Předseda antimonopolního úřadu potvrdil zákaz bourání Libeňského mostu

Libeňský most v květnu 2025. Foto: Zdopravy.czLibeňský most v květnu 2025. Foto: Zdopravy.cz

Zakázku zadala TSK na základě tendru firmě Metrostav TBR začátkem roku 2022.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elvis

Stalo se to, že čeští mistři svého řemesla se most opravit nehodlali, neboť mistři znalí jeho stavem věděli, že jeho dny jsou dávno sečteny. I proto se zraky měšťanů obraceli na západ od našeho kraje hledající Mesiáše, jenž by jim jejich milovaný most opravil. A inu našli ho v dalekém Švýcarsku. Profesor Eugen Brühwiler, se stejně jako u Výtoňe, vyslovil spásnou myšlenku, že most jest možné zachránit. I proto se tento profesor se stal jakýmsi duchovním vůdcem všech stoupenců myšlenky nebourat, cokoliv vyslovil se stalo pro jeho stoupence slovem svatým. A ovečky krmeny jeho slovy dál hledali své zastání, až… Číst vice »

Frantisek X

Když už archaicky, tak prosím také pořádnou češtinou, díky. 🙂

Honza135

Skvěle napsáno, připadal jsem si jako čtenář kroniky. 🙂

Happy

A nyní dějství druhé a most na Výtoni. Tam jedeme stejnou stopu. Nyní ve fázi „budeme zachraňovat“

Mat

Je to tragédie. A DPP s Ropidem místo aby situaci místním alespoň trochu ulehčili, znemožnili i provoz obousměrných tramvají.

Petr

Myslím, že se obyvatelé Holešovic bez té jedné linky obousměrných tramvají přes zastávku Maniny už nejspíš obejdou. To je asi to nejmenší. Kdo viděl, jak probíhala demolice inundačního mostu v Libni, tak je rád, že přes Vltavu už tyto těžké soupravy nejezdí. Je ovšem úsměvné, že se autobusová linka jmenuje náhradní X25. Jestli se někdy nový Libeňák v daleké budoucnosti zprovozní, tak už si původní tramvajovou linku 25 budou pamatovat pouze starousedlíci.

Frank

Česká komedie Bílá paní II.
Tam byla taková pěkná závěrečná scénka s mostem kterak občané s jásavými hesly “ máme nový most “ brodili řeku…

Jihocech125

Ale tady žádný most není.😅

Jirka

Ještě, že už nebydlím v Libni. Když si vzpomenu, jak jsem přes ten most jezdil každý den, tak bych asi umřel

Petr Bečvář

„Úřad se už případem z popudu firmy Eurovia v minulosti dvakrát zabýval a rozhodl ve prospěch TSK, následně vždy rozhodnutí vrátil šéf úřadu Petr Mlsna.“

Takže v podstatě museli rozhodnout tak, jak si přál Petr Mlsna — jinak jim to jednoduše shazoval. Přijde mi to jako příliš velká moc soustředěná v rukou jednoho člověka. Nemluvilo se už dřív o nějaké reformě ÚOHS, která by učinila jeho rozhodování více transparentní?

DavidS

Také mi přijde zvláštní, že má jeden člověk tak velkou moc. Dokázal bych si představit třeba senát pěti lidí a nadpoloviční většina.

Pavel Dvořák

Ve skutecnosti to ale rozhoduje rozkladova komise, ktera to rozhodnuti pripravi a da Mlsnovi k podpisu. Ten by nemel ani cas ani schopnosti o vsech odvolanich sam rozhodovat. Samozrejme ale muze mit nejaky vliv.

DavidB

Reformu nachystali Piráti, po jejich vyhazovu z vlády to SPOLU shodilo ze stolu, proti bylo ale i ANO.

