lot
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Pražští radní prosazují na velkém okruhu na severu města další tři tunely

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence, ilustrační foto. Foto: Wikimedia Commons.

Do letitých tahanic o podobu poslední části velkého pražského okruhu zasáhl magistrát. Pražští radní včera hodnotili jednotlivé varianty pro posledních 13 kilometrů mezi Březiněvsí a Satalicemi a jednoznačně se přiklonili k vedení části dálnice pod zemí.

Prahou preferovaná varianta spočívá ve vybudování tří tunelů: Vinoř (Radonice) o délce 1,3 kilometru, Veleň (Miškovice) o délce 450 metrů a Třeboradice o délce 2 kilometry. Tunely léta prosazují i okolní městské části a středočeské obce, jejichž zástavba se v posledních letech rozrostla až k plánované trase dálnice.

„Tunelová varianta  bude nejšetrnějším řešením pro toto území a jeho obyvatele a napomůže tak rychlejší dostavbě pražského okruhu,“ uvedl primátor Prahy Zdeněk Hřib. Pokud by však tuto variantu neumožnily „ekonomické, technické nebo geologické okolnosti“, tak by byla přípustná podle vedení města i varianta zahloubení pod úroveň terénu. Právě té dává přednost Ředitelství silnic a dálnic.

Pražský okruh. Zdroj: Deník, Vltava Labe Media
Pražský okruh.
Zdroj: Deník, Vltava Labe Media

Tunelová a zanořená varianta byly vypracovány dodatečně v roce 2018 právě na základě odporu samospráv proti povrchovému vedení okruhu. Toto řešení z roku 2009 tak zřejmě definitivně padlo.

Stavba 520 mezi Březiněvsí a Satalicemi celý okruh uzavře. Příprava bude ale ještě dlouhá, optimistický předpoklad dokončení okruhu je rok 2029, tedy více než půlstoletí od zahájení stavby první části Slivenec – Třebonice (1977). Na velkém pražském okruhu je z 82 plánovaných kilometrů hotovo necelých 40. Chybějí čtyři velké stavby: Modletice – Běchovice a tři úseky na severu Prahy mezi Ruzyní a Satalicemi.

Na chybějící severní obchvat Prahy doplácejí především Středočeši. Tranzitní doprava jako alternativu k chybějícímu obchvatu využívá silnici I/16.

 

 

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jejda

Pokud nad tunelem zůstane použitelná zemědělská půda, je to také bonus navíc. Životnost tunelu je třeba 100let, za tu dobu se jednak cosi vrátí na úrodě, nepřeruší se koridor pro zvěř a daly by se vymyslet další výhody, např. filtrace znečištěného vzduchu před vypuštěním do atmosféry.

libcha

Je reálná šance, že by v tunelech byla vyšší povolená rychlost než 80 km/h?

Pokud ano, tak za jakých podmínek; pokud ne, tak proč?

David

Je to čistě naše, Česká, legislativa, co to omezuje. Na západ od nás se tunely jezdí někdy i 120 km/h.

Gale

Na italské A1 v úseku Bologna – Firenze ve většině tunelů žádné extra omezení není, takže tam lze 130 (a pokud je v jednom směru víc než dva pruhy pak s rozsvícenými světly 150).
Na „staré“ A1 to platilo i v těch zcela bez vybavení, osvětlení apod

DJ Train

David dá sa súhlasiť!Debilné stavebné predpisy…Príklad PPP projekt z Bratislavy a juhu svk..komplex D4,R7 počiatok,stavebných prác 2017… prvé časti otvorené 2019….posledné vďaka Corone 2020-2021 prvá polovica…Dĺžka 59 km…..Primátor hl.mesta svk bol vždy politik ale má za sebou manažérsku prax……..v CZ je príklad investícií síce aj za cenu kolapsov Brno….. vždy ma teší nové….a príkladom tony štúdií….dementného aktivizmu a skanzenovej infraštruktúry bohužiaľ Praha……môj názor, ďakujem za rešpektovanie..

