Pražští radní schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory, za 52 miliard

Budování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: StrabagBudování průzkumných šachet a štol k metru D. Pramen: Strabag

Trasa D bude moci v úseku Pankrác - Nové Dvory fungovat samostatně. Předpokládané náklady činí 52 miliard.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Š.

@Zdopravy.cz prosím, nesdílejte toho ANO trolla Prokopa. Sám s celým klubem ANO chtěl výstavbu metra D na zastupitelstvu blokovat, hlasoval proti výkupu pozemků, proti geologickému průzkumu…

a teď zas nechápe, co je to inflace a že Varšava je narozdíl od Prahy trošku jiný geologický terén…

fakt „opozice“ iQ tykve

Láďa

Doufám že je aspoň napadlo když ty soupravy budou jenom 4 vozový, že tam nechali rezervu aspoň pro jeden další vůz, protože mi přijde jako blbost aby na ostatních linkách byli 5 vozový soupravy a na Déčku jenom 4 vozový, ale zase na druhou stranu budou o neco malinko více kapacitní protože tam nebudou stanoviště strojvedoucího.

kreketuse

Chtělo by to raději kombinovat dvě dopravní kolejové stavby: příměstská železnice do Jesenice od Vršovic a hlavního nádraží/opery (a nekam dal) + metro ohnuté na zálesí do modřan- od zálesí by mohlo vést pozemní formu. mezi Zálesím až poblíž nádraží Krč by tratě šly vedle sebe patrně Také je po zemi. Vlak od zalesi k Pisnici tunelem. Když to srovnám s Prahou 6 i takovéto řešení by bylo poddimenzované – vzhledem k tamnímu velkorysému počtu souběžných rychlých tramvajových tratí plus metro plus vlak. Díky nové železniční trati by metro D mohlo déle udržitelně fungovat jako pouhá odbočka z Pankráce. takto… Číst vice »

axontest

Opravdu bez strojvedoucího? To tu ještě v čr nemáme, je na to vůbec legislativa a obyvatelstvo připravené?

mirek

Je na to legislativa, upravoval se kvůli tomu třeba drážní zákon.

Asd

Už aby to bylo. Je ostuda jak nedovedeme rychle a efektivně budovat dopravní infrastrukturu. Snad se už opravdu plány promění ve skutečnost.

Frantisek

Zájem státu, no – to mohlo platit, když metro pomohlo dopravě po centru se sídly celostátních úřadů. Linka z Písnice na Pankrác má přesah významu leda do středních Čech, což by klidně mohl být s Prahou jeden kraj (mít čistě poměrný volební systém). Naopak zájmem státu by mělo být – ač není – oživení nyní opouštěných periferií, a to nikoli dalším betonováním dálnic, nýbrž nastavením podmínek pro snazší život přímo tam (včetně kvalitní i místní veřejné dopravy).

mirek

Zájem státu by to být měl, dopravní systém pro 2 miliony lidí, pětinu obyvatel tvořících polovinu HDP.

Jaaaa

Jedno nejde bez druhého, bohužel.

Tomáš Záruba

No, pěkný. Tak už jen to na jihu přetrasovat do Modřan (směr Jesenice a dále řešit normální železnicí) a na severu do centra, a bude to i k něčemu dobrý. 🙂

Frantisek

Odkud by ta normální železnice z Prahy do Jesenice měla vést? Spíše bych přetrasoval autobusy z Modřan na Nové Dvory a přivedl je i k modřanskému nádraží, kde už dávno měla být od Krče dvoukolejka.

Frantisek

A do centra bych to naopak vůbec netahal, už teď je dopravně předimenzované. Lépe konečně posílit tangenty, převážně zavedením tramvají.

mirek

V Modřanech se postaví depo kde?

Alibaba
David

Po kolikáté to radní schválili? Metro D bylo schváleno už za Kasla, Béma, Hudečka. To je šaškárna!

Frantisek

Schvalují se postupně jednotlivé navazující fáze, co je na tom k nepochopení? Jen noviny budou psát o schválení trasy, protože do nadpisu je to jednodušší.

mirek

Nebylo.

