Železnice Železniční průmysl Zprávy

Před 30 lety vyjel v tuzemsku první vlak s asynchronním pohonem, lokomotiva skončila neslavně

Lokomotiva řady 169 zvaná asynchron. Pramen: Archiv Škoda Transportation

Přesně před 30 lety, 18. ledna 1989, vyjel první vlak tehdejších Československých státních drah (ČSD) s moderní lokomotivou poháněnou asynchronními motory. Stalo se tak na trati z Prahy hlavního nádraží do Benešova u Prahy. Vůbec první vlak poháněný motory budoucnosti nesl označení 8207 a vyjel z pražského hlavního nádraží v 10:15 a do Benešova u Prahy přijel v 11:24. České dráhy výročí připomněly v tiskové zprávě.

Vlak byl veden experimentálním prototypem elektrické lokomotivy výrobního typu 85 E0-ATM Škoda z Plzně, dnes společnost Škoda Transportation. Její vývoj měl vyústit ve výrobu III. generace elektrických lokomotiv v plzeňské lokomotivce. U ČSD a později u ČD byl prototyp označen 169.001-5.

Na první pohled se od ostatních tehdejších lokomotiv v Československu odlišoval novým designem a výraznou červenou barvou. Podstatné inovace se však skrývaly v podvozcích a strojovně lokomotivy. Zcela nový asynchronní pohon stál za přezdívkou lokomotivy, kterou železničáři a železniční fanoušci začali pro označení lokomotivy používat – „asynchron“.

Lokomotiva řady 169 zvaná asynchron dnes chátrá v areálu plzeňské Škody. Autor: Soldan15 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38119286
Lokomotiva řady 169 zvaná asynchron dnes chátrá v areálu plzeňské Škody.
Autor: Soldan15 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38119286

ČSD a později ČD měly experimentální prototyp pronajatý a zkoušely ho v provozu v čele různých typů vlaků od nákladních přes osobní po rychlíky. V době zkoušek do roku 1994 se objevily na většině tratí elektrifikovaných soustavou 3 kV ss v Čechách.

Lokomotiva 169.001 během testování vystřídala depa v Praze, Ústí nad Labem a Nymburce a jezdila na tratích z Prahy do Benešova, Berouna, Kutné Hory, na rychlících z Prahy do Mostu nebo Děčína a na různých vlacích například z Ústí nad Labem do Nymburka a dále do Hradce Králové a Chocně i jinde. Její konec byl ale neslavný. Od roku 1997 je neprovozní, už jen torzo stojí v posledních letech v areálu Škody.

V současnosti pohánějí moderní asynchronní motory všechna hnací vozidla dodávaná po vzniku Českých drah. Vybaveny jsou jimi elektrické jednotky CityElefant, RegioPanter a InterPanter, rychlovlaky Pendolino, elektrické lokomotivy řady 380 Emil Zátopek nebo 193/383 Vectron, které používají společnosti ČD a ČD Cargo.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Miro
Host
Miro

No jo, socialistické hospodářství a kola dějin, to nemohlo dopadnout dobře……výsledkem je 22 + 6 prodaných Zátopků které jsou nic moc a 800 Vectronů….zase jednou ty západní kapitalisti vyhráli.

Neználek
Host
Neználek
Sova
Host
Sova
Pibik
Host
Pibik

Včetně těch komunistických keců. Ještě to ani neozkoušeli a už věděli, že budou světovou hvězdou. 😀 Ještě, že to tím listopadem 89 skončilo!

Michal
Host
Michal

Ten hlasový výstup byl proboha čí nápad?

AAA
Host
AAA

zní to jak hlasová syntéza na prvních PC bez zvukovky. A ten budovatelskej dovětek je libovej.

