Doprava ve městě Tramvaje Zprávy

Pražský dopravní podnik řeší budoucnost tramvají 14T, připustil i jejich odprodej

Tramvaj 14T. Foto: DPP
Tramvaj 14T. Foto: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy uvažuje o dalším uplatnění tramvají 14T, známých pod označením porsche. Vedení podniku poprvé připustilo i jejich prodej. Podnik má ve stavu celkem 57 těchto strojů, které nakoupil v roce 2008 za dvě miliardy od Škody Transportation.

Tramvaje přitom nejsou vhodné pro pražskou tramvajovou síť, neboť nemají otočné podvozky. Proto mohou jezdit jen na vybraných linkách, v ostrých zatáčkách totiž ničí kolejnice. Navíc jsou značně poruchové. V srpnu 2014 jejich provoz zakázal Drážní úřad kvůli praskání příčníků rámů podvozků. Od roku 2015 probíhá postupná oprava.

Do provozu jich bylo zatím vráceno 28, do konce roku by se mělo vrátit na koleje dalších 17. „Zbylých 12 vozů by mělo být opraveno a zprovozněno v průběhu roku 2019,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková. I tak ale vedení podniku nad svou flotilou 14T nejásá. „Vyhodnocujeme možnosti dalšího provozu tramvají 14T, uvidíme, jaká bude jejich budoucnost v Praze,“ řekl šéf DPP Martin Gillar. „Pokud se najde kupec, který bude ochoten za ně zaplatit jejich účetní hodnotu, tak je prodáme,“ doplnil.

Vlaky totiž ještě nejsou odepsané, kolik je jejich zůstatková hodnota, není jasné. Naopak podnik do budoucna počítá s flotilou tramvají ForCity (15T), ačkoliv systém jejich údržby se stále ladí. Na údržbě jich je nyní 21, dalších 15 čeká na výměnu kol. Deset jich je odstavených po velkých nehodách. „V současné době je před podpisem smlouva na opravu těchto tramvají,“ sdělila Řehková.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rossec
Host
Rossec

Prodat a nahradit novovýrobou T3 respektive T3R.PLF a dále nic navymýšlet.

Twix
Host
Twix

Jen to ne. Novovýrob T3 jsme už tady ostatně měli dostatek. Zvlášť pro Prahu se vůbec nehodí kupovat nové tramvaje, které budou pak stejně jezdit pořád ve dvojicích. A řešení T3R.PLF, kde dost prostoru zaberou vysoké vnitřní schody, které navíc umožňují celkem snadné rozbití tlamy při prudkém brzdění, se dá považovat pouze za způsob jak relativně rychle zajistit částečnou nízkopodlažnost, ale ne za směr do budoucna.

Juraj
Host
Juraj

T3 v roku 2018 je bohužiaľ dosť veľký anachronizmus.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Sice možná anachronismus, ale dokonale dokazující, jak jsme v Československu už v 50. a 60. letech minulého století dokázali vyvíjet a vyrábět nadčasové dopravní prostředky pro VHD (což teď už v takové míře ani zdaleka neumíme) …

Jan
Host
Jan

Možná je, ale stále dost efektivní. Narozdíl od moderních NP tramvají se sedačkamiv uspořádání 2+1 mají dost místa na hromadnou přepravu i hromadnou výměnu cestujících, což je v Praze klíčové. Větrání okénky na každým sedadlem plus na střeše je stále lepší než 14T které klimatizaci nemůžou mít pro vysokou nápravovou hmotnost. Běžní cestující si na T3 nestěžují.

