, že 200 je v Evropě běžná rychlost. Napadá mě, že te tedy bude modernizována trať na zastaralé normy… Očekával bych, že když modernizace za takový peníze, tak že to bude, až to bude, moderní a ne zastaralý…
Asi máte na mysli Brno-Přerov. Jde o trať pro smíšený provoz, tam je rychlost nad 200 km/h nákladově ani provozně nevyhovující. Ale pokud se zprovoznění dočkáme, zaplať pánbu za ty dary.
Já myslím, že i v roce 2025 bychom byly hodně rádi, kdyby naprostým standardem byla aspoň ta 160 km/h.
V nějakém nedávném rozhovoru o VRT v běžných médiích někdo ze Správy sliboval, že uzel Ostrava rozkopou už příští rok, 2026, protože je to nutná podmínka před stavbou VRT Moravská brána (ta od 2028).
(lhář ale balamutil jen prostou veřejnost a určo skrytě myslel Ostrava-FrýdekMístek. Toť „uzel a příprava na VRT“. Uzel Ostrava má datum 2028, „překvapivě“ v rok, kdy má začít VRT, to hodně vypovídá. Znalé už nijak nepřekvapí, až se ve 2028 kopne v uzlu Ostrava a bude se to propagovat jako zahájení Vrt Moravská brána, klasika)
Svinov už se z uzlové stavby vyjmul, právě proto, že se má řešit v předstihu. Ale o zahájení 2026 pochybuji.
Kdo věří v Berounský tunel se nemůže nazývat realista. Zatímco se bude stavět to vše ostatní (a něco až o pár let později).
Krušnohorský tunel s Němci SŽ nezmínila, proč? „Do 2030“ není přesné, když většina těch staveb začíná od 2030
Perfektní bude, jestli se podaří uvést pod drát Kubici a Cheb-Ředvice-Hof.
Čistě ze zvědavosti, nevíte někdo, zda-li bude již po dokončení VRT úseku Běchovice – Světlá nad Sázavou pro konvenční vlak s maximální rychlostí 230km/ rychlejší vyuzít na cestě do Brna tuto trasu, nebo bude stále vycházet lépe jet přes Třebovou?
To asi záleží na zastavovací politice, ale kilometricky je to dneska stejně, takže poté by to mělo být přes Vysočinu kratší, plus vynechá se jedna z nejhorších částí okolo Světlé, plus ta část na 200(230)…
Na úseku z Brodu do Brna se v opravených úsecích zvyšuje rychlost z původní stovky na 120-160, to taky něco málo ubere.
Bude to rychlejší, planuje se tak jezdit.
Pokud se podaří vyřešit ten nejzoufalejší úsek na celé trati, tj. Kolín Světlá, určitě bude výhodnější jezdit z Brna do města přes Vysočinu. Aspoň to trochu uvolní kapacitu na hlavním koridoru.
Nějak v tom výčtu zapomněli na přidání dvou VRT kolejí mezi Přerovem a Ostravou a z Brna na Břeclav, které snad původně taky chtěli realizovat v magickém roce, ne?
Kdyby měl ministr dopravy koule, vezme Svobodu za slovo. A když za 5 let uvidíme, že ze slibované řady projektů se nezačalo realizovat skoro nic, vyhodit Svobodu za neschopnost plnit cíle co si sám zadal.
(chápu, že z pohledu práva ten vyhazov není tak jednoduchý, ale.. ta impotentce MD ohledně „vše bude již brzy“ slibů mne pěkně sejří)
Jde o to, jestli ministr SŽ také dodá prachy a jestli budou stavební kapacity na všechny akce, které by se v těch zázračných letech měly realizovat.
Dovolím si tvrdit, že asi ne, takže váš plán by ztroskotal asi na tomto.
Když oni zase tak málo nedostávají, ale kolik toho „zhltne“ taková ta „větší údržba/mírné vylepšení“ to je fakt děsné… Za miliardu toho dneska na železnici moc neudělá 🙁
Za miliardu – oprava nádražní budovy v nějaké horní dolní…
Opravy nádražních budov by všeobecně neměly jít z hlavního rozpočtu a nejlépe kdyby to dělala jasně finančně oddělená organizace – ty budovy by si měly nějakým způsobem na sebe vydělat, a ne jako Pardubice za několik miliard a ani nemají představu co tam vlastně bude…
Když poslechneme některé lidi z náměstí , pošleme Ukrajince domů, tak nepostavíme ani výhybku.
