Pražský dopravní podnik objedná v Turecku dalších 23 trolejbusů

Bateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří MejstříkBateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří Mejstřík

Dopravní podnik již vyzval tureckého výrobce k uzavření smlouvy na další sérii trolejbusů.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Uživatel hromadné dopravy

Připadá mi to koupi zajíce v pytli. Zatím Mohamedán nedodal ani jeden kus na otestování a už se objednává další várka.

Šunka

Průměrný škoda group fanoušek v krásné ukázce..

automatic

koupě prakticky skoro každého dopravního prostředku ve veřejném výběrovém řízení je kupování zajíce v pytli, jelikož třeba i Škoda vyvinula pro Prahu “nový” typ tramvaje 52T a Praha jich musela koupit hned 20 aniž by byla možnost je otestovat. To není soukromá koupě automobilu, kdy máte možnost vyzkoušet několik značek, typů, pohonu.. a projet se a pak se rozhodnout co koupit. U zakázek musíme brát to co vyhrálo bez ohledu na testování. Ok, opce se využívat nemusí ale jak je v článku uvedeno, Praha trochu nestíhá stavby tratí, do příštího léta musí být 40 km dalších tratí postaveno a v… Číst vice »

PepíkzDepa

Můžu se zeptat jak z fotky poznáte že Bozankaya je kvalitnější než Sor? 😀

Gripen

Bohužel SoR je kvalitnější

Jeňýk

to jde? :-)))

Petr

Nejde

automatic

z fotky nikoliv ale z reálného provozu již dodaných trolejbusů. Už jen z pohledu dílenského zpracování interiéru i exteriéru a i k tomu, že trolejbusy jezdí v náročných podmínkách a přitom v nich nic neskřípe, nevrže, nemlátí… v interiéru nejsou žádné umakartové desky kryté pouze gumovou páskou, o uchycení dalších věcí v interiéru ani nemluvím. Jel jsem i tramvají a metrem Bozankaya a kvalita mi přišla obstojná. Nepůsobí to lacině nebo náhražkově jako stále působí SOR i když se už snaží trochu tuto skutečnost zakrýt. Můžete se ale podívat i na foto interiéru prototypu a i z toho je vidět… Číst vice »

PepíkzDepa

Takže jste jel metrem a tramvají ale trolejbusem tedy ne a už víte, že ta karoserie bude kvalitnější. Velmi zajímavé vysvětlení, Děkuji 🙂

automatic

jak víte že jsem nejel trolejbusem od Bozankaye? psal jsem že jsem jel i tramvají i metrem, tedy trolejbusem, tramvají i metrem od tohoto výrobce a za mě minimálně z pohledu cestujícího maximální spokojenost i z pohledu kvality zpracování.

automatic

mimochodem ve městě Malatya, kde je univerzita. Trolejbusy jsou v extrémním provozu a deset let staré a vůbec to na nich není poznat co se týká opotřebení nebo zmíněného vrzání, praskání, skřípání a klepání se jako u běžného SORu už pomalu z výroby. Vždyť stačí v Praze přesednout ze SORky do MANu a také hned poznáte rozdíl.

Horal

Rád bych vám to věřil, ale bohužel nevěřím. Mám tureckými výrobky osobní zkušenost naší firmy a můžu vám říct, že je to prostě s*****.
Ale to ukáže právě budoucnost. Jsem zvědav jestli potom budete schopen přijít a říct si Ano mýlil jsem se.

Twix

A tureckým Mercedesem, MANem nebo Ivecem jste se také ještě nikdy nesvezl?

Průvodce původní Aleš

To je jako kdybyste řekl, že každý italský výrobek je šmejd, protože máte zkušenosti s pár italskými výrobky. Ve skoro každé zemi najdete širokou škálu kvality. Podívejte se jen na české potraviny. Na jednom konci naprosto špičkové věci, na druhém šmakulády od firem některých nadnárodních koncernů nebo od pana „nemajitele“.

