Předpřebírka. Pantery Českých drah jsou v dobrém stavu, chválí Arriva. O ETCS firmy mlží

RegioPantery v barvách Plzeňského kraje. Pramen: České dráhyRegioPantery v barvách Plzeňského kraje. Pramen: České dráhy

Problematika vybavení ETCS u těchto vozidel má z pohledu ČD několik rovin, a proto samotná otázka vybavení předmětných vozidel nebyla doposud uzavřena, říká mluvčí ČD.

181 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Novotný

K ETCS se firma nevyjádřila. No když se neví, kdo tu srandu zaplatí, tak se logicky nemohla vyjádřit. Ta cena byla o dost levnější na km nejspíše právě kvůli právě ETCS, no a teď se hledá ten, kdo ten rozdíl zaplatí. No a kupodivu se k tomu (z důvodu možného napadení soutěže) nikdo ze státních (kraj, MD) nemá.
Toť aspoň moje myšlenka, která však nemusí být správná.

Martin

Ajaj…to zase bude kamenů na kolejích a sebevražd mezi šotouši…

Kamil Novotný

By mě zajímalo, jaký musí být myšlenkový pochod přispěvatele, na zde odborných stránkách, napsat takovýto nesmysl mimo mísu.
Vypovídající hodnota 0, odbornost nula, vtipnost 0, trapnost 10.

Ares

Ono to tu zas tak odborné není, stačí většina komentářů tady, vždyť tu většina ani nepochopila systém té předávky, proč k tomu dochází apod.

Martin

No tak ten pachatel, který škodil Šatavovi byl také z této odborné diskuze…pane Novotný…

Martin

A mimochodem, stačí se podívat hned na první příspěvek podemnou…tam rozhořčený šotouš píše, že když ne s ČD, tak radši vůbec nebude jezdit vlakem…. Tak co se divíte…

mufiklo

Pouze tvůj názor. Vypovídající hodnota minimálně 3-5

SYN

Ano jistě, tenhle „rozumný, seriózní tón“ by mě možná přesvědčil, řekněme před rokem, nééé, v žádném případě by žádný zaměstnanec ČD nemohl udělat něco takového nezodpovědného…. a ejhle, stalo se a panna porodila! Přesně od té doby si tyhle „rozumné“ řeči strčte za klobouk…

zdenek

Být to u mě, tak 10. tím do práce nejedu. Auto, koupim si auto, taxíkem atd.

Martin

A co se místo pasivního bojkotu v takovém vlaku soukromého dopravce třeba aktivně demonstrativně odpálit?

Pan průvodčí

To by se z toho zhroutil celej IDS. 😅

zdenek

Nevím, jestli je to vtipné třeba po zkušennostech ze zlínského kraje. Vsetínska atd.

Alex

Jenže tady je to trošku rozdíl, vy „Zkušennosti“

PvvS

Njn, jak neplatí režijka, tak vlak neexistuje ?

zdenek

Ale jdi někam s režijkou.

valyrie

Jaký má vlastně smysl aby Arriva zaváděla pokladní v Plzni-Jižním předměstí a na hlavním nádraží, potažmo v Nepomuku? Vzhledem k tarifu kraje vydají úplně stejnou jízdenku, jako pokladní ČD. Chápu to v případě Blovic, kde už žádné vlaky ČD stavět nebudou, ale jinak to smysl nemá. Tím spíž, že sami cestující si díky jednotnému krajskému tarifu a barevnému řešení vlaků změny často ani nevšimnou a nebudou rozlišovat ke které pokladně by měli jít.

Nagymarosznik

Máte pravdu. Ovšem to by také museli oba dopravci spolupracovat a dát třeba na pokladnu ČD papír – prodáváme zde i jízdenky na vlaky Arriva.

Libor

Tak to nejsou přímo jako vlaky Arriva. To jsou vlaky, co operují jako idspk

zdenek

No a proto asi nabídl taky nižší cenu. ALe není to to samé pak.

Pepa

Co třeba kvůli požadavku objednatele, nebo máte pocit, že si dopravci dávají pokladny tam kde chtějí?

mufiklo

Však to ani nemusí rozlišovat

lol

ETCS to je ten kryploidní systém co když má PORUCHU nebo nějaké čidlo nefunguje tak vše ZASTAVÍ! Bez možnosti to vypnout a jet dál? Bezva zabezpečení….

Y.K.

Ano, přesně tak, systémům, které nejde jen tak vypnout a dělat si dál co libo, se říká zabezpečení.

Jinak to samozřejmě vypnout jde, ale ne kdykoliv tak fíru napadne.

G....

přesněji vypnout to jde kdykoliv, ale pak by to celé ztrácelo smysl (zabezpečovač se nepořizuje proto, aby byl vypnutý), takže je přesně stanoveno, kdy se to vypnout smí a kdy nikoliv

PvvS

A co by měl dělat, když nesedí data ? Udělat z vlaku neřízenou střelu ?
Jde se na nejbezpečnější situaci, tedy stojící vlak.

