Pražský dopravní podnik lakuje první Tatru do nových barev PID

První článek tramvaje KT8D5 v nových barvách PID. Autor: David Dienstbier/DPPPrvní článek tramvaje KT8D5 v nových barvách PID. Autor: David Dienstbier/DPP

Převlékání do nových barev potrvá zhruba deset let.

169 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Chudinka.
Další vozidlo, co bude v provozu blbě vidět.

Osamělý Vlk

Docela hezká, už se těším, až bude jezdit v reálu.

Jakub

Pak ji prodá do zahraničí 🙂

Karl vB.

Jak to podle zdejších příspěvků vypadá, mohl by se v Praze postoj politických stran k novému barevnému schématu vozidel PID stát jedním z atraktivních vedlejších témat letošní kampaně před komunálními volbami.

Jakub

Je to nepřesná podpora Slavie, proč ne jiný klub v Praze či Středočeském kraji.

Radek

Tramvaje mimo PID nevyjedou. Řada autobusů a hlavně vlaků ano.

Martin

Nejak mi to porad prijde osklivy…

Bob

Tohle je opravdu hnusne! Navic stejne barvy maji tramvaje v nekterych Nemeckych mestech, takze to asi jen opsali.
Nechapu proc nemuzou zustat soucasne barvy které jsou pekne. Asi nekdo potreboval utratit statni penize.
Bohuzel se na tohle brzy budu muset kazdy den divat, to me vubec netesi.

Tomáš

Tak, další zbytečnost která bude stát miliony. Je tohle opravdu nutný? Vyhozené peníze, ale daňový poplatníci to zatáhnou. Proč se takhle plýtvá? No protože mocní mohou vše a lůza drží h.bu!

MKzB

Je to zbytečnost, která ovšem nebude stát penize navíc. Nikde není psáno, že se ty tramvaje musí hned přelakovat. Pu určitém nájezdu kilometrů musí každá tramvaj na vyšší stupeň opravy, něco jako GO, při které se stejně lakuje a už je jedno, zda dostane Kotase, nový PID nátěr, nebo bude třeba zeleno-růžová.
Momochodem zkraje 90. let si mysleli, že unifik nátěr nebude potřeba, bo všude bude CVR.
Za mě zlatý Kotas.

Martin

Zadny penize navic to nestoji, stejne by ji lakovali… jestli do stareho laku nebo do noveho, je jedno… spis ten vzor mi prijde takovy divny a nehezky…

Miloš

ta šeď je divná,neznám nikoho komu se to líbí

Patrik

Tak třeba ten starý lak vyjde na mnohem větší peníze než nový. A taky se v létě ta tramvaj tolik neohřívá a je v ní nižší teplota.

medical examiner

A co až Pragoimex dodá ve 40.letech 500 ks klimatizovaných sólo rychlotramvají?

Vladimir

..proc kdejaka naplava ma vzdy neodbytnou touhu menit letite prazske nazvy, zvyky, barvy, atd. ??
..tupa Krnda zmenila legitku na lítacku!?
..a soucasny pan Primator zazitou barevnou kombinaci , kterou Praha pouziva vic jak 100let
..jak by se zamlouvalo Berlinu ci Budapesti kdyby jim tradicni zlutou pretreli na jinaci ?
..domnivam se, ze takove zasadni zmeny si vyzaduji siroky plebiscit !!

Jiří Kocurek

„si vyzaduji siroky plebiscit !!“

Ovšem s vyřazením těch „náplav“, čímž popřeme požadavek na plebiscit natož aby mohl být široký.

medical examiner

Jojo…příští přetírání bude na vz. R-U 1910… 😀

Bohouš

Reklama na cirkus !

medical examiner

A to ještě nějaký 100 let opuštěný 😀

Karel

Hnus

Jakub

Někdo vzpomínal na pražské červenobílé zábradlí, tak se opřeme do MHD.

Ondřej

Nikomu se to kromě pár pánů neblíbí, ale maluje se vesele dál.. 🤦

Tomáš679.2

Já jsem si své již našel. Tradiční barvy Českého království s tradicí již od Přemysla Otakara I. na vozidlech v městě Praze mají své místo. Prakticky kopírují barvy malého státního znaku.

medical examiner

Na KT8 ano, na T3 už méně…

Martin

Znak hlavního města Prahy má tuto podobu: Na červeném štítě je zlatá hradební zeď z kvádrového zdiva se stříbrným cimbuřím o sedmi viditelných a pěti celých stínkách, prolomená otevřenou bránou s vytaženou zlatou mříží. Veřeje brány přirozené barvy mají zlaté kování.

