Pražský výbor podpořil novou tramvajovu trať do Štěrbohol. Pár let si však ještě počká
Území obsloužené plánovaným prodloužením tramvajové trati do Štěrbohol. Zdroj: IPR
Obsloužené území zahrnuje i outletové centrum Fashion Arena či obchodní centrum Štěrboholy.
Velká škoda, že se trať neprojektuje. Na Barrandově to bylo řečí, jak je důležité první stavět infra a pak domy a tady jakoby to bylo jedno…
Tahle trať by mohla nastartovat proměnu okolí Rádiové, ta lokalita je skvělé dopravně obsloužena, výhledově by tam mohla vyrůst okolo zajímavá obchodní čtvrť, až budou vyčerpané pozemky ve centru a bude potřeba najít vhodnou lokalitu pro nový rozvoj.
Jo, místo těch poloprázdných areálu by tam asi mohly být kancelare. Nicméně na západě jdou kanceláře i na třetinu, protože firmy tlačí HO…a u nás se bude stavět velký areál na Smíchově.
No ano mám na mysli období 2050+. I takto se musí přemýšlet, kam se bude rozvíjet město až se zastaví poslední brownfield a proluka v širším centru.
Obchodní čtvrť místo centra? Proboha pro koho, vždyť všechny významné banky, pojišťovny, energetiky, auditoři, atd. z centra dávno utekli…
Pokud za výbor pro dopravu mluví opoziční zastupitel, bral bych to s rezervou.
Ulice Kutnohorská z Prahy po Dolní Měcholupy je krásnou ukázkou toho, jak v Praze nefunguje územní plánování a vůbec plánování do budoucna.
Když 10 let zpátky v okolí nic než brownfield nebylo a bylo možné ulici rozšířit, připravit na tramvaj, vysázet zeleň, udělat pořádně křižovatky a chodníky, tak se nic nestalo. Nechalo se to zastavět a teď je z toho úzká otravná nudle s každodenními kolonami – ostatně je to silnice I. třídy a hlavní tah z Prahy na Uhříněves, Kolovraty, Říčany. Žádná zeleň, rozpálený asfaltový chodníky s reklamími totemy.
Jsem smutnej z toho, co tady vzniklo.
Přesně. On ten celý tah od Říčan přes Uhříněves, Měcholupy na Štěrboholy je naprosté peklo. Hostivařská spojka v nedohlednu, celé okolí této trasy jeden velký humus.
z náhledová fotky to trasování vypadá tragicky, ale na výkresech už dobrý? hlavně varianta sever, která umožňuje prodloužení přes parkoviště a dál na sever k Jahodnici podél radiály/okruhu, případně až k budoucí zastávce Praha Hostavice
A vedení podél rádiové super, protože lze udělat T a vést středem průmyslové až na zahradní město, vzniklo by skvělé tangenciální spojení
Jojo, FINEP má na tramvajové tratě poblíž jeho projektů štěstí.
Říkejme tomu štěstí 🤣🤣🤣 jaká to šťastná náhoda že 🤣🤣
Jakože Finep staví v rozvojových územích a město tam staví infrastrukturu? Wow, hotové spiknutí
Společnost FINEP má s napojením nových tramvajových tratí na své developerské projekty štěstí.
Štěstí nebo „podpůrný fond“?
Achjo. Chápete jak funguje územní plánování? Bude lepší tedy infrastrukturu v místech, kde dochází k výstavbě bydlení ignorovat, nestavět, nechat tam ty lidi zhnít protože to postavil zlý kapitalistický developer?
Samozřejmě, ještě by v těch kanceláří lidi vydělávali!
Nedovolit tam výstavbu, pokud se s tím neudělá infrastruktura. Jo teď pozdě Bycha honit.
Když stavíte podle územního plánu a ne že pomocí úplatku (jako na Praze 5) zastavite kde jakou proluku/či park, tak tomu, že tam pak bude nějaká občanská vybavenost, jdete trochu naproti.