Arthur

A u Jediného správného výrobce to u uplatnění opce na dalších 40 ks 14T před vznikem prototypu, nebo rovnou 250 ks 15T před vznikem prototypu, bylo pořádku? Průser s dodavatelem turecké karoserie majetkově provázanou společností se taky řešil velmi dlouze, což u dotačních titulů je problém. Výzbroj je u Bozankaya polský Medcom, jezdí to Solarisu v půlce Evropy, Bozankaya samotná vznikla v Německu a původně jako konstrukční kancelář, v něčem je v projektu dál než Škoda (např. tepelné čerpadlo místo bojleru na vodu). Jestli se chtějí výrazněji prosadit na evropském trhu, jakože chtějí, potřebují to neposrat a budou se fakt… Číst vice »

František

V Německu u autobusu vidím Setry a Mercedesy, v severských zemích Volva… proč jako jen my nedokážeme udělat rozumně výběrko s offsety a máme na cenu něco z Turecká?

Juraj

Volvo už v Evropě autobusy nevyrábí, takže ty stávající dojezdí a místo nich se v severských zemích docela hezky prosadil polský Solaris. Ostatně stejně jako v Německu.

Vyloučení uchazečů neznamená rozumné výběrko.

Frantisek

Akorat se ten Solaris porad dela v Evrope a ne jako ty Cesky pokusy s Tureckem a nebo i Beloruskem

automatic

Volvo se sice stále prosazuje, ale už je z většiny egyptské (viz autobusy Volvo pro Británii, nebo nejnovější zakázka na elektrobusy Volvo pro Stockholm made in Egypt). A jinak my dodáváme do zahraničí a ze zahraničí se zase dodává k nám. A určitě radši turecké nebo i egyptské autobusy, než čínské. Navíc Bozankaya je vlastně prodloužená ruka Siemensu, tudíž je to trochu něco jiného než nějaký no name výrobce z Číny. A třeba Otokar bych označil za velmi podařený

liborvavrik82

V severní Evropě se dost prosazuje Solaris a produkce maďaské továrny čínské značky Byd.

Twix

A odkud jsou všechny ty Mercedesy, dodané k nám za posledních 10 let? Z Turecka 🙂

Juraj

To se dosud nikdy nestalo… oh wait!
Škoda 14T, 15T, 52T, SOR TNS18, Škoda 36BB…

tarten

Moment moment, říkáte, že 52T se už objednala další várka nad těch původních 40?

Juraj

40 je málo, na zcela neověřený nový typ?

Pacicka

To přečíslovávaní linek je zbytečná šotoušovina. Co se pro cestujíci mění kromě toho, že autobus bude mít tykadla…

Vesper

Tak smysl to má v tom že je zo páteřní linka. Celkově by mělo platit pravidlo že čím je linka důležitější, tím má nižší číslo.

Kubrt

Která z linek 131, 137, 176 je páteřní? Všechno to jsou linky místní obsluhy (poměrně malých) území, navazující na metro a tramvajové uzly. V Praze jsou autobusy číslované bez jakéhokoliv systému, ale lidem to zjevně nevadí, potřebují vědět, že jejich linka je 131, a nějaké 130 a 132 jsou jim šumák.

automatic

ze zkušenosti vím, že většina spoluobčanů v Praze nějaká čísla linek neřeší. Jedou prostě tím co jede dřív a nebo ví že z téhle zastávky jede autobus tam a tam a číslo vůbec neví. Projevilo se to i při průzkumu k novým “čočkám” na Palmovce, kdy většina lidí v průzkumu byla z řad pravidelných uživatelů MHD v oblasti Palmovky a nejvíc připomínek bylo na to, že cestující potřebují znát směr kam linka jede a tedy nikoliv její číslo, to je až druhořadé. To že se dopravní situace v Praze tak často nemění aby si jedinci nemohli zapamatovat z které zastávky… Číst vice »

tarten

Naopak si Pražáci přejí, aby se čísla imrvére neměnila z kravských důvodů.

Frantík

Právě proto to třeba v tom Zlíně – kde jsou rády oddělené – smysl má, že nižší trolejbusové linky jsou taky páteřní.

Tady jenom trolejbusama nahrazují oddělene autobusové úseky.

Pat

Všechny tři jsou páteřními autobusových linkami, a to podle dopravního plánu města Prahy, jelikož mají ve špičce interval nejvýše 6 minut. V Praze autobusy páteř obsluhy mesta netvoří, ale páteřní linky právě obsluhující intenzivně některé oblasti tak, aby se z nich dalo dostat na tramvaj a metro, které tvoří páteř MHD v klasickém slova smyslu.

