Přehled: Cena garáží se za pět let zdvojnásobila, Praha přitom není nejdražší
Nový parkovací dům u ostravské zoologické zahrady. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Za posledních pět let podražily garáže v průměru více než třeba starší byty.
Jak urcit trzni cenu parkovani na ulici? Pro začátek se odpichneme od ceny pro podlidi tj. pro nerezidenty: v centru Prahy 40 Kc/hod. Tj. 960 Kc za den, 28000 Kc na mesic a 345000 Kc za rok. Rezident nerezident. A parkovacích mist bude dost pro všechny, kteří za to budou ochotni zaplatit. A bude i vic mist pro stromy, travniky a sirsi chodníky.
Investice. Spousta lidí nemá na to, aby si koupila investiční byt.
Vtipné je, že zrovna před pár dny jsem četl doporučení investovat do garáže, právě proto, že jejich ceny rostly… Jenže ti chytří už koupili a teď by rádi realizovali zisk.
Chápu, že není vždy snadné zaparkovat SUV co má půdorys 2*4.7m … Ale ty staré socialistické garáže s tím taky moc nepomůžou, ledaže by to auto mělo dálkové ovládání pak na místo zajelo – nebylo nutné v garáži vystoupit.
Po těch větších místech opravdu poptávka je a lidi na Jižním Městě platí i 4k měsíčně. Ale garáž na menší auto, kam se pak nevejde ani jízdní kolo a nebo zimaky?
Hodně těch investičních proúvěrovaných borců asi narazí.
Jenom aby jim ty garáže za dalších 5-10 let ještě k něčemu byly. Auta jsou čím dál větší a zejména ty starší garáže byly dělané tak na Škodu 120 a dneska do nich tak tak vjedete, natož si tam uskladnit ještě třeba kolo.
Aká by bola trhová cena parkovania, keby parkovanie nebolo regulované štátom ?
To by bylo velmi různé. Někde klidně třeba 300 Kč/hod., jinde třeba jen 3 Kč nebo i méně.
Třeba v USA to máte podle lokality. Garážové místo od 20 USD (Tulsa) nebo 40 USD (Dallas, Memphis) za měsíc až po 450 (New York) nebo 300 (San Francisco), vše nejlevnější nabídky.
To jsou tržní ceny, že?
To je v Česku v oblasti parkování sprosté slovo, tady jedeme těžký parkovací socialismus. Za podpory „pravicových“ stran, zatímco ty (některé) jinak levicové chtějí pustit k parkování trh..
Jediné, co je o té ceně možné s jistotou říct, že by byla velmi proměnlivá v závislosti na lokalitě, čase + vlastníkovi. V exponovaných lokalitách a časech by velmi pravděpodobně násobně narostla. Nadruhou stranu by měla za následek to, že ten, kdo potřebuje zaparkovat a zároveň bude za to ochoten zaplatit, by měl najít místo jednodušeji než dnes.
A jak byste si ty tržni ceny představoval? Real-time aukce na spotova místa a pak i na delší kontrakty? A bylo by to teda jen pro lidi co mají chytrý telefon?
A když by mi místo někdo obsadil, jak rychle by tam byl odtah? Stejně rychle jako když někdo blokuje tramvaj? Když někdo je parkuje na invalidech?
Máte příklad, kde ti takhle funguje na větší oblasti?
A proč ne? Některá místa se můžou dražit na dlouhodobá stání některá na krátkodobá. U části se může třeba real-time měnit cena dle obsazenosti. Takové věci přeci není problém zabezpečit/promyslet. A pokud veřejný sektor není schopen efektivní systém zabezpečit, ať to klidně pronajme nějaké firmě, nemám obavy, že soukromý sektor by to zvládnul. Víte jak to je. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.
S tím jak postupuje generační obměna obyvatel budou mít za chvíli chytré telefony všichni i ti nejstarší. Nehledal bych problémy tam kde nejsou.
Kdyby to nebylo regulované státem a tedy se dalo zaparkovat téměř všude (= stát by to nikde nezakazoval) tak by byla cena parkování pravděpodobně blízká nule.
Komunismus 2.0. Všechno je všech. Koukám, že leckomu soudruhům vlil úspěch stačilo novou krev do žil.
Tak počet aut za dané období šel nahoru o více než půl miliónu:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2412902
Počet obyvatel ale o 10% nerostl.
Zajímavá je in inflace, která mezi 2020 a 2024 vychází na 36.5% kumulovaně.
Což je zjevně neudržitelná rovnice, přesto před ní kolektivně zavíráme oči a věříme politikům, kteří nám slibují zajištění dostatku parkovacích stání aniž bychom za ně museli platit.