Před nádražím v Ostravě má vzniknout podúrovňové náměstí s přístupy k nástupištím
Návrh na uspořádání prostoru pře ostravským hlavním nádražím. Pramen: ateliér CASUA
V Ostravě se debatovalo o proměně železničního uzlu. Diskuzi vyvolalo chystané zrušení nadchodů na hlavním nádraží.
To už je k smíchu, kdo chce pochopit tu situaci, najděte si to na 3D Google Maps. Uvidíte, že nádraží je součástí slumu, socialisticky různě nevhodně dostavěného. Nikdo nemá odvahu říct, že to nádraží musí na něco navazovat v okolí, a že vlastně tam nějaké řešení ani neexistuje, a město se vůbec nehrne do toho, aby předložilo návrh, jak radikálně změnit okolí.
Tam kde teče beton, tečou prachy, a permanentní přestavby hlavního nádraží od roku 1990 jsou toho učebnicovým příkladem. Ještě před velkou rekonstrukcí je třeba něco urvat viz. nyní prováděné úpravy. Snad je velké plus, že ŽESNAD k nové konfiguraci celého uzlu nemá připomínek (nebo byly zohledněny), tak očekávám, že co se týče nákladky nebude kapacitní problém. K rázovitým občanům jak tady někdo zmiňoval> historicky se je nepodařilo integrovat a výhledově ani nepodaří(geny nepřechčiješ jak říkal děda), takže jak chcete Přívoz vyřešit? Jedině tím, že uděláte problém a peklo někomu jinému.Např. na Čujkovové v Zábřehu nebo ty tlupy okolo spořky na… Číst vice »
Konečně kloudnej nápad.
👍
Fascinuje mě, na co se všechno najdou peníze…
Mno, dokud se něco neprovede vlastně s celou čtvrti Oderfurt aka Přívoz, tak podobně akce jako nakupak před nádražím nemají asi mnoho smyslu
Oderfurt? Kolik vám je, 130?
Diskuze o průjezdu cyklistů podchodem se mi zdá jako paralela k bezpečnému předjíždění cyklistů – musí se chránit slabší účastníci provozu, takže milí cyklisté, nyní jsou chodci slabší a je potřeba je ochránit. Vy máte ten svůj metr a půl a nechcete se ho vzdát ani při 30 km/h, tak si holt zvykněte na „Cyklisto sesedni z kola.“ Existuje něco jako ohleduplnost i na značce se srdíčkem jsem to viděl nebo smíšená stezka, ale párkrát se tam najde nějaký blbec, co to profičí před nějakým chodcem nebo ho srazí (asi tak jako většina řidičů vás nesrazí při předjíždění, ale kvůli… Číst vice »
jak může vypadat podchod s cyklostezkou => za mě ideální pro ostravu střed. https://pbs.twimg.com/media/FbBD9rZWAAAzCAH?format=jpg&name=large
Všiměnte si, že z něj nevedou žádné schody na peron. Detail? Nemyslím si.
Takové řešení neumožňuje výstup na peron z obou stran podchodu. Ani výtahy vlevo a schody vpravo, jak je to podchodech časté.
Vlastně by tam pro vozíčkáře musela být plošina jezdící v prostoru schodů, což do Ostravy střed nepatří. A aby chudáček cyklista nemusel sesedat, tak člověk o dvou holích bude muset po schodech – výtah mu odřízli, plošina mu je -gh-.
A pokud cyklista opravdu bude potřebovat přes nádraží na druhou stranu bez sesedání, tak tam bude mít most: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/07/Ostrava_97.jpg
Ten most vede přímo do obchodního centra a je určen pouze pro pěší.
V tom případě… bude asi jednodušší upravit ten most, než dělat sólo podjezd pro cyklisty.
V podchodu cyklostezku s přechody pro chodce k výtahům? To znamená riskovat častý karambol, protože paní vystrčila z výtahu berle na přechod … a inženýrům budou nadavat ti, kteří si to sami vyřvali, neboť už zapomněli, že to sami takhle chtěli.
Zbývá teda ještě jedna možnost, a to udělat podjezd pro cyklisty, kdy jedno nesesednutí z kola bude stát veřejnou kasu několik set až tisíc korun na zvýšených nákladech. By mě zajímalo, jak to dělají na železničním přejezdu.
Na příkladě toho mostu jde vidět, že o situaci na místě nevíte ani zbla. Jak upravit? Na jedné straně vede do 3. patra obchodního centra. Jednoduší by bylo udělat širší podchod, který se stejně bude dělat.