Y.K.

Za Béma rozhodně schváleno nebylo, ani nikdy jindy, ač se o tom mluvilo. Bém raději postavil A do Motola, s D také nehnul.

Frantík

Důležité je, zdali to schvalují majitele pozemků, stavební úřady apod.

Cestující, teď ale doma

Jak velké a pro kolik vozů budou postavené nástupiště stanice? Je tam počítáno do budoucna s rezervou pro rozšířením čtyřvozových souprav o další vozy? Minimálně aspoň o ten jeden vůz?

Martin

Ano, nastupiste pro 5 vozu,…

Občan

Chápu zpoždění ve výběru zhotovitele kvůli odvolání, ale to, že úřadu trvá už rok a půl vydání SP a stále to není, to člověk nepochopí. A to tvrdili, jak ho budou mít do minulého léta…

DJ TRAIN

To je Cesko – najhorsie stavebne zakony v EU.

Jiří Šrámek

Nebuďte slušnej! Skoro na celém světě.

Jiří Kocurek

Za posledních 10 let byl stavební zákon novelizován snad 16x. Jeden rok to stihli dokonce 4x, makali aby bylo líp!! A udělali z toho Harmassan.

Martin

To zacalo uz Zemanovou CSSD, neustale se pridavaly podminky a vyjimky az je to nepouzitelne a je lepsi zacit znova…

David

Znova to už taky začali (ANO) a skončilo to tím paskvilem co teď leží v Senátu. A ten to všechno spíš zhorší než zlepší.

Jan Dobiáš

Na SP se čeká, aby nepropadlo kvůli průtahům při výběru zhotovitele. A při výběru zhotovitele – no né, dochází k průtahům!

pilotWeb

To jsou věci, vždyť už to Hřib se Scheinherrem zahájili v roce 2019 :-))
https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/v_praze_byla_zahajena_vystavba_metra_d.html

Pražák

Ten už toho napovídal.
Teď vážně, jak dlouho se má stavět ten úsek Pankrác – Olbrachtova, když se má stavět nejdéle a celkem má výstavba až na Nové Dvory trvat přes 7 let? Chápu, že navázat na existující stanici linky C není jednoduché a že geologické podmínky nejsou ideální (což v Praze málokde), ale mluvíme tu od dvou stanicích a pár set metrech tunelu.

Martin

Nezahajoval se drive prave ten usek na Pankraci (prvni dve stanice)?

Pražák

Ne, jak dole píše Y.K., to byly jen průzkumné štoly a nikoliv výstavba jako taková.

Martin

ok…

Mirek

7 let, tedy celou dobu stavby linky.

Pražák

Vážně? 7 let? Proč?

Frantisek

Jak dlouho se stavěly srovnatelné úseky dříve? Nějak výrazně rychleji?

Pražák

Řekl bych, že ano. Stavět dvě stanice a pár set metrů tunelu sedm let mi přijde jako úlet. Mluvím o úseku Pankrác – Olbrachtova.

mirek

Všechny první úseky současných linek se stavěly 7-8 let.

Pankrác má složité geologické podmínky, velký rozsah prací kvůli odstavným kolejím a přestupní stanici, současně se bude od základu přestavovat taky současná stanice na lince C.

Y.K.

Tehdy to byly průzkumné štoly. Sice podstatný dílek stavby metra, ale ne tak stavba konečného díla.

ptc

Průzkumné štoly? Už dva roky se tam každý den pracuje, náklaďáky jezdí sem a tam. Já myslel, že staví metro – co se tam tedy požád děje? Staveniště před Albertem na Antala Staška a u krčského hřbitova na mapě označeno jako staveniště metra trasa D.

Pražák

Když není ani zhotovitel, nemůže se stavět metro. Nehledě na to, že ještě není ani stavební povolení.

Kalanis

„Průzkum na plný profil“

Jakub P

Jo a ne. Jsou to furt ty pruzkumny stoly, ale jsou delany tak, aby se jich drtiva vetsina vyuzila i pro vlastni stavbu. Takze de fakto uz se tam metro stavi, ale je to jen prvni faze stavby, ktera ma oddeleny papirovani. Pokud se podari vcas papiry, stavba v podstate plynule prejde do te faze, ktera uz se bude i jmenovat stavba metra D a v okoli to mozna clovek ani nepozna, max. ze zmeny ceduli na plote.