Malý státní znak je tvořen štítem s červeným polem, na kterém je umístěn historický znak Čech: stříbrný dvouocasý lev ve skoku se zlatou zbrojí a zlatou korunou.

Ta zlata by sedela vice… koneckoncu se mi velmi libil historicky nater autobusu co v Praze jezdi, ale ma primo „nusne“ udelana okenka…

Jakub

A co vozidlo to šířky a tvary a odstíny, našel už někdo stejný nátěr?

Tomáš679.2

Taky zde zanechám svůj názor. Už jsem si totiž vzpomněl, co mi to připomíná. GOTIKU. Tedy dobu pestrých barev a výrazných kombinací stylem „jedna nohavice červená a druhá bílá“. Dělení rovněž velmi podobné (tehdy svisle, vodorovně či pokosem). Jen dost často hrála roli rovněž heraldika. A v případě Prahy je zde podobnost se znakem Prahy z období kolem roku 1360.

Tedy v případě MHD v pohodě, ale v případě širšího použití na větším území je to již na diskusi.

Franta

Doporučuji místním diskutérům, aby se nejprve vzdělali v oboru, který hodnotí. Podívejte se třeba na stránky asi nejkvalitnější české školy, co se tam učí. A předpokládám, že lidé, co ten manuál navrhovali jsou z oboru. https://www.hellichovka.cz/

Do té doby než se dovzděláte, tak jsou vaše kecy líbí-nelíbí asi k ničemu, stejně jako říkat, že se vám líbí-nelíbí, jak doktoři provádějí laparoskopickou operaci kolena.

Tomáš679.2

Co člověk to názor. Jeden má rád krajinky a jiný zase abstraktno. Jeden preferuje starou školu a jiný modernu. Pro jednoho je malíř, který smíchá několik barev dohromady a pod to napíše o co se jedná bohem ( kdyby to tam nenapsal nikdo neví o co se jedná) a pro jiného takový obraz nemá žádnou cenu. Kvality jsou následně hodnoceny širokou veřejností. Víte, je to úplně stejné jako taková M152/810. Někdo na ní nedá dopustit a jiný jí proklíná a patří podle něj do šrotu. Co však mají obě tyto skupiny společné? Právo na svůj osobní názor. Mimochodem….operace kolene se… Číst vice »

Caracas

Každý, kdo takto výrazně ovlivňuje svojí prací veřejný prostor, musí s reakcí veřejnosti počítat. Je to naprosto normální. A to, jak jeho práce na veřejnost působí je jedním z důležitých aspektů kvality jeho práce. Obrana pomocí tvrzení, že je někdo neodborník a tudíž na jeho názor netřeba brát zřetel, ta je velmi častá, ale naprosto falešná. A vaše srovnání s operací už je úplně mimo. Ta veřejný prostor nijak neovlivňuje.

vydra

Nemožný názor. Studium grafiky opravdu z nevkusného nátěru neudělá vkusný. Nic se na tom nedá vykoukat. Stejně jako studium architektury opravdu neudělá z bytovky baroko.

A O

To, že nějaká škola učí něco, neznamená, že je to automaticky dobře, maximálně po stránce technické, a že se to musí lidem líbit.
To je, jakoby Vám ajťák doma začal stavět síť jako pro firmu, protože ho to tak učili ve škole.
Bude postupovat sice správně, ale Vám se to líbit nebude, bude to nevzhledné, hlučné, zbytečně drahé a vy to nikdy nepotřebujete.

Martin

Vy potrebujete vzdelani na to, abyste si udela nazor na to co se vam libi nebo ne?

Lukáš

Tak zrovna Hellichovka je moje alma mater… a musím říct že, že podle mě nový vizuál není vůbec špatný (evidentně se autoři inspirovali a díle rozvinuli původní náter tramvají Škoda 14T. Ovšem jedna věc je nápad, druhá věc je jeho realizace a třetí věc je zkušenost, nadhled a cit pro design. A ta poslední věc tady chybí. KTčka mají docela hodnotný design poplatný době a nechápu, jaký hňup vymyslel, že se přes okna udělá ten černý pruh, nerespektující tvary vozidla, rozdělení jeho ploch apod. Totálně to rozbíjí proporce. Přitom stačilo respektovat tvary které navrhl pan Linhart. Ten se musí obracet… Číst vice »

