Přehledně: České dráhy nasadí do roku 2026 do provozu 159 nových regionálních vlaků
Podle ČD bude celková kapacita nových vlaků 26 tisíc míst k sezení, investice činí zhruba 20 miliard korun.
České dráhy (ČD) hodlají do roku 2026 nasadit do provozu 159 nových regionálních vlaků. Jde o závazné objednávky, které dopravce učinil u výrobců Škoda (elektriky) a Pesa (motoráky). Podle ČD bude celková kapacita nových vlaků 26 tisíc míst k sezení, investice činí zhruba 20 miliard korun.
„Letos nabírá obnova našeho vozidlového parku na intenzitě. Nové dvou a třívozové elektrické jednotky RegioPanter míří na Vysočinu, do Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Začnou i dodávky motorových jednotek RegioFox,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.
Všechny jednotky budou bezbariérové, klimatizované, vybavené zásuvkami a wi-fi. Během let 2024 a 2025 bude pokračovat obnova vozového parku elektrických vlaků v Jihočeském, Středočeském, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Zlínském kraji.
Motorové jednotky RegioFox budou dráhy uvádět do provozu od letoška do roku 2026, postupně zamíří na linky v Jihočeském, Plzeňském, Středočeském, Pardubickém, Královéhradeckém kraji a na Vysočině.
Pokud jde o konkrétní tratě, pětice nových dvouvozových RegioPanterů pro Jihočeský kraj bude určena především pro tratě z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a do Lipna nad Vltavou. Stejný počet třívozových Panterů obslouží v závazku Zlínského kraje páteřní trať z Přerova přes Otrokovice do Hodonína a Břeclavi.
České dráhy nasadí nové třívozové jednotky také na regionální vlaky z Prahy do Ústí nad Labem a do Čáslavi. RegioPantery obslouží také tratě z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí a Chocně a posílí park regionálních vlaků na tratích v Moravskoslezském kraji. Tam zamíří také první čtyři elektrické jednotky doplněné o trakční baterie. To umožní zavést přímé vlaky Veřovice – Ostrava v elektrické trakci, přestože se jde z části o neelektrifikovanou trať.
Motorové jednotky RegioFox postupně převezmou vozbu osobních a spěšných vlaků například na tratích z Berouna do Rakovníka a Prahy, na Písecku, z Havlíčkova Brodu do Jihlavy, Telče, Slavonic či na sever do Chrudimi a Pardubic, a na neelektrifikovaných tratích Královéhradeckého kraje a také na Plzeňsku.
Základní parametry nových regionálních jednotek |
||||
Řada |
650.2 |
640.2 |
847 |
|
Obchodní označení |
RegioPanter 157 |
RegioFox |
||
Počet vozů v jednotce |
2 |
3 |
2 |
|
Kapacita míst k sezení |
140 |
234 |
115 |
|
Max. rychlost |
160 |
120 |
||
Výkon v kW |
1 360 |
2 040 |
750 |
|
Pohon |
Elektrický 3 kV DC + 25 kV 50 Hz AC |
Dieselový / HVO |
||
Výrobce |
Škoda |
Pesa |
||
Délka v m |
52,9 |
79,4 |
44,4 |
|
Hmotnost v t |
105 |
152 |
83 |