SYN

No, útočit zrovna na princip „v případě jakékoliv závady zastavit“ je magoroidní! To na co je třeba se soustředit je spolehlivost komponentů/systému, aby se závady nestávaly (vždycky budou, ale musí to být ojediněle) NIKOLIV na způsob řešení závady.

watslaw

Já jsem teda rád, že v letectví se tím principem neřídí. Ale samozřejmě na spolehlivost se soustředit potřeba je.

král j

Bohužel, toto

Zdenek

A pak uz jsou ty vlaky definitivně arivy? Soukromého subjektu? Jako takový dáreček? Nebo mají povinnost to vrátit. Třeba kraji.

Pan průvodčí

České dráhy na ně získaly dotaci s podmínkou jednotky prodat za zůstatkovou cenu právnímu nástupci na předmětné linky v případě neúspěchu ve výběrku. Žádnej dáreček. Dráhy za ně zaplatily minimum a ještě podstatnou část dostanou zpět od Arrivy.

zdenek

Já se ptám, co bude po Arrivě. Jako daňový poplatník.. Pokud s.r.o tady bude i na konci kontraktu.

SYN

Ale nepovídejte, vy se vyptáváte jako nasranej šotouš, a ne jako daňovej poplatník!

zdenek

Přece daňový poplatník nekupoval vlak na 10 nebo 15 let, či jak dlouho bude jezdit Ariva.

zdenek

A ta dotace se v té „zůstatkové“ ceně odečítá nebo ne. Mě je to jedno. Daňvý poplatník něco zaplatil. Jsem zvědav co dostane po 5 letech.

Y.K.

Ty jednotku jsou dotačně vázané na daný provozní soubor. Můžou jezdit jen v něm, tedy jinde jsou ČD k ničemu a nemají právo je jinde využít. Tudíž s nimi bude vždy jezdit ten co provozuje dané linky.

SYN

Tak triviálně jednoduché že by to i Zdeňkovi mohlo dojít!

zdenek

Pak je otázka, jména kreténu, kteří to tam zakomponovali do smlouvy nebo nařídili zakomponovat. Nebo do podmínek české dotace. Na základě si myslím lobingu nejspíš někoho. A zda to je v jiných zemi EU a kde neni.
Něvěřím. Že by třeba PKP mělo něco takového. Šmejdi..

toor555

Pro cestujícího viditelná změna žádná, pro kraj jako úspora, ve finále Arrivě nasypou na ETCS a “ nečekané “ opravy,např. výměna kompresorů ,jejich životnost se blíží konci,samozřejmě toto proběhne neveřejně,a kraj,potažmo náměstek hejtmana pro dopravu Čížek,jsou spokojeni jak to dobře jde, a mohou si rozdat odměny. Je to takový model privatizace pánů Klause, Ježka, Třísky. Vše převedeme do zahraničního vlastnictví,a pak se divíme,že stát už nic nemá. Citát V. Klause st. při privatizování,rozkrádání,, Více Viktorů Kožených,,

Jan Sůra

Ano, Plzeňský kraj může být opravdu spokojen, jak dopravu vede a co přináší soutěže. Stačí se podívat na vozidla a ceny, za které se jezdí nyní a porovnat to se stavem před deseti lety, stejně tak se podívat na počty cestujících. Motat do toho zlodědka Klause je naprostý úlet.

Pan průvodčí

Jsou prostě kraje, kde se krade míň nebo snad vůbec (Ústecký, Plzeňský, Vysočina) a pak kraje, kde se krade hodně moc (Liberecký, Královehradecký, Jihočeský) a na kvalitní veřejnou dopravu nezbývají peníze.

Roman

Na druhou stranu JMK začíná být odstrašující případ soutěží….

Nixon99

Ano, to je svatá pravda, ať jde o vlaky nebo busy. Vozový park poskočil v kvalitě za poslední dobu skutečně o hodně.

Ares

Člověče, musíte být slepej, jestli nevidíte progres ve veřejné dopravě Plzeňského kraje.

Twix

Už zase ta zahraniční firma Arriva Vlaky, která tu neplatí daně, jezdí pod cenou a obří zisky vyvádí do Německa?

Libor

Přesně tak 😄 a ztrátu platí soudruzi v SRN 🙂

SYN

Přitom jak je to možné že vytvoří obrovský zisk (který je možno vývést) když ČD za vyšší ceny údajně sotva živoří??

vbb

Jezdí pod cenou a má z toho obří zisky…
Perpetuum mobile konečně vynalezeno!

Petr

Co to melete člověče? Dejte si studený obklad. Privatizace proběhla vesměs do českých rukou. Pak to taky podle toho vypadalo

SYN

Kdežto když dostane bokem nad smlouvu připlaceno SOUKROMÁ AKCIOVÁ SPOLEČNOST ČD (vzpomeňte si kolikrát to opakoval mluvka společnosti když se jednalo o nádražích! přece by nelhal??) tak tam je samozřejmě vše v pořádky, maximálně je to dáno přehodnocením situace odbornými znalci (z vlastních řad)…
Prosím, laskavě kritizujte konkrétní křivárny, nikoliv obecné populistické kecy.

