Pražský dopravní podnik zadal projektování tří nových tramvajových tratí

Tramvaj v novém úseku Pražského povstání - Pankrác. Foto: RopidTramvaj v novém úseku Pražského povstání - Pankrác. Foto: Ropid

Jde o prodloužení tratě z Libuše k budoucí stanici metra D Nové Dvory, z Malovanky ke stadionu na Strahově a v ulici Na Pankráci.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Okruh

Hlavně dostavět oba okruhy a radiály. Tyhle tramvajový vlečky jsou spis bizarek…

David

Ještě by to chtělo uvést na pravou míru, že z těch 700 metrů na Pankráci už polovina existuje, protože od dnešní konečné zastávky Pankrác je to k poště tak 350 metrů.

Filip Jirsák

Podle toho plánku a měření na mapě je ta nová trať cca 500 metrů.

mauriicio

Věděl by někdo, proč je smyčka Nové Dvory protisměrná? Vzniká tak poněkud zbytečné křížení tramvají tam/zpět, navíc cestující z vně náměstí mají „dveře na druhé straně tramvaje“ – musí přes koleje a pak až do tramvaje.

Ondřej

Nedala by se odbočka z Malovanky zakomponovat do jedné ze stávajících smyšek namísto přidání nové? Než se tramvaj procourá po zhruba 250 metrech od hotelu Pyramida k Dlabačovu, trvá to už tak věky, když je tam semafor, první odbočka do prvního obratiště, druhá odbočka do prvního obratiště, zastávka, semafor, další semafor, odbočka na Hládkov, první odbočka do druhého obratiště a druhá odbočka do druhého obratiště? S další odbočkou se to zase prodlouží. Když před cca 15 lety v Tokiu vymýšleli, jak zrychlit metro, dospěli k názoru, že nejlepším způsobem bude síť zásadně zjednodušit, právě kvůli množství odboček. Dle mého názoru… Číst vice »

Tomáš Záruba

Spíš je otázka, jestli je na úrovni doby požadavek na 15 km/h proti hrotu, zejména při jízdě rovně…

Jan

Pro staré výhybky asi ano, aby se nemusely tak často měnit. Pro nové je možnost instalace rychlostní výhybky se zhruba dvojnásobnou rychlostí.

Kamui

V Budapešti jsem viděl mnoho výhybek, které byly mírně štíhlejší a hlavně měly hluboké srdcovky. Ovšem nevypadaly jako nějaké moderní rychlostní. Jízda přes ně byla plynulá i při vyšší rychlosti. Proč tohle v Praze nejde?

dejf

no jo, ale jak to udělat nějak rozumně? obecně prostě městská zástavba moc zázraků nedovoluje a v tomto konkrétním případě je potřeba taky počítat s výškovým profilem. ale řešení by bylo, zaplout do tunelu pod těma tenisovejma kurtama mezi strahovskou a diskařskou, podjet tunelem špitálskou baštu a vyjet ve vaníčkově až někde mezi těma dvouma baštama. ale to naráží na 3 problémy: 1) vojáci, 2) památkáři, 3) peníze. ano, čvut je špičková univerzita a každá minuta pro studenta dobrá, aby se moh vzdělávat, ale na rovinu jsem třeba já sem ten volnej čas teda využíval trochu jinak.

Ondřej

Co kdyby odbočka byla až v místě výjezdu z točny Královka a trať by objela objekt hospody a napojila se zpět na silnici?

Milan_86

To protažení na Nové Dvory je prostě pecka. Alternativa páteřním 189 a 215, které jezdí snad co 3 minuty. Využijí se velkokapacitní silnice s relativně malým provozem, takže tramvaj „nebude překážet IAD“ a ta území získají větší šanci nebýt jen noclehárnou, ale vzájemně se propojí.

Kuba

Alternativa 189? Jako že někdo místo na Kačerov (v budoucnu na Pankrác metrem) pojede do Modřan nebo Braníka, protože mu tam povede tramvaj?