Pražák
Host
Pražák

Nestěžují, ale jen do doby než jsou kvůli nějakému zranění, trvalému hendikepu či stáří omezeni na pohyblivosti a musejí se šplhat do a ze schodů v T3.
O tom, že je 14T pro Prahu omyl myslím není sporu. Nicméně 15T je (zvlášť poslední série) to nejlepší co v ČR jezdí. A vzhledem k 100% nízkopodlažnosti a velkým dveřím není s výměnou cestujících žádným problém.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Šplhání do (i se schodů) mi s přibývajícím věkem samozřejmě také vadí stále více, ale když vezmu v úvahu, že původní podoba tramvají T3 není o mnoho mladší, než jsem já, a stále je ještě docela dobře použitelná, tak „klobouk dolů“. Ale to, co pořád zdůrazňujete = že „15T je (zvlášť poslední série) to nejlepší co v ČR jezdí“, mě naopak žádným velkým štěstím nenaplňuje: možná z pohledu cestujících, protože celovozová nízkopodlažnost bez různých „beden“ na podlaze je skutečně pohodlná, a široké nástupní dveře jsou rovněž přínosem, ale už uspořádání sedadel „2 + 1“ místo střídavého „2 + 1 /… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

To, že T3 byla v době svého věku špička se přeci nepřu. Nicméně není možné se upnout na T3 a její různé deriváty až do konce věků. Prostě doba se změnila a nízkopodlažnost je dneska nutností. A také netvrdím, že je 15T nejlepší tramvaj na světě, ale rozhodně je to nejlepší tramvaj v bývalém východním bloku (s výjimkou bývalé NDR) . Takže z pohledu cestujícího je to prostě značný posun. Navíc MHD je o cestujících a ne o šotouších (nic ve zlém), takže pohled cestujícího a i obyvatel Prahy, kteří kvitují i tišší provoz, což opravdu oceníte bydlíte-li poblíž tramvajová… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„rozhodně je to nejlepší tramvaj v bývalém východním bloku (s výjimkou bývalé NDR)“ A byl jste se někdy v poslední době podívat třeba v Budapešti? „kvitují i tišší provoz, což opravdu oceníte bydlíte-li poblíž tramvajová trati si dovoluji považovat za nejdůležitější“ Nevypadlo Vám tam náhodou slovo PŘÍMÉ mezi slovy „poblíž“ a „tramvajové trati“? Navíc o ten tišší provoz se musí zasloužit především konstrukce trati. Aby bylo jasno: já tramvaje 15T nepovažuji za špatné a samozřejmě souhlasím s tím, že maximální nízkopodlažnost je dnes už standardem, kterého „Té-trojky“ nemohou dosáhnout ani v podobě „van“, ale do toho, aby z ní mohla… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

Ne, nevypadlo. Bydlím poblíž smyčky u Slavie. 15T rachotí ze všech tramvají nejméně.
A ano v Budapešti jsem byl, tamní tuším CAF (vážně nejsem šotouš) je dobrý, byť design je na mě příliš futuristický, ale jinak jsem žádný rozdíl ve srovnání s 15T nepozoroval. Nicméně jsem jel na přímé trati.

xxxyyy
Host
xxxyyy

Opravy 14T bych nechal zaplatit tomu, kdo rozhodl nakoupit pro Prahu tramvaje s pevnými podvozky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Myslíte psychiatra Béma? A co by mu potom zbylo na horolezení?

Radek
Host
Radek

No jo, jenže spolu se zprovozňováním 14T se likvidují T6. Takže 14T by bylo třeba něčím nahradit. Aneb další zakázka pro Škodu? :-/

Pražák
Host
Pražák

Jenže se modernizují další a další KT (Kačeny), původní pražské vozy už jsou všechny modernizované a teď postupně přicházejí modernizací původně maďarské tramvaje, které DPHM koupil jako ojeté před několika lety.

Xaver
Host
Xaver

Myslíte KT8D5? To je pro mě novinka, ze DP koupil nějaké z Maďarska. Kolik jich bylo?

Pražák
Host
Pražák

Nevím přesně, snad 10. Navíc ony nejsou úplně maďarské, Miskolc je kupoval už jako ojeté z Mostu a Košic . A ano myslím KT8D5.

Radek
Host
Radek

2 přišly z Německa (dávná minulost), jinak jich přišlo 6. Většina stojí, modernizace ani nezačala. To nám 60 14T naprosto nenahradí.

