Přehled nových kilometrů dálnic: Příští rok téměř nic, v roce 2024 historický rekord
Rekord, ke kterému směřuje ŘSD v roce 2024, je dán i skluzem několika staveb.
České motoristy čekají dálniční hody. Budou ovšem muset vydržet až do roku 2024, na kdy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) naplánovalo otvíračky celkem 118 nových kilometrů. To je nejvíce v historii budování české dálniční sítě, tedy od zprovoznění prvního dálničního úseku (Praha – Mirošovice) v roce 1971. Zatím počet nových kilometrů za jeden rok nikdy nepřesáhl stovku.
Řidiči ale musejí přestát dvě hubená léta (2022 a 2023). Letos se dočkali (dočkají) 26 nových kilometrů dálnic, když se započítá 4,3 kilometru dlouhý úsek obchvatu Frýdku-Místku (D48). Ten se otevře tento týden v polovičním profilu, v tabulce ŘSD je proto zařazen až pod rok 2023. Bez něj by příští rok přinesl pouhých 11 kilometrů.
Rekord, ke kterému směřuje ŘSD v roce 2024, je dán i skluzem několika staveb. Například po dvou úsecích dálnice D3 kolem Českých Budějovic už se mělo jezdit od letoška, dokončení staveb ale bylo odsunuto na rok 2024 především kvůli problémům s tunelem Pohůrka. Velkým příspěvkem k rozvoji dálniční sítě bude i dokončení dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí, která se staví v rámci projektu PPP.
K letošnímu 31. prosinci bude délka české dálniční sítě 1 372 kilometrů, ve výstavbě bude 144 kilometrů. Cílový stav páteřní sítě je zhruba 2 000 kilometrů. Dosud vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006. K nejchudším patřil rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7. Roční průměr od první dálniční otvíračky v roce 1971 vychází na zhruba 27 nových kilometrů.
Dálnice a silnice I. třídy, které se otevřou v roce 2023 (Pramen: ŘSD)
Název stavby | Délka (km) |
D3 Chotýčany, odpočívka | X |
D7 Louny, zkapacitnění obchvatu | 6,1 |
D48 Frýdek-Místek, obchvat – II. etapa | 4,3 |
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Bělotín – Dub) | 5 |
Celkem dálnice | 15,4 |
I/11 Doudleby nad orlicí – obchvat | 2,8 |
I/11 Opava, severní obchvat – západní část | 5,1 |
I/34 Stráž nad Nežárkou – Lásenice | 2,6 |
I/36 Časy – Holice | 3,4 |
I/38 Havlíčkův Brod, JV obchvat | 4,1 |
I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov | 9,5 |
I/53 Znojmo – Lechovice | 7,2 |
I/67 karviná, obchvat | 3 |
I/68 Třanovice – Nebory | 5,4 |
Celkem silnice I. třídy | 43,1 |
Dálnice a silnice I. třídy, které se otevřou v roce 2024 (Pramen: ŘSD)
Název stavby | Délka (km) |
D3 Třebonín – Kaplice nádraží | 8,6 |
D3 Úsilné – Hodějovice | 7,2 |
D3 Hodějovice – Třebonín | 12,6 |
D4 Háje – Milín | 5,5 |
D4 Milín – Lety | 11,6 |
D4 Lety – Čimelice | 2,6 |
D4 Čimelice – Mirotice | 8,5 |
D4 Mirotice, rozšíření | 3,7 |
D6 Krupá, přeložka | 6,5 |
D7 Chlumčany, zkapacitnění | 4,4 |
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Palačov – Šenov u N. J.) | 8,2 |
D49 Hulín – Fryšták | 17,3 |
D55 Babice – Staré Město | 8,5 |
D55 Moravský Písek – Bzenec | 4,1 |
D55 Staré Město – Moravský Písek | 8,8 |
Celkem dálnice | 118,1 |
I/9 Nový Bor – Svor, zkapacitnění | 3,5 |
I/11 Postřelmov – Chromeč | 4 |
I/27 Klatovy, přeložka, 1. stavba | 7,6 |
I/27 Šlovice – Přeštice, přeložka | 6,1 |
I/33 Jaroměř, obchvat | 6,6 |
I/42 Brno, VMO – Rokytova | 0,6 |
I/42 Brno VMO Tomkovo náměstí | 0,7 |
I/42 Brno, VMO Žabovřeská I – etapa II | 0,9 |
I/42, I/50 Most 42 – 011..1, 2 – Otakara Ševčíka | X |
I/44 Bludov – obchvat | 5,6 |
I/58 Mošnov – obchvat | 3,3 |
Celkem silnice I. třídy | 38,9 |