Očekáváte snad, že se tam Kupka v roce 2029 vrátí?
Dost pochybuji, že se na SV Prahy bude zároveň stavět D0, rozšiřovat dálnice na 6 pruhů, stavět železnice do Všetat, x dalších silnic, tramvaje, trolejbusy apod… Desítky let hxxxo a najednou vše okolo roku 2030?
To je plán tak na 2050+.
Je před volbami…
Možná už znají termín konce světa, jinak ten 2030 nemá logiku
Jak bude VOChoc obcházet Hradec? Nebo se tam dvoukolejka VOChoc sprostě protne s dvojkolejkou Pce-Jaroměř s tím, že se to nějak vyjezdí?
Prostě protne úrovňově, protože všichni rozhodující to tak chtějí. Fungovat to samozřejmě vůbec nebude.
Ano, tak jsem si to myslel. Děkuji.
Vznikne tam podobná situace jako je teď v Kolíně
A reálně to vypadá jak? Začne se dělat Brno – Přerov a to nejmíň vytíženými úseky mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Ještě něco se reálně začne 2025 – 2026?
Pokud už se může udělat aspoň smysluplný úsek, tak proč čekat sice na „důležitější“, ale nepřipravený úsek? Po dokončení Nezamyslice-Přerov má následovat modernizace a částečné zdvoukolejnění Nezamyslice-Prostějov-Olomouc, novostavba na Přerov málo vytížená určitě nebude. Pro linku Nezamyslice-Olomouc je to sice kilometricky delší, ale zas bude výrazně vyšší traťová rychlost a hlavně odpadne potřeba čekání při křižování protijedoucích vlaků. Za to už snad těch 25 km stojí….
Třeba proto aby se po nějakých 30ti letech dalo jezdit (víc než sem-tam) z Brna směrem na Vyškov/Prostějov/Olomouc/Přerov/Ostravu?? To říká Milda správně, dělají ten nejméně akutní „konec“, kdyby to aspoň bylo proto že Bo-Nezamyslice mají problémy s projektováním paralelní VRTky ale to ne, ta je zatím někde ve snech… Za několik (snad málo) let vyberou firmu a teprve pak se začne Holubice-Nezamyslice… snad to aspoň vybrané firmě půjde „od ruky“ tak snad za takových 6-8let by to mohlo být hotové…
To je ten nejlehčí úsek. Prvně měli udělat úsek Brno – Vyškov. Akorát to dopadne jako nádraží v Brně – řeší 97 let a nic.
Modernizace na Zlín, NemaŠe, Veselí-Velenice, Kladno Ruzyně, něco na Domažlice, Uzel HK, trať do Solnice. Tohle je řekl bych 99% že to klapne protože je už v posledních fázích přípravy.
Ty posední dva úseky Brno-Přerov snad také klapnou
Pravda na ty jsem zapomněl.
Sci – fi
To něco na Domažlice se mi líbí, přesně vystiženo. Elektrifikace a klasická náročná přestavba trati se vším všudy za miliardy, zároveň ale vedle úplná novostavba dvoukolejky pro 200km/h ještě za víc miliard, nikdo neví co bude. Něco bude.
Ty nejmíň vytížené úseky jsou jen proto, že se tam už nic jiného nevejde. V okamžiku zprovoznění nové tratě tam vyletí příměstská doprava. Osobně držím palce, ať z projektu PPP Správa nevycouve, je to asi jediná možnost, jak to trať postavit po desetiletích planých slibů.
Mám dojem, že mnohé z akcí průběžně kloužou za hranice stávajícího volebního období, protože vzhledem ke stavu státní kasy je není z čeho zaplatit. Patrně ze stejného důvodu se uvažuje, že stavba VRT bude zřejmě financována formou PPP.
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/rychlotrate-vyjdou-na-stovky-miliard-ktere-stat-nema-reseni-rozmelneni-nakladu-do-dekad-1422888
Protože se neustále sypou milardy do dálnic, pak miliardy do jejich oprav, následně miliardy do odstraňování následků externalit a nehod a v neposlední řadě miliardy do léčení zraněných a nemocných z emisí. A nezapomeňme na nezisky ze zahraničního tranzitu, které má tady mýtné skoro zdarma. Dále máme nejvyšší odvody do zahraničí, nejvyšší náklady na bydlení, jídlo a energie. Takže se nedivme, že na nic nejsou peníze.