Ve výčtu plánovaných tratí chybí trať do Komořan nebo Dvorce – Budějovická, naopak trať na Budějovickou ve směru od Na Veselí v plánu rozhodně není, P4 ji striktně odmítá.
Nebyl by výhodnější parciální trolejbus,všelék na dopravní řešení MHD..?!?!?
Byl by výhodnější a asi by ani nešel postavit tak, že by se vyhýbal cílům cest a nebo ty obytný čtvrti – všude tam totiž silnice vedou.
A co třeba MONORAIL?
A co zavěšený monorail? 🙂
Nebo horskou dráhu a použít segmenty demontované z Juldy Fuldy (Výstaviště).
Navrhuji balony tažené slony.
Podzemní lanovka!!!
Kdysi jsem se o monorail zajímal, líbila se mi představa takové dopravy třeba skrze/okružně větší novou administrativní čtvrť s bodem. Ty ne úplně dlouhé okruhy jsou pro monorail ideální, jelikož se obvykle staví trať jen pro jeden směr. S dnešními technologiemi by mělo být možné provozovat relativně lehkou verzi, kde trať není monstrum. Dokonce tady byla nějaká úvaha od soukromého investora se podílet, ale ta technologie je v našich končinách naprosto mrtvá. Varováním také případ Sydney Monorail (provozovala Veolia).
Fashion Arena určitě obsloužena tramvají určitě nebude, bylo by to přes deset minut chůze. Ostatně jediná přístupová trasa vede přes území, které podle obrázku obslouženo nebude. 🧐 Také nákupní centrum bude obslouženo mizerně. K nejbližším obchodům 5 minut chůze, k těm vzdálenějším až 15 minut. To opravdu nelze brát jako obsloužené území. Vzkaz pro IPR: Docházku je potřeba sledovat podle skutečné cestní sítě, nikoliv podle vzdálenosti vzdušnou čarou, protože chodci obvykle nelétají. 😜 Tady to navíc vypadá, že autor mapky zahrnul do obsloužené oblasti vždy celé katastrální území, na které se dá do určité vzdálenosti vzdušnou čarou nějak dostat ze… Číst vice »
Tohle bych tak tragicky neviděl.
Ono je docela rozdíl, když se člověk cestou staví koupit rohlíky, a když jde na nákupy do outletu.
10-15 minut je pro mnoho lidí hodně, když si potřebují jen skočit cestou do obchodu. Když je ale obchoďák destinací – což Fashion Arena obvykle je – pak už to není tak tragické. Ostatně takové Centrum Černý Most a IKEA taky nejsou zrovna hned u metra, a přesto sem od terminálu putují davy lidí.
To ale není pravda, tramvajová zastávka neobsluhuje jen území v okruhu 100 m od zastávky. Tramvaj je určitým způsobem pro to území páteřní dopravou. Třeba sídliště v Řepích obsluhuje tramvaj velmi dobře, ale přitom docházková vzdálenost na zastávku je z některých domů 10+ minut. Ale než by se měla ta trať klikatit, aby se přiblížila, je lepší, když je rychlá.
Do značné míry je to ovšem i záležitost (souhrnných) intervalů: interval třeba 10+ minuty je už hodně nelákavý na to, aby byl potenciální pražský cestující ochoten akceptovat navíc ještě i docházkovou vzdálenost na zastávku 10+ minuty a bude spíše hledat jinou formu dopravy (IAD, autobus se sice dlouhým intervalem, ale z blízké zastávky). Naopak krátké intervaly jsou (minimálně psachologicky) příznivým argumenten pro využití VHD i ze vzdálenějších zastávek.
Já to mám na tramvaj kilometr a chodím to. Za těch 10 minut 🙂
Hodně záleží na věku a schopnostech chodit bez problémů a rychle.
Na konci je nějaký seznam, plán a chybí tam Komořany. Tak se chci zeptat, jak to s nimi je. Na místní úrovni se o té trati hovoří, že se má začít stavět velmi brzy a snad už rok 2029 být v provozu. Jsou tam velké otazníky, zejména jak bude vypadat odbočka ze současné tratě Braník – Libuš a jak se tam podaří napasovat odbočku od Komořan směr Libuš, což také bylo přislíbeno.