Andrej Hrabiš

Ono otevření metra a tram se plánuje současně. Takže 215 se může po kombinaci metro tram zrušit úplně a když se vymyslí posílení 117 pro oblast ulice Durychova, tak se může zrušit i 189.

Milan_86

Ne „kam pojede“ ale „jak pojede“. Metro D by nemělo být jen pro Jižák, ale bez nutnosti stavit odbočku odbavit i Braník a Modřany pomocí feed-in tramvaje.

looking4bucho

Pecka by to byla pokud by se to protahlo dolu k OC Novodvorska. Takhle zustane pulka Lhotky naveky na autobusech.

Martin

taby by se mi to libilo, ale take treba na Kacerov a Budejovickou… ty busy jsou tam utrpeni…

Petr

Salámová metoda na Pankráci je docela vtipná.

Milan_86

Škoda jen, že není ani technická možnost nebo politická vůle to dotáhnout na Kačerov. Sám si to ale nedokážu představit, není prostor a svah je moc ostrý… Tak aspoň na Budějovickou.

Kuba

A k čemu by to bylo, když je o patro níž metro?

Milan_86

Rekonstrukce Kačerova?

Kuba

Stavět tramvajovou trať s životností v řádu desítek let kvůli ročnímu uzavření mi přijde poněkud neekonomické. Pokud by navíc busy nadále končily na Kačerově, je přestup na tramvaj na jednu stanici dost nekomfortní. Takže tudy ne, v případě reko Kačerova protáhnout busy.

Tonda

Samozřejmě, že to není jen kvůli tý výluce. Myslim, že se za ta léta jasně prokázalo, že byl úplný nesmysl tam tu tramvajovou linku rušit.

Miroslav Zikmund

Nezdá se mi, do prostoru vozovky „Budějovická“ by se nedala položit kolej až na Kačerov …
Při nasazení obousměrných vozidel se nemusí budovat klasická smyčka, obrat lze řešit podobně, jako při otáčení souprav 11 u Muzea při výluce trati v Bělehradské na IPP.
Výtažná kolej a samovratná výhybka, čili není nutné čekat na uvolnění refýže ….

David

By bylo krasny, kdyby tam k ty trati postavily i parkovaci domy. Tech parkovacich mist, ktera tahle paraleni trat s metrem zabije je docela dost.

ABC

po zavedení tramvaje už místní auta potřebovat nebudou!

MHD

Pěkné šotodogma. Ale ti lidé, co tam bydlí, také chtějí jet autem na chatu, na nákupy a na výlet. Rozhodně nemají auto kvůli tomu, že s ním jezdí do centra kvůli chybějící tramvaji ( ještě takové, co je v souběhu s metrem).

ABC

na to je přece carsharing!

MHD

Bohužel jste se odhalil jako naprostý teoretik. Ti lidé mají své potřeby a carsharing pro mnohé není řešení. Jistě, pro někoho ano, ale kdo chce sdílené auto, může ho mít už teď.

David

Na vystrizliveni z carsharingu si staci pujcit sdileny sluzebni auto. Bordel, minimalni udrzba.

Jsou rodiny, kde radsi koupi zene dalsi auto, aby nemela trapit auto manzela.

ABC

no tak ať si parkujou na svém!

MHD

Dobrá, nabídněte tedy nějaké pozemky k parkování v dané lokalitě, aby si je majitelé mohli koupit.

ABC

To není problém města 🙂 V Tokiu si prej taky muže auto koupit jen ten kdo prokáže že má zajištěné parkování.

Daniel Jablonecký

A tak je to správně.

Kubrt

Ironie.

