Přehled nových kilometrů dálnic: Příští rok téměř nic, v roce 2024 historický rekord

Stavba tunelu Pohůrka na D3 (srpen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka na D3 (srpen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rekord, ke kterému směřuje ŘSD v roce 2024, je dán i skluzem několika staveb.

České motoristy čekají dálniční hody. Budou ovšem muset vydržet až do roku 2024, na kdy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) naplánovalo otvíračky celkem 118 nových kilometrů. To je nejvíce v historii budování české dálniční sítě, tedy od zprovoznění prvního dálničního úseku (Praha – Mirošovice) v roce 1971. Zatím počet nových kilometrů za jeden rok nikdy nepřesáhl stovku.

Řidiči ale musejí přestát dvě hubená léta (2022 a 2023). Letos se dočkali (dočkají) 26 nových kilometrů dálnic, když se započítá 4,3 kilometru dlouhý úsek obchvatu Frýdku-Místku (D48). Ten se otevře tento týden v polovičním profilu, v tabulce ŘSD je proto zařazen až pod rok 2023. Bez něj by příští rok přinesl pouhých 11 kilometrů.

Rekord, ke kterému směřuje ŘSD v roce 2024, je dán i skluzem několika staveb. Například po dvou úsecích dálnice D3 kolem Českých Budějovic už se mělo jezdit od letoška, dokončení staveb ale bylo odsunuto na rok 2024 především kvůli problémům s tunelem Pohůrka. Velkým příspěvkem k rozvoji dálniční sítě bude i dokončení dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí, která se staví v rámci projektu PPP.

K letošnímu 31. prosinci bude délka české dálniční sítě 1 372 kilometrů, ve výstavbě bude 144 kilometrů. Cílový stav páteřní sítě je zhruba 2 000 kilometrů. Dosud vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006. K nejchudším patřil rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7. Roční průměr od první dálniční otvíračky v roce 1971 vychází na zhruba 27 nových kilometrů.

Dálnice a silnice I. třídy, které se otevřou v roce 2023 (Pramen: ŘSD)

Název stavby Délka (km)
D3 Chotýčany, odpočívka X
D7 Louny, zkapacitnění obchvatu 6,1
D48 Frýdek-Místek, obchvat – II. etapa 4,3
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Bělotín – Dub) 5
Celkem dálnice 15,4
I/11 Doudleby nad orlicí – obchvat 2,8
I/11 Opava, severní obchvat – západní část 5,1
I/34 Stráž nad Nežárkou – Lásenice 2,6
I/36 Časy – Holice 3,4
I/38 Havlíčkův Brod, JV obchvat 4,1
I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov 9,5
I/53 Znojmo – Lechovice 7,2
I/67 karviná, obchvat 3
I/68 Třanovice – Nebory 5,4
Celkem silnice I. třídy 43,1

Dálnice a silnice I. třídy, které se otevřou v roce 2024 (Pramen: ŘSD)

Název stavby Délka (km)
D3 Třebonín – Kaplice nádraží 8,6
D3 Úsilné – Hodějovice 7,2
D3 Hodějovice – Třebonín 12,6
D4 Háje – Milín 5,5
D4 Milín – Lety 11,6
D4 Lety – Čimelice 2,6
D4 Čimelice – Mirotice 8,5
D4 Mirotice, rozšíření 3,7
D6 Krupá, přeložka 6,5
D7 Chlumčany, zkapacitnění 4,4
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Palačov – Šenov u N. J.) 8,2
D49 Hulín – Fryšták 17,3
D55 Babice – Staré Město 8,5
D55 Moravský Písek – Bzenec 4,1
D55 Staré Město – Moravský Písek 8,8
Celkem dálnice 118,1
I/9 Nový Bor – Svor, zkapacitnění 3,5
I/11 Postřelmov – Chromeč 4
I/27 Klatovy, přeložka, 1. stavba 7,6
I/27 Šlovice – Přeštice, přeložka 6,1
I/33 Jaroměř, obchvat 6,6
I/42 Brno, VMO – Rokytova 0,6
I/42 Brno VMO Tomkovo náměstí 0,7
I/42 Brno, VMO Žabovřeská I – etapa II 0,9
I/42, I/50 Most 42 – 011..1, 2 – Otakara Ševčíka X
I/44 Bludov – obchvat 5,6
I/58 Mošnov – obchvat 3,3
Celkem silnice I. třídy 38,9
Tagy dálnice ŘSD
114 komentářů