Autobusy Doprava ve městě Dopravci Informační technologie Železnice

Lítačka bude virtuální, lze jí nahrát na bankovní kartu

Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Praha a Středočeský kraj spustí v pondělí po dvou letech příprav nový jednotný odbavovací systém ve veřejné dopravě. Projekt s názvem PID Lítačka by měl výrazně ulehčit cestování zhruba třem milionům obyvatel Prahy a okolí.

Největší novinkou je zřejmě skutečnost, že dlouhodobé kupony nebudou fyzicky vázány pouze na kartičku dosavadní Lítačky. Cestující si je budou moci „nahrát“ prostřednictvím internetového obchodu i na bezkontaktní bankovní kartu a slevovou In-kartu Českých drah. Data totiž budou uložena v on-line systému a s kartou spojena jen přes číslo.

S příchodem novinky cestujícím mimo jiné odpadne nepříjemná povinnost ověřování zakoupeného jízdného ve validátorech v metru. Zlepšení doznal i e-shop pro nákup dlouhodobých kuponů. „Hlavní výhodou je, že obyvatelé budou mít jeden systém a budou si moci vybrat, kam si ho nahrají,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Novinkou je i mobilní aplikace, kde si lidé budou moci od září koupit jízdenky Pražské integrované dopravy. Zpočátku ale bude tato možnost k dispozici pouze pro jednotlivé jízdy, v budoucnu se nicméně počítá i s prodejem dlouhodobých kuponů. Tím se Lítačka stane plně virtuální a potřeba vlastnit plastový výlisek úplně odpadne.

Už v případě nákupu jednotlivých jízdenek PID přes mobilní aplikaci ale dochází ke zvýšení komfortu cestujících. Pokud totiž dosud chtěli v rámci integrované dopravy cestovat například vlakem za tarif PID, museli si složitě pořizovat fyzickou jízdenku předem. Integrace navíc výrazně předběhla tempo rozšiřování prodejních míst a označovacích strojků, takže jízdenky PID není často možné ve vlacích vůbec využít.

Nejde přitom o formální problém. Tarif Pražské integrované dopravy je totiž až o desítky procent nižší než běžný ceník Českých drah. Například obyčejná jízdenka Českých drah z pražského smíchovského nádraží do Berouna stojí 69 korun, jednotlivá jízdenka PID vyjde na 46 korun. Pokud má cestující Lítačku s kuponem pro Prahu (pásma P, 0, B), dokoupí si do vlaku už jen jízdenku PID za 32 korun. Podobné příklady jsou i na dalších trasách.

Přes mobilní aplikaci si nyní budou moci cestují koupit jednotlivé jízdenky za tarif PID a zároveň si je v telefonu virtuálně rovnou označit. Dráhy si zapojení do systému chválí. „Veškeré technologie jsou provázané a cestující s In-kartou ČD tak získávají další komfortní možnost se odbavit,“ uvedl člen představenstva drah Michal Štěpán. Podle něj novinky podpoří zájem o cestování vlakem.

Do systému PID Lítačka je zapojeno 25 dopravců; v pořizovacích nákladech vyšel na 40 milionů korun, jeho provoz pak vyjde na tři miliony měsíčně. Podle Krnáčové je to významně méně, než kolik stál předchozí systém spojený s Opencard. „Definitivně tak uzavíráme tuto nechvalně proslulou kapitolu,“ doplnila primátorka.

Provoz Opencard bude ukončován postupně. Od 1. listopadu už na kartu nepůjde nahrát nový dlouhodobý kupón. Jezdit na ni bude ovšem možné až do vypršení toho stávajícího.

