Přehled: Konec front. Na těchto příměstských linkách Praha schválila nástup všemi dveřmi

Příměstská doprava PID, autobusová zastávka Lichoceves. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaPříměstská doprava PID, autobusová zastávka Lichoceves. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

V případě zásadních výpadků tržeb bude možné předčasné ukončení pilotního provozu.

Odebírat
Upozornit na
guest
65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Hurá!!! Víkendová zkušenost – kloubový autobus ze Smíchova do Štěchovic – odbavení všech cestujících (odhadem tak 80) na Smíchovském nádraží zabralo 25 minut! Takže autobus odjížděl z výchozí stanice se zpožděním asi 16 minut.

Nástupem všemi dveřmi se to možná zkrátí na 15-20 minut, což je pořád příliš. Je třeba ještě výrazně zdražit prodej jízdenek u řidiče, navrhovaný 10% rozdíl je nedostatečný.

Daniel Jablonecký

Jak můžete vědět, že rozdíl 10% je nedostatečný, když ještě ani nezačal platit?

Štěpán

Chápe ještě někdo, proč ČD si furt drží několik tisíc tzv. odborníků v regionálních vlacích, jejichž úkolem je buzerovat každého klienta ČD? Protože mě osobně nepřináší žádný užitek, když přijde člověk od ČD a pokaždé, při každé jízdě furt chce vidět lístek a místenku = dodržuji místo uvedené na místence, leda když ČD občas má zmatek a zaškobrtne se tzv. „expresní rezervace“:

To ať raději ČD posílají revizora/-rku a když nemám lístek, tak ať platím mastnou pokutu. Třebas 5 tisíc.

LEdoian

Možná přehledněji: Fronty se v denní dopravě stojí na 305, 315, 345, 389, 392, 393, 395, 400–407 a čemkoliv s číslem aspoň 410. V noční na 955, 962 a čemkoliv s číslem aspoň 964. (Některé linky možná neexistují…)

A neodpustím si poznámku o tom, že je určitě důležitější poznat z čísla linky, jestli se jedná o trolejbus, než kterými dveřmi půjde nastoupit (ironie). (Za číslování trolejbusů nejspíš může DPP a ne PID/IDSK, ale i tak…)

Dzan

Nástup všemi dveřmi měl být už dávno plošně zaveden v celé zemi. Tenhle anachronismus kdy se stojí fronta s kovovými mincemi už nemá v dnešní době co pohledávat.

Daniel Jablonecký

To ano, ovšem městskou ani regionální dopravu u nás neorganizuje stát (naštěstí!), takže těžko se něco může zavádět plošně v celé zemi.

Dzan

Stát je krajům i městům nadřazen, vydat zakonem to může 🙂

Daniel Jablonecký

To možná může, ale proč by to dělal? To by pak kraje a města mohly chtít po tom státu kompenzace za uniklé tržby.

Emil

Kladno je odstrašujícím prikladem jak tudy ne, přátelé.

Honza

Některá města by se mohla inspirovat a zavést to na městských linkách, třeba Jablonec

Dzan

Kroměříž, Opava, Karlovy Vary jsou další příklady

Honza

Karlovy Vary taky? Měl jsem za to že jen ve večerních hodinách

Michal M

I tak se mi zdá, že to měli odpilotovat na jednom terminálu a pak až to rozšírit na všechny linky.
Pilotní provoz na lince 519, která jezdí odnikud do nikam a průměrná obsazenost jsou 4 lidi včetně řidiče, je úplně k prdu. (Linka stejně nebyla dostatečně označená, takže do ní lidi lezli předními dveřmi a ukazovali doklady řidiči.)

Tomáš R.

Tento krok je jednoznačně správný a prozákaznický.
Zároveň ale tento příspěvek píšu v jedné ‚třístovce“ na Kladensku a když se rozhlédnu kolem sebe, tak i při velmi intenzivní snaze nepodléhat předsudkům se trochu bojím, že poměrně významná část spolucestujících bude jízdné při nástupu všemi dveřmi zapomínat platit.

