Doprava ve městě Tramvaje Zprávy

Pražský dopravní podnik řeší budoucnost tramvají 14T, připustil i jejich odprodej

Tramvaj 14T. Foto: DPP
Tramvaj 14T. Foto: DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy uvažuje o dalším uplatnění tramvají 14T, známých pod označením porsche. Vedení podniku poprvé připustilo i jejich prodej. Podnik má ve stavu celkem 57 těchto strojů, které nakoupil v roce 2008 za dvě miliardy od Škody Transportation.

Tramvaje přitom nejsou vhodné pro pražskou tramvajovou síť, neboť nemají otočné podvozky. Proto mohou jezdit jen na vybraných linkách, v ostrých zatáčkách totiž ničí kolejnice. Navíc jsou značně poruchové. V srpnu 2014 jejich provoz zakázal Drážní úřad kvůli praskání příčníků rámů podvozků. Od roku 2015 probíhá postupná oprava.

Do provozu jich bylo zatím vráceno 28, do konce roku by se mělo vrátit na koleje dalších 17. „Zbylých 12 vozů by mělo být opraveno a zprovozněno v průběhu roku 2019,“ uvedla mluvčí podniku Aneta Řehková. I tak ale vedení podniku nad svou flotilou 14T nejásá. „Vyhodnocujeme možnosti dalšího provozu tramvají 14T, uvidíme, jaká bude jejich budoucnost v Praze,“ řekl šéf DPP Martin Gillar. „Pokud se najde kupec, který bude ochoten za ně zaplatit jejich účetní hodnotu, tak je prodáme,“ doplnil.

Vlaky totiž ještě nejsou odepsané, kolik je jejich zůstatková hodnota, není jasné. Naopak podnik do budoucna počítá s flotilou tramvají ForCity (15T), ačkoliv systém jejich údržby se stále ladí. Na údržbě jich je nyní 21, dalších 15 čeká na výměnu kol. Deset jich je odstavených po velkých nehodách. „V současné době je před podpisem smlouva na opravu těchto tramvají,“ sdělila Řehková.

52 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Prodat a nahradit novovýrobou T3 respektive T3R.PLF a dále nic navymýšlet.

    • Jen to ne. Novovýrob T3 jsme už tady ostatně měli dostatek. Zvlášť pro Prahu se vůbec nehodí kupovat nové tramvaje, které budou pak stejně jezdit pořád ve dvojicích. A řešení T3R.PLF, kde dost prostoru zaberou vysoké vnitřní schody, které navíc umožňují celkem snadné rozbití tlamy při prudkém brzdění, se dá považovat pouze za způsob jak relativně rychle zajistit částečnou nízkopodlažnost, ale ne za směr do budoucna.

      • Sice možná anachronismus, ale dokonale dokazující, jak jsme v Československu už v 50. a 60. letech minulého století dokázali vyvíjet a vyrábět nadčasové dopravní prostředky pro VHD (což teď už v takové míře ani zdaleka neumíme) …

      • Možná je, ale stále dost efektivní. Narozdíl od moderních NP tramvají se sedačkamiv uspořádání 2+1 mají dost místa na hromadnou přepravu i hromadnou výměnu cestujících, což je v Praze klíčové. Větrání okénky na každým sedadlem plus na střeše je stále lepší než 14T které klimatizaci nemůžou mít pro vysokou nápravovou hmotnost. Běžní cestující si na T3 nestěžují.

        • Nestěžují, ale jen do doby než jsou kvůli nějakému zranění, trvalému hendikepu či stáří omezeni na pohyblivosti a musejí se šplhat do a ze schodů v T3.
          O tom, že je 14T pro Prahu omyl myslím není sporu. Nicméně 15T je (zvlášť poslední série) to nejlepší co v ČR jezdí. A vzhledem k 100% nízkopodlažnosti a velkým dveřím není s výměnou cestujících žádným problém.