Není náhodou nejdražší dopravní nehoda ten benzel v Hustopečích?
1. Můžete prosím uvést příčinu toho stavu, který uvádíte v předposlední větě vašeho příspěvku?
2. „…následně miliardy do odstraňování následků externalit a nehod…“
Abyste neměl tak selektivní pohled na věc, tak si můžete něco o miliardách do odstraňování následků externalit a nehod přečíst třeba v tomto výběru:
https://zdopravy.cz/?s=benzen
A teď trošku náhledu na externality silniční dopravy: https://epochaplus.cz/tragedie-cerneho-zlata-nejvetsi-ropne-katastrofy-sveta/
Ta ropa se v dopravě používá od autobusu po železnici, tak nepodsouvejte, že je to čistě silniční externalita.
Další věc je upotřebení ropy mimo dopravu od aminoplastů po zemědělství, čímž ropné externality nadále rozdělujeme mezi tolik oborů, že se v tom ta doprava skoro ztrácí.
Silniční spotřebuje asi 40 % vytěžené ropy. Takže se “ta doprava” v tom rozhodně neztrácí.
Někde jsem slyšel, že Rusko šíří dezinformace o železniční dopravě, kde jezdí většina vlaků na elektřinu, a záměrně lobuje za mohutnou výstavbu dàlnic. Protože čím více kamionů, tín větší spotřeba ropy a větší zisk pro rusáky.
Takže co, budeme vybírat z celého světa tedy, když se vám nepovedlo najít nic dostatečně „efektního“ v Česku? Tak v tom případě TOP10 světových železničních neštěstí…
A jak správně podotýkají kolegové, bez toho „tragického“ černého zlata by se na kolejích polovina vlaků nehnula… takže toto jsou částečně i jejich externality!
Neodborník ale zároveň šoto fanatik se ozval, tragická kombinace. Jinak bys věděl, kolik peněz z EU jde nově do české železnice, že stát si k tmou navíc pro železnici půjčuje další prostředky od Evropské banky a sám z deficitního rozpočtu dává na železnici fakt hodně.
Kde je výsledek ? Kde je nádraží v Brně , které řeší 97 let ? Kde jsou nové vlečky a nakládkové koleje ? Hlavně zrušili nádraží v Rajhradě.
Dokonceni III. TŽK nastane az doresenim Sakmarova udoli a ostravskeho uzlu, coz bude oboji asi pozdeji nez ten tunel. Otazkou je, zda sem pocitat i Prerov 3 nebo elektrizaci Skalka – Schirnding, ale to snad oboji bude drive. No a pak takova ta neprijemnost z Wilsona na Smichov…
Tak mě napadá, kolik úředníků zaměstnává odbor odsouvání termínů Dobré Správy? Aby se to na střechu v Bubnech všechno vešlo. Na druhou stranu, ty otvory nad nástupištěm, kterými se bude **** daňovým poplatníkům na hlavu mi přijdou velké dostatečně.
#svobodaven
To kdyžtak poženou o štok. 😉
Nové sídlo SŽ je dokonalá ukázka, jak v SŽ plánují a přemýšlí a jak balamutí všechny kolem. Připomenu pův. plány na sídlo na Smíchově, arch. návrh od britského architekta, hotové plány. Na poslední chvíli zrušeno, byl vybrán plán Bubny. Na Bubnech budována (dočasná) terasa, která je k ničemu, nikoho tam nebudou pouštět. Světlíky se zase zazdí. Přístavba až za dva roky k úplné novostavbě, promrhané miliony. A kolem toho výmluvy a výmluvy.
(další úžasnou ukázkou je Výtoňský most, kde nejdřív udělají soutěž na nový a pak teprve řeší HIA atd., ač všechno prý měli a řešili od 2015)
Takže říkáte, když už někdo udělá chybu, raději to „dotáhnout do konce“ a tvářit se že to stejně byla lepší varianta? No dost lidí to tak dělá, ale mně příjde přecejen lepší se „opravit“, ale ano kritikům to poskytne neokecatelný cíl, to ano…
O tom rozhoduje CK MD. SŽ jen vykonává úkoly. MD na to dává prachy.
Takto vypadají mokré sny.