Kont

Mysleli to dobře, dopadlo to jako vždycky.

Fakt z toho musíme mít zase několik výjimek? Jaký je jejich smysl? Proč v tom dělat akorát zbytečný bordel?

A fakt mi neříkejte, že třeba 315 je expresního charakteru, když je to povětšinou příšernej courák. Navíc revizor si může oběhnout lidi v bude čekajícím na odjezd, případně si to na těch „expresních“ (haha) udělat pořádně. Fakt Kocourkov.

Slávek

Protože by to chtěli i na 345,či 412.

Dachs

Správně, trefa! Přesně tyhle linky požaduji já (nechci stát na Čerňáku tu frontu) 😀

Kont

No jo, lidi by si dovolili chtít rychlejší a pohodlnější systém, ještě že se jim to nedovolí

Adam Ř

20 minit (Černák – Tuřice) je fakt dost času.. Buď by na tom úseku revizor prostě nebyl (problém), nebo by ho stál strašného času (problém)

libcha

A budou se pak taky adekvátně upravovat jízdní řády, až se zjistí, že mnohé linky projedou svou trasu o desítky minut rychleji?

Leinad

Bude se to vyhodnocovat. Na spoustě linkách bývá zpoždění kvůli pobytům v zastávkách

Lukáš F.

To jo, ale třeba 375 z Prahy má několik minut pobyt v Letňanech, ten tam nově už nutně být nemusí.

Honza V.

30 let nikdo nedokázal nic vyhodnocovat,a teď najednou že by ano?

Jan T.

Spíš konečně pojedou včas.

Dachs

Ano, velké naděje vkládám, že 380 se aspoň trochu přiblíží jízdnímu řádu a ne že 10 minut zpoždění je norma.
A z pohledu řidiče zase přivítám, když na zastávkách v Rudné kloubáky nebudou v nevyhovujících zastávkách tak dlouho pobývat s vystrčeným zadkem blokujícím provoz, a hned to bude pokračovat v krasojízdě.

Daniel Jablonecký

Jako že se má ten pobyt v řádu minut ve velkých stanicích odstát za každou cenu, i když se cestující v autobuse fakticky vymění za 20 nebo 30 vteřin? Co je tohle zase za nesmyslný blábol? To je jak z diskuse na novinky.cz a ne na odborném dopravním serveru.

Leinad

A skutečně to bude za 20 sekund?
Jsou lidi , které baví kupovat od řidiče, i když mají jiné možnosti. Jsou lidi , kteří se ujišťují („můžu s vámi na letecké muzeum?“ – „ne, počkej si na městskou“)
Nechal bych tomu chvilku zkušebního provozu, pokud se bude větrat do pravidelného odjezdu a grafikonistům budou vycházet návaznosti i bez pobytů, tak jo zrychlit.

kubisek

No to bude zase maglajz. Spojení Slaný-Praha, 2 prokládané rychlíkové linky 388 a 389. Na jedné bude nástup předními dveřmi, na druhé nikoliv.

Vašek H.

Jako je to slušnej bizár. Poctiví lidé se stejně budou mačkat před prvními dveřmi a akorát to budou zneužívání znalí. Podle mě to akorát brzy zastaví, což byl vlastně od začátku záměr – ukázat že to nefunguje. S tím nedostatkem revizorů to fungovat nebude…

Matyáš

Nemůže si poctivý člověk pořídit lístek třeba v aplikaci a nastoupit do autobusu bez zbytečných front?

Pavel S.

Nebo nedejbože mít třeba roční kupon 🙂

Průvodce původní Aleš

Poctivý člověk platí poctivě penězi a ne přes nějakou appku :-)))

PetrN

To je vtip nebo to myslíte vážně?? Penězi už dneska platí jen socky a důchodci, každý normální online či kartou.