Jakub

Jak to můžete psát, když už ve Švýcarsku padají žaloby za nerespektování pravidel pro postižené. Tento nátěr nerespektuje barevné zvýraznění dveří určené pro cestující+tlačítka.
Nehrajte si na vzdělaného a ztlumte kofein.

viridis

Nejsem vůbec proti novinkám. Ale ty pražské barvy?? Za prvé nechápu, proč vlastně Středočeský kraj souhlasí s tím, že chce mít dopravní prostředky stejné jako ty pražské, když si chce zachovat neměstskou tvář (viz protesty proti trolejbusům do Kostelce nad Labem). Za druhé většina měst v Česku i na Slovensku má lakování lahodící oku (Ostrava modrošedé, Žilina žlutozelené – nádhera, Plzeň, Brno atd. A hlavně proč? Je to všechno laděné horizontálně, s respektem ke tvatu vozidel!

medical examiner

Takové Avenio v mnichovské modré taky nezahanbí…

Air Traveller

Mění barvy každých pár let, výsledek je chaos a neestetická kompozice.

Tomáš679.2

„DPP „převlékání“ vozidel do nových barev PID odhaduje u autobusů na deset let, u tramvají a souprav metra to bude ještě déle.“
Proč tak dlouho? Má to vůbec smysl? Není to spíše tak, že bude 10 let (tramvaje a metro déle) trvat než staré odejdou a kompletně se obnoví celý vozový park novými , které budou již v barvách?

původní Jakub P

Bingo, protože při postupných opravách a nahrazování starých busů novými se to během té doby obmění přirozeně a nebude třeba utrácet moc navíc za hromadné přelakování vozidel, která třeba mají poměrně čerstvý lak podle starých schémat.

percula

Nevím,možná se to někomu líbí, ale pro to je jak pěstí na oko.

Ondřej

10 let je tedy dost.

krystof.bohm1

U 14 T je to zlepšení (hnusnější už být nemůžou, už to de jen zlepšit), u autobusů oproti modrobílému nátěru zhoršení, ale oproti nátěru DPP zlepšení, ale u starých tramvají FŮŮŮŮŮJ.

Lukáš

Ty co si myslí, že je to hezké tak nevím. Měli jsme originální nátěr. Teď ho máme hodně podobný Brnu a i ostatním městám dokonce i s nějakými zahraničími. Za mě hnus 🤮

Vít Jůza

Ta bíločervená kombinace na obrázcích 3, 7 a 9 by šla, ta podivná šedivá na ostatních je špatně. Ale nejvíce mě zaujal pohřební autobus na obr. 8.

Majkl

Já vidím všude stejný odstín šedé.

Jakub

Byla bílá, pak někomu konečně došlo, že bude vidět špína, dali šedou, dále to možná bude stříbrná atd. Co vozidlo to tvary, šířky a odstíny :-/

Jan Kavan

Škoda že nenechali vepředu ten „Kotasuv úsměv“, hodně tu skříň polidstoval.

Tomáš B.

😂

dinga

To je tak když pustíte Moraváky do vedení Prahy, hned vám přelakují vozidla do brněnských barev, za chvíli se dočkáme i penisového orloje…

medical examiner

Bém si pořídil od Scheißewerke chladící boxy 15T (pouhých 80 milionů za kus – no nekupte to)…tak co by ne…

Liposh

V určitém úhlu ta lesknouci se červená na fotce vypadá jako oranžová. Kdyby ta kombinace byla rozšířena o tu oranžovou na šedá – červená – oranž., tak by to sice připomínalo cityjet od obb, ale vypadalo by to líp, co myslíte?

Daniel Jablonecký

Myslíme, že ta oranžová je odraz bílé zdi v hale.

mic

… se divím, že lakujou zrovna tenhle typ. Myslel jsem, že T6 je určeno k rozprodeji…

XXXD

To ale není T6, stačilo by si přečíst článek.

Kubrt

Netřeba ani umět číst, stačí se podívat pořádně na obrázek 🙂

mic

No jó, vona je to Kačena :o) Tak to sorry, jsem se unáhlil …

Bilbo

Tohle neni T6 🙂

medical examiner

Taky mě to v první chvíli napadlo, ale je to čelní článek KT8…

Daniel

Nemůžu si pomoct, ale za tou soutěží vidím cosi nečistého. Zkrátka pan Scheinherr si přetváří obraz města k obrazu svému bez ohledu na většinové společenské mínění…
Podle mě stačilo aplikovat stávající vizuál, v podstatě bílo-červenou kombinaci doplněnou modrou střechou. Ale ani proti novým barvám nic moc nenamítám, jen kdyby proboha byly vyvedeny horizontálně. To mohl být docela zdařilý design, který by nebyl taková pěst na oko