Souhlas. Nic proti nim, ale jsem přesvědčen, že by se dalo najít mnoho mnohem menších akcí, které by byly realizovatelné mnohem snáze a rychleji a pomohly by tak mnohem dřív, byť třeba ne tolik. Ale malovat neustále jen velkorysé plány je samozřejmě jednodušší.
Jako že by se udělalo několik km zábradlí, případně se zase za pár miliard opravil nějaký barák? Ne, děkuji.
To je vaše vize, ne moje – a pak se divíme, že tak pracuje i SŽ. Já bych třeba jako smysluplné a relativně levné viděl (jak už jsem ostatně i napsal níže) doplnění třetí koleje od Cerhenic do Velimi (bývala tam vlečka do cukrovaru, tak by to asi nemělo být příliš složité), odněkud za zastávkou Sruby do Chocně (s využitím koleje lokálky), propojení z lokálkové koleje do pardubické trati u zastávky Valy u Přelouče, prodloužení žst. Praha-Malešice na jih s dalšími novými spojkami u „Trianglu“ jako falešný tříkolejný oddíl uvnitř stanice (pro možnost i letmého křižování), úpravu ZZ ve výhybně… Číst vice »
Víte, když jsem četl váš příspěvek tak jsem si říkal to samé. Plusmínus je to to co SŽ dělá teď, menší akce kde se „nedá nic zkazit“, ale oni jsou bohužel skoro tak drahé (no, jen „skoro“, uznávám, ale zase tak velký rozdíl to není) jak to „vlhké sny“…
Jako vždy, ďábel se skrývá v detailech. Bylo by potřeba vidět konkrétní čísla, za kolik byste dokázal postavit vámi uvedené stavby…
Jinak s tím úsekem Cerhenice-Velim, vlečku by tam asi šlo obnovit ale plnohodnotnou kolej (minimálně na 100kmh)? Všechny propustky jsou udělané na dvoukolejku, to není úplně sranda je předělat… a za provozu??
Co bude dříve Vrt nebo nádraží v Brně? To řeší 97 let.
Zdravím všechny, netušíte, jak to s povoleními jednotlivých úseků Velký Osek – Choceň? Díky! Předpokládám všechna povolení má jen přestavba hradeckého nádraží, kde už několik měsíců probíhá hodnocení nabídek a stavba tak snad letos opravdu začne… a btw Hradec chybí v článku v rámci přestavby uzlů…
Tak hlavně, že SŽ nedávno rozjela docela velkou online kampaň, že budoucnost se blíží vysokorychlostně – zřejmě bylo třeba utratit peníze na VRT, ale nové studie už moc netáhnou.
Budoucnost krásných vizualizací!
Na SŽ přišli na známou věc – obal prodává a vizualizace je ideální.
Chybí mne dodělat nádraží v Brně. Trvá to už 97 let.
No to jsem zvědav. SZ nevěřím ..a hlavně už vyhodit manekýna. Termíny se stále mění. Taky mají na SZ tlačit kraje. Ty dráty na Frýdek to už je několikátý termín.. a tam to má být až do valmezu..nějaký Frýdkek je dost málo. Rozkouskovat to co nejvíc a nejlépe přesedat v každé větší stanici hnus. Přerov – Brno nekonečný příběh..ale prý už se tam koplo.. haleluja…je to ostuda.
Vic nez etapizace mi tam vadi jednokolejka do Frydlantu.
A dalších aspoň 50 let nemožnost skoro polovinu roku křižovat v Pržně protože „zimní opatření“ ala neschopnost SŽ udržet funkční dvě výhybky ve výhybně…
Neschopnost dát tam ohřevy.
Neschopnost brát ohřevy jako povinnou výbavu každé vlakové cesty a odvratu VC.
Přerov – Brno bylo jako projekt již v přístupové smlouvě k EU, tedy v roce 2004, 21 let je celkem krátká doba…
A ten zbytek co se má dělat 2027?
2028. To je termín, kdy se začne dělat na dráze úplně všechno.
Nezapomínejme, že jde o termín putovní. Bohužel.
Ano. Začneme za dva roky odteď. #jižbrzy.