Petr

ÚOHS naopak argumentuje ve svém rozhodnutím zcela rozumně, až trefně: Podle předsedy úřadu Petra Mlsny se celá zakázka jednoznačně změnila proti původnímu zadání. „…Když se z citlivé rekonstrukce nově stává drtivá demolice stěžejních objektů a nahrazení původních objektů objekty nově postavenými, a to bez provedení nového zadávacího řízení,“ napsal Mlsna do verdiktu, který úřad vydal v úterý. Seznam Zprávy toto – zatím nezveřejněné – rozhodnutí získaly. Zadavatel tendru, Technická správa komunikací, akciová společnost vlastněná Prahou, trvala na tom, že se most musí opravit – ačkoli řada firem se ptala, jestli by nebylo jednodušší a levnější „Libeňák“ zbourat a vystavět nový.… Číst vice »

Jan Čermák

Předseda Mlsná si myslí, že TSK má povinnost být jasnovidná. Kde přesně je ta změna rozsahu, kdy se musí presoutezit? Bylo by něco podobného myslitelné v soukromem sektoru? Jako že bych se pustil do rekonstrukce svého domu a kdyz by se ukázalo , že je v horším stavu stavebníky vyhnal a hledal jinou firmu? A zatím bydlel pod mostem? Znovu a znovu se mi dokládá, že UHS je škůdce největší. Monopol Babisuv nevadí. Postavit cokoli znemožnit. Znepříjemnit. Odložit.

Petr

Nemusíte být jasnovidec, abyste věděl, že je most v havarijním stavu. Stačilo poslouchat odborníky, kteří to stejně jako v případě Výtoňského mostu tvrdí konzistentně. A taky se stačilo po mostě a pod mostem občas projít a otevřít oči. Rekonstrukce se připravila pod tlakem na základě politického zadání, kdy od toho logicky dala spousta firem ruce pryč. Teď se pod stejným tlakem připravuje i “rekonstrukce” Výtoňského mostu. Až se most sundá a přesune na břeh, tak se po podrobném zkoumání rozhodne rovněž o novostavbě. A takto to bohužel dopadá, když o technických věcech rozhodují diletanti. Hledejte prosím viníky jinde.

N.N.

Památkáři nedovolí vyměnit nahnilé krokve celé, ale budete je muset flikovat a nastavovat. Přičemž během prací zjistíte, že musíte přezdít celý komín … tak tohle vám už tesaři neudělají.

old

Zákon a UHOS opravdu nemůžou za to, že zadavatel je neschopný posoudit skutečný stav stavby a vytvoří nesmyslné zadání. Pokud by se to tolerovalo, dospělo by to časem do stavu, že většina rekonstrukcí se ve skutečnosti musí provést jinak než bylo zadání. A profitovaly by z toho firmy, které by tento stav věděly dopředu…

Zahn

Zde se projevují následky překotné snahy rekonstrukci maximálně urychlit. Odbor dopravy byl náměstk Scheinherrem nevybíravě tlačen do maximální rychlosti a zakázky v režimu design and build zadával naprosto špatně. Smlouvy toti dávaly zhotovitelům naprostou volnost a městu žádnoou možnost kontroly nad tím, co bude nakonec postaveno. Podchod na Zbraslavi je toho otřesným důkazem. To, jak se rekonstrukce soumostí Libeňského mostu vyvíjí, je otřesný následek diletantství p. Scheinherra. Na tom nikdo další žádnou vinu nenese.

Jan Tichavský

Nejen rychlost, ale on si prosadil že to chce „citlivě opravit“ i přes posouzení odborníků z ČVUT, kteří jasně uvedli, že jakákoliv snaha o rekonstrukci místo opravy bude mít horší životnost a není vůbec jisté zda vyjde dlouhodobě levněji a zda půjde provést nebo se zjistí horší stav konstrukce.

Frantisek X

V případě snahy o zachování jakékoli památky ovšem nemůžeme hledět pouze k poměru ceny a (bezúdržbové) životnosti, takže tady bych nehledal úplně rozpor.