Pražec

V tom případě místo toho o jednu cifru zkrouhnout 136

Mirek/

No to je ale blbost.

Juraj

A proto jedna z hlavních spojnic Jižního Města s širším centrem je 213, zatímco vymeták z Chuchle na Barrandov je 104 😀

Ne, fakt v tom logika žádná není, a ty trolejbusy jsou čistá šotoušovina bez hlubšího smyslu.

tarten

Kravina. 22 je páteřní už věky, 2 je outsider, co jede „každou chvíli“ jinudy.

Toada

Psal jsem o tom dlouhý komentář v článku o nových označnících, takže se nechci opakovat. Ve zkratce: celý PID má srozumitelný systém ohledně číslování různých druhů dopravy a není proto důvod to rozbít kvůli pěti trolejbusovým linkám. A cestující nejsou zase tak nemožní, aby si nezapamatovali změnu jednoho čísla na jiné.

Kuba1

Ale těch trolejbusových linek se plánuje mnohem víc.

Toada

Budeme rádi, pokud jich do roku 2030 vznikne třeba 10. A přečíslování 10 linek za 5 let mi nepřipadá nijak závratné tempo.

tarten

Bezdůvodné přečíslování je zlo samo o sobě.

haxor

Není to změna jednoho čísla, ale zbytečné změny zažitých čísel linek. Proč potřebuju vědět, že daná linka je obsluhovaná trolejbusy a ne autobusy? Rozlišení autobus a tramvaj dává smysl – asfalt vs koleje, jiné umístění zastávek atd… Tohle je šotoušovina nejhrubšího zrna, když autobus i trolejbus sdílejí jak trasu, tak zastávky.

Kubrt

A na kusu linky ty troleje ani nejsou..

Toada

Většina populace Prahy pravidelně využívá jednu, maximálně 2 z těch linek zároveň. Takže se jedná o zapamatování 1 nebo 2 nových čísel

Twix

Ano, ale to přečíslování nepřináší vůbec žádnou výhodu. Nové číslo není pro cestujícího nijak srozumitelnější, žádná užitečná informace tam není, tak proč to vlastně dělat? Co takhle přečíslovat tramvaj 26 třeba na 29? Samozřejmě chápu že se mění názvy některých zastávek, tam to význam má, pokud to cestujícímu lépe napoví kde to je, že je tam přestup na vlak apod.

Toada

Důvod měnit 26 na 29 není vůbec žádný, protože číslo 26 splňuje současnou konvenci pro číslování, v tom je ten rozdíl oproti přečíslování budoucích trolejbusů, které by jinak konvenci rozbíjely.

Výhodu to nepřinese žádnou, ale zároveň ani žádnou nevýhodu. Respektive výhoda je dlouhodobě konzistentní srozumitelný systém (+ možnost to marketingově využít) a nevýhoda je, že cestující budou na 14 dní „zmateni“ ze změny čísla. Osobně mám rád pořádek, takže mi těch pár týdnů za to stojí.

Twix

Pak se ale můžeme bavit o tom, jestli tuto konvenci vůbec potřebujeme. Jestli nestačí mít jedno- a dvouciferné tramvaje co jezdí po kolejích a staví v tramvajových zastávkách, a tříciferné linky co jezdí po silnici. A jestli je to naftový autobus, hybridní autobus, vodíkový autobus, trolejbus co jede na baterky, elektrobus co jede taky na baterky, nebo naftový autobus zrovna nahrazující cokoliv z výše uvedeného, už moc neřešit.

tarten

Přesně tak.

Ještě připouštím, že noční tramvaje jezdí podle naprosto jiného systému, takže těm zvláštní sada čísel sedí, a také extra „varovná“ sada pro turistický tarif je správně, a výluková třicítková sada čísel „co nemá smysl si pokoušet zapamatovat“ také.

Toada

Za mě je dobře, že i tramvaje jsou vzájemně rozlišené na denní 1-29, výlukové 30-39, historické/turistické 40-49 a noční 90-99.