Anebo místo AD je to rok 2030 AH ( od hidžry ) 😂
Do roku 2030? To už nejsou jen vlhké sny, to je duševní nemoc nebo dokonce horší… prostě lež, podvod, tunel na prachy. Nepopírám, že uvedené stavby jsou velmi důležité…. ALE! Máme již desítky, možná stovky projektů do šuplíku, které byly zaplaceny a odloženy, pak si někdo vzpomene, ale původní projekt nevyhovuje ( z jakýchkoliv důvodů) a projektujeme znovu…. Zaplatíme! A? Uložíme do šuplíku…a tak to jde stále dokola, prachy se točí, malá domů je z toho vždy. A tak si tu pěkně žijeme a projektujeme v naší banánové republice… Jenom na železnici to pořád drhne.🙂
Blbý je, že ty studie jsou už tak staré (často z 90s), že i kdyby došlo na výstavbu zítra, stavíme v podstatě 30 let staré věci, které už dávno neodpovídají dnešní požadavkům. Vzpomeňte na tu krásnou 90s studii Barrandovského tunelu od SUDOPu. S těmi krásnými svahovkami. No a tak je to u nás se vším.
97 let řeší nádraží v Brně a dodnes nekopli.
Naštěstí.
To plánování termínů od SŽ je pěkná fraška.
Kromě onoho klasického „vše se začne stavět již za dva roky“ slibovaného deset a víc let mne rozesmál Oucmanický tunel https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621500581_202402021147.pdf : stavba nemá termín EIA, územka, nic. Jen SŽ už ví, že se začne stavět v říjnu 2030 🙂
A ještě u něj usilovně mlčí o tom, že jim nevychází ekonomika.
To by nebylo pro vlaky už nic. Zajímavé, že jinde to tak neřeší…
Tak ještě aby jo, když jim to děláte na Olšanské.
Kromě špatného zadání i nesmyslné politické termíny výstavby VRT mají své přímé důsledky.
Bodejt by jo, kdyz sevfurt zuby nehty brani zausteni do Rudoltic, kde by velke zkraceni trasy a snizeni kopce teprve prineslo podstatne benefity…
Nic proti „objezdu uzlu ČT“, ale n ějak mi uniká, jak těsně souvisí tunel u Brandýsa nad Orlicí s Rudolticemi v Č., když mezitím je ještě minimálně Ústí nad Orlicí, takže jde o zcela jiný úsek.
Tak on pan Záruba když dělal optimalizaci veřejné dopravy v Pardubickém kraji nevěděl co je zastávka na znamení. Takže mu asi i zeměpis může dělat určité těžkosti.
Já bych Tomáše Zárubu nepodceňoval, mnohé nápady má dobré, ale je dost zbrklý a tvrdohlavý a obvykle to nakonec zabije nějakým úplným nesmyslem (viz třeba kdysi právě ten Pardubický kraj) – ne nadarmo platilo odedávna pořekadlo „Záruba – dráhy záhuba“.
Nápad udělat nějaký „objezd uzlu ČT“ třeba mezi cca Rybníkem a Rudolticemi vypadá ovšem aspoň na mapě docela zajímavě, jen by to kvůli terénu asi nebylo vůbec laciné a problémem by možná byla i geologie (spodní vody, atd.).
Co je zastávka na znamení spíš nevěděli (resp. odmítali brát na vědomí) ti, co furt mleli nesmysly, jak se tím zkrátí cestovní doby.
Souvisí přes peníze. Kdyby se to hodnotilo jako jeden celek, tak jsem přesvědčen, že by to mělo mnohem větší naději na dobrý (lepší) výsledek.
Technicky to nicméně může souviset taky: Podle toho, jak by muselo vypadat „odpojení“ někde v UO městě, a zároveň aby tam nebyl propad rychlosti, by to dost možná znamenalo zároveň obchvat žst. Ústí nad Orlicí (resp. její napojení jen ve směru od Chocně někde na té rovince, kde se nyní sleduje konec záměru).
Před několika lety u podobného článku kdosi upozorňoval, jestli to není nápadně hodně, zahajovat všechny stavby v roce 2025. Zda se to vůbec může zvládnout. A vida, je to v pohodě. Z roku 2025 je 26 a dál, v některých případech dost dál… Letos jako tradičně opět nic moc. V seznamu staré známé stavby, nejdůležitější podaná informace byla právě ta, že se nám zahájení zase odsouvá… Takže klasika…
Co trať Plzeň – Budějovice? Kdy myslíte ze začne rekonstrukce? Psáno je 27, ale co myslíte?
Kromě úseku Plzeň – Horažďovice předměstí odhaduji že až po roce 2030
Teda 2035
A ten prvni? Rok 30?