Ondřej

Takže se shodneme v tom, že za vše může lidská rozmachanost 🙂

Jarda 2

Proto taky ani v tomhle prodloužení neni trať zakončená smyčkou, ale jen zakončení ve tvaru „X“ !!!!
Původní těleso trati dlouhodobě slouží jako parkoviště pro lidi z okolních kanceláří – je tedy logické, že se to dělá po koušíčkách, aby se dojíždějící IAD neježili tolik jako kdyby se ta trať obnovila ajednou v celé svojí délce – to by najednou zmizely stovky parkovacích míst -problé vyřeší až nová trasa metra a záchytná parkoviště u jejích stanic, zejména ten parkovací dům na konečné…

Panoramix

Vaši úvahu chápu, ale nikde jsem nečetl ani slovo o tom, že by na konečné metra D na Pankráci (dočasná konečná stanice) mělo vzniknout nějaké záchytné parkoviště. A v jiné lokalitě nedává záchytné parkoviště smysl. Nebo také věříte bludu, že lidé nechají auto v Libuši a pojedou do centra metrem? Pár procent lidí to asi udělá, ale ne ty stovky, které nyní svými auty blokují původní těleso TT Pankrác – Budějovická. A mimochodem, parkovací zóna na zmiňovaném původním tělese TT je označena fialově, tedy smíšená. A parkují v ní především spousty místních obyvatel. Dle předchozích článků je problém právě v… Číst vice »

Jarda 2

Jasně že zaparkují v parkovacím domě v Libuši – protože jim dříve či později dojde, že na Pankráci/Budějovické už prostě nezaparkují…
Nějakou dobu sice bude nahoře na skále tochu chaos, trochu větší chaos, ale čáskem si to sedne a lídé z předměstí rádi zaparkujou u metra v parkovacím domě..

J.D.

Nemáte tak úplně pravdu – odhadem minimálně půlka parkujících patří opravdu k těm kancelářím. Že tam mnohdy parkují dlouhodobě na tom nic nemění (typicky 5+ elektromobilů fy Vivus, dodávky českého volejbalového svazu a další).

Filip Jirsák

Ono samozřejmě nedává smysl záchytné parkoviště ani na Pankráci. Záchytné parkoviště má zachytit auta, která míří do města, takže musí být na kraji města, ideálně ještě před městem. Ne v centru, ani v širším centru.

ušatá

Nebo přímo na trasách železnice, ke kterým budou uživatelé aut zajíždět (krátká vzdálenost) a pak už jen veřejnou dopravou přímo do cíle, města apod.

Miroslav Zikmund

Tak parkoviště nebude …
Parkovací místo nepatří k základním lidským právům …

Jackub

🤦‍♂️

Daniel Jablonecký

Tentokrát s vámi mimořádně souhlasím.

thegrid

Ďáblice – Letňany – Čakovice by se také šiklo. Jsou tam velké kolony. Prakticky není metro ani tramvaj. Metro končí nikde.

Martin L.

Je to realne? Taky by mě to zajimalo.

(Cakovicim by se spis hodilo zkapacitneni trati 070 a poradny S-Bahn)

Miroslav Zikmund

A stejně bude třeba napojení k nádraží Čakovice … 070 má jiný okruh klientely … než TRAM v navrhované trase … Není vyloučeno, že „časem“ k tomu taky dojde ….

thegrid

Někde z točny Sídliště Ďáblice byl projekt. Dávalo to velký smysl. Jelo by se někde okolo Tesca.

vojta

Souhlas, kdyby tam byla aspoň lávka přes tu dálnici. Z dablickeho sídliště je to do letnanskeho obchoďáku co by kamenem dohodil a beztak je to bez auta cesta na půl hodiny. Ale tramvaj by byla rozhodně lepší varianta.

Takový můj šotosen je, kdyby se C bývalo místo na Prosek prodloužilo právě na sídliště Ďáblice, Tupolevovu, sídliště Letňany do Čakovic, a z Tupolevky přes Prosek do Vysočan by se protáhla nová linka, která by se třeba v budoucnu stala částí linky D. Ale to je fakt utopie, jen kvůli stavební náročnosti a nejspíš i nutností demolic.

Petr

Čakovicím by pomohl okruh Prahy D0 520 tak aby lidi z okolních obcí mohli najet na okruh a nemuseli do kolony okolo Globusu.

Lukáš

Dlouho jsem pracoval v Čakovicích a celou dobu mi vrtalo hlavou, že nikoho nenapadlo prodloužit bus 144 z Kobylis přes Ládví, na Libereckou ulici a po Cínovecké a Kostelecké do centra Čakovic. Jasně, diskuze je o tramvaji, ale myslím že tenhle dopravní směr by měl určitě význam. Proč vozit všechny přes Letňany, dkdyž by mohli na metro přestoupit na Ládví nebo v Kobylisích? Jen kvůli tomu, aby metro z Letňan jelo dost plné?