          • Šplhání do (i se schodů) mi s přibývajícím věkem samozřejmě také vadí stále více, ale když vezmu v úvahu, že původní podoba tramvají T3 není o mnoho mladší, než jsem já, a stále je ještě docela dobře použitelná, tak „klobouk dolů“.
            Ale to, co pořád zdůrazňujete = že „15T je (zvlášť poslední série) to nejlepší co v ČR jezdí“, mě naopak žádným velkým štěstím nenaplňuje: možná z pohledu cestujících, protože celovozová nízkopodlažnost bez různých „beden“ na podlaze je skutečně pohodlná, a široké nástupní dveře jsou rovněž přínosem, ale už uspořádání sedadel „2 + 1“ místo střídavého „2 + 1 / 1 + 2“ (kvůli snazší výměně sedících cestujících) skutečným pokrokem není, a kolejnice ty tramvaje „brousí“ také, takže do ideálu mají pořád dost daleko.

            • To, že T3 byla v době svého věku špička se přeci nepřu. Nicméně není možné se upnout na T3 a její různé deriváty až do konce věků. Prostě doba se změnila a nízkopodlažnost je dneska nutností.
              A také netvrdím, že je 15T nejlepší tramvaj na světě, ale rozhodně je to nejlepší tramvaj v bývalém východním bloku (s výjimkou bývalé NDR) . Takže z pohledu cestujícího je to prostě značný posun. Navíc MHD je o cestujících a ne o šotouších (nic ve zlém), takže pohled cestujícího a i obyvatel Prahy, kteří kvitují i tišší provoz, což opravdu oceníte bydlíte-li poblíž tramvajová trati si dovoluji považovat za nejdůležitější. Navíc, rozložení sedadel je o zákazníkovi, pokud by tam DPHMP chtěl sedadla střídavě jak píšete, tak mu je tam Škoda tak namontuje. To broušení kolejí je trochu problém, hlavně díky váze, která je dána normami, nicméně koleje brousí i tramvaje s klasickými podvozky.
              Jinak k tomu nadávání na Škodu, možná má problém s vlaky, to těžko mohu posoudit, vlakem moc nejezdím, jel jsem jen několikrát Elefantem a Panterem a přišlo mi to jako naprosto v pohodě, ale trolejbusy a tramvaje dělá dobře, o čemž svědčí i to, že je schopná prorazit i na jiné než východní trhy, např. na Innotrans 2018 bude Škoda vystavovat tramvaj pro Chemnitz. A těm nesmyslům jak Škoda v ČR neplatí daně protože má vlastníka registrovaného v cizině se mohu jen smát. Absolventi „vysoké školy života“, kteří tento nesmysl neustále někde omílají jsou zřejmě příliš líní, aby se podívali na portál justice.cz kde jsou uvedeny veškeré finanční údaje, včetně sumy zaplacené na dani z přijmu.

              • „rozhodně je to nejlepší tramvaj v bývalém východním bloku (s výjimkou bývalé NDR)“
                A byl jste se někdy v poslední době podívat třeba v Budapešti?

                „kvitují i tišší provoz, což opravdu oceníte bydlíte-li poblíž tramvajová trati si dovoluji považovat za nejdůležitější“
                Nevypadlo Vám tam náhodou slovo PŘÍMÉ mezi slovy „poblíž“ a „tramvajové trati“? Navíc o ten tišší provoz se musí zasloužit především konstrukce trati.

                Aby bylo jasno: já tramvaje 15T nepovažuji za špatné a samozřejmě souhlasím s tím, že maximální nízkopodlažnost je dnes už standardem, kterého „Té-trojky“ nemohou dosáhnout ani v podobě „van“, ale do toho, aby z ní mohla být skutečná „česká modla“, jak se nás o tom snažíte přesvědčit, má 15T pořád ještě dost daleko.
                A ještě něco: i v Praze by se velmi hodilo, kdyby aspoň část z celkového počtu tramvajových „jednotek“ (protože 15T de facto „jednotkou“ je) byla pouze dvoudílných (a vzájemně spřahovatelných do dvojic): zejména v nočním provozu by dvoudílná nízkopodlažní vozidla kapacitně vyhovovala a ve dne by zase mohla kvalifikovaně a kvalitně nahradit vozy „T3“ na linkách, kde tyto jezdí „sólo“, nebo kde jsou jejich dvojice zbytečně příliš kapacitní. Ale netuším, jaký problém by vytvoření „zkrácené patnáctky“ znamenalo ve vztahu ke konstrukci vozidla (třeba v rozložení výzbroje, apod.).