Ten první se opět oddálil ale tentokrát ne vinou SŽ, nějaký problém na straně Plzeňského kraje, ale to by snad nejpozději 2028 začít mohlo
Ja slyšel ze až za 10 let to ma začít 🤷♂️
prý to zatím nemá ani územko a otázkou je, kolik takový úsek Koterov- Nepomuk může trvat? tři roky je dle mě málo…
Hlavně se bude dělat za trvale výluky což bude taky zajímavý
A kde je zase ta trať Praha Vrané Čerčany? Snad tam do roka nasadí aspoň nové vlaky tedy konečně
Stačí tu číst trochu pravidelněji: https://zdopravy.cz/posazavskym-pacifikem-pod-draty-sprava-zeleznic-ma-projektanty-na-dalsi-elektrizaci-244809/
Na tuhle páteřní trať panevropského významu se neustále zapomíná…
No, koridor to sice není, ale význam té trati minimálně v úseku do Měchenic / Davle pro příměstskou dopravu bych rozhodně nezatracoval.- že zatím není využívána tak, jak by bylo vhodné, to je jiná záležitost.
On to koridor ale je. Oficiální objízdná trať celoevropského významu. Proto tam pár let zpátky vylepšovali zabezpečování.
Pak je ovšem Jihlava-Třebíč-Brno též objízdná trať koridoru evropského významu…
Třeba i to, že v Modřanech v jednom místě u této trati vyrostlo asi 500 bytů. U cukrovaru další stovky bytů.
Ale FAKT je dobrá otázka jestli se to má vyskytovat ve strategickém plánu nejdůležitějších staveb… anebo tam bude úplně všechno co se chystá?
Dle mého názoru se do toho roku 30 začne stavět to co je v plánu na 26,27 a možná část na 28 a i to bude úspěch a budu spokojenej s rekordním počtem staveb.
To si taky myslím. Každopádně je pozitivní, že konečně začíná mít prioritu zkapacitnovani trati a všechny které jsou tu vyjmenované jsou velmi důležité.
Akorát mí chybí ještě vrt moravská brána a jižní Morava. Chápu to správně, že do roku 2030 se tam nekope?
Moravská brána má snad letos žádat o EIA, takže tam ta příprava jde na poměry SŽ docela rychle.
No připravujeme zdvojkolejnění KaChlum (Kanín – Chlumec) a ikdyž se teď aktualizoval leták stavby tak se už dnes ví, že v idealním případě začne stavba 2028. A dle mého názoru nejdříve v polovině roku. Navazující stavba do Hradce ještě nemá ani ÚR. A majetkoprávku začne připravovat nejdříve na začatku příštího roku. …tak kdy se začne stavět tady???
A v roce 2030 si přečteme stejný článek, akorát s termínama v letech 204x.
Nějak mi tam chybí železniční uzel Rakovník
Ten prý začne letos na podzim
Teda u té Cidliny bych to y opravil…
Soudruzi ze SZ opet naplanovali, ze se vystavby posune opet o 1 rok. Jsem z tohoto uradu vice nez dost nervozni, sebral bych jim penize do doby nez by prokazali ze skutecne umi zahajit skutecnou modernizaci trate. Hromadu useku co se meli stavet jiz letos, ale i loni dokonce i predloni se budou stavet necekane a zase pristi rok.
Za utracene a vyhozene penize na zeleznici letos, to ma byt 80milduz roky nedostavame jako klienti a zaroven daňoví poplatnici nic. Len predrazene rekonstruknce, ktere nevedou ke skutečnému zvyseni komfortu.
Kluci bezte se podivat na RSD jak se to ma delat.
Za pět až šest let to vše začne. Již dvacet let.
Již přes 35 let tu není železnice prioritou, tak co čekáme. Budou volby, tak se akorát naleští plány – některé potřebné, jiné sporné.
Ona železnice nebyla žádnou velkou prioritou ani před více než 35 roky – tehdy se budovaly v podstatě jen investice potřebné pro nákladní dopravu, a z nich ještě především ty související s energetikou a těžkým průmyslem.
A co čtyřkolejka Poříčany – Kolín zastávka? Tomuhle úseku VRT nijak neodlehčí.
Ale jo odlehčí, jen teda VRT do Hradce se sjezdem do Pardubic je jaksi v nedohlednu. Bohužel zkapacitnění úseku Poříčany – Kolín se teď dost zazdilo tou nedávnou rekonstrukcí, kdy se žádná kolej nepřidala.