Míra

Pročítám si diskusi k článku a docela mne udivuje, že se nikdo nevyjadřuje k vybavení dotčených 9 jednotek ETCS, resp. náklady na jejich dovybavení. Jedná se přitom o dosti peněz. Když to vezmu selským rozumem, tak jednotky byly pořízeny bez ETCS, v době provozování Českými drahami ETCS není zapotřebí, tudíž ETCS se v případě těchto jednotek ČD již nijak netýká, protože dnem 10.12.2023 je přestávají vlastnit. Mám podezření, jestli to nedopadne tak, jak se už v Plzeňském kraji stalo u jiného dopravce (GWTR – Strakonice – Klatovy – Domažlice), že ČD náklady na ETCS ve své nabídce zakalkulovaly, konkurence ne… Číst vice »

Hoermalmeister

U těch Morávií je to komplikovanější. Škodovka si údržbu zasmluvnila u ČD a proto ty jednotky rozjížděly ČD v Maloměřicích. Upřímně pochybuji, že by to nedělali kdyby to zasmluvněné nebylo, protože by jim stejně nic jiného nezbylo, protože starší jednotky už vyřadili a neměli by nic, s čím by mohli jezdit.

Hoermalmeister

I když teď výběrko vyhraje někdo jiný, tak jednotky bude stále udržovat ČD na náklady Škodovky

Tomáš R.

To je dokonalý!😁

Míra

Nejen to jen dokonalý, ale přímo na Nobelovu cenu za komplikace 🙂 Jeden vlastní, druhý udržuje a třetí to platí, úžasné… A všichni si navzájem účtují, posílají faktury, řeší problémy komunikují, písemně i osobně… Jen tak přemýšlím, kolik zbytečné administrativy navíc a tím nutně i počet úředníků navíc takovéto systémy plodí. Prostě proč něco dělat jednoduše, když to umíme složitě 🙂

Gwann

Mohli to nevysoutezit, kraji dělej si, co chces. Tak obvykle vydíráji soukromé firmy, když někde konci.

Juraj

No tak zase moment, nepodávejme to tak, že to ČD v JMK dělají čistě z dobré vůli a nádražácké hrdosti. Tak je prostě postaven smluvní vztah, vlastník (JMK) na to kapacity nemá, tak si to v kontraktu ošetřil u výrobce, a ten zase logicky subkontrahoval někoho, kdo ty kapacity má (mj. kapacity vybudované kdysi z veřejných peněz).

PvvS

A kolikpak na to ČD vyrejžují ? Ušetří za vlastní jednotky, který můžou míj jinde, dostanou peníze za údržbu.. Zadarmo to nedělají.

Tomáš R.

Tohle je fakt dokonale absurdní model. Z dogmatu „vše musí být státní“ jsme se dostali do dogmatu „trh je vždy správně“ a děláme věci, které jsou naprosto směšné. Jen si to neuvědomujeme. To, co se děje na české železnici, není ani státní model, ale zároveň to má extrémně daleko k čemukoli, co by se dalo nazývat trhem. Je to komický hybrid, kdy si jednotliví hráči hrají na trh, vytvářejí absurdní nejednotný a zmatečný systém, v němž se cestující nemá šanci zorientovat a obhajují ho z prstu vycucanými čísly úspor, do nichž jaksi zapomínají započítávat náklady, které ten systém vytváří. Nulová… Číst vice »

PvvS

Tak proč až konkurence donutila Čd něco dělat ? Když podle vás měli ideální podmínky.

Milana

Před konkurencí se nekupovaly vozidla.. ale ale. Hodně k nákupům pomohly hlavně dotace a operační programy.a částečně za to můžou kraje.

PvvS

Nejen nákup, ale i údržba, ceny. Jakej hnůj jezdil na Ostravu, nebo Budějovice a za kolik…

Tomáš R.

A všiml jste si toho, že ten „hnůj“ se nám na některé linky postupně vrací? A ne vždy má tak úplně modrou barvu?

PvvS

Kdepak ? Koženky zaprášený dočerna, dvere bez blokování, akvária v oknech. Místo záchodu díra na koleje. To u moc soukromníků není.

Tomáš R.

Máte pravdu, u ČD je to stále standard. Prakticky ve všech vlacích, které provozují.

Ondra

Tak tohle napsat už chce fakt demenci..

Tomáš R.

No, já mám občas sklony k ironii a tak nějak předpokládám, že většina čtenářů to z kontextu pochopí. V čemž jsem se v tomto případě zjevně poněkud zmýlil 😕

Paddy

Asi ano. Ono totiž normální a nezapšklí lidé nepochopí vaše jednoduché myšlenkové pochody

Milana

Jancurovy popelnice co neviděly údržbu a úklid.

Paddy

Hele jezdím léta, ale nikdy jsem se nebál jet vlakem bez blokování dveří.
Asi je to tím, že jsem musel jít na vojnu.
Člověk nesmí být moc ustrašenej…

SYN

No to je úžasné, takový odvážný životní postoj! Takže ty co vypadly neblokovanýma dveřima za jízdy si za to mohli sami, jelikož odmítali vojenskou službu… je to jasný.

Jiří Kocurek

Jančura pořídil B249? Nebo dokonce řadu 460?

Tomáš R.

Děkuji za optání. Proč se ptáte?

Jiří Kocurek

Já jen, že taková krémová 460 …

Tomáš R.