Daniel Jablonecký

Obyvatelé Ládví se bouří proti dalšímu rozšiřování provozu autobusů v této lokalitě – tak proto.

David

Se SUDOPem na večné časy a nikdy jinak. To u nás nemáme žádné jiné projektanty? Doufám, že ty zastávky, co navrhnou, nebudou vypadat jako na Bělohorské (tuny zbytečného zábradlí).

robert

Máme, ale ne všichni mají čas a prostor tak velké zakázky realizovat. Už tu práci prostě není kam předávat, projektantů je málo.

Miroslav Zikmund

Proč tuny zbytečného zábradlí … V Plzni „kňourají“ že na frekventované zastávce TRAM není zábradlí usměrňující chodce – zabránění vstupu na frekventovanou Klatovskou třídu z refýže …. a naopak – přecházení při příjezdu TRAM …. tu a tam „mají“ mrtvolu chodce ….
Takže si nevyberete …. zábradlí je tam jako bezpečností prvek a zadavatel ho dá do požadavků ….

Jan

To asi záleží, jak se to bude připomínkovat, třeba v jednotlivých městských částech. U nás na trojce dopravní komise u opravovaných zastávek žádá minimální zábradlí a la Národní Divadlo, pokud je vůbec nutné. Taky jsme se v nedávné době dočkali likvidace zábradlí uprostřed zastávek jako Strážní nebo Ohrada. Takže doporučuji kontaktovat vaše zastupitele zodpovědné za dopravu.

zdeněk

je dobře že se konečně po letech nicnedělaní zase začaly stavět nové tramvajové tratě. Ale těch projektů je mnohem více, než ty které zmiňuje tento článek a bylo by fajn, kdyby se pohnuly i ty další….

Jan

Pokud vím, tak třeba Kobylisy – Zdiby nebo trať v Počernické se zpracovává. DP taky dostal pokyn urychlit příparavu k trati na nákladové nádraží Žižkov, aby tam nebyla dřív celá výstavba než tramvaj. Takže pokud se zachová současné tempo, tak z toho během pár let několik další tratí vyleze a mohou se soutěžit.

dan Žatecký

Nebylo by od věci zvážit protažení TT ze Strahova přes Podbělohorskou až na Klamovku, čímž by se za prvé zvýšila kapacita dnes přetěžované linky 191, nepochopitelně vedené sólo busy místo kloubáků, vytvořila se přímá tangenta z Anděla přes Strahov na Dejvickou (dříve linka 217 nebo přestupní vazba 191+143), a jistě by se tím uvolnilo nemálo autobusů, které dnes zajišťují obsluhu linek 143 a 191, popř 149.

Martin

Tam to stoupani/klesani (i ulicni uroven) je docela nepriznive pro tram?

V. K.

Tam by byl lepší trolejbus, protože tramvaj by to vyjela tak maximálně jako zubačka.

Honza Vrba

Ne „byl lepší trolejbus“, ale „bude trolejbus“. Tedy plán už na to je.

R.L.m.

[Dotaz:] Na posledním „obrázku“ s mapkou TT na Strahov je v jeho pravém horním výřezu celkové schéma (TT tratí?). Přijde mi nějaké „divné“ – jakoby „z budoucnosti“ resp. jako nějaký celkový záměr stavu TT sítě (ale nejsou tam „Zdiby“). Co to je?

Martin

Odpovida urcite fazi dokumentu Rozvoj linek MHD do roku 2019-2029?

Jan

Mě to uvedený dokument nepřipomíná. Ale obecně, ten plán rozvoje 2019-2029 byl připravován ještě pro minulou politickou reprezentaci. Od té doby byl již plán rozvoje tramvají v několika ohledech aktualizován a několik tratí dostalo větší prioritu na přípravu a realizaci ještě v rámci této dekády.

