Před 50 lety poprvé vzlétl Concorde. Sen o nadzvukové dopravě cestujících trvá dál
Concorde British Airways v Londýně. Foto: Arpingstone/Wikimedia Commons
Rok 1969 byl z pohledu světového létání přelomovým. Jen krátce po 50. výročí prvního letu Boeingu 747 slaví padesát let
Já chci jenom říct že concord znamená v překladu svornost a vyrobilo se jich 16 kusů a že concord dokázal letět rychlostí 2500 km za hodinu
Dekujeme 😀
On je ten kapitalismus vcelku jednoduchej – prostě se nenašlo dost lidí ochotných zaplatit tak vysoké náklady za příslušnou úsporu času. Před padesáti lety to ještě Británie s Francií těm „spěchavým“ milionářům a filmovým hvězdám zadotovaly (ostatně byl to výstup z vojenského výzkumu), dnes už ne.
Pořád budou lidé, co budou takto chtít létat, to menší letadlo může mít úspěch.
Vždyť můžou chtít, nikdo jim v tom nebrání. Je to pořád jen ekonomický, nikoli technický problém, akorát už nejsme v době studené války a „soutěžení“ o technologickou převahu, takže výchozí pozice je ještě výrazně horší než u Concorde.
Já myslím, že nadzvukové létání v dnešní době nemá smysl. Na rozdíl od 70. let není potřeba kvůli jednomu jednání letět z Londýna do NY na otočku během jednoho dne – levnější a jednodušší je udělat konferenci přes Skype (nebo tak něco). A batůžkáři si velmi drahý nadzvukový let nebudou moct dovolit nejspíš nikdy.
Zřejmě jste nikdy neletělo klokaní stezkou u Evropy do Austrálie. S jedním hodinovým přestupem v Simgapuru nebo Dubaji to za méně než 23 hodin nedáte. Usednout večer v Sydney do supersoniku a ve stejný den večeře v Londýně na to by si jednou za život člověk i nešetřil i ze sociálních dávek, nemyslíte?
Ušetří, ale stejně s tím nepoletí. Cena letenky na Concorde se totiž pohybovala v řádu statisíců korun. A většina lidí radši přetrpí ten let běžným letadlem, když bude stát pětinu.
Pokud to někdo poletí jednou za život, tak si rozhodně radši zaplatí C na běžném letu, aby si to „užil“, a ne aby byl co nejrychleji v Londýně a tam mohl jít do Mekáče :-).
P.S. Nadzvukáč na 11.000 mil bez mezipřistání… to asi narazíte na technologické limity. Nebo to budou řešit KC-46 „Pegasus“? 🙂
Jen doplním, že Tu 144 vzlétl dříve. Byl větší, nežli Concorde a projekt ambicioznější, leč bohužel nepovedený – protože nedotažený.
Zajímavý moment – jeden z prototypů Tu-144 se zřítil v roce 1973 na přehlídce v Paříži. Paříž, jak se zdá, se stala „pohřebištěm“ obou typů nadzvukových letadel.
Pro SSSR to byl hlavně prestižní projekt (a měli know-how z vojenského prostředí), pro Aeroflot to nicméně byl polibek smrti. Soudruhům nemohl účtovat ceny „pro boháče“ a cestování rolníků nadzvukově zase nikdo neměl zájem dotovat. I oni narazili na ekonomickou realitu.