Autobusy Doprava ve městě Informační technologie

Přechod na novou Lítačku není hladký, čtečky v busech „zlobí“ i platící cestující

Lítačka. Pramen: hl. město Praha
Lítačka. Pramen: hl. město Praha

Byla to koncem srpna na pražském hlavním nádraží velká sláva, když primátorka Adriana Krnáčová předváděla sama na sobě nový odbavovací systém PID Lítačka. Ten je společný pro Prahu a Středočeský kraj a cestujícím přinesl řadu novinek. Po pár dnech se ale ukazuje, že přechod na nový systém není zcela hladký. Některým cestujícím v příměstské dopravě přidělává spíše starosti.

„Koupil jsem si u okénka čtvrtletní Pásmo 1. Ale ve validátoru to ukazuje, že nic nemám, a v jednotlivých autobusech je to různé. V jednom to ukáže, že je vše v pořádku, v jiném, že žádný kupon nemám. Dnes ráno mi řidič rovnou řekl, že to nefunguje, ať to tam ani nedávám,“ sdělil deníku Zdopravy.cz čtenář, jehož totožnost redakce zná. Problém spočívá v tom, že čtečky v autobusech, u průvodčích či revizorů v některých případech nenajdou při načtení karty platný kupon, ačkoliv ho pasažér řádně zakoupil.

„Provozní personál je sice instruován, aby byl v takových případech shovívavý, nicméně pokud se i přesto stane, že si cestující nikoli z vlastní viny musí zakoupit novou jízdenku, je možné ji reklamovat u Operátora ICT. Ten odpovídá za správný chod systému,“ uvedl mluvčí organizátora ROPID Filip Drápal. Podle mluvčího Operátora ICT Vladimíra Antonina Bláhy spočívá problém v tom, že některým starším odbavovacím zařízením trvalo déle, než načetla ze systému potřebné údaje. „Pokud se vyskytne problém, kolegové okamžitě vyrážejí do terénu a věc řeší,“ uvedl Bláha. Reklamace se prý počítají na jednotky, nezahrnují ale případy shovívavých řidičů.

Ti totiž nabízejí odlišný pohled. „Zatím to nevypadá, že by se tím někdo až tak zabýval. Takže odhaduji, že to klidně i do konce září, ne li déle, bude trvat. Nám třeba nikdo nic neřekl, natož o shovívavosti. Nasadilo se to a poraďte si. Už je z toho člověk úplně otrávený,“ sdělil deníku Zdopravy.cz jeden z řidičů příměstského autobusu. Podle něj systém navíc vůbec nenačítá opencard.

Samostatnou kapitolou jsou validátory v metru, které rovněž nezobrazují správné údaje, a to u kuponů zakoupených po 27. srpnu. Validátory nicméně se zavedením systému PID Lítačka ztratily na významu a nyní se řeší, co s nimi bude dál. V úvahu připadá jejich zrušení nebo naopak rozšíření jejich funkcí na způsob informačního kiosku.

Projekt PID Lítačka by měl podle vedení města i kraje výrazně ulehčit cestování zhruba třem milionům obyvatel Prahy a okolí. Největší novinkou je zřejmě skutečnost, že dlouhodobé kupony nejsou fyzicky vázány pouze na kartičku dosavadní Lítačky. Cestující si je mohou „nahrát“ prostřednictvím internetového obchodu i na bezkontaktní bankovní kartu a slevovou In-kartu Českých drah. Data totiž jsou uložena v on-line systému a s kartou spojena jen přes číslo. Právě s příchodem novinky cestujícím odpadla povinnost ověřování zakoupeného jízdného ve validátorech v metru.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mohu se zeptat autora na zdroj následující povinnosti? „Právě s příchodem novinky cestujícím odpadla povinnost ověřování zakoupeného jízdného ve validátorech v metru.“
    Nikdy jsem to nedělal a ani ve Smluvních přepravních podmínkách jsem toto nenašel. Díky.

    • Nutnost použít validátor byla jen v případě nákupu předplatného na e-shopu. Při koupi v pokladě nahrání na Lítačku provedla pokladní.