Tak je fakt, že ČD nedávno s MSV Studénka podepsaly smlouvu na dodávku několika desítek nových jednotek řady 460. Z tajných zdrojů vím, že už ve výrobě budou instalovat zažranou špínu a podělaný záchod. Ale nikomu to neříkejte, je to tajemství!

Milana

Vy jste na 460ky ujetý

SYN

A není spíš ujetý je držet v provozu bratru 50 let??

SYN

Správně! Ne vždy, ale nejčastěji ano 🙁

VTT

Před konkurencí se koupilo pár Bmz, Ampz a jídeláků do ECček, pár již v té době koncepčně zastaralých 843 a vleků k nim a pak ešusy. A to je asi tak vše.
A nabídku na odkup ojetých vozů ze zahraničí ČD odmítly s tím, že „půjdou cestou nákupu nových vozidel“. Tak relativně obstojné vozy skončily na Balkáně. A taky se tvrdilo, že na rychlíky Bčka stačí.

Milana

Protože v 90 letech nebyly prachy

Twix

Tohle všechno bylo až po roce 2000…

Y.K.

Hlavně bylo: kraj poptal, ČD řekly cenu (dost vysokou většinou), moderní vozidla odmítly jako neřešitelné nebo tam poslali RegioNovu a bylo.

Soutěžení v tom docela udělalo vítr a najednou je co objednatelům nabídnout, za méně peněz lze dostat více.

kix

a kde je prosím ta konkurence na železnici? Vy si můžete vybrat jakým dopravcem konkrétní trasu pojedete? Krom pár tratí v ČR to na 98% spojích nelze (to že někde R jezdí jeden a Os druhý není konkurence) až pojede 5 dopravců stejný rychlík, tak pak se může mluvi o konkurenci. Takhle je to jen komedie v roli objednatelů, kteří se snaží ušetřit pár korun za objednávku a vybírají to nejlevnější možné..skutečná konkurence vypadá fakt jinak..a také to odvíjí jaké vozy se kde provozují..v 90 letech byla úplně jiná situace a i nákup třeba ešusů a těch zastaralých 843 byl… Číst vice »

Ares

Konkurence je to v soutěži, pak už ne. Logicky..

VTT

Konkurenci využívají objednavatelé dopravy – kraje a MD, vždyť to tam píšete. Tedy krom tras z Prahy do Ostravy a z Prahy do Břeclavi.
V těch 90. a nultých letech se dělaly i různé pofidérní rekonstrukce shnilých Bhček na něco a to včetně pokusů o vylepšení podvozků, co při rychlostech nad 100km/h sebou házely jak splašená koza. Namísto pořízení třeba vyřazovaných vozů, původně určených pro německá IR.
A peníze se rozhazovaly, ne, že ne. Jednou dosyp za tohle, podruhé za tamto.
Jak jsem psal – ČD byly se svým vozovým parkem spokojeny, jen s výjimkou vozů pro EC.

SYN

Alespoň z části za tím podle mně vězela touha nemuset přiznat že stejně staré západní ojetiny jsou ve většině parametrů lepší než domácí ojetiny…
Jako je to blbé ale v době plyšáku jsme tu měli víceméně jedinou řadu rychlíkových vozů která byla jakžtakž moderní, ovšem „zato“ byla absolutně dom*daná nemožným vnitřním rozložením z důvodů „obrany státu“. Takže jsme se „odvážně“ rozjížděli drobným tuningem už tehdy fyzicky i morálně starých křápů…

G....

V závazkové dopravě asi nikdy nebude konkurence jakou popisujete. Přál bych si to, ale na to většina závazkových linek po většinu roku není tolik vytížena, aby se to vyplatilo.

Pravda že asi ne všechny a u některých by se komerční mód mohl ujmout, ale dokážete si na čistě komerční bázi (bez dotací) představit třeba linky R26 Praha – Příbram – Písek – České Budějovice nebo (aktuálně R11, plánováno rozdělení) České Budějovice – Jihlava – Brno?

Michael

Béčka ale na rychlíky opravdu stačí.

Y.K.

Opravdu nestačí. Béčka měla být dávno ve šrotu a na rychlíkách něco co teď jezdí na EC a na EC to nej nej. Naštěstí už to probíhá, ale ne úplně hladce.

G....

Béčka stačí leda tak na dopravu fotbalových fanoušků, co se neumí chovat.

Ne na přepravu slušných cestujících, kteří se rozhodli, že cestou za prací nebo za rodinou využijí vlak. Takové cestující snadno můžete ztratit a zpět je získáte jen stěží.

Nebo by snad budete chodit dobrovolně to putyky, kde to smrdí, kývající se stůl i židle a servírku protivnou jak činži, protože „to přeci stačí“?

SYN

Jistě, i po padesáti letech… takový Favorit je v principu taky ještě docela dobré auto… na druhé straně splňuje podmínky na vetrána!

Vrabec na střeše

Taky to bylo v době před oddělením SŽDC, takže dráhy dávaly peníze prioritně na opravu koridorů.

Lukáš Chytil

Na koridory šly peníze z SFDI.

Hlavně v 90. a letech a po roce 2000 v podstatě doteď, sloužily ČD jako byznys pro politické strany i různé zájmové skupiny.

