Pražský tramvajový boom pokračuje, začal pravidelný provoz na nové trati Sídliště Modřany – Libuš

Nová tramvajová trať Sídliště Modřany - Libuš. Foto: Petr Hejna / DPPNová tramvajová trať Sídliště Modřany - Libuš. Foto: Petr Hejna / DPP

Ještě letos se otevřou další dvě tramvajové trati.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrH

Musím říct, že překvapivě dost lidí…
v neděli i teď v pondělí po ranní špičce. Ovšem zastávky na znamení dle očekávání projíždíme.

Zbyněk

Vrtá mi hlavou, proč, když se plánuje prodloužení, tam neudělali rovnou dvě nástupní hrany na konečné, měla by vyšší kapacitu a nemuseli by to pak bourat….

Leinad

Hrany udělali 😀 akorát k jedné koleji.
A bourat se to nemusí, zavede se pojem antivyhybna, před ní se bude štosovat z obou stran.

Alexandr

Tramvaj je super, ale nechápu proč kvůli ní uřízli 197 na Chodově. To pokračování na Donovalskou a Háje přece nekoliduje s tramvaji vůbec.

Osamělý Vlk

Tohle bude mít souvislost s úpravami kvůli lince 165. Ve chvíli, kdy už nemůže být 165 je třeba vyřešit náhradu v trase linky 165, tak tam hodíme 154. OK, ale v původní trase je potřeba podobná kapacita jako měly 154 a 197. Tam by to ale chtělo nějaký pravidelný interval. 197 ale nemá smysl prodlužovat všemi spoji na Háje, neb by v určitém úseku byla nadbytečná kapacita. OK, takže 126 ve stejném intervalu jako do Uhřiněvsi. OK, ale tady už je 197 nadbytečná.

Jack

Ještě si dovolím doplnit Vlka: 197 si na té trase často přenášela zpoždění a zkrácení je podle mého jedním z opatření na eliminaci zpozdění.

Martin

Uz jsem trochu unaveny z prejmenovavani zastavek na „stara…“, jakoby to neslo pojmenovat jinak…

Frantík

Doufám, že ten přívlastek „stará“ se vztahuje jen k zastávce a ne pojmenování oblasti.
Ve Slivenci jsou aspoň rozumnější, tam bude teďka Škola Slivenec (I když by to taky šlo obrátit na Slivenecka škola).

VS

Vážená redakce,

prosím, opravte v „… V tomto místě je zřízena koncová, stejnojmenná tramvajová zastávka Libuš, která bude současně sloužit jako prozatímní obratiště.

Na něj v nejbližších letech naváže další prodloužení tramvajové trati do přestupního uzlu Nové Dvory…“

tvar zájmena — místo „na něj“ má být „na ně“ (obratiště je rodu středního, nikoliv mužského).

Děkuji.

P. S. Koukám, že na https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=ono už přidali i mužské tvary jako alternativu ke tvarům středního rodu, jako poslední v řadě… 🙁

Tuňák

Proč se v Praze na tramvajových tratích nepoužívá řetězovka?

Arlex

Proč by měla?

Michal Bartoníček

A proč by neměla? Na dlouhých tratích to ušetří stožáry, kabely a měnírny. Je téměř po celém Liberci, v polských nebo německých městech.
Není důvod ji na vybraných úsecích nepoužívat. Z Brna do Modřic se plánuje taky.

Martin

Retezovka byla v useku Nadr. Branik-Levskeho… ale pak byla snesena,…

Michal Bartoníček

Ano. A nedovedu si představit jednoduchou trolej třeba mezi Mostem a Litvínovem.

Michal Bartoníček

Tam, kde byla, ji bohužel zrušili. Prý kvůli náročnosti údržby. Netuší, jaké to má výhody.

Karel

Řetězovka je náročnější na stavbu, údržba je stejná. Pro rychlosti do 80 stačí prosté vedení s pružnými závěsy, běžně v Praze využívané. Použití nosného lana pro zvětšení průřezu se levněji vyřeší zesilovacím vedením, proveditelným jako kabelové. Prodloužení vzdálenosti měníren je u tramvají iluzorní

Michal Bartoníček

Údržba není stejná, je o trochu náročnější, protože tam jsou prvky navíc. Ta rychlost je sporná, obecně se má za to, že čím vyšší tah a nižší průhyby troleje jsou, tím je možné pojíždět trať rychleji. Doporučuju proto řetězovku max. do rychlosti 60 kmh.
Zesilovací kabel není všespásný, ne všude se hodí.
O iluzi se určitě nejedná, výsledky energetických výpočtů hovoří jasně.

