Přebarvit na růžovo a zlevnit. Francouzské státní dráhy vyjely s nízkonákladovými vlaky ze 70. let
Souprava Ouigo Classique. Foto: SNCF
Vlaky jezdí maximálně 160 km/h, cena za jízdenku nepřesáhne 30 eur.
Vlaky jezdí maximálně 160 km/h, cena za jízdenku nepřesáhne 30 eur.
V této souvislosti je o to podivnější, že náš národní dopravce označuje soupravy konstrukčně vycházející z italských pendolin, vyráběných v 80. letech, za vlaky vyšší kvality. A účtuje za ni přirážku. Neměl by naopak poskytnout slevu?
Tyristorová, 160 km/h, 4360 kW a to všecko v roce 1976. A později 8 kousků upravili na 200 km/h s výkonem 5600 kW. To se Frantíkům povedlo.
V Německu se někdy tou dobou sériově vyráběly lokomotivy Baureihe 103 (200 km/h, kolem 7000 kW) a první posunovací prototypy s asynchronním pohonem.
Západní Evropa versus „lokomotivní velmoc“ Československo.
103 mají individuální pohon dvojkolí a oproti „Zlomenému nosu“ umí jen jednu napájecí soustavu.
V ČSSR byly v roce 1978 dodány rychlíkové lokomotivy E499 Banán s odporovou regulací o výkonu 4 000 kW a v roce 1980 dvoudílné osminápravové – opět odporové E479 Dvojičky (Dvojčata) o výkonu obou dílů menším než ona 103.
Banány bych výrobci nevyčítal. Ale řada 371, Bastard, to byla ukázka technologického náskoku ve východním bloku.
Na 371 mě vždycky fascinovalo to, že východní němci tyristorky uměli, a to i velmi dobré, které slouží jako páteřní řada DB dodnes (143), ale od škodovky si vyžebrali odporníky.
Taky jsem tehdy dumal, proč tehdy jejich „WEB Hans Beimler Hennigsdorf“ nenabídl svoje upravené – tehdy ještě BR 243 (dnes u DB ona 143).
Že by eso bylo v době svého vzniku (1980) nějak výrazně zastaralé se říct nedá, narozdíl od bastarda. Ona ani 350 nebyla v době vzniku zastaralá, zastaralý byl až banán, který z ní vznikl ořezáním střídavé části o pět let později.
Ono to bylo rýpnutí do často užívaného pojmu „lokomotivní velmoc“, který se většinou odkazuje na to, že Československo vyrábělo čmeláky po tisíckách (u tramvají to samé v bleděmodrém s T3). Přitom to je věc, která vůbec není k chlubení, protože poukazuje na nemožnost (nebo hůř – na neochotu) inovovat. Bouchat po stovkách věci, které jsou zastaralé v okamžiku opuštění továrny, není zas takový kumšt a pak ty továrny i tak dopadly.
Eso trpělo na efekt „takto to stačí“ hlavně u pojezdové části (120 km/h).
Taková byla ekonomická politika RVHP, že podniky musely vyrábět co nejvíc kusů za co nejnižší cenu, na kvalitu se moc nekoukalo a rozsáhlejší inovace byly spíš zakazovány, aby se soudruzi v SSSR nemuseli učit něco nového.
Návrat někdejší třetí třídy?
Koukám, že u nás jsme o krok napřed 😁. Šroty za levno už jezdí jakou dobu 🤣
To je něco jiného než IC? Ty jsem objevil, když jsem byl před několika lety ve Francii, jako levnější, ale stále dost rychlou náhradu TGV a podle popisu to vypadá stejně. Nevím tedy, jaká byla cena jízdenky, měl jsem Interrail a řešil jen příplatky za rezervace, která v IC nebyla povinná.
O pár let později jsem pak jel ze Švýcarska do Španělska pouze regionálními vlaky, abych ušetřil za rezervace, které zvlášť přes hranice byly hodně drahé.
IC většinou nejezdí tam, kde jezdí TGV
Třeba v Korejci si můžou cestující vybrat, zdali jezdit VRT nebo jestli využít pomalejší společnost Mugungwa, která obsluhuje lokálky a vlaky do 160 km/h. Záleží, co si od toho cestující slibuje. Když např chcete jet Pusan-Soul (tzn. Jih – Sever) za 2h, tak si vezměte VRT. Pokud jedete do menšího města a nepospichate, tak Mugungwa je správná volba.