SYN

A ještě se s velkou slávou modernizovaly 854, které ovšem na to konto (že jsou „nedávno“ modernizované) s námy taky zažívají další čtvrtstoletí…

Marek

Na R11 konkurence není a ani na osobních vlacích na této trati. V praxi to pak vypadá na řazení 242 (263) +4x B²⁰⁹ + 1 Bbdgmee (BDs) a Bdt. Na osobních vlacích z Brna do Třebíče (a nácestných stanic) pak jezdí buď 854 + Bdtn + 954 nebo brejlovec s klasickou soupravou starých béček.
Smluvně to je asi v pořádku, když nebyla objednávka na jiné vozy, tak tím pádem není důvod nasazovat něco novějšího.

Tomáš R.

Ano, konkurence byla pro ČD jistým impulsem, to nepopírám.

kix

konkurence u nás v podstatě neexistuje, krom pár komerčních linek na hlavních tratích, jinde žádná konkurence není, jen max předhánění s cenami před objednatelem..pro cestující to žádná konkurence není..a nevítězí lepší služby či nejlepší poměr ceny vs. kvality, ale vítězí nejnižší možná cena, takže ano tenhle systém je takovej hybrid skoro k ničemu..

PvvS

Postačí se podívat, jaký jsou rozdíly cen v soutěžích. Krajský pokladny nejsou bezedný a veřejná doprava z nich ukrajuje dost podstatnou část. Navíc, pokud je víc zájemců, tak si lze diktovat. A nový vozy, wifi, klima.. To je něco co pozná i cestující.

Yetty

No, a přsesně ta soutež, kdy dopravci soutěží cenu za danou požadovanou kvalitu, je ta konkurence.

Jak byste si konkurenci na těchto spojích představoval?

Jiří Kocurek

Cestující se v tom nemá šanci vyznat, dřív stačilo při nástupu do autobusu koupit lístek. Kdo jel s přestupem, ten kupoval dva. Každá MHD měla vlastní lístky a vlastní tarif.

Kdyby s tím kraje nezačaly, tak není integrace vůbec žádná a dojíždění za prací do Prahy by znamenalo 6 lístků denně.

Tomáš R.

Takže ona integrace nešla udělat lépe a pro cestující výrazně jednodušeji?

Jiří Kocurek

Pobitevní generalismus.

Tehdy nikdo neměl dnešní zkušenosti.

Tomáš R.

Skvělé. Takže když se vytvoří naprosto nesmyslný, drahý a blbý systém, tak jakákoli jeho kritika je „pobitevní generalismus“.

V devadesátých letech nikdo z ČD neměl zkušenosti s obnovou vozového parku a prozákaznickým přístupem. Čili jakákoli kritika ČD je také „pobitevní generalismus“?

SYN

Zatím jste skončil u filozofické otázky zda to nešlo udělat líp, NIKOLIV s konkrétním návrhem jak by to bylo lepší (a to ani s výhodou zpětného pohledu!).

Beny

Nemohli jsme se podívat do zahraničí?

Já vím, specifický trh, česká cesta atd… Vyprovodím se sám.

Lukáš Chytil

To samozřejmě mohli, ale v 90. přetrvávala neustále myšlenka, uděláme si to sami a nejlépe po svém. Tehdy nikdo neviděl dál než 5-10 let.

Bohužel už se stalo a musíme jít dál a hlavně se z chyb poučit.

VTT

Na druhou stranu, řešení je snadné. Zavést integrované tarify ve všech krajích, zařídit, že integrované tarify budou platit i ve všech R, IC a EC, zrušit omezení, že integrované tarify nelze navazovat tam, kde vlak nestaví a vytvořit nějaký tarifní integrátor všech. Do něj bych si naklikal spojení třeba z Plesné do Kelče a dostal bych někam (do počítače, do mobilu) QR kód a ten by si průvodčí, řidiči nebo revizoři skenovali. Nebo by mi to vytiskli v pokladně. A kdyby se v tom chtěl někdo pohrabat, tak by zjistil, že tam je zakódované něco jako: Zóna Plesná až zóna… Číst vice »

PvvS

Pokud se vezme, jak denně cestuje většina lidí, tak asi nešlo. Dneska má normální cestující předplacenou jízdenku v IDS a je mu úplně jedno s čím a kde jede.

Tomáš R.

Furt dokola ta samá argumentace. Všichni jezdí v rámci IDS a je jim to jedno. „Přeshraniční“ cestující neexistují.

PvvS

Záleží na většině. A ve všech IDS jezdí řádově víc cestujících než mezi kraji. A pravidelní cestující jsou to , kvůli čemu se ty IDS dělají.
Na výlety je Oneticket…

SYN

A protože existují, je třeba IDS zničit…?

vasek.beroun

Lépe bych to nenapsal.