S tratí se počítá. Ten seznam jsou jen příklady, jak je ostatně uvedeno. Existuje vcelku podrobná studie. Odbočka z Braníka by měla být hned za Nádražím Modřany, ale vlevo a pak pod estakádou. Odbočka od Libuše by se hodila. Ale řešení to asi nemá.
Také tam schází Malešice – Počernická ul. Plánováno posledních 60 let …
Protože pod tím zeleným pásem vede hlavní vodovodní řad, který zastavět dost dobře nejde.
Ale jde. Už dlouho se připravuje rekonstrukce káranských vodovodů s jejich vymístěním mimo středový pás.
V těch dalších zmiňovaných stavbách mi chybí ještě několikrát zmiňovaný úsek „Malovanka – Strahov“. Nevíte někdo jak je na tom s přípravou, či časováním?
Stejně jako tam chybí Suchodol na Strahov navázány. Proto asi použil slovo „například“
Dokončuje se dokumentace pro stavební povolení. 2025, spíše 2026 by se mohlo začít stavět, pokud vše půjde dobře.
Pro mě je příjemná změna, že se developer vůbec zajímá a prosazuje zajištění dopravní obslužnosti ještě než se začně stavět. Ano, laťku máme nastavenu bohužel nízko, dosavadní zkušenost s novými tratěmi je taková, že zastupitelé a městské organizace se snaží seč můžou, aby se do pár nových sídlišť stihla zavést MHD než tam budou bydlet lidi, kteří by protestovali proti novým vozidlům za okny, na které nejsou zvyklí. Jmenovitě Holyně, Nákladové nádraží Žižkov.
A není se co divit – v případě prodloužení tramvaje do Holyně byli proti obyvatelé domů v posledním bloku na Barrandově, které tam byly předtím postaveny právě pod podmínkou, že prodloužení tratě bude realizováno.
A ani zastávku autobusu tam nepostavili, 104 jezdí celou dobu přes kilometr naprázdno.
Tak to trasování je naprosto tragické. Proč do nevede od zastavky Na Homolui ulici U Stavovosrvise k Fasion Aréně a pak přes most někam K Učilišti a pak na Kutnohorskou. Rozhodně to obslouží větší oblast a zruší se autobusy do Fasion Arény. Trochu myslet ekologicky, rozhodně se to vrátí na ekonomických přínosech než vést tramvaj někam do FINEP arény. 🙁
Největší oblast to pochopitelně pokryje, pokud to bude jezdit co nejvíc cik-cak. Jenom tím holt nebudou jezdit lidi.
Já myslím, že o pocit pomalosti se dostatečně postará zajížďka do Radiové, netřeba přidávat výlet po obchoďácích.
Zajížďka k Radiové elegantně řeší křížení Průmyslové, přičemž je to delší asi tak o 150 metrů, takže nějakých 10-15 s jízdy. Pochybuju, že by se povedlo napreferovat s menším průměrným zdržením.
„Největší oblast to pochopitelně pokryje, pokud to bude jezdit co nejvíc cik-cak. Jenom tím holt nebudou jezdit lidi.“
Je-li to úplně u konce trati, pak vedení „cik-cak“ téměř vůbec ničemu nevadí – naopak. Na trase dál od konce trati už je tomu pochopitelně jinak, ale to není tento případ.
Me se libi, jak se jim krasne podarilo vyhnout cilum moznych cest (tem obchodakum) a i tem novym barakum.
Nicmene nejaky sberny suroviny ci bazar budou mit dopravni obsluznost uplne luxusni.
Nějak tam ty babičky musí dostat ten starý klavír, tak to budou moct zkusit tramvají.
V této oblasti se má prodlužovat metro, tak snad se trefí.
Takhle to vypadá, když se staví soukromá sídliště v poli daleko za městem, myslím tím kompaktní město. Upřímně vůbec nechápu, jak jim tam na ten Malý Háj mohli změnit územní plán. Rozumím rozšiřování sídliště Horní Měcholupy, pokračování Barrandova i roztahovani Stodulek, ale toto mi hlava nebere, asi jsem neviděl tu obálku. Privatizace zisků a socializace nákladů.
