Pražský okruh se pro PPP nehodí, rozhodla vláda. Soukromníci naopak dostaví dálnice D3 a D55

Dálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio achtDálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio acht

Středočeská D3 a jihomoravská D55 se budou stavět jako PPP projekty.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej Wagner

Myslím, že hlavní a možná jediná výhoda staveb dopravní infrastruktury v rámci PPP projektu spočívá v tom, že stavby probíhají rychleji, protože soukromá společnost, která stavbu realizuje, nemusí na všechno vypisovat výběrova řízení, protože dodavatele si vybere sama dle svého. Proto potom nemůže zasahovat UOHS, jako v případě stavby metra D.

Tomáš Flaška

Zkušenosti z D4 ukazují, že když se to takto staví, tak to jede neskutečně rychle. Je prostě v zájmu firmy to dodělat co nejdříve a nemít lidi a stroje roztroušené po více stavbách a nějak pomaloučku pracovat a čerpat peníze podle smlouvy.

Na druhé straně příklad D35 ukazuje, že papírová příprava to zdržuje minimálně o 2 roky. Tam už je stavební povolení dávno pravomocné. Bez PPP už by se dlouho stavělo a byli bychom kousek před otevřením.

Takže fakt nevím, co je pro nás, jako republiku, lepší.

Béďa Havránek

Mám jeden problém s novou D4 od Příbrami na jih, a sice že je neskutečně hnusně zasazená do krajiny, na pohled odporně provedená a se sloupem s kamerou každých pár metrů. Připomíná mi to dálnice v Srbsku stavěné Číňany. Bezohledný zásah s nulovou snahou aspoň trochu zmírnit dopady.

Pavel_H

Tohle ctu vsude furt dokola. Pritom se D4 stavela tri a pul roku. Zadny usek aktualne stavenych dalnic se tak dlouho nestavi. Tak kde je to urychleni?

martas

Výstupy z jednání vlády:
16. Příprava realizace vybraných úseků dálnic D0, D3 a D55 metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru
čj. 782/25
Předkládá: ministr dopravy
Výsledek jednání vlády: schváleno.

Tak proč tam ta D0 najednou není, když ji dopoledne schválili?

Zrcadlák

Pokud máte v podkladech nedoporučuje se a vláda to schválí, tak kde byste to chtěl mít?

Jméno

35 km na D35 má stát investičně 35 mld., odhad na PPP je 117 mld. za 25 let.

Dostavba D3 má stát 70 mld., D55 22 mld.

Takže hrubým odhadem bude potřeba splatit 420 miliard, tedy 17 mld. ročně.

Na druhou stranu, kromě D0, D52 a D49 to budou poslední úseky dálnic, které budou chybět, takže odpadne velká část zátěže. Pro srovnání, za rok 2024 byly zasmluvněny dálnice za 46 mld., letos by to mělo být 22-24 mld.

Jen poslední splátky budou až po roce 2055.

Zrcadlák

Těch 420 si vynasobte minimálně 2x. Nezapomínejte na D4 a železnice a VRT, ta splátka bude tak kolem 50 miliard ročně

Jméno

D4 se má myslím platit jen něco přes miliardu ročně, tam se povedl husarský kousek s chybějící inflační doložkou. Ale ano, měli bychom tedy počítat 18 mld. VRT pak spolknou úplně všechen zbytek financí. Teoreticky by na ně mohlo být víc, než se teď zdá – ŘSD nebude potřebovat tolik na další investice (jen výše uvedenou částku poměrně dlouhou dobu). I kdyby tedy SŽ platila celkově 50 mld. ročně za PPP na VRT (a do SFDI by šlo stejně jako v minulých letech), tak to nevidím jako nereálné. Otázkou zůstávají 2 věci – dostaneme na to dotace z EU? A… Číst vice »

a8n

I/73, rozšiřování dálnic, hromada akcí na jedničkách. Neřekl bych, že se potřeba investičních prostředků pro ŘSD nějak významně zmenší.

„I kdyby tedy SŽ platila celkově 50 mld. ročně za PPP na VRT, tak to nevidím jako nereálné.“
Jistě, ovšem za cenu toho, že investiční prostředky do zbytku sítě budou dlouhodobě blízko nuly.

Jméno

A kolik se teď investuje do zbytku sítě? Mám tušení, že to bude tak modernizace jednoho úseku na Vysočině a jednoho úseku Podkrušnohorské magistrály +několik nádraží ročně.

I/73 jsem opominul, ale těch akcí na jedničkách není tolik, aby to dělalo 60 miliard ročně jako v posledních letech.

Zrcadlák

Na investice ma SŽ něco mezi 30-40 miliardami na rok.

Zrcadlák

Letos mělo SFDI rozpočet 160 miliard ŘSD 100mld, SŽ 40 ŘVC a ostatní 20 mld.

jkjk

Kdepak, D4 (platba koncesionáři) stojí 2 mld. (resp. 1 937 mil.) ročně.

Zrcadlák

Pokud se všemi bude stavět PPP, tak ve 30.letech se nic nepostaví protože vše půjde jen na splátky. Vyjádření ministra že znamenají úlevu státnímu rozpočtu, je zcela nesmyslný, o žádnou úlevu nejde jen se to prehodi na další vlády.

Feedhunter

Jako se přehodí klasické financování. Stejně se kvůli tomu vydávají dluhopisy.

factory

Ano, nikdo už nevidí že ty peníze na stavbu se stejně berou na dluh tj je třeba přičíst úroky a další náklady se státním dluhem. + by stejně bylo potřeba platit údržbu. Zajímalo by mne jestli je někde dostupné porovnání PPP a přímé platby státu… průser nastane až si stát bude muset na splátky PPP půjčit na dluh a sečtou se náklady na oboje… což reálně hrozí protože to nevypadá že by se v budoucím hospodaření státu něco změnilo.

Zrcadlák

Na dluh se možná berou ale několikanásobně nižším úrokem. A ano na splácení PPP se bude v budoucnu také půjčovat nebo bude druhá varianta prestat stavět nechat firmy bez práce a současně snížit zisky státu, protože to ze se staví přináší státu i zisk. Prostě současní politici okradaji ty co budou za 10-20 let hned dvakrát.

Jiný Petr

Ano není to úleva – je to obdobná volba jako mezi úvěrem a leasingem. Úvěr mi nedaj (nemám peníze), tak to vezmu na „lízačku“. O úvěru/dluhu pak budu říkat, že je to fuj, ale leasing je ta skvělá věc, co to za mne vyřeší. 🙂