Petr

Fraška pokračuje. Šílenci rozhodli o nerealizovatelné rekonstrukci ruiny, která se složitě a za pochodu upravuje. Výsledkem je 5+ let nefunkční tramvajové spojení a most ve stejných parametrech, který nepřinese žádné zlepšení. Předpokládám, že tomu pak někdo nasadí korunu, až na mostě nakonec nevznikne ani oddělená cyklostezka, respektive cyklopás. Ten totiž podle posledních informací nevznikne ani na Dvoreckém mostě. Teď už ten široký most podle původního projektu, který měl vzniknout do dvou let nepůsobí tak špatně v porovnání s touto absurditou.

David

Most v nových parametrech (těch původně navržených) by primárně přinesl zhoršení. Někdy je lepší nepřinest zlepšení než přinést zhoršení. Doby kdy se přes prahu plánovala kromě severo-jizni magistrály i ta východo-západní jsou už naštěstí snad pryč.

Petr

V současných parametrech na mostě nevzniknou komfortní podmínky pro všechny druhy dopravy. Člověk si na kole připadá jako škodná. Ve vozovce ho ohrožují auta, na chodníku ohrožuje chodce. Auto nemá možnost cyklistu bezpečně předjet a vjíždí do pásu tramvajím. Pěší se musí neustále ohlížet a nechodit vedle sebe. Je to další promarněná příležitost bez ohledu na tu celkovou dobu výstavby. Na obou březích rostou stovky bytů a vznikají rozsáhlé parkové plochy. Stačí se podívat, jaký je provoz na Štvanické lávce. Na širším Libeňáku mohly vzniknout po obou stranách obousměrné cyklostezky místo pruhů pro auta. Na replice Libeňáku toto už nikdy… Číst vice »

Martin

soucasna sirka mostu umoznuje oddelenpu cyklostezku,,.

Petr

Asi přes ten Libeňák nechodíte a nejezdíte. Je tam místo pro tramvajovou kolej, pruh pro auta a chodník. Cyklostezka, natož obousměrná nemůže v této šířce vzniknout. Teoreticky ano, pokud zrušíte tramvaj, zakážete vjezd autům nebo je vymístíte na tramvajový pás nebo uděláte z chodníku smíšenou stezku pro pěší a cyklisty. Vyberte si.

Pavel Dvořák

Mohli by klidne postavit sirsi repliku, tedy zachovat vsechny architektonicke prvky a pouze roztahnout mostovku do sirky. Nikdo by to ani nepoznal a kdyz se stejne nerekonstruuje ale stavi replika, tak i z hlediska ochrany pamatky je to jedno.

Petr

Pokud to teď ÚOHS shodil, tak by bylo logické, aby se projekt upravil a postavil se širší most alespoň přes Vltavu, kde bude velký provoz pěších a cyklistů. Ale dopadne to tak, že se nic měnit nebude a za 5 let pražská cyklokomise na poslední chvíli doporučí obousměrný provoz cyklistů po obou stranách mostu ve společném prostoru s chodci, tedy bez stavebního oddělení – jako se teď stalo v případě Dvoreckého mostu.

Lukas B.

to je totiž problém, že se odhaduje celková cena podle počtu čtverečných metrů nosné konstrukce, což je jednak výborná rychlá metoda třeba u porovnání variant trasy dálnice, ale může to sloužit pouze pro hrubou orientaci. na to, aby se udělala nosná konstrukce mírně širší, se trojčlenka moc nehodí.
zatím (skoro) každý most, který se kdy postavil, se ukázal během jeho životnosti příliš úzký.

Frantisek X

No, záleží na velikosti roztažení. Takový most ve Svatovítské po svém roztažení úplně ztratil původní proporce. Přitom mohl být bez větších problémů o dva pruhy užší, na povrchu mělo přece aut ubýt…

Jan Čermák

A co je potom Kupka? 32 bude opraveny neopravitelný Vysehradsky. A bude-li vyměněno více než 15% dílů Mlsná to zakaze, bude trvat na hledání jiné firmy co umí nýtovat, ta první podá rozklad, poženou to k soudu a vlaky se budou plizit po jedné koleji 20 tkou. Desetiletí. Funkce už nikoho nezajímá , papír vyhrál a pohřbil Evropu.