Chronosphere

Tak byl do vedení Prahy zvolen,ne? Co voliči chtěli to mají. Uvidíme,co budou chtít příště.

ilovebuses

Jako ten design se mi docela líbí, ty barvy mi dávají smysl. Na nějakých vozidlech to ale vypadá dobře a na jiných ne. Občas tam je červený pruh prostě jen tak. Škoda, že to není lépe zpracováno. Ale za pár let, když to bude vidět v ulicích, to bude podle mě vypadat dobře.

vydra

Ošklivý lak, který vůbec nerespektuje původní design/křivky vozidel.

Změna za každou cenu je vždy nesmysl. Praha, tím jak chce být moderní, dělá akorát přešlapy.

Například nový lak, komplet zbytečné cyklopruhy na plzeňské (kde vede po většinu cesty nepoužívaný chodník, v Rakousku jsou běžně takové nepoužívané chodníky uprostřed ničeho zároveň cyklostezkou), expanze Eska bez ohledu na kapacitu pro nákladní dopravu, zbytečná dilema o taiwanu či soše v Dejvicích..

skyisblue

Šedá s červenými pruhy by mohla být fakt hezká, ale výsledek na vozech pid je hrůza. Naprostý souhlas s tím, co píše dole hlavně Caracas. Navíc designově to šlo uchopit mnohem lépe. Červená na čele vozů je úplně nepochopitelně nedotažená až do krajů, na bocích jsou ty svislé pruhy rozházené podle nějakého náhodného generátoru pruhů. Z asymetrie celého řešení, kdy třeba ty červené pruhy nejsou všude stejně široké a nejsou ani v nějakých symetrických rozestupech, bolí oči. Navíc teď úplně nesmyslné dodání černé. Buď to mělo být dvoubarevné řešení a toho se má celý grafický manuál držet nebo se nemá… Číst vice »

skyisblue

Mimochodem v článku o MAN Lion’s City je na fotkách přesně vidět, co je na tom provedení tak špatně, i když to řešení mohlo být v zásadě pěkné a i praktické, kdyby se jen jinak uchopilo.

abc123

Ke komentářům ohledně důležitosti zvýraznění dveří.
Žiji nějakou dobu v Berlíně, a nikdy mi nepřišlo, že by se lidi snažili dostat do U-bahn okny. Stejně tak do S-bahn.

Jiří Kocurek

Zeptám se známého, jak se mu hledají dveře. Sice mu budu dlužit pivo za způsobené nepříjemnosti, ale budiž. Je ZTP/P se zrakem.

A O

Řekl bych, že v takovém případě by pomohly úplně jiné věci, než přelakování celého vozu.
Nehledě na to, že pruhy budou i z druhé strany vozu, kde často dveře nejsou (zejména autobusy, trolejbusy).

Jakub

Pravidla pro postižené slabozrakostí nejsou závazné, je to o dobré vůli.

Luděk

1. Nepřijde mi úplně šťastné řešení kdy městská a příměstská doprava má stejný vizuál.
2. Nechápu proč když červené pruhy na boku sahají až nad okna tak proč na čele vozu na to zapomněli.

Juraj

Celá pointa integrace je, že na území města mezi MHD a příměstskou dopravou není žádný rozdíl. U autobusů si lidé už jakž-takž zvykli, u vlaků zatím ještě většinou ne.

Vít Jůza

Až se v Praze sníží jízdné na úroveň Středočeského kraje co do existence skutečných pásem srovnatelných s pásmy v kraji (tedy asi dvou, otázka, zda s ohledem na hranice Prahy), ceny a doby platnosti jízdenek, sjednotí způsob nástupu a odbavení včetně možnosti zakoupení ve voze při nástupu ve stanici, kde nelze koupit ve stanici, sjednotí druhy platných jízdenek, slevy a nároky na bezplatnou přepravu, tak o zmíněné pointě bude moci být řeč!

medical examiner

A teď co by nastalo po vynětí většiny autobusů z veřejné dopravy… 😀

Leo

Až přijde nové vedení Prahy, tak ty pruhy budou šikmé.
Až přijde nové vedení Prahy, tak tam budou puntíky.
Až přijde nové vedení Prahy, tak tam budou pruhy barvy duhy.
Až přijde nové vedení Prahy, tak tam budou …
Až přijde nové vedení Prahy, ….

medical examiner

A ještě potom bude návrat k rakousko-uherské kombinaci…

Jura

Panebože to je ale hnus! Který pirátský idiot tohle vymyslel a schválil??