(Jen věcná – se zástavbou oblasti mezi Štěrboholy, Dubčí a DM počítaly územní plány tak nějak dlouhodobě. Naopak metropolitní plán většinu toho území ze zastavitelnosti vyjímá.)
Finep má zisk přes miliardu Kč ročně. Klidně by mohl tramvajovou trať postavit a předat městu, jako malou daň za to, že může v Praze miliardy vydělávat. Není důvod, aby dopravní stavby v Praze financoval veřejný sektor, když se tam hemží developery s celkovými čistými zisky v desítkách miliard.
Přesně tak, nějak mi tam chybí, kolik bude aspoň příspěvek FINEPu na výstavbu trati. A celkem mě dostalo, že na Barrandově FINEP ty pozemky pro stavbu TT odprodal DPP. To mi přijde jako dost neskutečné.
Ten příspěvek tam zcela jistě bude. Ale ne do investice. Kam, to není těžké uhodnout.
Úplatek by tolik nevadil, kdyby – obdobně jako pokuty – nešel do kapes úředníků a politiků, ale do veřejného.
Může se na tom spolupodílet, město už stejně po developerech chce příspěvek na občanskou vybavenost. Nicméně nejvíc času a práce teď zabere příprava a byrokratické kolečko než se vůbec dostaneme k soutěžení zhotovitele. Já jsem rád, že se aspoň snaží, což je změna oproti stavu, kdy developer kašle na cokoliv mimo stavby a prodeje samotných bytů/kanceláří a zastupitelé musí horko těžko tlačit aby se tam skutečně dalo žít.
Nemám rád tohle přehazování horkých brambor. Developer staví byty, protože město se k tomu nemá. Město byty potřebuje, takže v nějakých rozumných mezích tím město pořád získá, i když developer hezky vydělá. Veřejná doprava je služba veřejnosti a je odpovědností města. Dívat se na to tak, že za veřejné peníze zhodnocujeme soukromou investici naprosto ignoruje zájem obyvatelstva – třeba že z těch sídlišť do centra nebude jezdit víc aut. Jedinou chybou těchto projektů je, že se dopravní infrastruktura řeší pozdě, a tak pak často zbytečně naráží na NIMBY (Nový Zličín). V ideálním světě by se ta trať otevřela souběžně s… Číst vice »
Není možné, aby celá země skrz veřejný rozpočet Prahy dotovala soukromý sektor.
Mělo by tedy město dotovat výstabu bytů?
Tak jednak „celá země“ se fakt Praze na projekty neskládá, to je čistý blud. Když nic jiného, je tady poměrně velká redistribuce financí do chudších krajů (a to je v pořádku).
Jednak tu nikdo nedotuje soukromý sektor. Praha prostě jen naplňuje svou odpovědnost vůči svým obyvatelům.
To je lež. Veřejný sektor v ČR redistribuuje peníze z regionů do Prahy.
No, že nebude jezdit do centra více aut, je také věcí plánování těch sídlišť a cílů cest (aby třeba nemuselo stále ještě tolik lidí jezdit z okraje do centra a zpět), nejen hromadné dopravy. „Město se k tomu nemá“ je vůbec otázkou „rozvržení úkolů“, zda se k tomu „má mít“ – spousta bytů i blíže centru je k tomu dodnes prázdná, také ne vše musí být v centru (a ne vše v Praze), atd. Ale jinak jo, když se nastaví pravidla pro výdělky, aby jimi netratili jiní, proč ne.
Víte, mám v takových případech před očima furt Vinohrady před cca 100 lety… Jak to sakra předkové dělali, že dokázali postavit město? A nejsme náhodou tak nějak v úpadku?
tak copak Vinohrady to je už 150 let ( 1870 12 000 obyvatel ,1900 50 000 obyvatel , 1905 67 000 obyvatel , ,ale pak třeba i Vršovice, Strašnice , Malešice , to dneska bráno jako širší centrum 🙂
Nevozili materiál na stavbu ideologicky správným způsobem, ale technokraticky.