31 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • K té platební kartě a kuponů PID, to jako přijde revizor já mu ukážu platební kartu, on si ji načte ve “ svém aparátu“ a hotovo? Já osobně nikomu platební kartu neukazu natož abych ji „načítal“ nějakému fesakovi s odznackem protože už teď sedí někde v Rumunsku nebo Uzbekistánu chlapci a vyrábí si kopírovací krabičku. To budou žně a těch okradenych. Vzpomeňte na mě až vypukne afrera a falešnými revizory a krádeži dat z platebních karet….. Tohle se mi vůbec nelíbí ale je to každého věc kam si Litacku nahraje.

    • Prosim vas v Plzni to funguje uz davno a zadne zneuziti dosud nebylo zaznamenano.

      • A v Decine to funguje od jara tohoto roku a take tam nebyli zaznameno, ze by nekdo zneuzil data z bankovni karty.

    • Píšete nesmysly. Na systému spolupracují banky a z pletebni karty se čtou jen veřejně dostupné informace, tj PAN, platnost popr. výrobní číslo čipu. Čislo karty se v sytému využivá nepřímo. Jako identifikátor s použije místo čísla karty tzv token, tedy identifikátor,který se vytvoři ze shora uvedených údajů pomocí speciálního agoritmu. Máte i jiné možnosti, kouput plastovou kartu.

    • Jasně vzpomene na tebe jako na dalšího z davu chytrolinu co tady už od počátku bezkontaktních plateb cintaj jak bude stačit se v plné tramvají přitulit s falešnou čtečkou ke kabelce či kapse a od každýho hned bude pětikilo doma, že jo.

    • Nikdo vás nenutí nahrávat na platební kartu… klidně ti nechte lítačku nebo si to nahrajte jinam

    • Prosim Vas, dejte si obklad – cely moderni svet uz leta jede na stejnem principu a nikde zadna zneuziti na obzoru. Ostrava, Decin, Plzen, Londyn, je jen par prikladu … Navic, karty zastresuje MasterCard a ten si nemuze dovolit prusery, plus banky jsou bezne proti fraudu pojistene …

      Jeste to chce turnikety do metra!

    • do karet se kupóny nenahrávaji, slouží jen jako identifikátor. revizoři ska čtečka POP průvodčich po přečtení karty hledají kupón v seznamu uloženěm v pokladně popř. on line dotazem do systému.Od nákupu v eshopu PIID do prvního použití tedy musí tedy uplynout několik hodin.

    • Také mě praštilo do očí, co že lze lítačce nahrát na kartu. 🙂 Ale jinak je to rozšíření fajn pro lidi, kteří ještě všechny ty karty nemají a nebudou muset mít. Akorát zrovna bankovní i ČD karta vyžadují poměrně časté výměny…

  • Absence fotky nebude vadit (v případě nahrání kupónu na bankovní kartu), bude třeba předkládat i občanku a revizor bude ověřovat shodu jména?

    • Podle dnešní prezentace to bude tak, že fotka bude nahrána v systému a bude možné ji při kontrole spojit s kartou.

      • Ano, např. u ČD se takovýto systém využívá už v případě virtuální IN karty v mobilu. Průvodčí po načtení vidí fotografii držitele na své pokladně. Stejný způsob bude fungovat i u virtuální Lítačky na bankovní kartě (EMV).

      • Při registraci platební karty v eshopu budete uset vložit i fotku. ta se připojí ke kupónu a zobrazí se při kontrole.

    • A co je na tom divného, Opencard je dožívající projekt dřívějšího vedení města. Jeho ukončení bylo jasně avizováno. Naopak výhodou nové Lítačky má být to, že ji nahrajete na jakoukoliv bankovní kartu. Tudíž -1 plastová kartička v peněžence. To je pozitivní zpráva.