DJ Train

Poprosím presunúť admina príspevok pod Joseph nižšie a túto prosbu vymazať,trocha som to na mob.zblbol diky!

Asd

Leckde ve světě se v tunelech dá jet bez omezení rychlosti. Je to čistě naše specifikum.

Jirka
Paja

No buďme přesní, je jeden. A na něm se to zkouší.

Luboš Beneš

Myslíte nejdražší podjezd….

Joseph

Ať už ten okruh stojí… to je ostuda, tolik let váhání, dohadování a naschválů.

Hanzi

Tak někdo přeci léta dopředu věděl trasu( nebo možné trasování) okruhů. Někdo musel dát stavební povolení na zástavbu. Takže viník zastavěného území by asi měl být zřejmý. A současné vedení Prahy ať do okruhu blafe až po tom co vykoupí alespoň metr pozemku pro zelené pásy na trase D1 – Běchovice. Slibů měli plnou hubu a jestli jejich podřízené úřady nejsou schopny nějak rozhodovat tak ať alespoň mlčí a neslibují nic.

Jirka

Dříve vozidel nejezdilo tolik, plánované intenzity se zvedly několikanásobně. Zástavba není přímo v trase okruhu, ale dál. Hluk s intenzitami před 20 lety by problém nebyl, to už ale nyní neplatí.

súdružka Kolesárová

a prave proto se resi zahloubeni, aby hluk k tem barakum, ktere vznikly v blizkosti (nikoli ve stope) planovaneho okruhu/dalnice, vyhovel limitum.

Jakub P

A při zkušenostech s tím, jak naše státní správa a ŘSD funguje, spolehla byste se na to, že dobře spočítali intenzity na tý budoucí dálnici a tedy že to díky zářezu nebude ve vašem baráku rušivý, nebo byste radši žádala, aby ten zářez měl i střechu, která ten hluk utlumí víc.

thegrid

Zahloubení je logické řešení. Stavět ale tunely na poli mi přijde ekonomické zvěrstvo. Jinak navrhovaný okruh je už slušný šišoid. Kolik je tam zbytečných km kvůlli nepravidelnému tvaru :/

Jakub P

Šišoid je u takového okruhu celkem logický tvar, ne? Nedá se moc počítat, že by někdo často jezdil úplný kola, různý části se používaj pro různý tranzitní trasy a jejich dýlku dost ovlivní i to, jak blízko nebo daleko od centra bude okruh napojenej na konkrétní dálnici…

Poudy

S první částí toho co říkáte souhlasím, ty tunely jsou zvěrstvo, když se to dá poměrně elegantně vyřešit zahloubením. Ale to lidem nevysvětlíte, bydlím ve Vinoři a chvilku sem se snažil lidem občas něco vysvětlit a předkládat logické argumenty ale s logikou na ty pošahané mimby co od rána chlastají nechoďte, ty se dobře vdaly tak přece mají pravdu.

To poslední co říkáte je ale hloupost, podívejte se do mapy, jinudy se to táhnout nedá. Na venkově se to trasuje jinak, tady máte velmi hustou zástavbu.

thegrid

No myslím ten úsek okolo Průhonic. Tam by to s těmi tunely co se tu navrhují na poli dalo zkrátit a dávaly by mi větší smysl.

On.

Kolik dotčených lokalit je zastavěno z doby před plány na stavbu tunelu a kolik je jich zastavěno s výhledem na zablokování stavby okruhu? U starších staveb v pořádku u výstavby z doby kdy již byla trasa zanesena do územních plánů, žádné tunely a extra opatření.

Jirka

Jak které, ale i starší zástavba počítala s o řád nižší intenzitou dopravy.

jozka

Opravdu o rad?

Greta

A není to jedno? Samozřejmě že extra opatření se budou a musí dělat nejen kvůli všem stavbám, ale i kvůli těm, které ještě nestojí a také ve volné krajině, Hlukové limity platí i mimo zástavbu.