Přidat k tomu mostu rampy na obě strany mimo fasádu obchodního centra?
Nějak si nedokážu představit, že by např. podchodem pod nádražím v Brně vedla cyklotrasa od Grandu k Tesco. Široký je značně.
už nic nevymýšlejte… podívejte se nejprve, kam ta lávka ústí.
Záznam besedy: https://www.youtube.com/watch?v=4ze4U1tjoYQ
Miluju tyhle vizualizace s nekonečně širokými schodišti a velkoryse řešenými rampami bez zábradlí a bez ze zákona vyžadovaných bezpečnostních úprav pro osoby s omezenými schopnostmi a dalšími normovými požadavky na sklony, počty stupňů atd. Na obrázcích to vypadá vždycky moc dobře. Pak to přijde od architektů k projektantům a ti nemají jinou možnost než to polidštit, jinak by to nikdo soudný neschválil, nepostavil a neprovozoval, a vyjde z toho paskvil. Kočkopes. Kdyby se už konečně jednou naučili architekti používat platné technické předpisy už při svém prvotním návrhu, tak možná by to nebylo úplně tak hezké, ale BYLO BY TO FUNKČNÍ!
Když on koncept bude vždycky nedopracovaný a bez detailů. Protože je to koncept.
Což tomu rozumím. Ale vysvětlete, proč se pak většinou zjistí, že se to vůbec nedá postavit. Je to stejné jako vizualizace konceptů aut. Vždycky hezky designově vymazlené dveře se skly bez horních rámečků a bez středního sloupku. Pak se to spočítá, vyrobí pár kroutících se a skřípajících prototypů a je to všechno zpět. Fyziku, resp. mechaniku (u domů statiku) holt neokecáte.
Co to je za nesmysl, že je tam jen smyčka a štěrkové parkoviště?
A co ještě se podle Vás v diskutovaném prostoru nachází? 🙂
Přístup SŽ k cyklistické dopravě je tristní. Namísto toho aby si brala vzor ze zemí jako Dánsko, BeNeLux, Švýcarsko, Rakousko či Německo, kde se ukazuje, že kolo + vlak je výhodná kombinace pro majoritu lidí, tak si bere příklad z francouzského venkova, kde je základem auto + vlak. Ta arogance s kterou zástupce SŽ říká, že doufá, že cyklisté v plánovaném podchodu budou pokutováni policií je až donebevolající.
Sesednout?
A nebo jet po mostě: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/07/Ostrava_97.jpg
Ale divím se, že pro veliké sportovce je sesednutí a nasednutí na kolo tak velký fyzický problém.
přesně tak… jako by nešlo oddělit prostor zábradlím, jako podchod na Jihu u Benziny
Pod Místeckou. Ale při jízdě dolů musí taky cyklista sesednout z kola. Podle značky.
Zábradlím? Když může jet cyklista protisměrem takto: https://mapy.cz/s/mujofugodu ano, opravdu zleva doprava. Protože by ho zdržovala tramvaj stojící v zastávce. Jako by snad měl BMW.
Ostrava jede!!! Konečně se zbaví těch nadchodů a udělají podchody, které jsou pro nás cestující lepší (menší výškově převýšení). Jsem také rád, že budou pořádná nástupiště i ve Frýdlantské části. Tohle je fakt ostuda.
A že někomu vadí, že podchod nepovede přes odbavovací halu? Ti co přijeli chtějí rychle na navazující MHD či spoje, další skupina má předplatné nebo již koupené jízdenky no a pro ty, co si potřebují koupit lístek, bagetu a kafe budou mít klidnější halu.
Podchodech je Zima smrad, plísně. Nach.. A ještě do nich zatéká. Nevím no.
Velká investice přivede k tomu, že z existující dvoupatrové budovy uděláme prázdný, málo využívaný prostor. Ve výsledku z toho bude ratejna pro bezdomovce. Opravdu je to moudré řešení?
Možná by bylo lepší ji zbořit, postavit na jejím místě něco vyššího, třebas kancelářema, a nádraží by byl jen parter. Už se zachraňuje Vítkovické nádraží, zachránilo se havířovské nádraží a nejsem si jistý, že by se mělo zachraňovat každá nádražní budova v burselské stylu (byť se mi líbí). Obzvlášť , jeslti tam bdue VRT, ty nároky na tu budovu budou stejně jiné než dnes.
VRT? U nás? V roce 2150? Možná, když vše dobře půjde?
Jak změní rychlejší vlaky nároky na budovu?
