Na pražskou linku 170 má DPP zkušebně nasadit vodíkový autobus

Vodíkový autobus Škoda H´City. Foto: Škoda TransportationVodíkový autobus Škoda H´City. Foto: Škoda Transportation

Linka 170 byla vybrána mimo jiné kvůli své délce zhruba 40 kilometrů, kopcovitému profilu nebo blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Tak doufám že jim to půjčí na otestování zadara, když už bude palivo za trojnásobek… pak je asi otestování OK, data se vždycky hodí, jen aby je taky zveřejnili!

Jožin z Bažin

40 km dlouhá linka jen po Praze? To asi moc nehrozí. Trasa linky 170 má sotva 20 km. Tedy 40 km to je za cestu tam i zpět.

Jakub

Ano, takzvaně jedno kolečko, čili například cesta z Jižního města zpět až na Jižní město, také si myslím že by to mělo být řečeno že je to myšleno tam i zpět, nicméně to není nejpodstatnější část článku.

král j

Není to nebezpečné? Možnost výbuchgu.

PetrB

Tak to mohli vyzkoušet rovnou v Mostě na lince 12, ta má 28 km, také v kopcovitém terénu a přímo na konečné u Chemopetrolu se nachází vodíková stanice…

Facepalm

On někdo brání mosteckému dopravnímu podniku, aby si také zatestoval?

Y.K.

Proti vyzkoušení nic, to je pozitivní, alespoň z toho budou nějaká zajímavá čísla k porovnání s ebusem.

Růža

Jo,jeden kus je velmi malá série, ale nějak e začít musí.

Kamui

Co znamená vodíkový pohon? Že bude vodík spalován s kyslílem (za vzniku H2O) v klasickém pístovém motoru, nebo vodíkové elektrické články?

Kubrt

Palivový článek.

Jirka

Spalování vodíku v pístovém motoru dneska už naštěstí jenom zkouší v závodních speciálech, jinde by to s tou životností nezvládli.

Danel Brvnišťan

Ešte by šlo použiť raketový motor so skvapalneným vodíkom i kyslíkom 🙂

M19

Nechtěl bych jet za vozem s tímhle druhem pohonu… 😉

SYN

Já ani vevnitř… jak to brzdí, padákem nebo nárazem? 🙂

kubisek

Spalování vodíku bude taky fujky – vznikají při něm NOx-y

Jirka

Ale tak jako vyzkoušej, pojezděj a uviděj, že je výrazně lepší baterkáč nebo parciální trolejbus. Minimálně je to mnohem energeticky a emisně efektivnější, než vodikový elektrobus plněný šedým vodíkem.

Kernteriér

To je fajn, že se už ví evidenční číslo vozu…

Tom

Kde ho tam vidíte?

Kernteriér

Autobus číslo 170, hned v nadpisu.

Tom

To je autobusová linka 170, evidenční číslo vozu tam není.

Frantík

No právě, zavádějící nadpisy

Kernteriér

Původně tam bylo psáno, co jsem uvedl. Už to někdo opravil.

zdeva

Kde se vezme vodík???

Jirka

Dodavatel je Orlen Unipetrol, takže se dá sázet na šedý vodík, hezky emisně vyrobený ze zemního plynu. Vím, že se vyrábí už teď a část se nemá kde spotřebovat, ale rozhodně to není tolik, aby to umožnilo masové rozšíření bez navýšení výroby ze zemního plynu. A ještě to jezdí výrazně dráž, než baterkáč.

Kubrt

Konkrétně v Litvínově se vodík vyrábí parciální oxidací težších ropných frakcí; většina se využije při výrobě amoniaku a při desulfurizaci zpracovávané ropy (na schématu tomu odpovídá návrat do rafinérie) https://www.orlenunipetrol.cz/cs/Media/PublishingImages/Agrochemie-Litvinov.png
Nevím, jak to vychází bilančně (zda skutečně produkce vodíku je vyšší, než se spotřebuje – z důvodu potřeby zpracovat těžší frakce), ale každopádně k tomuto vodíku připadá ekvivalentní množství CO2. Chápu Škodu, že si chce ošahat zástavbu FC do svého busu a když jim to uživatel zaplatí, tím lépe, ale vydávat to za ekologický počin, je špatně.

Jan

Podle mě to tlačí nejvíc petrochemický průmysl, protože přechod na vodík by jim umožnil plynule přejít z ropných spalovacích produktů a zachovat si kontrolu nad výrobou i distribucí těchto látek, narozdíl od elektřiny. Koncovému zákazníkovi se to samozřejmě bez těžkých dotací nevyplatí.

M19

Přebytečný vodík se dosud spaloval. Co je na tom špatně, mi není jasné, ten vodík by se vyrobil tak jako tak. Je to v podstatě odpad při výrobě, který se částečně zužitkovává.

SYN

To celkem ano, dokud nebudou výrobu zvyšovat speciálně pro dopravu, což se asi dá očekávat brzo jelikož současné přebytečné množství stačí akorát na nějaké to testování…

SYN

Jo a samozřejmě se nespaloval jen tak nazdařbůh, míchali ho s metanem a používali ve vlastní technologii… takže pro výrobce samotného má hodnotu stejnou jako zemní plyn, kterým ho budou muset nahradit (úbytek). Takže „zelenost“ je momentálně na úrovni CNG busů…

SYN

No to jim doufám uživatel neplatí… takový prototyp by mohl být hodně drahý špás. A co papíry – má to, nebo nějak na vyjímku?

VojtaDrevik

Jak se zmínila Škoda tak se obávám, že využijí tu starou hnusnou ( teda né, že by ta co je na 36BB byla hezká ) co mají na stránkách u vodíkového busu…

Vileda

Ale jděte… 🙂