Přečtení řidiče za jízdy, pak odchyt. Jak funguje nový trumf Kupkových jednotek zvaný DSRC

Inspektoři představili dálkové odečítaní tachografů. Funguje i v noci, řidič o kontrole neví.
Zástupci ministerstva dopravy a nově transformované Inspekce silniční dopravy (INSID) v pátek ukázali výbavu nových moderních kontrolních vozů. Jejich součástí je i zařízení s tajemným názvem DSRC (dedicated short range communication).
„Umožňují dálkový přenos údajů ze smart tachografů bez nutnosti zastavit vozidlo. Díky tomu si dopředu ověříme, zda dané vozidlo porušuje předpisy a snížíme tím zbytečné kontroly na minimum,“ uvedl náměstek ředitele pro kontrolní úsek Centra služeb pro silniční dopravu Pavel Bergman.
DSRC umožňuje dálkové načítání dat ze smart tachografů v reálném čase a za jakékoliv rychlosti až na vzdálenost 100 metrů. Systém je podle inspekce přístupný výhradně kontrolorům a vyžaduje speciální kontrolní kartu.
„Inspektoři budou moci zastavovat jen ta vozidla, u nichž mají podezření na porušování pravidel,“ vítá novou techniku ministr dopravy Marin Kupka.
Hlavní metodik Milan Špás nám ukazuje mikrovlnou anténku v zadním okně dodávky. Doplňuje ji kamera, která umí snímat jedoucí kamion až na 150 metrů, a to i v noci.
Inspektoři tak musí vozidlo pro „lustraci“ tachografu nejdříve předjet, vpředu inspekčního vozidla kamera není. „Vysílací anténa u kamionu je nad čelním sklem, pokud bychom byli až návěsem, signál nezachytíme,“ vysvětluje metodik inspektorů.
Nová povinnost pro všechny
Kamera a anténa zato, dokážou snímat všechny pruhy jízdní dráhy, kontroloři tak nemusí jet přímo před kamionem, ale i ve vedlejším pruhu.
Chytré tachografy s možností dálkového odečtu mají zatím jen novější kamiony, u ostatních musí kontrola probíhat klasicky. Nicméně podle evropské legislativy si je do 18. srpna 2026 budou muset pořídit všichni. Alespoň pokud chtějí provozovat mezistátní dopravu, v té vnitrozemské tato povinnost zatím není.
V roce 2026 budou muset mít tyto tachografy i dodávky nad 2,5 tuny. Ty totiž zatím tachograf nemusí mít vůbec, přestože je řidiči k dálkové dopravě využívají stále častěji.
Obrazem: Váhy, kamery a solární zdroj. Nová dopravní inspekce představila své vozy a výbavu
„Kontrola tachografu jedoucích kamionů probíhá automaticky, v případě zaznamenání nesrovnalosti či porušení některého z pravidel dostanu zvukové upozornění,“ popisuje fungování terminálu velikosti tabletu další metodik INSID Tomáš Grof.
Zatímco starší tachografy dokáží upozornit jen na nedovolenou manipulaci, ty nejnovější V2 na dálku upozorní inspektory i na překročení povolené času jízdy.
Pro automatické udělování pokut však mobilní systém použít nejde. „Data slouží jen jako podklad pro rozhodnutí o kontrole – pokutu lze udělit až po fyzickém zastavení vozidla,“ vysvětlují metodici.
Po třech hodinách smazání
Každých 60 sekund se v tachografu připraví nový balíček dat. Řidič náklaďáku o jejich odeslání kontrolorům neví. Data se po třech hodinách automaticky smažou.
Na tabletu jsou pak u snímku vozidla vidět symboly představující konkrétní událost zaznamenanou tachografem. Může jít například o překročení rychlosti, odpojení baterie, vložení karty řidiče během jízdy nebo jízdu bez karty.

Výstup z dálkového odečtu tachografu je možná načíst přes QR kód do běžného mobilu. Zdroj: Zdopravy.cz
Systém rozlišuje závažnost pomocí barev – červená značí vážnější podezření, žlutá méně závažné varování. Ne vždy však musí jít o porušení zákona. Například jízda bez karty mohla být krátká jízda v areálu firmy nebo byla způsobena technickou chybou. Kontrolor informace dále ověřuje v detailním záznamu z tachografu.
Inspekce silniční dopravy vzniká přeměnou Centra služeb pro silniční kontrolu. Jejím hlavním úkolem bude zastavovat a kontrolovat především nákladní vozy a kamiony, kde se zaměřuje mimo jiné na jejich hmotnost a případné přetížení, technický stav, ale i to, zda řidiči dodržují povinné přestávky.