Sch
Host
Sch

Dlouho se psalo, že kontrakt na 15T má zbytečně velký objem. Nasmlouváno by jich tedy mělo být dost i jako náhrada za 14T. Nebo to byl jen novinářský poplach a je počítáno i s náhradou T6?

Radek
Host
Radek

Není tomu tak. Pražské vozovny neumožní jen tak držet náhradu za 60 14T. Dlouhodobě odstavené 14T musely hnít roky na dešti.

Milan
Host
Milan

Proč by měli likvidovat T6A5 s modernější výzbrojí, místo starých a hlučných variant T3?!

Twix
Host
Twix

Nevím jak moc se T6A5 skutečně „likvidují“, docela dost těch ex-pražských je k vidění na kolejích v Sofii. A mají dneska skutečně modernější výzbroj než T3, které už ji (snad kromě T3M) dostaly mezitím snad všechny novou?

Asdf
Host
Asdf

A není to třeba proto, že T6 nejdou předělat na nízkopodlažní?

Dash9
Host
Dash9

Já myslím, že kdyby se chtělo, tak půjde T6 předělat na nízkopodlažní stejně jako to jde u T3. Ale asi by to bylo o nějaké nové homologaci, tak je jednodušší do nekonečna produkovat již schválené T3R.PLF a ty T6 prodat, dokud to lze za rozumnou cenu.

Radek
Host
Radek

Všechny T3R.P jsou vybaveny modernější výzbrojí než T6. Hlučnější nejsou a T6 mají problém s neklidným chodem podvozků a dveřmi (nelze stavět vysoká nástupiště).

MildaIV
Host
MildaIV

Zlatý Varia.

aldik
Host
aldik

Které škodovácké tramvaje že to tenhle týden koupila Ostrava? 😀

Prazak
Host
Prazak

Původně finské Arctic.
Jinak k tramvajím Škoda, 14T je opravdu v Praze omylem, byť v Brně a Vratislavi jsou s ní celkem spokojeni.
15T je jiný příběh, je to např. jediná skutečně nízkopodlažní tramvaj, která v ČR jezdí, jako cestující neznám nic lepšího. Dost by mě zajímalo jak kvalitní údržbu ji dokážou poskytnout pracovníci DPHM, kteří po léta neznali nic jiného než jednoduché T3 či T6.

MildaIV
Host
MildaIV

Já myslím, že Brno by je taky klidně prodalo, kdyby se našel zájemce. DP jednoznačně preferuje vany.

Pražák
Host
Pražák

Brno preferuje Evy, KOS vyhrály rámcovou smlouvu na dodání až 41 tramvají EVO 2 v rozloženém stavu, kompletaci si bude DPMB dělat ve svých dílnách sám.
Nicméně, byť jsou stejně jako ostravské Stadlery, tak prezentovány, nejedná se o skutečně 100% nízkopodlažní tramvaje, většina sedadel je na podestách.

kix
Host
kix

evo2 je něco jako sor u autobusů.. ačkoliv výrobky škoda poslední dobou sou velice kvalitní, tak stejně oproti evo2 je 15t supertramvají.. a z pohledu cestujícího taktéž, evo2 je hrozná co se týká interiéru..

jan
Host
jan

Tak podle mě by to měla škodovka řešit co s takovými … A pokud ne, tak by měla mít opět období půstu. V Praze..