Tomas

Jestli chtějí stavět tunely, ať nejdříve začnou tam, kde je zástavba těsně u silnice. A ne v polích kolem okruhu. Nejdříve na řadu Holešovičky, K Barrandovu, Spořilov. Státní silnice, tak ať se stát činí.

súdružka Kolesárová

hlavně ať už někde začnou, je mi jedno kde…

Twix

Tak zrovna v těchto třech lokalitách by se otevřením celého okruhu mělo dopravě ulevit a tranzit by měl téměř zmizet. Ne jako dnes kdy tranzit Mělník – Plzeň jede přes Holešovičky, Hradec – Plzeň přes Barrandov a Liberec – Brno přes Spořilov.

Frantisek

Tranzit je ovšem minimální, posledně se udávalo 15 %, takže je otázka, nakolik se komu uleví (hlavně by bylo fajn místům ulevit od dopravy, tedy zde přesněji řečeno od aut).

Jirka

Vnější okruh odvede velkou část dopravy z vámi vyjmenovaných míst. Pak je teprve možné dělat tunely.

Tomas

Na Barrandově je vnější i vnitřní okruh hotov a doprava je stejná, jako před dokončením. U Spořilova a Holešoviček se ještě uvidí, ale počítám s tím, že okruhy také nepomohou, protože lidé zvládnou zbohatnout a dokoupit nutná auta pro zachování intenzity dnešních dní, jak se stalo na Barrandově.

FlyingJ

Jenže Barrandov je plnej právě proto. Je to jediná silnice spojující vnitřní a vnější na celém levém břehu Vltavy která by měla alespoň dva pruhy. Kdyby byla postavena Radlická a Břevnovská radiála tak vám nikdo zajíždkou přes Barrandov nepojede.

Tomas

Na Radlické radiále se pracuje. Pomalu, ale pracuje. Možná by mohl pomoci ten nový zákon.
Ale to nic nemění na faktu, že takové silnice, jaké jsou K Barrandovu, Holešovičky a Spořilov, si zaslouží tunely mnohem přednostněji, než pšeničné pole na kraji Prahy nebo dokonce mimo území Prahy.

Jirka

Radlická je zakonzervována a nepracuje se na ní. Udělal se geologický průzkum a pak se dala k ledu.

Frantisek

Tunely, které tu nadměrnou autodopravu ještě zakonzervují, a nikdo už nikam nepojede jinak…

Jakub P

No Patočkova už teď běžně intenzitou vypadá, jako by ta radiála byla, ten jednopruhovej kousek přes Bílou horu málokoho odradí. Radlickou tolik neznám, ale na její nevytíženost si moc lidí taky nestěžuje. A taky je dobrý si uvědomit, že postavit tunel na silnici stavěný na zelený louce je o dost snazší než ho stavět v místě, kde už je hodně využívaná komunikace. A taky, že tunel na vnějším okruhu při uzavření zastaví ten okruh a než se to přenese přes nájezdy na okolní komunikace, chvíli to trvá. Kdežto zavření tunelu na vnitřním okruhu prakticky okamžitě zablokuje celý okolí. Minimálně zavření… Číst vice »

Jirka

Problém je, že tranzit aut D5-D10 nebo D11 jede právě ulicí K Barrandovu, protože není dokončen okruh.

David

V Rakousku, Švýcarsku i Německu se tunely či „polotunely“ běžně staví jako protihluková opatření a to i u malých vesnic. Kvituji, že Praha uvažuje podobně a mrzí mě, že ŘSD nikoli.

Paja

Kvitovat je hezké, důlěžité je, jestli vám nevadí to platit. Nehledě na vícenáklady a obtíže tunelové varianty do budoucna.

thegrid

Není to jen investice do vybudování ale i provoz tunelů je dost drahý viz Blanka. Jenže když vidím, kolik se teď profofruje na vyplácení nesmyslné podpory ičařům bez doložení, že přišli o příjmy a tím vzniklý letošní deficit, tak už mi nějakých pár miliard navíc za tunel ani nepřijde hrozný. Jak se tu píše, hlavně ať to už kolem Prahy stojí.