Nixon99

Koncepčním pojetím máte pravdu, na stranu druhou, kdyby alespoň to nebylo, kde by dnes drážní doprava byla? Tam co před 15-ti léty. Tedy pár lepších vozů by jezdilo mezi Prahou a Ostravou, protože je taková drážní modla, že to je pupek světa a do Budějek, do Chebu, do Hradce by se dál jezdilo v přepolstrovaném B249. Úspory nejsou vycucané z prstu, stačí si vzpomenout, kolik zaměstnanců se pohybovalo po každém nádražíčku před dvaceti léty a s jakou efektivitou. Kdo to hodně nezvládl, to je MD, v nezvládnutí zastoupené odborem veřejné dopravy. Pokud se kompetence za regionální doprav u přesunuly na… Číst vice »

Tomáš R.

S druhou půlkou vašeho příspěvku velmi souhlasím, s tou první bych polemizoval. Zcela nepochybně existovaly cesty, jak ČD přimět k tomu, aby se chovaly tak, jak se chovají „pod tlakem konkurence“. A že už na každém nádražíčku nejsou zaměstnanci není důsledek konkurence na železnici, nýbrž technologických změn i změn v nárocích a chování cestujících.

Jan

Mě tento systém přijde dost divný. To už to rovnou můžou udělat tak, že ty vlaky koupí objednavatel jako v Jihomoravském kraji.
Otázka je, na co pak vlastně máme tu liberalizaci a (soukromé) dopravce? Vlaky platí (a v případě JMK i vlastní) stát/kraj/EU. Tatif už taky ve většině případů diktuje kraj, stejně tak řeší prodej jizdenek. Servis u novějších vlaků dělá často výrobce. Nakonec ty dopravce degradujeme na defakto lepší personální agentury, které dodají strojvedoucí a průvodčí. Obchodní riziko mnohdy taky nese kraj. Akorát ty případné zisky tečou do soukromých kapes, místo aby se znovu investovaly do systému veřejné dopravy…

Kamui

To říkám od počátku. Navíc v takovém systému dopravce nemá žádnou pozitivní motivaci se snažit nebo udělat něco navíc.

Jiří Kocurek

Jakou motivaci měly ČD, když se jim to zadalo natvrdo? Neotravujte!

kix

když výběr z jízdného šel jim, tak měly motivaci docela velkou..

Juraj

Toť teorie. V praxi to ale tak nikdy úplně nebylo, a ostatně ČD neváhaly v prvních soutěžích jít dost pod cenu v zájmu zachování svých výkonů.

Taky nezapomínejme, že rozpočet ČD se od roku 2003 už třikrát(?) masivně sanoval odprodejem majetku.

Jan

Něco navíc není třeba. Stačí, když dopravce bude dělat to, co má ve smlouvě a objednavatel to bude důsledně kontrolovat.

kix

takové socialistické myšlení…ono to v praxi nefunguje..

Beny

Něco navíc JE ve službách potřeba vždycky. Třeba úsměv obsluhy, její uniformu do smlouvy nedáte. Čistotu jen obtížně.

Plecháč

Zrovna uniforma ve smlouvách v plzeňském kraji je.

Jiří Kocurek

Obchodní riziko mnohdy taky nese kraj.
+
Akorát ty případné zisky tečou do soukromých

Opravdu chcete tvrdit, že platí obojí naráz a být u toho příčetný?

Jan

To, že kraj nese obchodní riziko, nevylučuje, že soukromý dopravce nemůže mít zisk. Proč by to jinak ti dopravci dělali…

PvvS

A kde končí ten zisk u Čd ? Že by v zahraničí na splátkách?

Jan

Jaké splátky myslíte? Pokud jde o splátky ze zakoupených vozidel, tak to je investice do vozového parku a z mého pohledu v pořádku. Ten zisk pak jezdí po kolejích a můžete se s ním svézt. Problém je, když ten zisk skončí jako dividendy nějakému soukromému investorovi.

Jestli ty splátky skončí u českého nebo zahraničního výrobce vozidel, je z veřejné dopravy celkem jedno.

PvvS

Když kraj ušetří, tak ať má soukromník zisk. Zadarmo to nedělá.

Lukáš Chytil

A teď mi vysvětlete jednu věc.

Jak to, že soukromník je schopen generovat zisk a dokonce dividendu a ČD kumulují ztrátu, když ten soukromník musel nabídnout nižší cenu než ČD, aby vyhrál soutěž.
To by znamenalo, že jsou ČD oproti soukromníkovi hodně neefektivní. A právě v tomto je asi zakoupený pes.

Jiří Kocurek

A státní dopravce v přímém zadání … nikdy nic neodkloní?

SYN

Tak samozřejmě, protože soukromá konta managementu na která se rozdávají bonusy za „vynikající práci“ jsou určitě u domácích bank 🙂 🙂

PvvS

A jak to tedy je, že když tu byly jen ČD/ČSD, a měly veškerý zisky, tak se pro dopravu nedělo vůbec nic ?

IDSJMK

Nejlépe to vyřešil Jihomoravský kraj, prostě si ty vlaky koupil…

Cestovatel z Vysočiny

Celé je to dokonale absurdní. Hrajeme si na tržní prostředí v situaci, kdy nějakých 80 % nákladů sype stát. Nejsem socialista, ale pokud se něco provozuje za státní peníze, má to dělat státní firma. A tím tedy nemyslím německou státní firmu…

PvvS

A sypat jí tolik, kolik si řekne ?

