Pražský tramvajový okruh: Přípravy běží, na jihu vládne optimismus, ze severu přišlo varování

Náklady na dostavbu tramvajového okruhu jsou aktuálně 16 miliard, dokončení se čeká v roce 2036.
O takzvaném vnitřním tramvajovém okruhu se v Praze mluví už dlouho. Je součástí koaliční smlouvy nynějšího vedení metropole a náměstek primátora Zdeněk Hřib ho před dvěma lety označil za svou prioritu.
Tramvajový okruh je důležitý pro propojení sousedních městských částí. V současné době je totiž často pohodlnější vzít to zajížďkou do centra, což není ideální. Centrum se tak zbytečně zahlcuje. Dobudovat chybí celkem 19 kilometrů tratí. Okruh by měl propojit všechny tratě metra a současně i čtyři nádraží: Dejvice, Podbaba, Eden a Smíchov.
Hřib nedávno představil zastupitelům v rámci harmonogramu strategických pražských staveb současný pokrok v přípravě okruhu. Celkové náklady na dostavbu tramvajového okruhu jsou aktuálně předpokládány ve výši cca 16 miliard Kč s predikcí dokončení celého okruhu v horizontu roku 2036.
Mapa okruhu výše ukazuje, že pro jeho dobudování chybí nyní sedm úseků, zejména na jihu a severu Prahy.
Optimistický jih
Jediný nyní budovaný úsek okruhu tvoří tramvajový Dvorecký most propojující Smíchov a Podolí. Jeho výstavba je kvůli komplikacím zpožděná, dokončen by měl být nakonec až v příštím roce. Náklady činí 1,57 miliardy korun.
Obrazem: Dvorecký most se blíží propojení. Kubistické tvary dávají betonářům zabrat
Za mostem navazuje tzv. jižní tramvajová tangenta směrem na Pankrác a do Michle. Má vést úseky ulic Jeremenkova, Olbrachtova, Vyskočilova a Pekárenská. Rada města její přípravu a trasu schválila, stavět by se měla v letech 2029-2031 s náklady 1,7 miliardy.
Technický ředitel dopravního podniku pro povrch Jan Šurovský je v případě rychlé přípravy této trati optimistický.
„Troufl bych si být u jižní tangenty optimistou, a to díky zřízení Dvoreckého mostu. Přinese to zásadní zkrácení linky 118 mezi zastávkou Lihovar a Dvorce o mnoho kilometrů a nepochybně přinese mnoho frekvence do Jeremenkovy ulice. Myslím, že bude pochopeno, že takové množství autobusů rozjíždějících se do kopce na jednotlivých zastávkách je neudržitelné,” uvedl Šurovský v podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Podcast: Tramvajová trať v Počernické je evergreenem, má zpoždění 60 let, říká Jan Šurovský z DPP
Podle něj by bylo z provozních důvodů ideální propojit tangentu na Budějovické i s tratí z Pankráce, přestože to městská část Praha 4 zatím odmítá.
Úsek Dvorce – Budějovická – Michle se totiž podle Šurovského pravděpodobně nepodaří postavit najednou. „Ta trať má mnoho různých charakterů, od existujících ulic po oblasti, kde naprostá většina posluchačů nikdy nebyla. Jde o tu část v ulici Pekárenská dolů k ulici U plynárny před odstavným nádražím. O propojení z Pankráce na Budějovickou tak budeme muset diskutovat,“ řekl v podcastu Šurovský.
Na východě se nepokročilo
Východní úsek Záběhlická – Bohdalec – Eden – Vršovická je na tom zatím v rámci příprav nejhůře. Pro úsek se předpokládá zpracování nové studie prostřednictvím IPR Praha a je tak pouze ve fázi územní stabilizace. Harmonogram očekává zprovoznění až v roce 2036 a náklady 3,5 miliardy korun.
Jen o kus dál je v přípravě další úsek okruhu Kubánské náměstí – Vinohradská (Želivského). Rada města nyní připravuje tisk k rozhodnutí o zahájení projektové přípravy, kterou bude mít na starosti DPP. Harmonogram u trati uvádí roky 2029 – 2031 a cenu 1,55 miliardy.
Varovný sever
Pro dopravu na severu metropole je velmi důležitá poslední část okruhu, tzv. severní tangenta Kobylisy – Bohnice – Troja – Dejvice.
Z pohledu vlivu stavby na životní prostředí je to podle Šurovského ale náročná lokalita. „To si někteří z nás vyzkoušeli už v procesu EIA na lanovou dráhu Podbaba – Bohnice,“ připomněl ředitel projekt, který měl dopravní situaci v oblasti rychle pomoci ještě před vybudování tramvajové trati. Lanovka nakonec kladný posudek EIA nezískala, jelikož má dle úředníků negativní vliv na krajinu.
„Jestli byl ten projekt lanovky pro nás k něčemu užitečný, tak k udělání si představy, jakým chybám se vyvarovat v průběhu povolování. Pokud obdržíte kvanta připomínek ve zjišťovacím řízení a vy je nevypořádáte, tak se vám to samozřejmě vrátí,“ uvedl Šurovský v podcastu Cesty Zdopravy.cz.
První část tangenty v úseku Kobylisy – Bohnice je ve fázi projektové přípravy a stavět by se měla v letech 2028 – 2030.
Dopravní podnik loni v říjnu stáhl tento úsek z projednávání EIA. Během zjišťovacího řízení se objevily připomínky, které se týkají navazující stavby z Bohnic do Podbaby. Proto DPP spojí obě stavby dohromady a proces EIA proběhne pro celý úsek Kobylisy – Podbaba najednou.
DPP stáhl žádost o první razítko pro tramvaj do Bohnic, spojí ji s dalším úsekem do Podbaby
U zmíněného problematického úseku Podbaba – Troja (ZOO) – Poliklinika Mazurská (Bohnice) se projektová příprava teprve zahajuje, zprovoznění se očekává v roce 2034 s náklady 6,5 miliardy korun.