Juraj

Je to patrně jen starší verze dlouhodobé strategie, kde už byl Suchdol, ale ne Zdiby.
TT do Suchdola je zamýšlena i jako určité doplnění trati na Strahov, s možností přímého propojení strahovských kolejí, Dejvic a Suchdola.
Podrobně je to zde: https://pid.cz/o-systemu/rozvoj-linek-pid-v-praze-2029/

Radim

Pražský DP si měl spíše zadat projektování vlastní elektrárny, takto hrozí, že pro tramvajové a trolejbusové tratě bude v budoucnu nedostatek silové elektřiny která tak bude velmi drahá.

Radek

Ve srovnání s metrem je toto nic.
Pro začátek by mohl střechy svých areálů pokrýt soláry. Ale na to asi chybí odvaha…

Radim

Máte pravdu, linku D jsem zapomněl uvést, ta poptávku samozřejmě také zvýší. Soláry (i kdyby se podařilo je zrealizovat o čemž silně pochybuji) mají směšný výkon a stěží pokryjí spotřebu areálů (kanceláře, osvětlení, dílny ,stroje atd.).

LiborV

Solární panely budou součástí nově stavěné Vozovny Hloubětín.

Jiří Kocurek

To sice ano, ale v tom odebíraném množství to je kapka v moři. No dobře, tak kýbl v bazéně.

Robert

Jo a jezdilo by se jen, když bude svítit sluníčko.

Ondra

Tak trochu jsem doufal ze to bude i trať k hl. nádraží

Andrej Hrabiš

Ona by tam byla, kdyby nedošlo ke kontra revoluci na Praze 1, kam se vrátila stará garnitura…

Jan

U staré garnitury jsem teda nezaznamenal odpor k tramvajím, co přesně tam brzdí přípravu?

Tomáš

Skvěle! ❤️ Je milé vidět, že se projekty tramvajových tratí po letech hýbou.

Vochomůrka

Ten tramvajový výtah na Strahov mi nějak nedává smysl…

Ondráš

Jeho smysl je náhrada bus mezi Kolejema na Strahobě a ČVUT v Dejvicích.

Ondros

Ano, pokud bude tram až na Suchdol, vznikne studentská linka:-)

dejf

tak kdyby tramvaj ze strahova přes dejvickou jela na hnojá… eh čzú, tak by to byla asi celodenně nejzábavnější linka v síti dpp.

Tomáš Záruba

Číslo 69 je volné… 🙂

Frantík

Proč? 😀

Kuba

Tak ten mi naopak dává smysl jako jediný – 143 jede kromě tohoto úseku všude po kolejích, tak její náhrada tramvají je celkem rozumná. Jestli něco smysl nedává, tak ty zbylé dva úseky nad metrem. Pankrác ještě dejme tomu, pokud tam bude déčko léta končit, tak část lidí může přestoupit rovnou na tramvaj (i když bus přes Jezerku na Želivského by udělal větší parádu, např. prohozením 124 a 188), ale Nové Dvory mi přijdou úplně mimo.

Kubrt

Připojení Modřan na metro „úplně mimo“ není.

Kuba

Metro bude i v Libuši.

Martin

Co se tyce te budouci pripravy na odbocku mi to smysl nedava…

Jan K.

Ta tramvajová trať na Pankráci je tam kvuli tomu, že plánují na rok zavřít stanici metra Pankrác na lince C. A ta tramvaj má sloužit jako náhradní doprava od Pankráce k další stanici metra. Škoda, že se jim nepodařilo zajistit protažení tramvaje až na Budějovickou.

zdeněk

třeba si to časem Praha 4 rozmyslí a tramvaj bude moct pokračovat k Brumlovce nebo novému Dvoreckému mostu….

Frantisek

Uvidíme po dalších volbách. Ty poslední sice dopadly z tohoto pohledu už celkem dobře, leč došlo na převrat, čímž se částečně vrátily staré „pořádky“ – hory kanclů a lány silnic nade vše.