Y.K.

I průzkumná štola je tunel (v plné délce).

Martin

jak slysim Olbrachtova, najezi se mi vsechny chlupy na tele…. Jeho zapal s ohledem na komunismus v te dobe bych asi pochopil, ne vsak jeho aktivity, nicmene pojmenovavat po nem stanici metra, to mi prijde min. nestastne… Nazvu ulice si malokdo vsima, ale nazvu stanice metra, to jde do podvedomi, melo by se uvazovat citliveji vzhledem k oblasti a jeji historie…

Jinak nechapu tu dnesni modu pojmenovavat zastavky s ohledem na vystavbu metra, zel. aj., s pridomkem „Stare“… za chvili bude Praha plna „Starych“ ctvrti…

Jan Kavan

Místopisná komise už v minulosti dala preferenci Ryšánce, druhá varianta je Strž. Tzn. Olbrachtova skoro určitě nebude.

Prazak

Pojmenoval bych to Strž Krč – čtvrť srn, ať je jasné, že to není ledajaká strž.

Tomáš Gottschalk

V Krči tam se baba skrčí a on jí ho tam strží

Jiří Šrámek

To je ale krásný jazykolam. Doposud jsem za prémiový považoval (vyslovit rychle všechno několikrát za sebou): „dolar, libra, rubl“.

Karel Mio

To je jak ve smenarne v Riskuj! .D

Pražec

Prd krt skrz drn, zprv zhlt hrst zrn 😀

Martin

„Rysanka“ zni dobre, navic se tak jmenovala i konecna tramvaji pobliz, a dodnes se tak jmenuje zastavka v oblasti. Strz zni divne, lepsi by bylo uz podle ulice „Na Strzi“…

Kubrt

Cokoliv se Strží je dost nešikovné vůči cizincům. Já vím, jsou to cizáci a náš pan premiér ze Slovenska je tu nechce, ale ona je pro ně záludná i Dežvika.

Martin

Tak v tomto bych o neresil, kdo byl napr. ve finsku… porad ve vozech i na nastupistich muzou bezet informace v cestine a anglictine, ale resit kvuli tomu pojmenovavani stanic mi prijde nestastne…

Jan Kavan

Ryšánka je samozřejmě nejvhodnější, přestože tím vnesete zmatek do označení Ryšánky, která je o cca kilák dál.

Martin

Vystup ma byt na dvou mistech, 1. zastavka „Na Strzi“, 2. zastavka „Rysanka“, myslite, ze vyber jednoo nazvu, ktery existuje v danem miste uz cca 100 let je spatne a je nutne tomu dat jiny nazev?

Frantisek

Ryšánka je usedlost kousek pod zastávkou Na planině. Takže máte od západu nejprve usedlost Ryšánka, u ní zastávku Na planině, o pár set metrů dál teprve ulici Na planině s vchodem do stejnojmenné školy, a ještě mnohem dále zastávku Ryšánka – jelikož to bylo nejdál, kam směrem k té usedlosti protáhli tramvaj, a to tuším v roce 1936. Jinak ano, může se stanice jmenovat i Ryšánka podle oblasti, akorát to vůči usedlosti bude nelogické.

Frantík

Něco jako zastávka nočních autobusů „Vyšehrad“. Stanice metra byla nazvaná podle mostu, pak podle blízké čtvrti… a autobusová zastávka nese stejný název, byť je o stejnou vzdálenost na druhou stranu od dané čtvrti.

