Pražský okruh bude hotov nejdříve v roce 2029, obce na severu Prahy chtějí tunel
Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Když prezident Václav Klaus v roce 2010 slavnostně otevíral nový úsek Pražského okruhu mezi plzeňskou D5 a brněnskou D1, určitě
Leta letoucí se v okrajových částech Prahy a na záPraží vědělo, kud má plánovaný okruh vést, přesto si tam developeři prosadili výstavbu a lidi chtějí okruh zatunelovat, ač k tomu není technický důvod (kopce).
Řešením je jak je již navrhnuto zahloubení dálnice, a výkopy použt jako val. Obce si mohou osázet pozemky zelení, aby přiložili ruku k dílu potom, co si schválili výstavbu až téměř k ochrannému pásmu dálnice.
Možná, že to udělaly schválně, aby právě pak mohly volat po tom tunelu…
„chybějí zásady územního rozvoje Středočeského kraje“ – to jako fakt? Nebyly náhodou nedávno schváleny, což umožnilo pokračování prací na D3?
ZÚR jako celek jsou schváleny, ale Nejvyšší správní soud z nich vyjmul, resp. zneplatnil některé záměry.
„Pokud zákaz projde, kamiony budou muset hledat cesty přes obce v okolí Prahy.“
Existuje lepší řešení: tranzitující kamiony se na hranicích naloží na vagony a projedou území ČR po kolejích, stejně jak to kdysi dobře fungovalo pro transporty do Německa.
Tak až vystoupíme z EU a budeme potřebovat povolenky pro vjezd do Německa, to zase dobře fungovat bude.
A ty vlaky s naloženými kamióny budou jezdi kudy a kdy?
No je vidět, že se v oblasti logistiky vůbec nepohybujete, protože nechápete, že naprostá většina kamionů „netranzituje“, ale má cíl v ČR, takže nějaké nakládaní na koleje by ničemu nepomohlo, jelikož 99,9 % míst nakládek a vykládek leží mimo koleje….
Tak, to je přesně problém, infrastruktura. Koncept „rollende Landstrasse“ předpokládá na jedné straně velký počet nádraží na nakládku a na straně druhé kapacitní infrastrukturu, bohužel němci ve svém záchvatu ušetřit tuto možnost nenávratně zničili. Důsledkem toho je narůstající kamionová doprava a přeplněné silnice, tolik k ekologii. Co se týče stavu u nás – pokud se bude se vší vážností prosazovat a stavět jednokolejné úseky na transitních koridorech, tak se nemáme o čem bavit, tenhle vlak už dávno odjel.
Honza:
Jednokolejka má nevýhodu jedině v relativně snadnější „zranitelnosti“ než vícekolejná trať – je-li ovšem dobře vypočítána, je úžasně výkonná, takže v kapacitě bych problém neviděl. Mnohem větším problémem je nezavlečkování naprosté většiny logistických center – a v tom má „máslo na hlavě“ především MD ČR jako zástupce „státu“ a tvůrce jeho dopravní politiky.
Bohužel železniční síť na to nemá kapacitu 🙂
K jednokolejným úsekům: umožňují např. místní osobní dopravě slušný třeba desítiminutový interval, ale pro intensivnější nákladní dopravu je absolvování křižování třeba každých pět minut zcela nevhodné, i kdyby vlaky nejezdily v kratším intervalu, který umožňuje jen dvoukolejná trať. V lepším případě lze dvě jednokolejné trati využít pro nákladní provoz tak trochu jako jednu dvoukolejnou …
Démon: Železniční síti chybí kapacita, tak stavíme další silnice. 😉
Kapacita železniční infrastruktury je obrovská, ale pochopitelně pro její plné využítí je potřeba efektivní plánování a řízení.
jojo… aspoň pětiletky by to zase chtělo zavést!