JindraLne
Host
JindraLne

Upřímně? Na naše poměry sice pokroková lokomotiva, ale v evropském měřítku to zase takové terno nebylo. Třífázové asynchronní motory měla už o deset let dříve sériově vyráběná německá řada 120, takže revolučním prvkem byly ty pomaluběžné podvozky, které se u nás ale kvůli kvalitě traťového svršku příliš neosvědčily, takže je po krátké době vyměnili za standardní rychloběžné. Navíc III. generaci lokomotiv od Škodovky by neufinancoval ani hroutící se socialismus, ale ani nově nastupující kapitalismus, navíc v 90. letech se na trh postupně začaly dostávat první Traxxy (respektive Eco2000) a Sprintery, které už byly jinak napřed.

Vbb
Host
Vbb

U těch pomaloběžných motorů (což samo o sobě není špatná myšlenka) byl hlavní problém v tom, že je není možné rozumně krmit z proudového střídače (který je, opět sám o sobě, dobrá věc – třeba je jednodušší než střídač napěťový). Ale když se tyhle dvě dobré myšlenky naroubují do sebe, tak z toho vznikne paskvil. Holt, pomaloběžný mnohopólový motor s velkou impedancí prostě není ideální zátěží pro střídač, jehož touhou je řídit proud podle vlastního rozumu. Dále, taková libůstka jako vložené komutace (pro udržení proudu) se rezonančně našla s mechanickými rezonancemi podvozku. A navíc, ty vlož. komutace snižují střední moment… Číst vice »

Vbb
Host
Vbb

„V současnosti pohánějí moderní asynchronní motory všechna hnací vozidla dodávaná po vzniku Českých drah. “
To samozřejmě není pravda 🙂
Stačí nalézt alespoň jedno vozidlo, které tuto podmínku nesplňuje, a větu lze prohlásit za nepravdivou.
Já zatím přišel na 4 význačnější řady dodávané po vzniíku ČD, které mají stejnosměrné motory (dobře, o 3 se dá diskutovat, ale 1 se okecat nedá).

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Zřejmě neměl na mysli dieselelektrické stroje, předělávky starších řad, ani četné rekonstrukce elektrik…

Vbb
Host
Vbb

Pak ale stačilo do té věty dát ještě slovo „elektrická“, a mohlo být vše v nejlepším pořádku 🙂
(ani bych netrval na přívlastku „závislé trakce“ °-)

Y.K.
Host
Y.K.

Ono už stačí cítit rozdíl mezi „moderní vozidla“ a „modernizovaná vozidla“. 🙂

Vbb
Host
Vbb

Já tam žádná „moderní vozidla“ nevidím, jen „moderní asynchronní motory“ a „všechna hnací vozidla“

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Ještě můžete doplnit i odkaz, ze vzduchu je dobře poznat: https://mapy.cz/s/3lc4w

Eda
Host
Eda

Škoda, lokomotiva by si určitě zasloužila důstojnější osud. Snad se podaří zachránit to, co z ní zbylo. Měla smůlu, že přišla v době, která určitě nebyla ideální. Ale právě proto se jedná o jedinečný doklad tuzemské lokomotivní školy a směru, kam se měla v budoucnu ubírat. Určitě by měla být možnost se na ní do nějaké expozice jít podívat. Člověku je smutno, že výsledek usilovné práce mnoha lidí se válí a desítky let chátrá někde v kopřivách.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Tak ona zpočátku měla „přímý ohon“ po vzoru emeryckých výtahů ( tm neměly převodovku!!) – to byla první věc, která se myslím předělávala na „klasiku“. A doba vlakům skutečně nakloněna nebyla, ani za to nemohl tolik dneska skloňovaný plánovitý socialismu, jako spíše následné naplňování hloupaté floskule nastávajícího klausismu v té nejhorší podobě. vzpomeňme na „kapitál opravdu, ale skutečně po kolejích nepřijede“, či „dráhy necháme ve stavu jakoby chátrání“ od také turisty Stráského (který se chrabře a rovněž v duchu klausovského individualismu při jedné z túr nechal zachránit, aby jiný zahynul). Velice neslavé roky pro dráhu, jejichž tíhu skvěle dokreslovala šňůra… Číst vice »