                • Ne, nevypadlo. Bydlím poblíž smyčky u Slavie. 15T rachotí ze všech tramvají nejméně.
                  A ano v Budapešti jsem byl, tamní tuším CAF (vážně nejsem šotouš) je dobrý, byť design je na mě příliš futuristický, ale jinak jsem žádný rozdíl ve srovnání s 15T nepozoroval. Nicméně jsem jel na přímé trati.

  • Opravy 14T bych nechal zaplatit tomu, kdo rozhodl nakoupit pro Prahu tramvaje s pevnými podvozky.

    • Myslíte psychiatra Béma? A co by mu potom zbylo na horolezení?

  • No jo, jenže spolu se zprovozňováním 14T se likvidují T6. Takže 14T by bylo třeba něčím nahradit. Aneb další zakázka pro Škodu? :-/

    • Jenže se modernizují další a další KT (Kačeny), původní pražské vozy už jsou všechny modernizované a teď postupně přicházejí modernizací původně maďarské tramvaje, které DPHM koupil jako ojeté před několika lety.

      • Myslíte KT8D5? To je pro mě novinka, ze DP koupil nějaké z Maďarska. Kolik jich bylo?

        • Nevím přesně, snad 10. Navíc ony nejsou úplně maďarské, Miskolc je kupoval už jako ojeté z Mostu a Košic . A ano myslím KT8D5.

          • 2 přišly z Německa (dávná minulost), jinak jich přišlo 6. Většina stojí, modernizace ani nezačala. To nám 60 14T naprosto nenahradí.

    • Dlouho se psalo, že kontrakt na 15T má zbytečně velký objem. Nasmlouváno by jich tedy mělo být dost i jako náhrada za 14T. Nebo to byl jen novinářský poplach a je počítáno i s náhradou T6?

      • Není tomu tak. Pražské vozovny neumožní jen tak držet náhradu za 60 14T. Dlouhodobě odstavené 14T musely hnít roky na dešti.

    • Proč by měli likvidovat T6A5 s modernější výzbrojí, místo starých a hlučných variant T3?!

      • Nevím jak moc se T6A5 skutečně „likvidují“, docela dost těch ex-pražských je k vidění na kolejích v Sofii. A mají dneska skutečně modernější výzbroj než T3, které už ji (snad kromě T3M) dostaly mezitím snad všechny novou?

      • A není to třeba proto, že T6 nejdou předělat na nízkopodlažní?

        • Já myslím, že kdyby se chtělo, tak půjde T6 předělat na nízkopodlažní stejně jako to jde u T3. Ale asi by to bylo o nějaké nové homologaci, tak je jednodušší do nekonečna produkovat již schválené T3R.PLF a ty T6 prodat, dokud to lze za rozumnou cenu.

      • Všechny T3R.P jsou vybaveny modernější výzbrojí než T6. Hlučnější nejsou a T6 mají problém s neklidným chodem podvozků a dveřmi (nelze stavět vysoká nástupiště).

  • Které škodovácké tramvaje že to tenhle týden koupila Ostrava? 😀

    • Původně finské Arctic.
      Jinak k tramvajím Škoda, 14T je opravdu v Praze omylem, byť v Brně a Vratislavi jsou s ní celkem spokojeni.
      15T je jiný příběh, je to např. jediná skutečně nízkopodlažní tramvaj, která v ČR jezdí, jako cestující neznám nic lepšího. Dost by mě zajímalo jak kvalitní údržbu ji dokážou poskytnout pracovníci DPHM, kteří po léta neznali nic jiného než jednoduché T3 či T6.

      • Já myslím, že Brno by je taky klidně prodalo, kdyby se našel zájemce. DP jednoznačně preferuje vany.

        • Brno preferuje Evy, KOS vyhrály rámcovou smlouvu na dodání až 41 tramvají EVO 2 v rozloženém stavu, kompletaci si bude DPMB dělat ve svých dílnách sám.
          Nicméně, byť jsou stejně jako ostravské Stadlery, tak prezentovány, nejedná se o skutečně 100% nízkopodlažní tramvaje, většina sedadel je na podestách.

          • evo2 je něco jako sor u autobusů.. ačkoliv výrobky škoda poslední dobou sou velice kvalitní, tak stejně oproti evo2 je 15t supertramvají.. a z pohledu cestujícího taktéž, evo2 je hrozná co se týká interiéru..