Petr

Mám pocit, že ten vývoj okolo Výtoňského mostu bude podobný. Naštěstí by alespoň mohlo vzniknout krátce po snesení kapacitnější provizorium. Až bude současný most pryč, tak uvidíte, co se stane.

Jan Tichavský

Mohl by se tam dát tříkolejný rámusák. Ale než se celá kauza vyřeší tak ho prohlásí za novou památku.

Petr

Naopak je konečně potřeba, aby rozhodovali odborníci. Tento chaos způsobili konkrétní politici a pseudoaktivisti, stěžujte si u nich.

Marťas

Tak já myslím, že je všechno v nejlepším pořádku… Vždyť to byla jen mimořádně důležitá spojka mezi Libní a Holešovicemi, po které jezdily pouze tři denní a jedna noční linka… Pro tramvaje to nefunguje teprve rok… Proč to nenechat byrokraticky vyrůst na pět let či více… Že první část soumostí museli zbourat, protože by jim jinak spadla sama, to byl určitě jen omyl… Vždyť to provizorium s náhradními autobusy ještě pár let vydrží… Dva mosty před rozpadem (i Výtoň) a otázka je, kdy se přidá Hlávkův, a řeší se píp píp píp, místo aby se udělalo všechno pro to, aby… Číst vice »

Marťas

Dokonce čtyři denní… 1,12,14,25…

Jakub Drahorád

12 v pravidelném provozu ne, ta končila na Výstavišti

Marťas

Normálně dřív končila na Palmovce, pak se to možná celý rozondilo, ale pravidelný provoz byl tento… Tou dobou jsem bydlel dvě stanice za Palmovkou

Marťas

Ale ono se to měnilo co chvíli… chvíli na Vysočanské končila šestka, chvíli dvanáctka, chvíli čtrnáctka… Hlavně že v tom byl systém 😅

Martin

Ve Vysocanech se meni linky jak na bezicim pasu…

Jan Tichavský

Teď budou mít 31 na několik let a T3M zůstane nějaké vyžití kromě 23.

Martin

ano, ale jezdily tam 4 linky, 1, 6, 14, 25…

Pavel Dvořák

A co navrhujete? Nechat Metrostav stavet neco uplne jineho nez se soutezilo a za uplne jinou cenu? Samozrejme teda mnohem vyssi. Ale to se tedy vedelo od zacatku, ze cena bude uplne jinde nez kolik Scheinherr sliboval.

Marťas

Já už nenavrhuju nikde nic… Stejně do toho nemám co kecat a i kdyby, je to marný… Já jen chci, aby skanzeny byly součástí muzeí a tam, kde je to potřeba, byly funkční věci… Samozřejmě s ohledem na historii ideálně dokonalé kopie (anebo po dohodě něco zcela nového, vzešlého z transparentní soutěže), ale hlavně to nemůže trvat deset let a řešit to během výluky dotyčného místa… A to není jen Libeňák, to je Výtoň, to je metro D, to je kapacitní doprava k ZOO atd atd atd

Jan Čermák

Ano. Nechat stavět. Byly doby, kdy jsme stavěli. A cena byla o domluvě znalých lidí a důvěře a slušnosti.

Petr

Zkuste se na situaci podívat tak, že se jiné firmy chtěly na novostavbě mostu podílet, ale do nerealizovatelné rekonstrukce se nechtěly záměrně přihlásit. Je to vůči nim fér, že nedostaly možnost? Viník není ÚOHS.

Marek

Souhlas, neexistence mostu a jeho další odklad přinese jen další vícenáklady. Nekonání je ta nejdražší varianta.

old

Opravdu tady chcete systém kdy cena stavby bude stanovena dle domluvy znalých lidí?