Před 50 lety poprvé vzlétl Concorde. Sen o nadzvukové dopravě cestujících trvá dál

Concorde British Airways v Londýně. Foto: Arpingstone/Wikimedia CommonsConcorde British Airways v Londýně. Foto: Arpingstone/Wikimedia Commons

Rok 1969 byl z pohledu světového létání přelomovým. Jen krátce po 50. výročí prvního letu Boeingu 747 slaví padesát let

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Já chci jenom říct že concord znamená v překladu svornost a vyrobilo se jich 16 kusů a že concord dokázal letět rychlostí 2500 km za hodinu

Jen tak

Dekujeme 😀

T.H.

On je ten kapitalismus vcelku jednoduchej – prostě se nenašlo dost lidí ochotných zaplatit tak vysoké náklady za příslušnou úsporu času. Před padesáti lety to ještě Británie s Francií těm „spěchavým“ milionářům a filmovým hvězdám zadotovaly (ostatně byl to výstup z vojenského výzkumu), dnes už ne.

Nicky

Pořád budou lidé, co budou takto chtít létat, to menší letadlo může mít úspěch.

T.H.

Vždyť můžou chtít, nikdo jim v tom nebrání. Je to pořád jen ekonomický, nikoli technický problém, akorát už nejsme v době studené války a „soutěžení“ o technologickou převahu, takže výchozí pozice je ještě výrazně horší než u Concorde.

Xander

Já myslím, že nadzvukové létání v dnešní době nemá smysl. Na rozdíl od 70. let není potřeba kvůli jednomu jednání letět z Londýna do NY na otočku během jednoho dne – levnější a jednodušší je udělat konferenci přes Skype (nebo tak něco). A batůžkáři si velmi drahý nadzvukový let nebudou moct dovolit nejspíš nikdy.

T.Gm

Zřejmě jste nikdy neletělo klokaní stezkou u Evropy do Austrálie. S jedním hodinovým přestupem v Simgapuru nebo Dubaji to za méně než 23 hodin nedáte. Usednout večer v Sydney do supersoniku a ve stejný den večeře v Londýně na to by si jednou za život člověk i nešetřil i ze sociálních dávek, nemyslíte?

Dave.exe

Ušetří, ale stejně s tím nepoletí. Cena letenky na Concorde se totiž pohybovala v řádu statisíců korun. A většina lidí radši přetrpí ten let běžným letadlem, když bude stát pětinu.

T.H.

Pokud to někdo poletí jednou za život, tak si rozhodně radši zaplatí C na běžném letu, aby si to „užil“, a ne aby byl co nejrychleji v Londýně a tam mohl jít do Mekáče :-).

P.S. Nadzvukáč na 11.000 mil bez mezipřistání… to asi narazíte na technologické limity. Nebo to budou řešit KC-46 „Pegasus“? 🙂

Obtloustlý Travolta

Jen doplním, že Tu 144 vzlétl dříve. Byl větší, nežli Concorde a projekt ambicioznější, leč bohužel nepovedený – protože nedotažený.

Daniel Mach

Zajímavý moment – jeden z prototypů Tu-144 se zřítil v roce 1973 na přehlídce v Paříži. Paříž, jak se zdá, se stala „pohřebištěm“ obou typů nadzvukových letadel.

Y.K.

Pro SSSR to byl hlavně prestižní projekt (a měli know-how z vojenského prostředí), pro Aeroflot to nicméně byl polibek smrti. Soudruhům nemohl účtovat ceny „pro boháče“ a cestování rolníků nadzvukově zase nikdo neměl zájem dotovat. I oni narazili na ekonomickou realitu.