Martin

Ja vim kde je usedlost, ale take vim, kde je zastavka… to tak proste je,… a vzdy bylo, ze zastavky nebyly, a nejsou vzdy presne na nejakem miste… Vite treba kde byla Balabenka? Na Palmovce, krizovatka Kralovske tr. (dnes Sokolovske) a Zenklove… Vite kde Harfa? Krizovatka Freyovy a Podebradske/Novovysocanske dnes Nadr. Liben, ale ulice Na Harfe tam je porad… a to nemluvim o zastavkach vlaku kilak od obce.. Ta zastavka Rysanka co je dnes je pojmenovana prave podle te usedlosti pobliz, pac od tam k ni vedla cesta az k Zemance.. Stejne je to treba v Libni, kdepak asi jsou… Číst vice »

Paja

Tak to už je to nejmenší 🙂 Podívejte se kde je stanice Vltavská a kde je ulice Vltavská.
Nebo čachry s názvy stanic na posledním úseku MA.

Frantisek

Hlavně stanice Vltavská odkazuje spíše na blízkou Vltavu a tamní dávno zaniklou ulici Vltavskou v Bubnech. Oproti Ryšánce by bylo fajn změnit název například na (Nádraží) Bubny, jenže to teď chtějí zazdít vzletnou „Vltavskou filharmonií“…

Martin

Nadrazi Bubny by bylo asi fajn,… Kdyz uz se ulice prejmenovala kvuli duplicitam…

Frantík

Zas to nepřenádražujte. Ta dočasná zastávka byla blízko stanice metra, ta momentální je dost daleko.

Jakub P

Má se ale předělávat a být zas blízko, dokonce tentokrát přímo napojená na tu stanici metra.

Frantík

Eliminace předložek a skloňování v názvech zastávek, klasika.

Tomíno

Ano. Je to přesně tak. Stanice se opravdu má jmenovat Ryšánka.

ptc

Pořád lepší než plánovaný název stanice metra Anthropoid. Jestli tahle změna projde, tak tomu budou všichni říkat Heydrichova….

Frantisek

To je plánováno pro VRT stanici v polích u Nehvizd, kde prý proběhl výsadek. Ale tipuji to spíše na pojmenování budovy, stanice má být „Praha-východ“. Megalománie kvete.

Gwann

tak bratia mají Gabčíkovo, my budeme mít Praha – Kubisov

Havel

Včera bylo pozdě ,,,

Pražák

To je fakt, nicméně zásadní chyba je v trasování kdy to obchází velká sídliště v Modřanech a místo toho to má jít na relativně malou Libuš a končit v polích u Písnice. Takže místo občanům Prahy (kteří to budou platit) to bude primárněobyvatelům Středočeského kraje.

PeterC.

Zavidime aj tak postavenie novej trasy metra v Prahe. Cez sidliste Modřany by bolo naozaj vhodnejsie trasovat novu linku metra, aj ked to vychadza velka pomerne velka „zajíždka“ (ospravedlnujem sa, ak som pouzil nespravny vyraz).

Michal

Ja se obávám, že vést to rovnou do modřan ma dva zasadní problémy:
1/Kde bude depo ta linka díky automatice potřebuje vlastní nezávislé depo
2/ kam to bude moci pokračovat dál to je definitivní konečná, nebi žádna vize kam od tamtud pokračovat na to je to malé sídliště aby měla vlastní trasu a tramvajovou rychlodráhu
Navíc je tam volný prostor na P&R ?

Tohle jsou duvody, proč to bude končit v libuši, kde je velký potenciál pro rozvoj a P&R přimo na obchvatu a autobusový terminál.Pokud budou zdroje neni problem trat rozvětvit, jak je uvažováno.

Kalanis

Z Modřan to je akorát na Cholupice a Břežany (a pak je tam zase Písnice) a to není taková síla jako Jesenice/Jirčany, kde je hned vedle okruhu prostor, který se už třese na to, aby na něm stálo velké parkoviště s terminálem.

Frantisek

Depo v prvních letech stejně mít nebude. Pokračovat dál nemusí a „potenciál pro rozvoj“ zní strašlivě – zastavěním dalšího kusu volné krajiny nějakými šílenostmi, kam se stejně rozplizlé satelity nepřestěhují. A další věc je, zda chceme skutečně podporovat dojížďku auty více než samotnou obsluhu stávajícího města; v tomto bych se Modřan zastal, byť si nemyslím, že tamní větev je nutně potřeba řešit metrem.

Y.K.