Leinad

Pokud bude bordel v tom, kde to (ne)platí, bude se spousta lidí chlubit jízdenkou řidičům I zbytečně.
Ale jo, pokud budou busy označené, tak by to mohlo urychlit

Igelkott

Ještě by měla začít v příměstských linkách SMS jízdenka. Není logické, že např. nastupuji do metra na Staroměstské a musím řešit, jestli z Dejvické do Lysolají pojedu 160 (SMS jízdenka platí) nebo 355 (SMS jízdenka neplatí. To není vůbec pohodlné.

Igelkott

Omlouvám se, mělo být:
Ještě by měla začít v příměstských linkách řešit SMS jízdenka.

55p

SMS jízdenka je projekt čistě DPP a platí jen na jeho spojích. Pro všechny ostatní případy tu je Lítačka nebo papírový lístek.

Vadym

355 obsluhuje DPP

Jirka

díky za objasnění, proč je to takto zvlášť s těmi SMSkami

Dan

Pokud vím, tak SMS jízdenka platí v pásmu P s výjimkou vlaků u všech dopravců. Platí i na přívozech.

Twix

Taky jsem si to myslel. Takže u té 355 bude problém to pásmo 0.

Filip Jirsák

V pásmu P ovšem nekontrolují jízdenky řidiči, nýbrž revizoři, kteří jsou DPP. A i těch spojů mimo DPP je v pásmu P zanedbatelné množství. Takže vyřešit bylo potřeba jen ty přívozy, a ty jsou asi buď napojené na DPP (protože řešit odbavovací systém individuálně pro asi 5 plavidel se nejspíš nevyplatí), a nebo se to prostě neřeší, protože to nestojí za tu námahu.

Honza

A já bych naopak přežitek typu SMS jízdenka už dávno zrušil. Takový produkt v dnešní době nedává smysl. Ale chápu že své uživatele si asi najde.

Leinad

Jízdenka z telefonu s ropidem neschváleným systémem by taky měla fungovat. (Android bez Služby Play, Windows, BlackBerry,….)
Otázkou je, jak na to – kromě Premium SMS by to mohlo řešit webové rozhraní. Nebo prostě, nekrmit Kolibříka provizemi většími, než máj slušné smlouvy na premiumsms.

Michal M

„Ropidem neschválený“? Kecy jak od patnáctiletýho dítěte, Daníku.
Není nic lepšího než plácat veřejné prostředky na platformy s penetrací půl procenta a méně a jistě tak ve svém byznysu činíš…

Leinad

Proč plácat prostředky na nativní aplikace na Android a ios, když ve výsledku neumí o moc víc, než by mohla umět webová aplikace?
Ano ve svém byznysu činím napřed web, pak apka, předpokládám že zákazník má browser a snažím se nenutit ho k instalaci blbostí.

Jiri Sebesta

Blackberry bez Androidu a Windows phone, to jako fakt? To nekdo zamrzl v case 10 let zpatky?

john334

Mně to tedy přijde ten nejjednodušší způsob koupení jízdenky. Nepotřebujete k tomu žádné speciální aplikace, žádné hledání papírových jízdenek po kapsách apod. Napíšu pár znaků, odešlu na jednoduché číslo a jedu – jediná nevýhoda je jen odložená doba platnosti několika minut.

Honza

Jak říkám rozumím, že si to své příznivce určitě najde, ale mě osobně sms jízdenka jako produkt nevyhovovala ani v době, kdy její cena nebyla dražší než klasické jízdné. A to hlavně z důvodu že jsem se nikdy nemohl spolehnout kdy mi vlastně přijde a často mi přišla až po skončení její platnosti (ale asi to už takto dnes nespolehlivé není). tak si ale myslím že to byl spíše „produkt před digitalizací“ a do dnešní doby to již úplně nepatří. Aplikace PIDLítačka mi přijde jako výrazně lepší a pohodlnější řešení, navíc jako bonus má i notifikace o konci platnosti jízdenky… Číst vice »

Jan T.