Surio Mario

Nejspíš jste si spletl server, Novinky jsou jinde. Tam můžete svoje animozity cpát dle libosti a ještě budete mezi svými.

Jelen

Ano, jistě. Tady jsou totiž jakékoli negativní názory na nový vizuál PID nelegální. Stejně jako mnoho jiných názorů na jiná témata.

Šejdr

Hulvátské chování není negativní názor a patří na Novinky, nikoli sem.

abc123

SPD vás spasí.

medical examiner

Kdepak. Co si člověk neudělá sám skrze své nohsledy, to nemá…

Vít Jůza

Totéž lze napsat skoro slušně třemi slovy; i když se to nepovedlo, není to tak důležité, abyste si stěžoval až u Pána Boha a nazýval autora řecky svým vlastním.

Majkl

Pirátský idiot může za to že jste se ráno nemohl v prázdnit.

Caracas

Tento návrh má několik velkých chyb. Ta největší chyba je chybou funkční. Dveře nejsou žádným způsobem zvýrazněny a naprosto splývají v polích šedé, či červené. Chyba obrovská, svědčící o naprostém amaterizmu zadavatelů, navrhovatelů i hodnotitelů. Další chyba je disignová. Průmyslový a grafický disign jsou dvě naprosto odlišné disciplíny a u tohoto grafického disignu není na ten průmyslový brán naprosto žádný ohled. Příkladem je masivní vertikální pruh přes čelo vozidla, který povedený průmyslový disign naprosto zabijí a ten nepovedený ještě více zvýrazňuje. Toto jsou dva hlavní důvody, proč považuji nové řešení nejen za nepovedené, ale za zásadně špatné. Nebojím se ho… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Tak dveře snad každý najde, když jsou každé 3 až 4 metry na vozidle nějaké, ne? S ostatním souhlas.

Jan Suchý

Ne, že by nenašel, ale člověk se to pak nenaučí vidět jako automatiku a i když si pak třeba uvědomí za půl vteřiny nebo vteřinu kde jsou dveře, tak, zvlášť, když třeba čeká dav lidí se může jednat i o několik vteřin pomalejší zastávku. V počtu spojů a tom, jak dlouho tu tenhle design bude strašit to není zanedbatelná hodnota. to samé ten předek, budou to jednotky procent, ale vypadá opticky užší, což znamená, že větší procento řidičů neodhadne vzdálenost. Obecně vzato principy jsou jasně dané, forma by měla pomáhat obsahu a ne ho narušovat, tzn když hledám dveře, musej… Číst vice »

Caracas

Naprosto výstižně vám odpověděl pan Suchý. Souhlasím s každým jeho slovem. Ještě bych ho doplnil, že veřejná hromadná doprava vozí i lidi slabozraké, seniory a také lidi soustředěné na jinou věc, než na to kde se otevřou dveře. A pro ty je barevné odlišení a zvýraznění dveří velmi důležité. Vždyť je to selsky jednoduché a logické.

Juraj

Zrovna pro nevidomé a slabozraké je daleko větší faul taková 14T. která vůbec nemá použitelné dveře v prvním článku, než nějaké barevné pruhy.

Ostatně na všech současných autobusech jsou dveře jasně patrné tak nějak z principu, stejně tak na 15T, kde nejsou nijak zvýrazněné.

Caracas

Ano, to je velký faul. To ale neznamená, že barevné zvýraznění dveří nemá svůj význam.

O.K.

To všechno zní hrozně logicky, ale… ale kde ve světě se opravdu to odlišení dveří takto používá? Jasně pokud máte světlý lak, tak celoskleněné dveře s tmavými skly se odliší tak nějak samy, ale… třeba Berlín je tradičně celožlutý včetně dveří, S-Bahn dvoubarevný včetně dveří. Dále např. celá řada systémů metra v bývalém sovětském svazu nemá dveře nijak zvlášť rozlišeny (ono opravdu proč, když jsou co tři metry), pražské metro budiž výjimkou. Při vší úctě ke všem se zrakovým postižením, nepoužíváte je jen jako důvod pro svou argumentaci, že se Vám ten design prostě nelíbí? A půl vteřina při nastupování?… Číst vice »

Caracas

Myslím si o sobě, že nejsem negativistický člověk. Byl bych strašně rád, kdybych novou podobu vozidel mohl pochválit. Kdyby byla estetická, funkčně vyhovující a zcela nepotírající mnohdy kvalitní průmyslový design. Nechtěl jsem napsat pouze ano – ne, ale pokusil jsem se vysvětlit, proč za mne ne. Nemusíte se mnou souhlasil, ale to co jsem napsal, to si opravdu myslím. V žádném případě jsem to nemyslel jako následné vysvětlení emočního ne.