Pražák
Host
Pražák

Po ukončení dodávek 15T (mimochodem toho nejlepšího co v ČR jezdí) bude mít Škoda co se tramvají týče půst tak jako tak, Praha rozhodně hezkých pár let nové tramvaje kupovat nebude. Tedy v tomto sektoru bude Škoda působit jen jako dodavatel ND.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud se Praha zbaví tramvají 14T, bude stejně muset ještě něco dalšího dokoupit, protože počítá s rozvojem sítě tratí a rezervy v obězích tramvají už nejsou tak velké jako dříve – někdo asi už konečně donutil DPP aspoň trochu méně plýtvat. A propos: je zarážející, že v Praze tramvaje 14T „mohou jezdit jen na vybraných linkách, v ostrých zatáčkách totiž ničí kolejnice“, ale třeba v Brně nebo ve Vratislavi jezdí prakticky stejné tramvaje 13T také a o jejich „nekompatibilitě“ s tamními TT se nic neproslýchá, i když tam „ostré zatáčky“ samozřejmě existují také. Nekriticky hájit tramvaje 14T rozhodně nechci, ani… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„mimochodem toho nejlepšího co v ČR jezdí“
Zkuste si nechat „propláchnout uši“, když neslyšíte to kvílení a skřípání v obloucích, kvůli němuž musela být dokonce vyrobena „mazací tramvaj“.

Milan
Host
Milan

Existuje vůbec nějaký výrobek od Škody Transportation, který by zákazníkům nepřinášel problémy? Obdivuhodné, že vůbec ještě něco prodávají.

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Asi každé vozidlo bude mít nějaké „porodní bolesti“. My máme tu „smůlu“, že jsme často první trh, kam Škodovka něco dodá.
Teprve po odladění se to prodá někam dál. VIz rodina lokomotiv 109E. Objednáno 2004, vyrobeno 2009 (trochu zvláštní, 5 let čekat na lokomotivy, že), schváleno pro provoz v Německu až 2017, no a za rok nebo kdy dostane DB Regio (snad) odladěný produkt… 15 let práce.

jan
Host
jan

Jenže čd si prý to povolení do německa musely obstarat údajně samy! Takže škoda i za tu miliardu navíc se na to asi…

AAA
Host
AAA

Český daňový poplatník holt rád zaplatí ladění takových krámů, aby pak zisky z finálního prodeje mohly vesele téct na Kypr. Inu co bychom neudělali pro rodinné stříbro.

asdf
Host
asdf

Koukám, že tu zase někdo zaspal. Škoda už několik měsíců patří PPF.

raddie
Host
raddie

Takže místo Kypru do Holandska 🙂

AAA
Host
AAA

nebo na ztratu homecreditu v cine

Asdf
Host
Asdf

Tak doufejme, že ty pro DB budou už opravdu odladěné a nebudou dělat českému průmyslu ostudu.

Martin
Host
Martin

to neni smula, ty zakazky tu skoda ziskava az moc okate… a ty nevyhodne smlouvy…

Sch
Host
Sch

No je to holt taková skrytá podpora českého průmyslu… A myslím, že většině lidí to úplně nevadí. Když se koupí předražené Gripeny vnímá se to jinak, než když se koupí předražené Tatry… BUY CZECH

VRT
Host
VRT

Jistě, raději utopíme miliardy v „rodinném stříbře“, než abychom si přiznali, že to byl megatunel bývalé Škody Kypr a ČD jehož výsledkem je leasing na Vectrony.
Jediné, co se Kypřanům povedlo byly 15T.

asdf
Host
asdf

Já myslím, že trolejbusy jsou taky OK.

VRT
Host
VRT

Su z Prahé, tak nevím 😀 Ale asi jo, máte pravdu, na trolejbusy jsou taky stížnosti minimální.

Jan
Host
Jan

Trolejbusy totiž vyrábí Škoda tím že dodá elektroniku do už dodané kastle, třeba SOR nebo Solaris. Už je to dávno kdy si Škoda dělala trolejbus kompletně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak, tak – kde jsou ty doby, kdy fungovala komplexní výroba v Ostrově nad Ohří …

TrainDriver
Host
TrainDriver

109E pro DB je úplně jiný produkt než 380, byť navenek vypadají jinak. Nebo myslíte, že by si Němci nechali dodat nějaký sh*t? Je přece jenom rozdíl mezi mercedesem a naleštěnou Škodovkou….

TrainDriver
Host
TrainDriver

Navenek vypadají stejně sem chtěl říci…..

Asdf
Host
Asdf

V čem jsou jiné?