Ono by ani nebylo nezbytně nutné stavět třetí kolej v celé délce toho úseku – pomohly by i jen kratší úseky od poslední zastávky před stanicí do nejbližší stanice, aby bylo možno realizovat letmé předjíždění.
Tím že vlaky nepojedou přes Kolín mu neodlehci?
Rychlíky určitě pojedou přes Kolín a u expresů na to bude jistě vyvíjen tlak, protože přípoje od severozápadu, takže Kolínu neodlehčí; bude záležet na přítomnosti sjezdu, pak by se ulevilo úseku od Prahy ke sjezdu – pokud už se to tedy má stavět.
Kdyby měl i v expresech platit tarif PID, tak je nesmysl chtít je zastavovat v Kolíně, protože by je buď zbytečně zahlcovala regionální frekvence, nebo by u nich nějaký „nejchytřejší odborník“ chtěl zase prosazovat povinné místenkování.
Podívejte se, jaké minimum dálkových linek zůstane na trati do Kolína … viz web SŽ, nějaký ten „výhled linkového vedení do r.2050“ …
Asi nikdo netvrdí že uzel Kolín bude „prázdný“ nicméně nějaká doprava jej díky VRT přecejen mine…
Právě kvůli odlehčení ‚tramvajemi‘ opticky přeplněné tratě byla VRT přetrasovala do dopravně pustého Polabí (ironie). Pokud by přidali koleje podél stávající tratě, mohla VRT v klidu vést přes Benešov. Z velké části to odlehčí i (konečně) druhá kolej přes Hradec Králové.
Jen doufám, že dojde ke splnění plánovaných provozních a rychlostních cílů, na 1. koridoru, zvláště v části Pardubice – Česká Třebová, přes obrovské náklady splněny nebyly a to je ostuda.
Provozních, nebo rychlostních? Už teď se tam tlučou rychlé vlaky s pomalými. Trochu bych se obával toho „doručení (až) 200“ km/h, v tomto ohledu.
Já tomu nerozumím. Četl jsem tu, že v 32 bude vrt Praha Brno hotová. Do Drážďan se mělo jezdit. Stohy papíru. Stohy vizualizaci. A skutek nula. Nemáme v konkurenci s Číňany žádnou šanci. Jsme civilizace krátce před zánikem…..naštěstí ne ve Španělsku nebo v Maroku už jim to dávno frčí. Jsme jen černou dírou uprostřed civilizace.
A četl jste v roce 1960, jak to tu bude vypadat v roce 1980? Obávám se, že se toho v plánování od té doby moc nezměnilo…
https://www.reddit.com/r/czech/comments/1b40jhk/a%C5%BE_bude_tob%C4%9B_pion%C3%BDre/?rdt=59567
Ta představa že má zaniknout civilizace jenom proto, že tady nebude kousek rychlých kolejí.. Zvláště když činu a Maroko jsou zrovna dvě místa tak závislá na nás.
O tom jsem nic neslyšel. Asi máte na mysli VRT Nehvizdy – Modřice?
No. Má mi to vést kolem domu. Když to tu prezentovali na schůzích tak 3 roky zpět tvrdili, že 32 bude hotovo. ( Světlá – Jihlava) Asi neříkali pravdu. S tím zánikem. Je to symptom. Hory papíru nahradily realitu. Kolaps je lepší slovo než zánik. Technologické zaostání. Mentální kolaps. Polna měla před sto lety stejně obyvatel jako dnes – nechtěli železnici. 20 let jsem poslouchal, že vrt nepotřebujeme. Klausové marginizovali mou zemi.
Vy tomu říkejte klidně zánik civilizace, já tomu budu říkat přesnějšími slovy – pokles významu. Je skutečně pravda že v porovnání s jinými zeměmi postupně pomalu „klesáme“. Ale zase nelžete o tom že by snad „před sto lety“ bylo všechno lepší… nesedí to, dokonce ani na té železnici ne! Nebo chcete říct že tehdy jezdilo víc vlaků, víc cestujících, víc nákladu? Nebo snad rychleji??
V „absolutních číslech“ se přecejen zlepšujeme.
U valné většiny zde vyjmenovaných staveb, o kterých se roky hovoří, se píše o záměru začít stavbu v roce 2026. Jsem zvědav u kolika z nich za rok budeme číst o záměru zahájit stavbu už za rok v 2027 atd.