Jakub

To by si studio muselo dát práci s archivem Prahy, ale kdepak stahují jen z internetu a vágního zadání politiků, bohužel.

medical examiner

Nikde.

Jan

Souhlasím. Budu se opakovat s fotkou elefantu, kde byly a jsou dveře tradičně červené https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/471_035_CD_Ostrava.jpg a teď jim najednou nejde udělat pruh přes ně, ale dali ho vedle a dveře jsou nevýrazně šedé.

Juraj
Martin

Tak zrovna elefant se premalovaval nekolikrat,… prvni byly bile s modrym a cervenym pruhem…

MaT

Asi zase budu za „grammar nazi“, ale stejně mi to nedá. Kdybyste to napsal 1-2, řeknu překlep. Dysortografik by to možná napsal pokaždé jinak. Ale Vy jste to napsal 4x – „disign“. Proč? Píše se to design. Nejen česky, ale i anglicky, německy, francouzsky… Takže ještě jednou: proč? 🙂

Jan Pytlík

Protože je pán odborník… To je hned jasné…

Caracas

Máte pravdu, omlouvám se.

Vít Jůza

Podobná chybička se při psaní cizích slov snadno vloudí, otázka, zda správně psát dizajn, nebo dyzajn, když tam vyslovujeme d a měkké i … .

Jakub

Je to už několikrát, ale co je to platné, že to nerespektovali při schvalování, asi něčí kamarád „hezky maluje“

V. F.

Dle mě to povedené příliš není, nicméně určitě bylo třeba to nějak sjednotit. Takže vzhledem k tomu, že už je to v procesu, by bylo dobré, aby to následující vedení Prahy už neměnilo.

Jan

Problém je v tom, že se to jednotit nebude, jen velmi omezeně. Každé vozidlo bude vypadat trochu jinak, nátěr se bude aplikovat jen na 14T a KT. Možná taky na budoucí tramvaje, ale na většinu stávajícího vozového parku ne.

medical examiner

Jo…takže polovina KT bude normálně, a druhá splácaná…

idk123

Já pevně doufám že ke změně naopak dojde.

J.D.

Mně se to líbí, ale na tom zase tolik nezáleží. Snížení počtu barev je jednoznačně krok správným směrem (i s tou nově přidanou černou kolem oken). Hlavně si myslím, že to bude dobře plnit zadání, s kterým se ta změna dělala. Z hlediska estetiky bude asi nejvíc vypovídající doba tak za 10 let, jak celý sytém budou hodnotit lidé zvenku, turisté apod. Pokud do toho tedy nehodí vidle nové vedení Prahy. Vůbec bych se však nedivil, kdyby se to jednou dávalo za příklad toho, jak se podobné věci mají dělat.

Jan Suchý

Mě se to taky líbí, krásně to ladí, ale vůbec to neplní funkci. Stačí k tomu přijít jako blbec a říct si, co vlastně s tím jako uživatel chci dělat.
Chci vidět tramvaj na dálku jestli jede, tzn neměla by splývat s okolím. Chci nastoupit, když přijede, tedy dveře jsou zdaleka nejpodstatnější prvek a měl by být zvýrazněný. A dotřetice chci se nenechat srazit, nebo do ní narazit autem. No a když si proberete tohle, zjistíte, že je to sice hezké, ale funkčně mizerné.

Kubrt

Viditelnost a bezpečnost lépe než jakýkoliv nátěr řeší rozsvícená poziční světla. A o dveřích kousek výše píšete, že na ně stačí selský rozum. Tak co řešíte?

Swariner

Přesně.

Jakub

Další slávista.

Sussyman

Připomíná mi to design z Minecraftu

***** Petr

Nebo SuperMario. Error

Kuba

Na tramvajích je to ještě docela dobré ale na busech se mi nelíbí… nevím úplně proč to tak na mě působí, nejspíš hlavně kvůli tomu, že na předku busy ten červený pruh nemají přes celou polovinu čela narozdíl od tramvají.

Daniel Jablonecký

A co teprve na vlaku! Už jste viděli CityElefant v červeno-bílé? To snad není ani podle grafického manuálu PID.

