dkv-spojujeme

ČMŽO zachránila „asynchron“ před šrotací, udělá z něj výstavní exponát

Lokomotiva řady 169 odstavená v Plzni. Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 odstavená v Plzni. Foto: ČMŽO

Unikátní lokomotiva už jezdit nebude, dočká se ale rekonstrukce.

Prototyp lokomotivy 85 E0-ATM přezdívané pro svůj typ pohonu „asynchron“ jen těsně unikl šrotaci. Jeho vrak odkoupila od Škody Transportation přerovská společnost ČMŽO, která chystá renovaci lokomotivy do původního stavu, ale nikoliv už provozuschopného stavu.

„Dozvěděli jsme se náhodou, že míří do šrotu, tak jsme ho od Škody koupili,“ řekl jednatel ČMŽO Petr Loucký. V Plzni lokomotiva musela ustoupit rozšiřování Škody Transportation. „Jde o unikát, který jsme chtěli zachránit,“ dodal.

Podle Louckého chce ČMŽO dostat lokomotivu během roku do vystavovatelné podoby. Lokomotiva dostane nejen nový lak, ale vyrobit se budou muset i některé její části. Vystavena pak bude před přerovským závodem.

Prototyp lokomotivy vyjel poprvé v roce 1989, měl být prvním krokem k nové generaci strojů z plzeňské lokomotivky. U ČSD a později u ČD byl prototyp označen 169.001-5.

Na první pohled se od ostatních tehdejších lokomotiv v Československu odlišoval novým designem a výraznou červenou barvou. Podstatné inovace se však skrývaly v podvozcích a strojovně lokomotivy. Zcela nový asynchronní pohon stál za přezdívkou lokomotivy, kterou železničáři a železniční fanoušci začali pro označení lokomotivy používat – „asynchron“.

Téměř čtvrt století odstavený prototyp

ČSD a později ČD měly experimentální prototyp pronajatý a zkoušely ho v provozu v čele různých typů vlaků od nákladních přes osobní po rychlíky. V době zkoušek do roku 1994 se objevily na většině tratí elektrifikovaných soustavou 3 kV ss v Čechách.

Lokomotiva 169.001 během testování vystřídala depa v Praze, Ústí nad Labem a Nymburce a jezdila na tratích z Prahy do Benešova, Berouna, Kutné Hory, na rychlících z Prahy do Mostu nebo Děčína a na různých vlacích například z Ústí nad Labem do Nymburka a dále do Hradce Králové a Chocně i jinde. Její konec byl ale neslavný. Od roku 1997 je neprovozní, torzo bylo odstaveno v Plzni.

V současnosti pohánějí moderní asynchronní motory všechna hnací vozidla dodávaná po vzniku Českých drah. Vybaveny jsou jimi elektrické jednotky CityElefant, RegioPanter a InterPanter, rychlovlaky Pendolino, elektrické lokomotivy řady 380 Emil Zátopek nebo 193/383 Vectron, které používají společnosti ČD a ČD Cargo.

Lokomotiva řady 169 odstavená v Plzni. Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 odstavená v Plzni. Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 "asyncrhon" Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 "asyncrhon" Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 "asyncrhon" Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 "asyncrhon" Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 "asyncrhon" Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 "asyncrhon" Foto: ČMŽOPřesun lokomotivy řady 169 z Plzně do Přerova. Foto: ČMŽOPřesun lokomotivy řady 169 z Plzně do Přerova. Foto: ČMŽOLokomotiva řady 169 zvaná asynchron dnes chátrá v areálu plzeňské Škody.
Autor: Soldan15 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38119286Lokomotiva řady 169 zvaná asynchron.
Pramen: Archiv Škoda Transportation
Tagy asynchron ČMŽO řada 169 Škoda Plzeň Top
122 komentářů