Jako dnes to na hlaváku vypadá jak, prosím? Tak jo, slušnější ratejna, uznávám! Ale žádná hitparáda to tedy není, ostatně ani Svinov, no….
Celkem funkční nadchody se za miliardy nahradí podchody. A nedivil bych se, kdyby to ve výsledném řešení měli lidi dál než dnes.
Doporučuju nádraží Hranice na Moravě. Tam je obojí, můžete si přepočítat schody v podchodu a v nadchodu.
Irelevantní.
Na důchody mají eskalátory a výtahy.
kdyby se aspň do těch nadchodů dalo dostat jedním výtahem, ale musíte použít dva. Eskalátory ve směru dolů tam taky nejsou, na výtahy se před některými vlaky stojí fronta.
Přepočítat schody si můžeme. Akorát nezapomeňte, že nadchody už stojí, zatímco podchody se budou stavět. Zároveň se stane de facto úplně nefunkční současné dvoupatrové nádraží (místa k sezení jsou v prvním patře, kolik to asi bude schodů z prvního patra do podchodu?)
Kolik % lidí , kteří jedou vlakem si jde sednout do prvního patra? Jeden z nadchodů použijí všichni.
Tak ty nadchody by se stejně musely shodit…
Projekt rekonstrukce uzlu je děs. ŽS a projektanti to prostě navrhují ve svém omezeném prostoru,a pokdu se to tak postaví, zabetonuje to současný nevyhovující stav přilehlých čtvrtí na desítky let. Kdyby ten projekt udělali v roce 1970, dost pravděpodobně by vypadal úplně stejně.
Napsal jsem ŽS, ale myslel jsem samořejmě SŽ.
Co tím přesně myslíte? Zrovna řešení Přívozu je mimo kapacity SŽ. Ta čtvrť má naději na gentrifikaci, zejména ta oblast kolem náměstí Sv. Čecha, ale konkrétní podoba podchodu na hl.n. s tím moc nepohne, jakož ani to, kudy nakonec půjde Wattovou ulicí tramvajová trať nebo smyčka.
Daleko více mě mrzí, že se na nových železničních mostech automaticky nepočítá s lávkami pro pěší a cyklisty, vždyť je to unikátní příležitost zase trochu zprůchodnit město.
Myslel jsem celý uzel, např. podchody pod Ostrava střed jen pro pěší, právě ty lávky atp. V podstatě pro kohokoliv mimo vlaky betonují současný stav.
Uzel je OK z hlediska dopravní technologie. Baráky v ŽESNAD.CZ neřešíme 🙂Ve čtvrtek jsem to osobně na té prezentaci vysvětloval i v širším kontextu s VRT Moravská brána.
Nicméně v souvislosti s uzlem se řeší podchody, mosty, podjezdy..
za 23 mld bych čekal, že budou s výsledkem spokojení všichni zúčastnění, ne jen žesnad
A jak se díváte na zrušení zastávky Mariánské Hory? To tam lidi na střídání budete vozit taxíkem?
Naši lidi chodí na střídání na pravé nádraží pěšky z hlavního nebo je tam doveze vozmistr autem.
Mě zaráží, že součástí modernizace není instalace protihlukových stěn – ti, co bydlí na Arbesově nebo Podmolově ulici, už teď docela trpí…
Dobrý den, u každého projektu je zpracovaná tzv. akustická/hluková studie, na základě které se navrhují PHS. V případě neprokázání potřeby PHS není možné vynakládat veřejné prostředky pro zhotovení těchto objektů. V rámci MŽUO bude postaveno cca 965 m PHS, výšky 1,5-3,0 m.
Ale ty zdi vymýšlejí opět JEN A JEN lidi a firmy jdoucí extrémně po penězích.
Takže v tom může být kolikrát neshoda.
Dobrý den, můžete prosím poslat – pokud máte – odkaz na studii, z níž vyplývá, že bude postaveno 965 m PHS? Rád bych se podíval, kde budou. Děkuji
Smutné je, že, když do něčeho cpete nevím 10-15 mld. Tak že za ty prachy to třeba nezlepší „tramvaj“ do centra. Napojení Svinova na MHD. Tedy nějakou nejlépe tram 2 rail a 100 kmh pěkně do centra bez křižovatek. 2. Parkovacími místy by se měli opravdu zabývat. Svinov buzeruje vlakové uživatele. Tedy my zbytečně investujeme do koridoru. A uživatelé se k vlaku jaksi nemohou dostat. (Místa u hlavního je spousta) (Ve svinově je cargo plocha – 20 let schválně obehnaná plotem. A neúnavní pomáhači a chrániči) To mám jezdit jak pitomec eko autem 20 km do Bohumína tam a zpět.… Číst vice »
Překladiště z kolejí na dálnici? Nemají být silniční rozvozy místní?Jinak proč ne… Do Bohumína lze snad i vlakem, není nutné „eko“ autem. Svinov je na tom opravdu hůře než hlavní, především pro cestující tramvajemi – zrušené tratě a podpora většího množství aut udělaly své.