Depo mít bude hned od začátku v Písnici. Tedy stále se s ním počítá. Ostatně Kačerov nemá rezervní kapacitu a vozit automatické vlaky z kdo ví jaké dálky je trochy mimo.

Jarda V.

No tak když zabrousime do úplneho sci-fi druhé poloviny 21.stoleti tak je v plánu rozdvojení právě do Modřan a druhá věc. Pokud někde bude jezdit metro tak než to chlapci na magistrátu rozhodnou, dovolaji, odvolají, projednaji a vybuduji bude v Písnici a Libuši stát železobetonovo/Sklenene sídliště pro 30-40.000 lidi s tím jsem si jist, to si žádný developer nenechá ujít.

Pražák

Já Vám nevím, v Letňanech je to stále uprostřed polí.

Jarda V.

Parcely kolem Letňan drží jakýsi spekulant a naposledy co se o tom mluvilo tak to bylo v souvislosti jakési vládní (úřednické) čtvrti.

Michal

Protože sysel, ale posledně ho už nechytli, tak pokud se zruší ochrana, tak to půjde ráz dva. Navíc v dlouhodobém plánu je prodloužení z letňan až do Čakovic, což by v tamní geologií nemuselo stát raketu…

Rudolf Tuček

Jen nevím kdo v těch bytech bydlí když podle statistik lidí v ČR moc nepribyva.

Jaaaa

40 % „investiční“, tj. nikdo, 20 % AirBnB, 40 % ti, co se přestěhují z periferie.

Pavel

U Cakovic se staví 4 sídliště s kapacitou 50 tis celkem. Neco Měl Péťa Kellner, neco místo Avie, za Avií jsou další 2 sidlistatka už ve výstavbě Kbely předělávají 2 sídliště u letiště a v Cakovicich se chystá Malá silenost pro dalších 20 tis lidi, ze knibude i zahradní a vleckova železnice linky S34 provozována KZC. Jestli to vše protlačí, tak jsou to menší Pardubice na polovicnim území . To by sneslo několik stanic metra a ne jen uzel Avia/Cakovice

2084

Tak do Modřan už vede tramvaj, navíc se tam v budoucnu plánuje rozdvojení.

Pražák

Jasně, aneb slibem nezarmoutíš. Kdyby alespoň Středočeský kraj přispěl když už to bude primárně pro jeho obyvatele.

Filip Jirsák

To je otázka, pro koho to je. Oni ti Středočeši, když nepojedou metrem, pojedou autem, v lepším případě autobusem. Je v zájmu Pražáků, aby to tak nebylo.

Pražák

Ti co budou chtít pojedou autem, ostatně jezdí už dnes. Tohle je pro ty co dnes jezdí busem, jen místo na Kačerově a Budejovické přestoupí na metro na Nových Dvorech a později v Písnici. Takže pro Prahu se toho moc nezmění.

Frantisek

Někteří přeci jen třeba zaparkují už v Písnici; dnes nemají proč, neboť široko daleko z toho směru jedou jen autobusy – po stejných zacpaných silnicích a většinou i s nutností přestupu u nejbližšího metra.

Frantisek

V zájmu Pražáků by také mělo být, aby všichni přespolní nemuseli jezdit přes den do Prahy, natož autem. Máme nedotažené vlaky, návazné autobusy, podpořil bych hlavně jejich využívání (vlaků třeba i s P+R, pro malé vesnice bez autobusu).

Jakub P

Obecně jo, ale ve směrech, kde je nějaká pro příměstské vlaky dobře využitelná trať, nebo aspoň prostor rozšířit a zrychlit stávající. Tady, směrem na Jesenici a Jílové, žádná taková trať není, takže metro až na kraj města s autobusy a P+R tam asi je jediná možnost.

Frantisek

Lepší než SZ větev A, která prochází malá sídliště Prahy 6, ale hlavní výstupy má vždy jen na okraji, a ještě tvoří výletní „Chalupoidu“. Aby tak nedopadlo i toto – návazné autobusy by v horních Modřanech stejně musely jezdit nad metrem, leda by stanice byly rozmístěny tak, aby každá dvěma výstupy pokryla dvě stávající zastávky.