Jan

Chtěli jednotný design, což v původnímu nárhu i bylo, ale zas to bude každý pes jiná ves.

petr

převlékání potrvá 10 let??tak to dopadne jak na dráze.než se pestříkají všechna vozidla,vymění se nahoře lidi,vymyslí něco jiného,a bude se opět stříkaní nanovo.takže každý pes jiná ves

🗺️ Petr

Kdyby se to přelakovalo všechno za 3 roky, tak se zase nadává, že se vyhazují prachy za nesmysly. Že jsou důležitější věci, na které nejsou peníze.

Daniel

Jenže ono to možné je: například v DB „převlékali“ dráhu výrazně rychleji než v ČD. Pokud jsou opravdu barvy tak důležité (mně by úplně stačila čistota a udržovanost), pak by to mělo být v jistém smyslu prioritní. Pokud to nemá časovou prioritu, asi to tak důležité není. Nerad bývám kverulantem, ale nezbývá mi než si povzdechnout názvem designérského studia: superlative.works…

Facepalm

To máte jedno, hlavní je si zanadávat. 🙂

Jan

To nikdo nerozporuje, ale zase dost lidí včetně mě nevěří, že tento návrh vydrží tak dlouho bez změny nebo úplného vyškrtnutí a nahrazení nečím jiným. Za mě teda bylo fajn mít každý typ vozidla v nějakém typickém nátěru, který skoro vždy respektoval linie vozidla, a klidně k tomu dát logo PID. Nebo snad někdo čeká, že tramvaje nebudou integrované a budou je provozovat soukromníci?

Vít Jůza

Pár neintegrovaných tramvajových linek v Praze je, ač zrovna teď možná ty nostalgické linky nejezdí.

Facepalm

Jak se dalo čekat, zase tu bude akorát sbírka naprostejch retardů sdělovat, že se jim to nelíbí, neb jako správní retardi jiné kritérium než libí / nelíbí ani neznají.

Nevím, jestli by nebylo lepší pod články na určitá těmata rovnou vypínat diskusi, páč je stejně úplně jasný, co si v ní přečtem.

Caracas

A jaké jiné kritérium než líbí – nelíbí by jste si představoval? Co je retardovaného na tom, když do diskuze napíšu svůj názor, tak to už vůbec nechápu. Můj názor je nelíbí. Je to jen o trochu lepší, než naprosto hrůzný korporát ČD.

Kubrt

Líbí-nelíbí je takové lidové kritérium, ale kromě něj existuje nauka jménem estetika, která to „líbí nelíbí“ zkoumá a hodnotí na poněkud pevnějších základech, než je osobní vnímání každého jednoho z nás.

Jan

To je ten problém, že to žádný estetik nehodnotil. Ani při vybírání vítěze veřejné soutěže, ani teď při těch „nutných úpravách při uvedení do praxe“. Jde to maximálně po ose skupinka architektů (návrh od stulu na PC) – dílny, lakovna (praktické problémy při realizaci už schváleného návrhu) a mezitím nic.

medical examiner

No jo…máme takové…
Ale v ČR je daleko důležitější kritérium nepotistické – s kým jsem větší kámoš…

Caracas

Proč se mi to nelíbí zdůvodňuji výše

Ondra

Na ČD mi nesahejte, to je naopak super.

medical examiner

A olivově zelené vozy a pestrobarevná hnací vozidla ČSD nebyla super?

Původní Pražák

Někdy umíte být i vtipný, ale tenhle výlev, který tu mimochodem opakujete stále dokola stejně jako ti libi-nelibi, je taky jak od retarda.

Jakub

Každý má právo na názor, diktátore.

robert

Nevypadá to špatně. Jsem zvědavý, jaký bude výsledek. Za mě se mi to zatím líbí. 🙂 S mínusy si můžete namazat prsa, líbit se mi to bude i tak. 😉

Jan

Výsledek bude, že je to další unikátní nátěr do pražské směsky a další vedení města to zatrhne nebo změní.

Jakub

Nebo namazat Slavii.

martin

fujtjabl tak oni si nedají pokoj
tipuji že stávající laky na tramvajích vydrží minimálně 10 let
navíc vodorovné liniové členění na tramvajích se žlutým předkem mi přijde logičtější a bezpečnější
taky na to musely být tři disajnéři, asi se nemohli shodnou nebo měli něco vypito

medical examiner

Nebo se jim zapařila „tráva“.