Milan. Přečtěte si Koncepci nákladní dopravy https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Koncepce-nakladni-dopravy-pro-obdobi-2017-%E2%80%93-2023-r část věnovanou železnici. Třeba se poučíte. V dnešní ekonomice „Just in time“ není reálné, aby železnice převzala komplet výkony silniční ND. Smysl má pro přepravu většího množství zboží na velké vzdálenosti (viz USA, kde má železnice mnohem větší přepravní výkony v ND). Ale právě pro to chybí ta kapacita páteřních tratí. ROLU vám nikdo po lokálkách vozit nebude. Dnes by se nevešla ani na ten úsek Lovosice-Drážďnay, kde dříve jezdila… A jestli to nechápete, tak se podívejte na GVD http://www.gvd.cz/cz/ trať Děčín – Schona a napište nám, jak by se to tam mělo… Číst vice »
Např. nepouštět na koridorové tratě dopravce bez výkonných elekrických lokomotiv, typicky AWT a jejich dunící brejlovce a hektory. Jízdy je třeba plánovat tak, aby byly tratě rovnoměrně využívány během celého dne a týdne, což se zjevně nyní neděje.
Výstavbu infrastruktury v ČR bych shrnul takto: dřív se pořád říkalo, že nejsou na nic peníze, páč se velká část rozkradla; dnes je opačný problém – munici není za co utratit. Dostali jsme se do situace, že když už je záhadným způsobem pravomocné stavební povolení, začnou se dělat výběrka a rozjíždí se nový kolotoč – odvolačky stavebních firem. Dostali jsme se už do situace, kdy z větších staveb se nepostaví prakticky nic! Nerad to říkám, ale nebýt komunistů, D1 by začínala kdesi u Benešova, končila u Humpolce; poté několik úseků kolem Jihlavy a před Brnem… takže asi tak.
Takové never ending story. Je to ale fakt ostuda, že 80 km silnice se má stavět víc než 50 let.
Postavit se to dá za 4 roky, pokud se to jako celek připraví. Takže současná salámová metoda je něco otřesného, a ty vícenáklady s tím spojené. Za to může stavební loby.
Ten optimismus mě překvapuje. Dokud nebudou potřeby většiny nadřazeny potřebám menšiny, nic se kolem Prahy nepostaví …
Když se stále nesmyslně prosazuje více než 80 roků stará trasa tehdy „vnějšího“ okruhu, navržená v naprosto jiné situaci, než do jaké se mezitím Praha i její okolí proměnily, nelze se divit, že potřeby „menšiny“ nabyly mnohem většího významu a ta „většina“ svými kontroverzními požadavky zbytečně dostává Prahu do konfliktu zájmů: město se sice snaží silou vytlačit kamiony ze svého území, ale prosazováním zastaralé trasy okruhu jich na své území naopak natahuje a natáhne ještě víc, než kolik jich jí tam vadí nyní – je to důsledek tvrdohlavého prosazování nesmyslné scestné bolševické a následně i postbolševické koncepce sloučení vnějšího okruhu… Číst vice »
A jaká trasa by byla smyslná? Přes Čiernu pri Čope?
Taková, aby skutečný vnější okruh nahradil současnou „stojedničku“ a na skutečný střední okruh vedený po území města, ale úsporněji a výhodněji pro obyvatele města, se kamiony vůbec nedostaly: třeba pro Prahu a její nejbližší severozápadní okolí by mnohem užitečnější než vysoký most v poloze mezi Sedlcem a Roztokami byl nízký most v Podbabě a (tunelová) trasa na pravém břehu Vltavy na okraj Bohnic, atd..
Ono to zase tak nesmyslné není. Stačí se podívat na mapu. Fakt, že se Praha rozšířila hlavně na východě o vesnice typu Koloděje nebo Klánovice ještě neznamená, že se musí nutně vnější okruh stavět až za nimi. Přes Klánovický les by to stejně nešlo (jedině ho podtunelovat, což je nesmysl), a vést okruh až za Úvalama je taky nesmysl, protože je to už příliš daleko od Prahy a řidiči by si radši zkracovali cestu přes Prahu. A na severu má v podstatě vést po hranicích Prahy.
I menšina má svá práva, která musí být respektována. Jinak bychom nebyli v demokracii, ale v diktatuře.