Twix

To za mě taky. To už je ale další úroveň dělení. A právě proto bych to (nadále) podobně dělal u tříciferných silničních linek a necpal zrovna parciální trolejbusy do řady mezi denní a noční tramvaje.

haxor

Takže prostě OCD a (nebo] asperger/autismus. No to by sedělo. Autisti mají vláčky rádi. Děkuji za potvrzení, že to je jenom zbytečná šotoušovina.

Toada

Děkuji za diagnostiku:)

tarten

A na takový nesmysl jste jak přišel?

tarten

Není problém s číslama linek, co někdo používá prakticky denně, ale s těma, co používá méně.

vlachjan

Máte naprostou pravdu. A neměli bychom se zastavovat u trolejbusů. Měli bychom číselně odlišovat i linky, na nichž jezdí bateriové autobusy, hybridní autobusy a LPG autobusy. Rovněž je třeba založit komisi, které navrhne, jakou číslenou řadou budou od odstatních odlišeny autobusy vodíkové.

Toada

Pokud jednou bude uvedených druhů pohonu dostatečný počet na to, aby mělo smysl to rozlišovat, v principu s tím asi nemám problém. Nicméně rozdíl mezi trolejbusem a autobusem je větší, než například mezi autobusem a hybridním autobusem. A to i z pohledu cestujícího.

Jan Tichavský

Akorát v jiných městech běžný cestující nerozlišuje ani ty tykadla. Nastoupí do trolejbusu a říká, že jede autobusem.

dujka.robert

To je naprostá lež. Lidi v jiných městech nejsou tak tupí, jak si představujete. V Brně se jezdí trajfem/trolejákem a nebo autobusem/busem. Rozlišení má v hovorové mluvě určitý tradiční i místně orientační význam.

tarten

A nevadí vám, když je třeba trolejbusová linka doplněná autobusama a ty jezdí s trolejbusovým číslem, neměly by pak v zájmu zvyšování chaosu po té trase jezdit vozidla se dvěma různými čísly, co myslíte?

Toada

To, že jsou/byly současné trolejbusy poruchové a musely být nahrazovány autobusy nic nemění na tom, že linka 58 je oficiálně evidována jako trolejbusová, a je tak i číslována. A je poměrně podstatný rozdíl mezi jednorázovým přečíslováním a neustálými změnami v závislosti na skutečném typu vozidla, jak sarkasticky navrhujete, které by skutečně přinášelo jen chaos.

Frantík

Pokud jsou na 58 pravidelné autobusy, tak v licenci musí být i jako autobusová (čili jsou na to dvě licence, samozřejmě zkrácený název je pro cestující stejný).

tarten

Si to představujete jak Hurvínek válku, ne? 😀 Rozlišit zvláštními sadami čísel je potřeba busy krátké, dlouhé, kloubové, dlouhé kloubové… :d

Kubrt

Hádám, že to byl sarkasmus 🙂

tarten

Ovšem, ale jeden nikdy neví… 😀
Buďme rádi, že v metru není zvykem vozit písmenko na čele a třeba soupravy metra s černým jezevčíkem nedostaly jiné písmenko než ty s bílým. Ovšem jiné sady čísel by mohly dostat tramvaje s klimatizací, ne?

vlachjan

Hádáte správně:)

55p

Trolejbusy 12m budou mít řadu 5x, 15m 6x, 18m 7x + 8x a letiště bude vyjímka – 90 celodenně 🙂

automatic

změní se tím docela hodně. Třeba na lince 58 došlo ke značné změně trasy v Libni, včetně jiné výstupní a nástupní zastávky a to ačkoliv autobus pořád jezdí z původního stále stojícího terminálu, který mimochodem měl být už pryč (relativně nedávno se psalo o zahájení stavby a zase z toho nějak sešlo). A navíc logicky dává smysl aby různé dopravní prostředky měli různá čísla linek. To že je pod běžnou rozlišovací schopnost některých spoluobčanů poznat trolejbus od autobusu, či nepoznat piktogram vlaku a už vůbec nemluvím o zásadním nepochopení některých spoluobčanů principu zastávky na znamení. A mohl bych dále pokračovat.… Číst vice »

Toada

Souhlasím, navíc každé vyřazené číslo autobusu pak musí nějakou dobu „ležet v šuplíku“ a nepoužíváte se jinde, aby to cestující „nemátlo“. (Např roky zrušená 114 se dosud nepoužívá)

