Před hlukem z vlaků chrání na české železnici poprvé finské sklopné stěny
Na tuzemské železnici se poprvé objevil nový typ protihlukových stěn. V městské části Praha 6 – Sedlec vyrostly podél železničního
Na tuzemské železnici se poprvé objevil nový typ protihlukových stěn. V městské části Praha 6 – Sedlec vyrostly podél železničního koridoru do Děčína stěny, které jsou oproti klasickým betonovým nižší a navíc sklopné. Jedná se o vůbec první použití protihlukové clony tohoto typu na síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Instalaci oznámila SŽDC v tiskové zprávě. Výrobcem nízkých protihlukových clon je finská firma Soundim rail a jediným dodavatelem tohoto výrobku v ČR s výhradním právem je firma MMCité. Osvědčení pro instalaci na české železnici získala firma v loňském roce.
Důvodem k instalaci byly dlouhodobé stížnosti obyvatel na hluk. „Při hledání technického řešení pro podobný úsek trati na vysokém náspu a s omezenými prostorovými podmínkami jsme se nechali inspirovat v zahraničí u finských kolegů. Obecně se právě tyto clony dají využít zejména na náspech, kde je okolní zástavba pod úrovní železniční trati,“ uvedl ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl.
Zatímco dosud se kvůli hluku stavěly vždy jen vysoké stěny, tentokrát došlo ke kompletnějším opravám. Součástí protihlukových opatření bylo v úseku Praha-Bubeneč – Roztoky u Prahy broušení hlav kolejnic s cílem snížit valivý odpor a tím i redukovat hluk z průjezdu vlaků. Následovala instalace pryžových absorbérů hluku tlumících rezonanci kolejnice při průjezdu vozidla na přibližně 300 metrech trati.
U první traťové koleje pak postavili klasickou protihlukovou stěnu tvořenou ocelovými nosnými sloupky a lehkými sendvičovými panely s absorbérem z recyklované pryže a lisované netkané textilie. Stěna má výšku dva metry a zejména z estetických důvodů je její horní část průhledná.
Unikátní koncepce sklopné stěny je u druhé koleje, v jejímž sousedství je strmý násep. SŽDC se zde rozhodla pro instalaci sklopné stěny, kterou lze za specifických podmínek umístit blíže ke koleji. „Jedná se o zcela novou koncepci, kdy je možné v případě potřeby clonu sklopit ve směru od koleje. Toho lze využít například při opravných a údržbových pracích železničního svršku nebo při přepravě mimořádných zásilek s překročenou ložnou mírou, případně při odstraňování následků mimořádné události v drážní dopravě,“ dodal Hofhanzl.
Podle Tomáš Johánka z oddělení komunikace jsou celková náklady na nový typ stěn prakticky stejné jako v případě klasických stěn. SŽDC zvažuje nasazení i na jiné úseky, ke konkrétnímu rozhodnutí ale ještě nedošlo.
Protihlukové stěny zažily na české železnici v posledních letech výrazných rozmach, jsou často i důvodem velkých sporů mezi jejich zastánci a odpůrci. Loni například intenzivně řešili jejich přípravu v České Třebové, do sporu se vložil i hejtman Martin Netolický.