Železničář: Trasa v koridoru II/101 by neřešila jeden z úkolů Pražského okruhu – uspokojení tangenciálních dopravních proudů mezi okrajovými částmi Prahy. Ty by stejně vedly k potřebě ve trase Pražského okruhu něco (třeba méně kapacitního) postavit. Navíc by taková trasa byla výrazně delší a vedla tranzitní dopravu ke zkracování přes Prahu, nebo naopak objíždění aglomerace po nevyhovujících vzdálenějších komunikacích, např. I/16. „Regionální varianta“ je jenom výkřik lidí na trase plánovaného Pražského okruhu bez dopravního opodstatnění. A byla by územně neprůchodná, protože by měla ještě více odpůrců z řad lidí, kteří podél trasy postavili domy v dobré víře, že tam žádná… Číst vice »
@Gejza Bez dopravního opodstatnění? Zkuste si přečíst EIA 510, EIA 511, Studii ČVUT, EIA D11 – EIA 510 – zkapacitnění na 2*3 pruhy pro +-100tis vozidel, a zároveň konstatuje „nejsou dodrženy normy s negativním dopadem na plynulost a bezpečnost provozu“ – EIA 511 – posudek: kapacita komunikace 2*3 pruhy je jen 85-105tis vozidel. 510 je navazující úsek kde mají být taky 2*3 pruhy. – EIA D11 – zatížení 510 po dokončení SOKP 131tis vozidel – Studie ČVUT – zatížení 510 při variantě 511 vZUR tušim 134tis vozidel, zatížení 510 při variantě SOKP vREG 84tis vozidel Takže na komunikace která se… Číst vice »
Ono většině odpůrcům 511 a vlastně celé trasy SOKP vZUR v současné podobě vadí účel stavby, kdy tam pojede veškerý tranzit a bude se míchat s vnitřní dopravou a plánovaná zátěž
Jasně. Ale že teď veškerý ten tranzit jede přes Spořilov, to už těm odpůrcům nevadí.
asdf: „… protože je to už příliš daleko od Prahy a řidiči by si radši zkracovali cestu přes Prahu. A na severu má v podstatě vést po hranicích Prahy.“ To je právě ten nepravdivý názor, který souvisí s debilním sloučením (ze současného hlediska už jen rádoby) „vnějšího“ a odmítnutého „středního“ okruhu: to, že „na severu má (okruh) v podstatě vést po hranicích Prahy“ je omyl, protože ty současné hranice Prahy jsou jen formální záležitostí a „skutečná“ Praha už sahá (kvůli rozrůstajícím se „sídlištím zelených vdov“) skoro ke Kralupům nad Vltavou, resp. právě až někam ke zmíněné „stojedničce“ – a právě… Číst vice »
Lojza: Máte pravdu, vyjádřil jsem se špatně. Regionální varianta, resp. okruh v nějaké formě ve stopě II/101 dopravní smysl má, ale rozhodně NE jako alternativa k realizaci SOKP. Uznávám, že SOKP může mít v některých úsecích nedostatečnou kapacitu vzhledem k výhledové zátěži, na druhou stranu řešením rozhodně není jeho zavrhnutí a nahrazení vREG. Méně kapacitní SOKP je nesmysl, protože než se případná vREG zrealizuje, bude SOKP jediným, co by mohlo pojmout tranzit a další dopravní proudy (které tam tak jako tak zůstanou). Ve výsledku tam stejně bude vždy alespoň 2+2 a ani to nebude místy dostačovat. To, že se s… Číst vice »
železničář:
a co je podle vás ten „mnohem menší „střední“ okruh“? Něco mezi Městským okruhem a SOKP?
Gejza: „Něco mezi Městským okruhem a SOKP?“ Přesně tak: to, co je v současnosti označováno jako „Pražský okruh“, tedy SOKP, leží z dnešního pohledu z nemalé části už v poloze odpovídající spíše „střednímu okruhu“ – skutečný vnější okruh by měl ležet opravdu spíše někde poblíž (blíže ku Praze, aby od ní nebyl zase až příliš daleko) „stojedničky“ a nahrazovat ji tak kvalitně, aby na sebe strhl tranzitní dopravu (včetně té končící na opačné straně města). Kdyby šlo o zmíněný „střední okruh“, pak by asi ani tolik nevadila trasa úseku „518“ někudy přes Suchdol (záměrně ale nepíši, kudy), ale vysoký most… Číst vice »