  • Mohu potvrdit. První den jsem si nahrál roční kupon na Inkartu a v nových čtečkách v autobusech to funguje tak na 50% (nehledě na zmatení řidičů a dotazy, proč používám kartu jiného dopravce). Ve vlaku vždy musím říct, že se tam mám dohranou i PIDku, neboť jako první informace se jim zobrazí má poslední zakoupená jízdenka přes Inkartu (s čímž přichází další zmatení).

  • Dobrý den, výpadky mohu potvrdit, jistý dopravce na Kolínsku má s tím problémy už cca 3 měsíce od zakoupení nového odbavovacího systému, řidič vždy pronese: „Běžte…“

  • Tak ROPID na FB sam priznal ze dostali befelem to spustit bez radneho testovani.

  • „Reklamace se prý počítají na jednotky“ – tam asi vypadlo slůvko „tisíc“ na konci věty? Já jsem si preventivně kupon koupil ještě v pátek 27. 8. ve „starém“ e-shopu a nahrál na kartu týž den ještě před „velkým třeskem“, ani tak jsem neunikl – ve validátorech a infocentrech PID se zobrazoval, ve vlacích ČD jej průvodčí byli schopni načíst až 12 dnů po zakoupení. Infolinka PIDLítačky nedostupná, odpověď na mailový dotaz trvala více než den, pár slov ve stylu „problém je v řešení“, případně „pokud Vám nefunguje Lítačka, zajděte si do Škodova paláce“, přičemž evidentně nešlo o problém karty, ale předání dat… Beru, že se občas něco stane, ale takhle to tutlat a lhát je hanba, na webu pidlitacka.cz dodnes(!) ani slovo, že by byly nějaké problémy, nedostupná, ev. nekompetentní podpora… Postižení zákazníci neměli žádné informace, průvodčí rovněž ne (kromě vlastních zkušeností, že to „nějak nefunguje“), těch tajemných „kolegů ihned vyrážejících do terénu a řešících problémy“ jsem si taky nějak nevšiml, asi jezdím po špatných trasách… Mimochodem to nahrání na InKartu ČD funguje až v případě, že máte novější kartu, pokud máte starší (byť stále platnou) se 7-číselným kódem, tak to nejde – tohle se ovšem dozvíte, až když si uděláte registraci, která je vám tímpádem k ničemu… Takhle to vypadá, když zrušíme trafiky a „pustíme tam profíky“? Takhle to „prostě zařídili“?

    • K „problémům“ dodám, že po e-mailovém ujištění z „informací PID_Lítačky“, že si na svoji „režijku ČD“ mohu nechat nahrát i „Průkaz PID Senior 70+“ = cituji část došlé e-mailové zprávy: „Na In kartu si se spuštěním nového odbavovacího můžete samozřejmě nahrát veškeré jízdné PID, které je možné nahrát na Lítačku. Pro nahrání elektronického dokladu je potřeba navštívit předprodej DPP či naši pobočku ve Škodově paláci. Na pobočce dojde k ověření Vašeho věku a za 20,-Kč Vám bude na Vaši in kartu nahrán elektronický doklad Senior 70+.“ jsem se dnes v podvečer zastavil u jezdnoho z „infocenter DPP“ na pražském hlavním nádraží, ale ochotné paní se nahrát předmětný „průkaz“ nepodařilo, protože se jí nepodařilo In-kartu načíst – prý není v systému, a tak si mám zajít do Škodova paláce a vyřídit to tam (sán jsem se prostřednioctvím Internetu pochopitelně neregistroval, protože v informacích o možnosti nahrát na In-kartu nějaký jízdní doklad u informační přepážky DPP žádný takový pokyn není).
      Pro cestování vlaky ČD po Praze ten „Průkaz PID“ sice nepotřebuji, ale po Praze už jezdí i jiní dopravci, čehož navíc asi bude přibývat, tak jsem se chtěl preventivně pojistit: uvidíme co k tomu zjistím v příštích dnech …

Newsletter

Partneři


Výběr editora