Kuba

Čili reálně pojede ač na Synkáč, protože dřív ji není, kde otočit. Takže místo busu Budějovická – Pankrác – PP pojede bus Budějovická – Pankrác a tramvaj Pankrác – NBS. Kde je výhoda takového řešení?

Filip Jirsák

Výhoda je kapacita tramvaje. Kdybyste mermomocí chtěl končit tramvaj na PP, může tam být kolejový přejezd.

frost

Krome napojeni Modran na metro dava tato trat velky smysl i v opacnem smeru – prime spojeni velkych sidlist podel trati s poliklinikou v Modranech a novou radnici P12 + po dostavbe Dvoreckeho mostu prime tramvajove spojeni na Smichovske nadrazi (tedy doufam, ze bude zavedeno). Nyni v obou pripadech pripadaji v uvahu pouze busy a jeste navic casto s prestupem (hlavne co se tyka spojeni Kamyk – Modrany).

Kuba

Metro je i v Libuši. A z Nových Dvorů bude na Smíchov pořád mnohem rychlejší bus Vrbovou.

Ondros

Spíš je otázka, jak se Strahovem naložit. Celý spartakiádní stadion je v podstatě rozvojová plocha. Sportovním událostem už asi sloužit nikdy nebude, tak by bylo ideální třeba z účty k tradici zachovat tribuny a střed zastavět. V podstatně vně stadionu může vzniknout nová čtvrt, kterou budou tram obsluhovat.

ZdendaP

„Střed“ už zastavěný dávno je.

Frantík

Čím?

Frantisek

Hlavně, že Sparta onehdy poptávala nový a větší, pro světová utkání v kopané… Nevím, v čem by byla lepší pole za Prahou, v lepší dostupnosti od Anděla to stejně nebude, tramvaj by mohla naopak hrát pro. Lepší, než další sídliště a drandění stovek nových aut do kopce, o ucpání Smíchova těmito jízdami nemluvě.

dejf

na druhou stranu kdyby to s tim dalším sídlištěm na strahově dopadlo, tak by v kostele nemuseli strašit peklem, stačilo by říct: zajdi se ve všední den ráno kouknout do holečkovy, ať vidíš co tě čeká.
samozřejmě na strahov včetně kolejí si developeři brousí zuby už 20 let v kuse.

ABC

jak se Strahovem naložit….

prohlásit za památku a pak čekat až spadne

Dachs

Dával by smysl, kdyby zároveň byly představeny nějaké zamýšlené plány pro Strahov. Existují-li. Pohled na oba stadiony zblízka je zážitek svého druhu. Zašlá sláva, průvan…a pozvolné rozpadání. Tréninkové centrum si fotbalisti nechají vzít, kvůli třeba výstavbě nové obytné čtvrti? Těžko. Technický stav budov kolejí je také dávno za zenitem. Očekával bych, že se město vyjádří, co s tím vším, když už tam plánuje tramvajovou trať. Kdyby se tramvají na Strahov od severu jezdilo už nyní, tak o prázdninách by tramvaj skoro neměla koho vozit. Resp. tu frekvenci odveze standardní bus jednou za čas. Smysl dává v průběhu akademického roku a… Číst vice »

Franta

Na Kolejích Strahov jsem 7 roků bydlel a v akademickém roce je potřeba dopravy velká a i kloubový autobus každých pár minut před začátkem hodin přednášek nestačil. Na kolejích bydlí až 4000 lidí. Jeden starý blok má pět podlaží po 84 studentech na podlaží. S životností budov to bude jako s paneláky. Tzn. zateplený panelák s novými okny je tady na „furt“.

IBM

7 let? Vysoká škola není žádný rychlokurs 🙂

ABC

tak může to být standardní + doktorandské ne

Frantík

Nebo neměl peníze, tak pokračoval v relativně levném ubytování.

Frantík

Jenom protože tam jsou koleje, nemusí ta tramvaj jezdit celodenně co 5 minut. Prostě ve špičce bude jezdit jednou za 4 minuty, mimo špičku dle potřeby, večer jednou za čas. Školní linky se dají docela rozumně naplánovat.
Kromě toho byl ještě návrh na linku 30 ze Strahova přes Hrad na Újezd.