Jakub

Asi se jim nepovedla :-O

jan v

Musím říct, že úprava systému na trojbarevný prospěla. KT8D5 v této podobě celkem sluší. Nicméně se domnívám, že typografická stránka – umístění loga dopravce, PID a důležité technické informace, jako například čtyřmístné identifikační číslo tramvaje je provedeno velmi lajdácky a zcela nesystémově. Přitom samotný grafický design barevného řešení je natolik výrazný, že by se vozidlo snadno obešlo bez dalších log. Krásně je to patrné když srovnáte fotografie elektrického autobusu přiložené k tomuto článku před a po aplikaci zmíněných log.

Cornholio

je to fakt hodne divny az odporny. Kdyz to daj na sadrovou nohu 14T tak to jeste mozna de….ale zrovna kt melo po rekonstrukci vypadalo paradne.

VojtaDrevik

Nebudu se vyjadřovat….🤢

Jan z Rokycan

Fujtajbl

Mnau

Strašný barvy, nebo spíš provedení ,,,

zdeva

…za mě je to hnus..

Tom

Je fajn, že to bude jednodnotný a snadno rozpoznatelný. Jediný, nad čím jsem se pozastavil, je první City Elefan v barvých PID, u kterýho mi ty barvy příjdou takový zvláštně rozložený.

Jakub

Uvidime, preci jen na tom chybi napisy, loga, piktogramy.

Facepalm

On už jezdí nějaký ešus v tomhle nátěru? Ještě jsem naň nenarazil…

Facepalm

Díky. Tak to se nedivím, že jsem ho neviděl, když existuje 3 dny a zatím jel jen z lakovny do servisu 🙂

medical examiner

No…mohlo to být horší…
Ale to označení až nad střešním sklem který „chytrý“ člověk vytvořil?

Blzx

Protože na tom City Elefantu vůbec neodpovídá původnímu návrhu, se kterým vyhráli – přibyly tam vodorovné černé pruhy přes některá okna a zároveň jsou ty červené pruhy podstatně užší. Schválně to srovnejte s tím původním návrhem, protože to je fakt někde jinde.

Jakub

Protoze jiz po oznameni rikali, ze design manual se bude dopracovavat a prizpusobovat jednotlivym typum vozidel. Vy se tu stale tocite kolem nejakych predstavenych vizualizaci, ktery mely ukazat koncept, ale ne vsechny detaily

Blzx

Sorry, ale že se ti z dvoubarevného provedení stane reálně tříbarevný, tak to bych fakt neoznačil za detail. Jinak samozřejmě většině změnám rozumím.

Honza

Středočeská trikolora byla taky v reálu čtyřbarevná, a nikdo to neřešil, resp. teď ji někteří považují za etalon dobrého dopravního designu.

Jan

Ono se to řeší, protože jeden argument pro nový design bylo šetření počtu barev, že to bude levnější. No a už nám tu přibývají další barvy, takže to nebude jednodušší.

Honza

nemá někdo odkaz na ten elefant?

Dzejejc

Je bez těch všech nálepek takovej nahatej… 🙂

Jakub

Šedý ledovec s pruhy, (ledovec) někdy se tomu tak přezdívalo.

Radek

Jednotný to nebude asi nikdy, protože spousta typů má výjimku a i ty zbývající se mají lakovat jen velmi postupně.

medical examiner

Takže to celý bude nakonec…na draka…

Vasek

Je dobre, že je to rozpoznatelný. To by jinak mohl člověk v Jindrisske nasednout do tramvaje třeba Ulanbatarskeho dopravního podniku a to fakt nechceš.

Jakub

Čelo vypadá jako pirát s červenou maskou oka :-O

PetrN

A děti a exoti z Metrobusu se z lázní vzteky 😂…. Za mě je ten design hodně povedený a je to vidět i na té tramvaji.Jednoduche a přesto moderní a estetické.

Blzx

Já mám ten nový design rád, jen mě mrzí, že tam přibyly ty černé pruhy. Na tramvajích je to asi celkem jedno, ale na tom elefantu je to fakt zabité oproti tomu původnímu návrhu, který vyhrál soutěž.

David

Ty černé pruhy to naopak zachraňují, páč jinak design katastrofa.

Jakub

Ty cerny okna tomu davaji soucasny smrnc. Spise reaguji ma fakt, ze novy vozidla maji hodne ploch stejne proskleny a tudiz je dobry to sjednotit.

Jakub

Plus teda mam pocit, se ten elefant na vizualizaci byl puvodni typ pred faceliftem a ted predelali ten novejsi s tim sedym celem

Jan

Elefant měl v původním o modernizovaném nátěru dveře červené a jasné viditelné. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/471_035_CD_Ostrava.jpg Teď PID tvrdí, že to nejde, proč?