Michal Bartoníček

Omlouvám se za chybu, až teď jsem si ji uvědomil. Mělo být „Doporučuju proto řetězovku nad rychlost 60 kmh.“

MHD

RIP 165

Josef

No hlavne se moc nevydaril ten super prestup z busu na tramvaj. Prechody uplne mimo, takze zcela logicky lidi trajdaj pres silnici nejkratsi cestou.

F. Smola

Hlavně nechápu, proč nemohli těm dvěma autobusům, co z každé strany končí dvě nebo tři zastávky od sebe a mezi nimi jezdí tramvaj, dát společnou konečnou, kde by mohli lidi přestoupit.

Lkprak

Podmínkou dotace bylo, že v trase nové tramvaje nesmí jezdit žádné autobusy.

PetrH

Které autobusy myslíte? Který autobus končí v Modřanech?

Jelen

246

PetrH

No dobře, ale ten jede k Poliklinice Modřany. Jestli pán myslí z druhé strany Sídliště Libuš, tak to je asi tři kilometry a dost zastávek.

Jarda

kež bych se dožil takovéto zprávy v liberci, s tratí do rochlic.

Richard

A v Jablonci k terminálu

Změna je za rohem

Skvělé zprávy a prosím houšť a větší kapky! Osobně bych velmi uvítal návrat tramvají i do měst, kde byly nesmyslně zrušeny a nahrazeny stále sice tisíckrát lepší variantou než osobní auta, tedy autobusy a ještě lepší trolejbusy, ale pořád o kousíček uhlíkově škodlivější a méně ekologičtější (emise z pneumatik a jejich horší životnost a stejně tak vyšší provozní náklady na silnici a prostor, jenž zabírá). Jedná se např. o města Teplice nebo České Budějovice.

Martas

Já bych s tím škodlivějším uhlíkem autobus vs. trolejbus vs. tramvaje byl opatrný, když vidím „showmany“ jak se mydlej na náměstí Bratří Synků co týden se svařováním, broušením, svařováním a znovu broušením a nemá to žádný efekt, kdyby to raději opravili pořádně po těch 12 letech. U Novoměstské radnice už to během doby prošlo druhou opravou (uznávám, větší provoz, ale zas menší oblouk)

Grossák

Je třeba si uvědomit, že na tramvajové síti, která má pouhých 143 km – pardon 145 km, se odehrává cca 20 % dopravních výkonů v Praze, kromě pěší dopravy. Lze vylepšovat obrysy a šířku kol, instalovat mazníky, zkoumat materiály a dosahovat dílčích zlepšení a někde třeba i snížit extremní počet spojů, ale pokud chceme tento efektivní způsob dopravy využívat, bez navařování, výměn, další údržby, oprav a rekonstrukcí to nepůjde. Nikdy. Ostatně péči potřebuje úplně každá infrastruktura.

Radek

Plus Praha je jedno z mála měst, které má noční tramvajovou dopravu. Jinde se noční výluky využívají pro údržbu, jako v metru.

Antonín

Tu bychom bez tramvají vůbec nezvládly – Liberec, Plzeň, Ostrava, Bratislava, Košice atd. nemají takovou turistickou návštěvnost jako Praha a cizinci jsou zvyklí žít do noci a Pražané se už tomu též přizpůsobují a ne jako na venkově, kde se chodí spát se slepicemi a také s nimi vstává a noční život = téměř nule a zvládne se to autobusy. Některé noční pražské linky (např. 57) by si už zasloužily nejen zdvojené soupravy, ale i 15 minutový interval – v podstatě celou noc jsou v centru narvané, jak v dopravní špičce.

Frantík

V Praze taky není dne, kdy by noční doprava nebyla zasažena výlukou, ale zřejmě náhradní doprava je organizována dobře (žádné ujíždění).

Jiří

Návrat tramvají do měst odpovídající velikosti se nestane, dokud stát rozděluje peníze takovým způsobem, že Praha má peníze na luxusní nadměrné projekty a ostatní nemají peníze na nic.

Lkprak

Zrovna na tohle šlo 85% z EU dotací a zbytek si zaplatila Praha sama.

Georg

hm, stavet extra drahu a infrastrukturu pro kusovku jezdici jednou za 15 minut je trochu kravina. infra strasne draha, vozy taky.

Martin

Kravina to není, ale měli to postavit celý najednou.

Jelen

Kolik toho podle vás musí po tramvajové trati jezdit, aby měla právo na existenci? Na trati z Kobylis do Ďáblic taky jezdí jen jedna linka (tj. o víkendu jednou za 15 minut) a nikomu to nevadí.

Georg

to byla reakce na teplice a ceske budejovice v puvodnim prispevku o kus vyse.
pokud je nekde spicka to, co v dablicich vikendove sedlo, tak je to na trolejbus.