Předseda ÚOHS definitivně setřel Krapince a Kupku. Bateriové vlaky dráhy pořídily nezákonně

Rozhodnutí je pravomocné. České dráhy musejí zaplatit pokutu šest milionů korun.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně ukončil spory kolem pořízení čtyř akutrolejových jednotek Českými drahami pro Moravskoslezský kraj. A nejde o dobré vysvědčení pro vedení ČD a ministerstva dopravy, které nákup obhajovaly jako zákonný.
Mlsna potvrdil, že postup při pořízení vlaků byl nezákonný a České dráhy musejí zaplatit vyměřenou pokutu ve výši šest milionů korun. Dráhy totiž pořídily akutrolejové jednotky (BEMU) od Škody Group v rámci smlouvy na nákup běžných elektrických jednotek (EMU), přičemž tvrdily, že fakticky jde o totožné vlaky.
Tento chybný výklad hájil šéf ČD Michal Krapinec i ministr dopravy Martin Kupka. Naopak kritik tohoto postupu Petr Šlegr musel opustit dozorčí radu státního dopravce.
„Rozhodnutí úřadu samozřejmě respektuji. Mrzí mě to, protože k žádnému nesprávnému nebo neférovému jednání věcně nedošlo,“ reagoval dnes Kupka.
České dráhy uzavřely na základě zadávacího řízení v roce 2019 s výrobcem rámcovou dohodu na dodávku elektrických jednotek EMU 160 pro regionální dopravu. Na základě kupní smlouvy z 30. listopadu 2022 pak mělo být dodáno celkem 19 jednotek EMU. Dodatkem č. 2 ke kupní smlouvě ze 3. dubna 2023 však zadavatel změnil objednávku na 15 jednotek EMU a čtyři bateriové elektrické jednotky (BEMU).
ÚOHS už v prvostupňovém rozhodnutí z dubna 2025 konstatoval, že se zadavatel dopustil přestupku, neboť uvedeným dodatkem došlo k nezákonné změně podmínek rámcové dohody. „Pokud by zadavatel při soutěžení rámcové dohody požadoval kromě elektrických jednotek také vlaky bateriové, mohl mít o zakázku zájem jiný okruh dodavatelů,“ uvedl tehdy mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Na základě rozkladu se musel případ vrátit k novému přezkoumání k první instanci, která vynesla stejný verdikt, a následně znovu putoval na stůl k předsedovi ÚOHS.
Nynější rozhodnutí předsedy Mlsny je pravomocné.
České dráhy mimo jiné argumentovaly tím, že ke změně došlo kvůli požadavku Moravskoslezského kraje a kvůli zavádění systémů ETCS a ECM. Dále tvrdily, že změna smlouvy nebyla podstatná, a bránily se rovněž proti uložené pokutě.
Předseda Mlsna nicméně konstatoval, že České dráhy měly více variant, jak situaci v regionu zajistit, vybraly si však tu, při které došlo k podstatné změně závazku z rámcové dohody. Rovněž nebylo nutné BEMU pořizovat kvůli zavádění nových standardů, neboť systém ETCS bude na daných tratích zaveden nejdříve po roce 2029 a ECM byl naopak zaveden již před termínem dodání jednotek.
Prokázán byl podle Mlsny i dopad změny závazku na výběr, protože nejméně jeden konkurenční dodavatel úřadu potvrdil, že v případě soutěže o bateriové jednotky by se zakázky zúčastnil.