Vbb
Host
Vbb

Takže nekvalitní kondenzátory z n.p. MEZ Žamberk (či odkud byly), za ho*** stojící tyristory z n.p. ČKD Elektrotechnika a mikroelektronické součástky z n.p. TESLA, vhodné spíš jako čidla teploty než jako komponernty pro řídicí systém, byly produktem „hloupaté (PS: to je co za slovo?) floskule nastávajícího klausismu“?
Tahle mašina byla hrdým potomkem Járy Cimrmana, také objevitele mnoha slepých uliček.
PS: strávil jsem na ní několik směn, tak jsem si obrázek stčil udělat. Opět dle J.C.: „Myšlenka dobrá, leč provedení poněkud pokulhávající“

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

V hospodách se toho napovídalo skutečně mnoho. Stejné součástky (bohužel ne zrovna kvalitní, to je pravda) přesto celkem obstojně fachaly v almesáckých vanách jiných pohonářských aplikací. Viz. regulace 363, mající prapůvod snad v nějakém důlním stroji, už si nepamatuji. Zpočátku provar, ale časem zlepšení, aby ne, jezdí dodnes. Konec mnoha ambiciozních projektů skutečně znamenal nástup lepší doby, kdy se ničilo rovnostářství, doby kdy vytváření nových vzorů lidského chování zapomínala na vše okolo. Ne vše tehdy zkrátka stálo za houby, jak se dnes tak lépe a radostně učí.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

A „ESa“, na nichž stále stojí vozba na mnohých tratích, měla součástky západní provenience, že … jj, zase jeden fíra, co mu rozum zatemňuje politika.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Vsadil byste se tenkrát v Lobzích, že část těch mašin bude vesele drandit v okolí Milána jak Barbarossa a posléze na nich rozjede svůj kolejový cirkus tehdy ještě neznámý výlupek z Ostravy? 🙂

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Za babku je tehdy do té Itálie prodali. Snad za desetinu původní ceny, dodnes se neví, u koho peníze z transakce skončily. ČSD je za stejnou cenou koupit nesměly.

Michal
Host
Michal

No jako správný modrogum pomíjíte prvodtní příčinu prodeje do Itálie – ČSD si to objednaly a následně nechtěly zaplatit.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

O devadesátkách se v kruzích pravicových soudruhů mluvit nesmí, nic z toho přeci není pravda. A přitom zmršili, co se dalo.

Michal
Host
Michal

Jasně, vy jste tady socialisticky dřeli na tý špinavý, rozmlácený a zpožděný dráze, vozový zásilky měli lidi někdy už za dva tejdny a nestačí jim to.
Jak můžou, začnou vozit sebe i zboží autama. Tomu říkám nevděk, hnusnej kapitalistickej nevděk! A může za to Stráský, ne zakonzervovanost modrogumů v 50. letech…

jerry
Host
jerry

Stráský byl hrobník železnice.A 90 .léta v ČR systém ukradni co mužeš ,to každý rozumný člověk ví.

AAA
Host
AAA

jasně. Hlavně že mu předcházela éra – Kdo nekrade okrádá svou rodinu

AAA
Host
AAA

Každý měl práci.
I když měl každý práci, nikdo nic nedělal.
I když nikdo nic nedělal, plán se plnil na 100%.
I když se plán plnil na 100%, nikde nic nebylo.
I když nikde nic nebylo, tak měl každý všechno.
I když měl každý všechno, tak všichni kradli.
I když všichni kradli, nikdy to nikde nechybělo.

jerry
Host
jerry

S něčím souhlasím ale černobíle to nebylo pane.

Kubrt
Host
Kubrt

Na současném stavu asynchrona se významně podepsal pokus o jeho využití Škodovkou pro stavbu jakéhosi prototypu prototypu pozdější řady 380 – tehdy ještě „do vystavovatelného stavu opravitelná“ lokomotiva byla rozebrána a zbylo z ní současné torzo, které už je k ničemu i jako exponát.

Partneři



CSCARGO