Václav Pašek

Kombinace SPZ jen tak nedojdou. A na nic se nezapomnělo, přidávání písmen bylo v plánu od začátku. Jen teda v Praze se před rokem trochu unáhlili, protože místo dalšího písmena stačilo posunout pozici.

automatic

jasně, takže když v roce 2023 byl “poplach” s tím že v Praze reálně došly SPZ bylo plánované? Právě že nikoliv a dokazuje to nejen realita ale i dost článků. Plánované to rozhodně nebylo a co já alespoň vím, tak se to dost narychlo řešilo. https://www.auto.cz/v-praze-po-21-letech-dosly-kombinace-pro-registracni-znacky-takto-vypada-novy-format-148869 https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/prazske-registracni-znacky-se-meni-pribylo-dalsi-pismeno-nah/r~e8452658005911eea873ac1f6b220ee8/ jen cituji ředitele odboru z ministerstva dopravy o tom jak to dle Vás bylo plánované dopředu 🤣 Ministerstvo několik měsíců řešilo, jak bude vypadat poznávací značka poté co došly veškeré možné kombinace. „Shodli jsme se na tom, že nechceme měnit rozměr ani formát, protože máme kontrakt s výrobcem, který nám dodává registrační značky.… Číst vice »

tarten

Bouře ve sklenici vody. Žádná čísla nedošla, jen SE zatím nechtělo použít druhé nebo další písmenko.

automatic

jen tak nedojdou?

citace ředitele odboru silniční dopravy ministerstva dopravy: “ V novém číslování je kolem pěti milionů kombinací. „S tím vydržíme několik let,“ uvedl Novák. Jak bude vypadat značka poté, zatím ministerstvo neřeší. „Máme v plánu důležitější věci, jako je digitalizace,“ podotkl Novák.

takže značky reálně za pár let dojdou a ministerstvo ústy svého zástupce nic dopředu neřeší. A stejně tak je to s číslováním linek PID, proto je potřeba je diverzifikovat

Václav Pašek

Pan ředitel má buď špatné informace nebo neumí počítat. Kombinací je něco málo přes 1,5 miliardy. To nedojde ani kdybychom registrovali všechna auta v EU. A když bude nejhůř tak se holt přidá jeden znak navíc. Značky na přání už ho stejně používají.

tarten

Pan ředitel asi nechodil do školy, nepochopil systém povolených kombinací, nebo si prostě nezapamatoval správné číslo. Rozumných kombinací je pro každý kraj asi 300 milionů a pak jsou ještě ty méně rozumné. Takže je dobře, že to dopředu neřeší.

Lukáš

Kdyz trolejbus sklopi tykadla, zmeni se na bateriovy autobus. Cislo linky by se proto melo dynamicky menit, tesne pred letistem by se z 59 stalo cislo 119.

PepíkzDepa

Já to vnímám jako dobrý marketink. Je to něco nového, co tu nebylo a snaha to lidem dostat do hlavy. U 58 to zabralo celkem obstojně už jsem několikrát slyšel se bavit cestující o trolejbusu. Kdyby to jelo stále pod 140..trklo by to někoho?

liborvavrik82

Mé mamce je 82. Bydlí na Proseku. Jeli jsme spolu po dlouhé době metrem B. Ptám se jí jestli chce jet na Prosek přes Palmovku nebo Vysočanskou. Odpověděla: “ Pojedeme trolejbusem je tišší‘. Takže marketing skrz změnu čísla linky zafungoval i v tomto případě.

Antonín

Smysl to má v tom, že Praha má jednotlivé typy dopravy historicky oddělené čísly. když rušil bolševik kvůli tzv. levné naftě před 60 lety trolejbusy, také z čísel 51 a vyšších se stávaly autobusy 100 a vyšší – třeba právě 137 je pozůstatek myslím 52, 176 je pozůstatek poslední 51, tak teď se to vrací zpět. Samozřejmě jsou města, kde je to namícháno, ale Praha to má dáno – písmena – metro, 1-49 tramvaje, od 50 výše trolejbusy, 100 – 250 městské busy, na to navazující školní linky. 300 a více příměstské, od nějakých 425 pak vnější linky a začínající… Číst vice »

tarten

A „elektrikář“ přijde, a zjistí, že místo trolejbusu jako na potvoru jel autobus….?