Taky je to otázka peněz, víme?
Nátěr lokomotivy hraničí s vizuálním smogem, kdo to proboha navrhuje a co ho k tomu vede ? Stejná lokomotiva je vystavena v Cite du Train v Mylhůzách a nový nátěr by měl minimálně esteticky dosáhnout starý.
Možná zadáno do Moulin Rouge, akorát si spletli adresu a zakázku poslali do Brněnského. 🙂
Náhodou, prečo nie. Ak vraky pomáhajú posilniť kapacitu a zároveň cestujúci za cestu vo vraku získajú zľavu, je to win-win situácia. Extra revenue pre dopravcu, nižšie ceny pre tých ktorým ide o cenu.
Tak jsou to sice starší kousky, ale vraky to opravdu nejsou.
jo, ale tohle na nekoho udela dojem leda nekde na balkane, ne ve francii…
Francie je taky dneska pěknej Balkán, hlavně ve velkých městech.
Ouigo na svých stránkách informuje, že nabízí levnější cestování i díky starším vlakům s novějším interiérem. Nehraje si na dokonalost, ale férově to řekne předem. Zda se svezete či nikoliv je výhradně a pouze na Vás.
Na Balkáně tomu říkají Brižita, SŽ řada 363
Podle jejich stránek jezdí děti za 5 – 8 eur. Pokud cílí i na rodiny s dětmi, jistě si zákazníky najdou. Ovšem ta barva…. přehlédnout to opravdu nejde. 😃
Jestli někomu vadí zrovna barva, měl by si zajít k psychoanalytikovi.
Nepíšu nic o tom, že mi vadí. Jen že přehlédnout nejde. K psychoanalytikovi si zajděte Vy 😉
Ani potahy sedaček se nepovedlo sjednotit. Dost smutný počin, ale Francie potřebuje levné vlaky, na loňské dovolené mi peněženka celkem krvácela, obzvlášť, když jsem pak na jednu cestu nejel vlakem TER, ale regionálním autobusem za třetinové jídné.
a ty sjednocene potahy… to je nejaka specialni prerequisita? bez tech to nepojede?
Tomu se říká estetika. Funguje to i bez toho, ale vypadá to odfláknutě. 🙂 Do bytu si taky můžu dát na každou stranu okna jiný závěs. Bude to vypadat blbě, ale funkční to bude. Přesto neznám nikoho, kdo by to takhle dělal…
Vtipne je, ze je to porad pohodlnejsi nez velka cast vozu cd a zda se, ze i levnejsi, nez povestna vysmivana zlodejna jmenem tr 10 😀
Žádné komentáře na téma šrot, hnus, to by se tam a tam nestalo, jen u nás?
To je divný, to je divný 🤔
ale jo, uz jsou 🙂
Corail jsou fakt zvláštní vagóny. Od začátku stavěné pro pohodlí, což se povedlo. Svezení je to vážně fajn. Pro rychlost 200km/h. Ale se zachodem ve stanici nelze. Navíc Francouzi moc neřeší údržbu, což to trochu kazí.
Konečně pochopili, že předraženými superrychlovlaky nikdo jezdit nebude. Ale tady jsou pořád ty vlhké šotoušské sny o VRT.
TGV jezdí dost lidí, tyhle vlaky míří na lowcostové cestující. Ostatně, Corail a 160 km/h, to nezní špatně, v ČR by to byl high class.
Tak v tom případě jsem zvědav, zda se projeví stejný efekt, jako vnesly do letecké dopravy lowcost dopravci… Kdy cestujícím nebude vadit jet déle, jako u LC jim nevadí, ze doletí do „pole“. A pak to začne být zajímavé, protože někde budou chybět finance…
Budou chybět silničním (IAD i VHD), což je rozumný cílů hlediska energetiky a ekologie. I toto je náplň Green Dellu s jeho podCilem FIT FOR 55. Loni v létě nás k tomu velký A B připojil
UIGO jsou i TGV. Už několik let. Vysvětlete mi, prosím, proč jsou ty předražené rychlovlaky v Evropě tak často plné stojících cestujících, když jimi nikdo nejezdí.
Sotoussky sen je loudat se pomalu krajinou v 810 ci páře a dát si někde v polích svačinu, co byla dobře schovaná v ledvince.
Co navrhujete? Přidat ještě více spojů na stávající ucpané tratě, kde se jezdí občas i 160, ale mnohde míň? Nebo stavět nové tratě na 160? Jinak lowcostové TGV existuje už snad 20 let, ještě před Ouigem to bylo idTGV.