Cestovatel z Vysočiny

To přece není potřeba. Ty tratě nespadly včera z vesmíru. Náklady jsou dávno známé. Stačí udělat soutěž na úrovni manažera pro danou oblast. Jasné zadání: cena, kvalita. Dokážeš to nebo odcházíš bez prémií.
Neprovozuje se to pro dosažení nejnižších nákladů, ale pro dosažení nejvyšší počtu přepravených osob. I kdyby to ve finále stálo o něco víc, ty peníze zůstanou tady, neodtečou do Německa. A lidi nebudou mít zmatek ve spoustě dopravců, jízdenek, tarifů, pokladen atd. – to všechno jsou mimochodem také náklady navíc.

Antonín

Od konce – nemám problém s tarify – pokud to jde používám krajské, resp. navazuji krajskými – obvykle jsou nejlevnější – ano musím mít více jízdenek, což ale dnes není problém – jde je koupit elektronicky a v klidu domova – u pokladny jsem byl naposledy snad před 10 lety. Peníze, které vydává stát, jdou z většiny do provozu – platy zaměstnanců (jsou z většiny Češi, resp. zaměstnanci žijící zde a platící daně na území ČR, tedy nám, dále se musí platit SŽ za použití infrastruktury, nakonec musí platit údržbu – tj. opět lidi a náhradní díly a samozřejmě trakční… Číst vice »

Míra

Podobné úvahy jako Vy sděloval lidem v „devadesátkách“ Václav Klaus. Že je jedno, kdo firmu vlastní, kdo podniká, jestli je firma česká nebo zahraniční. Ale zrovna tak jako Vy opomněl to, že smyslem a výsledkem podnikání je zisk. A s ním nakládá vlastník. Ty stamiliony proudících z naší republiky ven bohužel svědčí o tom, že na tom, kdo firmu (fabriku, banku, dopravní firmu atd.) vlastní, opravdu záleží. V případě ČR je to bohužel smutná „jednosměrka“.

Honza Gajdoš

Když je vlastníkem firmy český subjekt, tak si po zaplacení daní může se svým čistým ziskem dělat taky co chce. Třeba investovat v zahraničí, což se velmi často děje. Pak zase si svůj zisk odvézt k nám. Pokud by měl státu zůstat i zist, tak by mu musela celá ekonomika patřit a všichni by byli jen zaměstnanci. Hurá do socialismu.

SYN

Aha, hele kdy se stal z Klauze univerzální démon?? Můžeme mu leccos vyčítat, ale jeho základní myšlenka je prakticky nediskutovatelná!

Jiří Kocurek

„pro dosažení nejvyšší počtu přepravených osob“

Jančura na Slovensku vozil 10x víc lidí než předtím jediný prásvný stýtná dopravce. Včíl mudruj.

PvvS

Zajímavý. Představy ČD jsou dost často úplně jinde, než ostatních dopravců. A to bty měly vědět nejlíp, za kolik se tam dá jezdit.

Anonym

Jo, souhlasím, tohle odklánění peněz ven je naprostý úlet. Ať si soukromníci klidně jezdí, ale jen na své komerční riziko.

Kubrt

Kolik peněz a jakým způsobem už Arriva odklonila z ČR? A kam teda ty prachy předtím odkláněly ČD, když žádnou dividendu nikdy nevyplatily?

Jiří Kocurek

A co zaměstnanci, těm se neplatí, protože jsou to soukromé osoby?

PvvS

Proč jen soukromníci ? Proč tedy nejezdit na komerční riziko komplet ?

Jiří Kocurek

A peníze ven? Příkad: Uniformy pro personál, nejen drážní, ale i policejní atd…

Takže znárodnit výrobce uniforem.
Jenže pak se bude muset platit za látky.
Takže znárodnit výrobce látek, aby se …
No jo, ale ti zase nakupují bavlnu, takže…
znárodnit bavlníkové plantáže.

Jenže to by se muselo platit plantážníkům za sběr bavlny.

Juraj

Vyzkoušeno s Českou poštou. Tato logika je chybná.

SYN

Hmhm, ale státní ČSAD už neexistují celou věčnost… jaktože ještě jezdí nějaké autobusy? A to dokonce o něco líp než kdysi?

Vesper

Jak je to s cenou za odkup? Je to cena účetní, nebo tržní? Protože tržní cena může být bez problému vyšší než účetní.

Kubrt

Jaká je tržní cena těch vlaků?
Jejich odkup je dán smlouvou o poskytnutí dotace, tudíž ty soupravy nejsou předmětem nabídky a poptávky na trhu, tudíž, dle mého názoru, jejich tržní cena neexistuje.

SYN

Ale ať už existuje nebo ne, to je vedlejší. 80% ceny tvořila dotace, zbytek se rozhodně oceňuje cenou účetní. Nejen že je to v tomto případě jediné logicky možné (jinak by soukromý subjekt ČD a.s. nemohl obdržet dotaci) ale navíc to tak bylo stanovené ve smlouvě.

Romanero

Tohle je hrozně divný model. Jako kdyby ty vlaky patřily kraji, včetně servisního zázemí a vystřídala se jen palubní osádka, tak řekněme, nějaká obdoba operativního leasingu.
Ale prodávat si povinně vlaky se vším všudy v podstatě za jízdy, to bude velmi těžké zvládnout..