Jirka

Buď tunely nebo dlouhé tahanice, které budou trvat desítky let. Zhruba dohromady 4 km hloubených tunelů nemůže stát majlant.

2701

Jen 10 mld. Drobek.

Jirka

10 mld je oprati variantě, která je ve třetině délky vedená na náspech.

Jakub

Tak otázkou by mělo být, proč se zástavba rozšiřovala (nebo rozšiřuje) k místu, kudy je plánované dálnicí vést?

súdružka Kolesárová

na pozemnky je uz snad stavebni uzavera v uzemnim planu ne?

Jakub P

Na pozemky přímo pro okruh leckde ano, ale za ty desítky let se dost posunulo vytížení dálnic a tím i pravidla a představy o tom, jaká vzdálenost dálnice od obytný zástavby je přijatelná. A taky jsme se dost posunuli od představy, že centrální orgán to rozhodne vždycky správně a lidi nebo místní samosprávy do toho nemaj co kecat. Aspoň teda řada z nás.

jozka

Uzemni plan neni zed. Staci se podivat jak vznikl barak radonickeho starosty. A hlavne kde…

Radiátor

Přesně, tohle mě vždycky fascinuje. Plány na to že tam povede dálnice jsou x desítek let a lidí si tam stejně postaví baráky. A pak se hrozně divý a vřískají, že tam najednou budou mít kravál atd. Na tyhle jedince nebrat ohled.

Jakub

Velký pražský okruh? Není jeho oficiální název Pražský okruh?

V. K.

Je to nevyhnutelný. Realita je taková, že to je hustě obydlená oblast a místní budou pochopitelně klást všemu jinému odpor.

Paja

Místní budou klást odpor i tomuhle, protože jim tam budou 4 roky jezdit nakláďáky. Stejně jako na Ořechovce.

...

Čím méně tunelů, tím nižší nejen pořizovací, ale i provozní náklady a tím také méně mimořádných provozních situací. Tunel pro tunel je nesmysl.

Bob

Řekl inženýr a zboural celé centrum města. Prostě dálnice je extrémní zásah do krajiny a nelze čekat, že všichni a všechno před ní padnou za zadek a nechají se jí terorizovat.

2701

V poradku. A budou se nejak podilet na tech vicenakladech?

Bob

Proč by se podíleli? Oni tam nějakou dálnici chtějí?

Frantisek

Autíčkáři ze sídlišť naplocho zpravidla ano, a ještě tím jezdit všude. 🙂

thegrid

Nyní je ale většina terorizována tím, že okruh není. Takže statisíce lidí zase ustupují menšině (pár exotům na Praze 6 atd)

Frantisek

Prdlajs. Terorizována je tím, že tolik lidí chce tolik jezdit a vozit vše všude auty, nikoli absencí jedné další z mnoha silnic.

Frantisek

Taky se nemusí stavět vůbec. 😉

Xapadlo

než žádný okruh kvůli odporu místních samospráv, tak to raději okruh s tunely

Jirka

V jižní části okruhu jsou také tunely, dokonce celková délka tunelů je podobná. Tady na severu se bude jednat o hloubené, takže výrazně levnější.

jozka

Podivejte se do mapy, treba vam dojde, v cem je rozdil.

2701

Nedojde…:o) Preci tunel jako tunel:o)

Paja

A taky jsou s tím dost problémy. Zavřený tunel znamená velký problém. Nemluvě o možnosti budoucího rozšíření.

Jakub P

Kdežto zavřená dálnice mimo tunel problém není, auta prostě přeskočí svodidla a vezmou to po poli?

...

Párkrát tam svodidla nebyla a šlo to bez problémů 🙂