Tak první jsme mohli, ale to se mělo řešit už hodně dávno, tak před deseti lety, začít s doplněním přesmyků, někde přidáním další koleje (zejména pokud jde o akci zdvojkolejnění) a vyřešením několika kritických míst. O tom že Choceň – Č. Třebová je problém si už tak deset let štěbetají vrabci na střeše. Tím by se alespoň vyřešit tu ucpanost.
To mluíte o Francii? Jestli ano, tak francouzské trati, s výjimkou okolí Paříže, mi nepřipadají nějak ucpané. Spíš naopak – klasická dálkovka jede málokdy, regionálka taky a nákladku skoro vyhubili. Nad reltivně velkoryse stavěnými tratěmi se prohání vítr.
Nemluvím o Francii, to byla reakce na to že u nás se akorát sní o VRT.
Jakožto pravidelný cestující ve vlacích TGV, bych vás rád ujistil, že problém s obsazením míst není ani při stávajících cenách.
Právě pro častou přeplněnost ten povinněmístenkový eklhaft nenávidím tak, že po Francii raději lítám. Když už trpět blízkostí cizího živého těla, tak ať je to co nejkratší dobu.
doporucuji vytahnout hlavu dal, nez do jospody na navsi. to byste videl, ty prazdne predrazene vlaky….
U rychlíků, co budou jezdit po VRT, očekávám běžný tarif.
U expresů to samé + nějaká ta místenka.
U sprinterů je možné, že to bude extra tarif, ale vzhledem ke konkurenci nižších vrstev bych něco hodně drahého neočekával.
ta růžová loko je jako Slovinská Bridžita
Ano, stejný design od Alstomu, podobně i holandská řada 1600-1700 nebo portugalská 2600.
Jen si dovolím doplnit – design pro Alstom tvořil pan Paul Arzens. Vynikající práci dělal celý život. Další zajímavostí je pohon, který má v každém podvozku pro dvě dvojkolí jeden trakční motor. Mašiny jsou údajně míň náchylné ke skluzu než u individuálního pohonu. Výkon 3600 až 4400 kW umožňuje svižný rozjezd i v příměstské dopravě s poschoďovými jednotkami. V Holandsku byly řazeny i mezi dvěma čtyřvozovými jednotkami. Různé řady jezdily rychlostí od až 220 km/h. Vyráběly se podle požadavků zákazníka na 1500ss, 3000ss, 15 000 (16 2/3Hz) a samozřejmě 25 000 (50 Hz).
Díky za doplnění, jen dodám že konkrétně ta slovinská řada 363 je šestinápravová, takže ten jeden motor pohání hned 3 dvojkolí.
Pravda, to jsem opomenul.
Šesťnápravové so skupinovým pohonom boli aj najsilnejšie (už vyradené) francúzske diesely CC72000. Inak zaujímavosťou u týchto jednomotorových podvozkov celej rodiny Nez-cassé (zlomený nos) bolo použitie meniteľných prevodoviek, t.j. za stoja sa dal (manuálne/pneumaticky?) prestaviť prevodový pomer na osobný (160 km/h) alebo nákladný (100 km/h).
Ano, změna probírala elektropneumaticky a výhradně a pouze v klidu. (Velmi vzdáleně to připomínala konstrukce ČKD T334, jejichž výroba probíhala v Martine a měly režimy 30/60)
Když se další loko vyráběly pro rychlost 220 km/h , tak bylo nutno použít převodovky s robustnější skříní.
Takže něco jako ČD
A nejen ČD, ale všichni osobní dopravci v ČR.
Ti mají alespoň vkus, dáli se to tak nazvat, a jejich livrej nevypadá jako…
Jadim Rančura samozřejmě taky, nu.
Krom LE, ale tomu se zrovna daří snad ze všech nejméně
Také mne to napadlo.
Potíž je v tom, že u ČD jsou lowcost pouze vozy, např. na R Praha – Děčín, Praha – Havl.Brod – Brno nebo Brno – Šumperk, cena podle Tr10 vždy odpovídá TGV, ICE, atd.
Je vidět, že nevíte kolik stojí tgv. Já kvůli tomu (a absenci jakékoliv regionální dopravy) jako student projel před pár lety francii stopem, v německu jsem s vlaky problém neměl.
Prasátka na francouzský způsob…