Ares

Musí se chtít a půjde to.

Twix

V případě regionální dopravy je podobný model čím dál častější. A je to vlastně něco jako ten leasing – s velkou dotací EU je zajištěna služba určité kvality, vozidlo má dlouhou životnost, a když se po několika letech zjistí že jiný dopravce zařídí provoz efektivněji…

Vesper

No leasing, vlaky jsou stále majetkem dopravce, pouze je tam určité věcné břemeno, pakliže byly pořízeny z dotací. Ale například Foxy pro Prahu a okolí ČD pořizují z vlastní kapsy, takže přeprodej novému dopravci jim nikdo nařídit nemůže.

Tomáš Škrov

Tak pokud bude ve smlouvě s krajem že je mají prodat vítězovi soutěže i když nejsou za dotace tak pokud to ČD podepíší tak to prodat musí a přece jenom oni nemají jistotu že to za nějakou dobu vyhrají a zároveň ani nemají jistotu zda to uplatní jinde, takže jistota prodeje té jednotky novému dopravci může být výhodnější než si to nechávat a nový dopravce ať si sežene jiné jednotky.
Mimochodem u autobusu kde bude mít Středočeský kraj dost často nové dopravce, tak ti noví dopravci musí odkoupit autobusy které mají věk pod určitou hranici.

Vesper

To je otázka, pokud by například budoucí vedení tu klauzuli napadlo u soudu, protože se soupravami mají jiné plány. Jestli by soud nerozhodl tak, že v takových případech takto zavazovat nelze.

VTT

Jako že by taková smlouva byla v rozporu s dobrými mravy nebo proč?

G....

Tržní prodej (třeba i formou aukce) přinese asi vždy více než „povinný odprodej“. Ledaže by se po letech provozu ukázalo, že je to šunt a je nutné jej provozovat jen kvůli tomu, že se to pořídilo za dotaci. Pak by jej logicky nikdo nechtěl a tržní cena by byla nižší než účetní.

SYN

Správně, za těch podmínek je to jak pravíte!

noerf

1) na základě smlouvy s krajem se dopravce zavázal, že v případě neúspěchu prodá jednotky pořízené z dotací vítězovi soutěže. Nyní je to již ve většině krajů, kde se pořizují nové vlaky
2) výraznější kontrola proběhla nyní, při předání zřejmě proběhne jen rychlá kontrola a nafoceni exteriéru, interiéru. Případně vady na technickém vybavení se zřejmě budou řešit v průběhu doby.
3)servis může dělat přímo Škoda (například dieslové jednotky Arrivy rekonstruvala Škoda Pars, takže mezi Škodou a Arrivou by to nebyla první spolupráce.

SYN

No tak samozřejmě že je to složitá situace, ale byla přímo vyvolaná tím že soukromá a.s. žádala o dotaci z fondů, tu mohla dostat jedině za těchto podmínek!

Rabín

Kdo bude pro Arrivu subjekt pověřený údržbou (ECM)? Pochybuji, že si Arriva ze dne na den zřídí v Plzni dílnu. Jaký pak bude technický stav jednotek po měsíci, roce provozu…?

Petr

Pokud vím, tak má Arriva smlouvu na údržbu se Škodou, která dala velmi dobrou nabídku. A i díky tomu mohla Arriva postřelit ČD ve výběru.

Průvodce původní Aleš

Ještě že je úplně nezastřelila :-)))
A ano, chápu, že je to jen překlep 🙂

Jiří Kocurek

A) Ariiva podstřelí cenu, jede podnákladově a …
B) … odklání zisky z ČR do německa.

Tak se už dohodněte, obojí zároveň platit nemůže.

Lukáš

Se škodou smlouvu nemá má smlouvu s ČD

lukasmaxxx

Smlouvu se Škodou nemá má s ČD

Kuzma

Tak to víte krapátko špatně.
Smlouva na standardní údržbu je už několik měsíců podepsána u ……tramtadadá …..ČD OCÚ Západ, tedy v plzeňském depu.

SYN

A tím pádem je ČD drží za koule! 🙂
A není to potom trochu chyba že mají smlouvu? Ještě se možná budou dožadovat jejího plnění?? Nevysmeknou se potom z toho držení???

Jan

To je věc kraje, nemusí to být ani jeden dopravce…

Ares

Už se tu o tom psalo.

Mengo

Nekdo z vas firu prestupuje k Arrive? Pripadne , ze ano za jakych podminek?

vasek.beroun

To by mne také zajímalo. Plat strojvůdce ČD dosud a plat strojvůdce ARRIVY potom.

oce

Peníze nejsou všechno a o zacházení se strojvůdci u Arrivy se toho dost povídá. Prý mnohem horší.

Ares

A co zacházení se strojvůdci u ČD? Ale tady nikdo špinavé prádlo prat nebude.

vasek.beroun

Záleží na každém, jak se nechá.

Méďa Pú

Ptej se v Bulharsku.

Michal

Podle zdroje přímo z Arrivy nepřestupuje ani jeden strojvedoucí.

Kamil Novotný

Já slyšel 2, ale je to JPP.

Ares

Tak to je blbej zdroj.