Lítačka bude virtuální, lze jí nahrát na bankovní kartu

Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákJednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Praha a Středočeský kraj spustí v pondělí po dvou letech příprav nový jednotný odbavovací systém ve veřejné dopravě. Projekt s

Praha a Středočeský kraj spustí v pondělí po dvou letech příprav nový jednotný odbavovací systém ve veřejné dopravě. Projekt s názvem PID Lítačka by měl výrazně ulehčit cestování zhruba třem milionům obyvatel Prahy a okolí.

Největší novinkou je zřejmě skutečnost, že dlouhodobé kupony nebudou fyzicky vázány pouze na kartičku dosavadní Lítačky. Cestující si je budou moci „nahrát“ prostřednictvím internetového obchodu i na bezkontaktní bankovní kartu a slevovou In-kartu Českých drah. Data totiž budou uložena v on-line systému a s kartou spojena jen přes číslo.

S příchodem novinky cestujícím mimo jiné odpadne nepříjemná povinnost ověřování zakoupeného jízdného ve validátorech v metru. Zlepšení doznal i e-shop pro nákup dlouhodobých kuponů. „Hlavní výhodou je, že obyvatelé budou mít jeden systém a budou si moci vybrat, kam si ho nahrají,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Novinkou je i mobilní aplikace, kde si lidé budou moci od září koupit jízdenky Pražské integrované dopravy. Zpočátku ale bude tato možnost k dispozici pouze pro jednotlivé jízdy, v budoucnu se nicméně počítá i s prodejem dlouhodobých kuponů. Tím se Lítačka stane plně virtuální a potřeba vlastnit plastový výlisek úplně odpadne.

Už v případě nákupu jednotlivých jízdenek PID přes mobilní aplikaci ale dochází ke zvýšení komfortu cestujících. Pokud totiž dosud chtěli v rámci integrované dopravy cestovat například vlakem za tarif PID, museli si složitě pořizovat fyzickou jízdenku předem. Integrace navíc výrazně předběhla tempo rozšiřování prodejních míst a označovacích strojků, takže jízdenky PID není často možné ve vlacích vůbec využít.

Nejde přitom o formální problém. Tarif Pražské integrované dopravy je totiž až o desítky procent nižší než běžný ceník Českých drah. Například obyčejná jízdenka Českých drah z pražského smíchovského nádraží do Berouna stojí 69 korun, jednotlivá jízdenka PID vyjde na 46 korun. Pokud má cestující Lítačku s kuponem pro Prahu (pásma P, 0, B), dokoupí si do vlaku už jen jízdenku PID za 32 korun. Podobné příklady jsou i na dalších trasách.

Přes mobilní aplikaci si nyní budou moci cestují koupit jednotlivé jízdenky za tarif PID a zároveň si je v telefonu virtuálně rovnou označit. Dráhy si zapojení do systému chválí. „Veškeré technologie jsou provázané a cestující s In-kartou ČD tak získávají další komfortní možnost se odbavit,“ uvedl člen představenstva drah Michal Štěpán. Podle něj novinky podpoří zájem o cestování vlakem.

Do systému PID Lítačka je zapojeno 25 dopravců; v pořizovacích nákladech vyšel na 40 milionů korun, jeho provoz pak vyjde na tři miliony měsíčně. Podle Krnáčové je to významně méně, než kolik stál předchozí systém spojený s Opencard. „Definitivně tak uzavíráme tuto nechvalně proslulou kapitolu,“ doplnila primátorka.

Provoz Opencard bude ukončován postupně. Od 1. listopadu už na kartu nepůjde nahrát nový dlouhodobý kupón. Jezdit na ni bude ovšem možné až do vypršení toho stávajícího.

Tagy Lítačka PID praha Středočeský
31 komentářů