  • Tak podle mě by to měla škodovka řešit co s takovými … A pokud ne, tak by měla mít opět období půstu. V Praze..

    • Po ukončení dodávek 15T (mimochodem toho nejlepšího co v ČR jezdí) bude mít Škoda co se tramvají týče půst tak jako tak, Praha rozhodně hezkých pár let nové tramvaje kupovat nebude. Tedy v tomto sektoru bude Škoda působit jen jako dodavatel ND.

      • Pokud se Praha zbaví tramvají 14T, bude stejně muset ještě něco dalšího dokoupit, protože počítá s rozvojem sítě tratí a rezervy v obězích tramvají už nejsou tak velké jako dříve – někdo asi už konečně donutil DPP aspoň trochu méně plýtvat.

        A propos: je zarážející, že v Praze tramvaje 14T „mohou jezdit jen na vybraných linkách, v ostrých zatáčkách totiž ničí kolejnice“, ale třeba v Brně nebo ve Vratislavi jezdí prakticky stejné tramvaje 13T také a o jejich „nekompatibilitě“ s tamními TT se nic neproslýchá, i když tam „ostré zatáčky“ samozřejmě existují také.
        Nekriticky hájit tramvaje 14T rozhodně nechci, ani jejich interiér ostatně není právě „uživatelsky přívětivý“, ale přesto jsem přesvědčen, že pro většinu z těch 57 vozidel by se přijatelné možnosti jejich nasazení v Praze nalézt stejně daly.

      • „mimochodem toho nejlepšího co v ČR jezdí“
        Zkuste si nechat „propláchnout uši“, když neslyšíte to kvílení a skřípání v obloucích, kvůli němuž musela být dokonce vyrobena „mazací tramvaj“.

  • Existuje vůbec nějaký výrobek od Škody Transportation, který by zákazníkům nepřinášel problémy? Obdivuhodné, že vůbec ještě něco prodávají.

    • Asi každé vozidlo bude mít nějaké „porodní bolesti“. My máme tu „smůlu“, že jsme často první trh, kam Škodovka něco dodá.
      Teprve po odladění se to prodá někam dál. VIz rodina lokomotiv 109E. Objednáno 2004, vyrobeno 2009 (trochu zvláštní, 5 let čekat na lokomotivy, že), schváleno pro provoz v Německu až 2017, no a za rok nebo kdy dostane DB Regio (snad) odladěný produkt… 15 let práce.

      • Jenže čd si prý to povolení do německa musely obstarat údajně samy! Takže škoda i za tu miliardu navíc se na to asi…

      • Český daňový poplatník holt rád zaplatí ladění takových krámů, aby pak zisky z finálního prodeje mohly vesele téct na Kypr. Inu co bychom neudělali pro rodinné stříbro.

      • Tak doufejme, že ty pro DB budou už opravdu odladěné a nebudou dělat českému průmyslu ostudu.

      • to neni smula, ty zakazky tu skoda ziskava az moc okate… a ty nevyhodne smlouvy…

        • No je to holt taková skrytá podpora českého průmyslu… A myslím, že většině lidí to úplně nevadí. Když se koupí předražené Gripeny vnímá se to jinak, než když se koupí předražené Tatry… BUY CZECH

          • Jistě, raději utopíme miliardy v „rodinném stříbře“, než abychom si přiznali, že to byl megatunel bývalé Škody Kypr a ČD jehož výsledkem je leasing na Vectrony.
            Jediné, co se Kypřanům povedlo byly 15T.

              • Su z Prahé, tak nevím 😀 Ale asi jo, máte pravdu, na trolejbusy jsou taky stížnosti minimální.

                • Trolejbusy totiž vyrábí Škoda tím že dodá elektroniku do už dodané kastle, třeba SOR nebo Solaris. Už je to dávno kdy si Škoda dělala trolejbus kompletně.

                  • Tak, tak – kde jsou ty doby, kdy fungovala komplexní výroba v Ostrově nad Ohří …

      • 109E pro DB je úplně jiný produkt než 380, byť navenek vypadají jinak. Nebo myslíte, že by si Němci nechali dodat nějaký sh*t? Je přece jenom rozdíl mezi mercedesem a naleštěnou Škodovkou….

Newsletter

Partneři


Výběr editora