Ano, na dálnici. Přece ten kamion nepojede zkrz město, když tam nemusí a může to vzít po dálničním obchvatu. Místní z pohledu překladiště znamená klidně i 50 km daleko.
To je takové scifi železniční. Byl by úspěch, kdyby se vozilo alespoň na delší vzdálenosti do německa a podobně.
Kde je ve sninově ta plocha, prosím?
Kde asi. U kolejí. Tam kde všude v čr.
To mate namysli co dálnici, nebo ulici Mannesmanovou? Protože 20ha neni zrovna malé kusek….
Ve Svinově překladiště? Blízko je obytná zástavba. Jestli by nebylo lepší upravit pro překladiště haldu Starý rybník, či co to tam je. Tam je v sousedství ČOVka a bývalý důl Jan Šverma.
Překladiště je v Mošnově. Případně v Paskově.
Nebo v Šenově…., případně u hlavního.
Nevím, jestli jsou to vizualiazce finální, ale připadají mi strašně prázdné a bez jakékoliv zeleně. Design je prostý, což nemusí vždy vadit, ale kde je nějaký poznávací znak, že se jedná o Ostravu?
Samotné rozvržení se mi docela líbí, uvidíme, jak to bude nakonec vypadat. K tomu přehazování horké brambory cyklistů na Středu se raději ani nevyjadřuju, stejně jako k neprodloužení zastřešení prodlouženého nástupiště na Stodolní. Nepochopím.
Poznávací znak u nás pro Ostravu?
Mohl by na každém nástupišti a někde v podchodu v místě kde se potkávají Pražský s Frýdlantským podchodem stát důlní vozík ať už z uhlím či bez. 🤣🤣🤣
Poznávacím znakem je ta žebračka bez nohou na vozíku, která tam sedí od rána do nejmíň odpoledne. Ta tam bude i po rekonstrukci.
Beznožka na hlavním je pohoda proti brněnským Romům okupujicim vstup do haly nebo pražskému servudu.
Tak šlo by udělat výtahy tak, aby připomínaly důlní věže, i s lanem přes olbřímí kladku na střeše, aby se do podchodu fáralo. Jen nevím, co na to cestující, když je z vlaku pošlete rovnou do skipu. 😀
Na Ostravě-Jihu je bez ironie máme jako květníky.
https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000025801/v-ostravejihu-opravili-historicke-dulni-voziky-slouzi-jako-kvetinace#:~:text=Staré%20zkorodované%20důlní%20vozíky%20společnosti,%2C%20to%20značí%20hornický%20průmysl.”
Hm. A je to i hezké…👍😀👍😀
Tak to je paráda! Ostrava jak vyšitá.
Jsou to prostorové studie, nikoli finální architektonické návrhy.
Dobrý den, bylo by v pořádku, že někdo pojede 30km/h na kole podchodem a do cesty mu vstoupí cestující ze schodiště nebo z výtahu? Ten podchod tam je primárně pro cestující, prodloužení k Trojhalí je dodatečné, na základě požadavku města. Bohužel se projekt nezavděčí nikdy všem. S pozdravem M.G.
Ten podchod budou využívat víc lidi, kteří cestující nesjou. Ale proč se zamýšlet, jak se to dělá jinde, cestujícím to stačí, nazdar.
Mimochdeom, zavděčit se všem v tomto konkrétním případě bylo velmi jednoduché.
Dobrý den, neberte to zle, část z nás se inspiruje řešeními v zahraničí, kde je provázanost železnice s městským urbanismem uživatelsky kvalitnější a z vetšiny není problém kombinovat v podchodech cyklisty a pěší. Podchody v Nizozemsku u stanic jsou například podstatně širší, aby se tam vedle sebe vešla cyklostezka i chodník, oboje přirozeně v jiné výškové úrovni. Diskuze byla podnětná a projekt je to úctyhodný, i tak se na něj těšíme, jen budou lidé, kteří ve městě k přesunům používají kolo, odkázáni k chůzi či porušování předpisů. Doufáme tak alespoň v rozšíření mostů přes významné ulice (např. Hlučínská), pod něž… Číst vice »