Hlavní nevýhoda je výše provize provozovateli SMS brány.

Ivan

A taky vyšší cena.

Filip Jirsák

Přesně tak, SMS jízdenka byla nouzové řešení v době, kdy moc jiných možností nebylo. Má dvě výrazná negativa – je dražší, a hlavně platí až od okamžiku, kdy ji máte v mobilu, ale nikdo negarantuje, kdy bude doručena.

Tomáš Mach

Tak SMS jízdenku používají například cestující se služebním mobilem.

Radek

To těžko.. Firemní tarify neumožňují posílat premium SMS.

Tomáš Mach

Díky za informaci a za opravu. Když jsem cestujicímu na tramvajové zastávce co se mě ptal zda nevím tvar na tu SMS jízdenku tak jsem mu radil, že si může koupit jízdenku o dvě koruny levnější v tramvaji. Odpověděl mě, že to chce kvůli práci. Takže jsem si to nesprávně spojil.

Sumeček

To ještě existuje?

Jan

Ano. Šokující, že?

Jan T.

Je to stejný pravěk jako vypisování šeků, sledování teletextu, platba kartou přes magnetický proužek nebo posílání dokumentů faxem.

Martin Šubrt

SMS jízdenka vznikla jako nouzová možnost pořídit si jízdné pro cestu po Praze, když člověk nebyl u trafiky, automatu apod. Není provozována v rámci města, ale jen pod DPP a proto nezahrnuje příměsto a vlaky, aby se na ní nemusely složitě řešit dělby tržeb. Má veliký podíl ztrát z výběru jízdného na poplatky pro provozovatele, takže jde o jeden z nejhorších prodejních kanálů. Mobilní aplikace i jízdenky z automatů v tram a bus nyní záložní možnost nákupu jízdenky převzaly, byť také jen v Praze, ale ty už na území Prahy platí ve všem.

watslaw

„aby se na ní nemusely složitě řešit dělby tržeb“.
Předpokládám, že se jedná o dělby mezi různé linky, tj. jejich objednatele. Jak se ty dělby tržeb řeší u ostatních prodejních kanálů, např. u všech papírových jízdenek nevydaných u řidiče? A u strojově načítaných (qr kód, nfc, čipové karty) se to rozpočítává podle četnosti načtení revizory/řidiči? To by pak ale bylo použitelné i u těch SMS jízdenek, ne?

Frantík

Řekl bych, že označení lístků identifikaci docela pomáhá.

watslaw

U jízdenek označených v předchozím spoji a zejména u dlouhodobých jízdenek (měsíční, roční) ne.

Igelkott

SMS jízdenka je úplně stejná jako tištěná i ta v aplikaci. Nikdo neví, čím pojedu. Je to úplně stejný problém.

Leinad

Jenže za sms jízdenku je potřeba podle logiky DPP platit provize větší, než bývají běžně za prémium SMS.
Mimochodem pokud se v apce prokliknu z hledání spojení na nákup jízdenky, nezaznamená se to? Rozhodně eshop ví čas odjezdu (z první zastávky nebo průjezd přes hranici pásma kupónu) a počet pásem, dovedu si představit že v tom budou i hidden data. Samozřejmě s vyhodnocením brát v potaz, že si to teoreticky můžu cestou rozmyslet a dojet jinam.

watslaw

Provize je jednoduše řešitelná (a snad je to i použito), že je tato forma jízdenky dražší.

Jízdenka dá koupit i bez vyhledávání. Ale pokud systém někde informace o tom, k jakému vyhledávání se jízdenka vztahuje má, pak je trestuhodné, že ji nemůže cestující nějak použít v případě zpoždění nebo ujetí přípoje.