Však ony ty Vinohrady nebyly žádný velký veřejný projekt. Byla to prakticky komplet soukromá bloková zástavba.
Ano, má to tu obrovskou výhodu, že to byl „human scale“ urbanismus, ke kterému dneska města neumí motivovat. Ale i to se postupně mění (Nový Smíchov, Nový Žižkov…).
Město zadne byty nepotrebuje. Byty potrebuji lide a ti si je koupi za sve peníze.
Nevím, jestli je to trolling, nebo fakt nepochopení, ale budiž:
Město potřebuje, aby jeho aktivní populace mohla bydlet, ideálně trochu udržitelným způsobem. Je v zájmu města, aby lidé, kteří zde působí, nemuseli dojíždět desítky kilometrů, neboť to klade obrovské nároky na dopravní systém a nese s sebou řadu negativních externalit.
Navíc živé čtvrti (takové, které se nevyprázdní na noc) navíc přinášejí další ekonomickou a společenskou hodnotu.
Už si rozumíme?
„V ideálním světě by se ta trať otevřela souběžně s bydlením, ale v praxi se to holt povede jen někdy. (A i pak zase ňoumové remcají, že se staví trať „do polí“…)“
Nevadí když se trať postaví dřív, vadí když tam těch tramvají jezdí moc. Zas tolik ty koleje nezchátrají, než se dostaví domy.
Do nových zástavb taky autobus jezdí po půl hodině.
Ačkoliv, jak to sakrýš řešit, ta linka co tam má konečnou potřebuje blíž centru jistý interval, takže ho zanáší „až do polí“… je k dispozici nějaká smyčka kde se dá každý druhý spoj zkrátit?
Finep daně platí. A z nich jsou financovány veřejné služby.
V Praze nevzniká téměř žádná ekonomická aktivita, téměř vše je jen sběr peněz z regionů a jejich převalování na místě. Z daní posbíraných v Praze má tedy stát financovat rozvoj zbytku země a do Prahy nemá jít ani koruna.
Rekl preseda vlady Gouda. A tak se stalo…
Vy se smějete, ale až kvůli nezřízenému pragocentrismu volby s ústavní většinou vyhrají populisté a demagogové, velmi rychle vás smích přejde. Nejvíce budou brečet právě pražáci, a můžou si za to sami. Toto je jedno z nejjedodušších témat, na kterých může populista mobilizovat voliče. Je to taky téma, které by konvenční politické strany mohly velmi snadno ovládnout, ale ty v ČR si zatím ignorantsky hoví ve svém milovaném pragocentrismu, a důsledky je velmi nemile překvapí.
Opačný názor říká, že 99 % HDP vzniká v Praze a bez turistického ruchu by na vesnicích neměli co žrát.
Jeho názor mi připadá přehnaný, ale tento je pro mě absolutně ulítlý… bez turismu umřeme hlady??
Nezapomeňte , po zavedení vašich opatření také zakázat mimopražským práci v Praze.
Vždyť zde ty vyšší statisíce lidí nic nedělají a jen“ převalují “ peníze z jejich regionů.
Tedy podle vás…
Pokud by stát prostředky rozděloval rozumně, samozřejmě by nedocházelo k nadměrnému dojíždění za prací do Prahy, poněvadž by práce byla rozprostřena mnohem rovnoměrněji. Profesí, které v zemi velikosti ČR dávají smysl jen v hlavním městě, je velmi málo, a s postupující digitalizací jich dále ubývá.
Rovnoměrné rozprostření práce , to by si zasloužilo stochastickou analýzu i v rámci tak malé země jako je naše vlast. Teď to ještě hoďte na papier a v příštím kvartálu z toho bude Nobelovka 🙂
V každém krajském městě jedno ministerstvo!
Co okres,.to jeden ministerský odbor!
Do každé vesnice jeden celostátní úředník!
FINEP z toho profituje, na druhou stranu, tak by to mělo být. Když se řeší větší výstavba, je potřeba k ní přivést rozumnou dopravu.