- Železnice •
- Infrastruktura •
- Město •
- Dopravci
Pražský Semmering čeká velká oprava mostů, vlaky nepojedou čtvrt roku
Správa železniční dopravní cesty se na začátku září pustí do velké rekonstrukce dvou památkově chráněných mostů na trati 122 z
Správa železniční dopravní cesty se na začátku září pustí do velké rekonstrukce dvou památkově chráněných mostů na trati 122 z Prahy-Smíchova do Hostivic. Úpravy na trati přezdívané kvůli hornatému terénu a řadě mostů jako Pražský Semmering potrvají jedenáct měsíců, vlaky nepojedou tři měsíce.
„Hlavním cílem rekonstrukce je významně prodloužit životnost obou mostů a tím zajistit provozuschopnost celé železniční trati. Pokud bychom nyní k rekonstrukci nepřistoupili, hrozilo by v budoucnu riziko snížení rychlosti nebo omezení některých spojů na této trati,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Zakázku na opravy získala společnost Metrostav, celkové náklady bez DPH jsou 63,7 milionů korun. Hlavní práce začnou počátkem září. Součástí rekonstrukce celého mostu budou injektáže zdiva opěr, pilířů a kleneb nebo sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Budou se lokálně přezdívat cihelné klenby, očistí se veškeré zdivo, nahradí se poškozené římsové kameny a osadí se nové ocelové zábradlí. Druhý most tvoří nosná konstrukce o pěti zděných klenbách z přírodního kamene (pískovce), opěry jsou z pískovce a vápence. Poté dojde k demontáži železničního svršku a náhradě kolejového lože.
Oba mosty, přetínající Prokopské údolí, Dalejský potok a železniční trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, pocházejí z roku 1872. První tvoří půlkruhové klenby, jejichž průčelní věnce jsou z pískovce a výplň mezi věnci tvoří pálené cihly.
Po dobu tříměsíční výluky bude pokračovat projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a obnova nyní neprovozovaných železničních výhyben Praha- Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky. Součástí akce, která má být hotová v květnu příštího roku, je výstavba nových nástupišť v Jinonicích a Zličíně. Pokračuje také výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích.
Trať patří mezi nejméně vytížené v síti Pražské integrované dopravy, podle nedávných statistik Ropidu zde jezdí kolem 600 lidí denně. Trať je sice malebná a zajímavá i z technického pohledu (na osmi kilometrech překonává výškový rozdíl téměř sto metrů), ale z většiny míst se nabízí rychlejší a častější spojení tramvajemi, autobusy či metrem.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského nepočítají s tím, že by vlaky po dobu výluky vystřídala náhradní autobusová doprava. Důvodem je skutečnost, že by autobusy byly výrazně pomalejší, než vlaky. Trať totiž vede značně nepřístupným terénem, kde není místy silnice. Proto cestující odkážou na městskou hromadnou dopravu, která je rychlejší. Například ze Smíchova do Jinonic to jsou jen dvě stanice metrem. Delší cestování budou mít jen ti, kteří budou chtít jen ze Žvahova do Jinonic, kde cesta MHD potrvá výrazně déle, než u vlaku.
Někdejší Buštěhradská dráha měla na začátku 90. let minulého století namále, mluvilo se o jejím zrušení. Renesanci zažila v době povodní v roce 2002, kdy částečně sloužila jako náhrada za zaplavené metro.