      • Divného na tom samozřejmě není nic – já jsem tím jen chtěl poslední větu v textu (vyjádření primátorky) doplnit ještě o tuto informaci, z níž plyne, že opravdu definitivní „odstřižení se“ PIDu od Opencard (resp. od její možné další budoudnosti) fakticky nastane (až) „do roka a do dne“ od letošního 31. října.
        Ufff – to byl (a ostatně stále je) lotr, ten Bém …

          • Pěkné – děkuji za promptní pozitivní reakci!
            Já jsem to objevil náhodou, když jsem hledal podklady pro reakci na komentář pod jiným článkem, že jedině DP Most nabízí o víkendu možnost zakoupit dlouhodobě platné předplatní jízdenky – jediný rozhodně není …

      • No tecnnicky se na žadnou kartu nic nahrávat nebude. Karty slouži jen jako váš identifikátor. Kupón koupíte v eshopu, kde se zaregistrujete zvolite si některý typ karty jako identifikátor. Pokud si vyberete platební kartu, musite do registeace přidta i svoji fotku. Dopravci si budou stahovat data kupónů, pokud je kupón vázaný k bankovní kartě obsahuje kupón i fotku.

    • Ale zase když už jde teď jen o číslo čipu karty a karta je jen nosičem kódu a nikoliv dat, mohli by ji používat dál do konce platnosti / fyzického zničení. Odpadlo by tím vyřizování nové karty. Když to lze spárovat s InKarou nebo platební kartou (a že na to stačí i anonymní karta z vesnického Konzumu, mmch třeba GWTR takovéto karty nabízí v eshopu, neboť je používá také jako identifikátor k traťovým jízdenkám), musí to jít i s Opencrad. Politikaření by se nemělo přenášet na cestující v míře větší než nezbytně nutné.

      • Teoreticky to asi možné být může, a také nikde zatím není napsáno „natvrdo“, že „Opencard“ po doběhnutí platnosti posledních na ně nahraných kuponů nebude už k vůbec ničemu použitelná – je spíše otázkou, co bude v takovém případě možné technicky a technologicky (zda s takovou možností třeba počítá i SW nového systému, atd.).

      • Jaká je vůbec fyzická životnost čipové karty? Proč se některé musejí měnit po pár letech? Sice je fajn, že nebude potřeba mít karet tolik, ale zase bude potřeba hlídat platnost všeho na kartu vázaného, pokud ji budete muset vždy za dva či tři roky měnit.

        • Záleží jak se člověk k té kartě chová. Mě třeba první InKarta vydržela 8 let a kdybych si ji nemusel nechat vyměnit kvůli fotce, fungovala by dál. Ale pravda, nosil jsem ji v obalu.

          Mnohdy je to jen o tom, že je to pro ty firmy celkem slušný byznys, ze kterého se nakapsují hned dva naráz – dopravní podnik a firma, u které kupují licence. Samotná výroba karty vyjde na pár korun (přesněji nižší desítky), ale za výměnu Plzeňské karty si účtují 170 Kč.

          Pokud se ke kartě bude někdo chovat nešetrně, zlomí ji, bude zkoušet co vydrží (mikrovlnka, pračka, škrabka na led), nevydrží mu ani tu dobu co je stanovena.

          Dnes už je čip i v občankách a tam je platnost 10 let…

          • Záleží na tom jaké má karta bezpečnostní prvky. Cena je řádově několik desítek korun a spíše se blíží k částce 100 kč.

      • Zajímalo by mne, jak bude nebo nebude fungovat případ, když mám IN Kartu ČD nahranou v mobilu, tak mohu přímo k ní vázat lítačku? To znamená, že k placení a prokazování budu mít jen mobil. Půjde to?

          • dobra otazka. pokud máte nfc mobil, tak by to po tecnické strance bylo iasi do budoucna realizovatelné.

        • To by asi bylo příliš komplikované – ale (jak je ostatně už i v textu zmíněno) lze získat (nahrát) samostatnou mobilní aplikaci „PID Lítačka“ = viz: https://pid.cz/pid-litacka/ – budete tak sice muset používat dvě různé aplikace a „PID Lítačka“ zatím snad funguje zatím jen ve zkušebním provozu, ale použitelná už asi je.

Newsletter

Partneři


Výběr editora