Zpráva etiopského úřadu viní z pádu letadla 737 MAX Boeing. Letadlo se řítilo k zemi rychlostí 926 km/h
Den před ročním výročím tragické nehody letadla Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines zveřejnil etiopský úřad vyšetřování leteckých nehod
Den před ročním výročím tragické nehody letadla Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines zveřejnil etiopský úřad vyšetřování leteckých nehod prozatímní (interim) vyšetřovací zprávu. Z nehody letu ET 302 viní úřad Boeing a jeho chyby v konstrukci letadla, zejména pak v řídícím systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Zpráva poukázala i na nedostatečné školení pilotů ze strany Boeingu.
Nehoda letadla, při které zahynulo 157 lidí, vedla nakonec pár dní poté ke globálnímu uzemnění 737 MAX. Předběžná zpráva je ke stažení na stránkách etiopského úřadu.
Podle zprávy se systém MCAS na osudném letu aktivoval celkem třikrát. Kvůli MCAS se letadlo krátce po startu řítilo k zemi, protože systém vyhodnotil, že hrozí takzvané přetažení. Podle zprávy Boeing předpokládal, že piloti tuto systémovou chybu vyřeší jeho vypnutím. Piloti ale zjistili, že kvůli velké vztlakové síle už nebyli schopni ovládat ručně stabilizátor.
Proto zapnuli systém znovu v naději, že se jim podaří odvrátit pád na zem. Místo toho se ale letadlo dál řítilo dolů, za minutu ztratilo kolem pěti tisíc stop. Podle zprávy letadlo narazilo do země rychlostí 500 uzlů, tedy 926 km/h.
Zpráva současně zmiňuje let na simulátoru Boeingu 737 MAX, který úřad provedl čtyři měsíce po nehodě. Let na simulátoru potvrdil, že vztlakové síly byly už tak velké, že nebylo možné výškové kormidlo ručně ovládat.
Zatímco v případě pádu letadla Lion Air zpráva konstatovala i chyby u samotného dopravce, etiopské úřady se Ethiopian Airlines víceméně zastávají. Výcvik pilotů považují za velmi dobře organizovaný. Naopak kritizují přístup Boeingu, že piloty při přechodu z modelu 737 NG na 737 MAX proškolil jen několikahodinovým kurzem na počítači. Podle úřadu je to neadekvátní.