- Autobusy •
- Doprava ve městě •
- Letiště •
- Město
Pražský Airport Express výrazně podraží. Jízdenka vyjde na dvojnásobek
Letiště Praha, řídící věž a Airport Express. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle Ropidu je nová cena v evropském srovnání stále výrazně pod průměrem.
Evropu mám nacestovanou hodně a teda 8 euro je docela dost, obzvlášť v porovnání s tím, jak daleko, resp blízko naše letiště je. Okolo 4-6 eur za letištní bus vídám nejčastěji, relativně často je pak za cca 5-10 eur k dispozici nějaká forma rychlé kolejové dopravy, pokud není za standardní cenu v rámci běžné jízdenky, což bych řekl, že je docela běžně. Tvrzení, že jsme v evropském srovnání hluboce pod průměrem, mi přijde zavádějící, ale zároveň s tím, jaké jsou alternativy v rámci běžné jízdenky, mi ta cena nijak nevadí, z okruhu mých přátel ji nikdy nikdo stejně platit nebudeme.
200 Kč je pod průměrem možná v případě letišť nacházejících se třeba 50 km od města, kde ty ceny opravdu bývají v přepočtu 200 – 400 Kč. Ale při porovnání s letišti na okraji města bude PRG patřit spíš k těm dražším.
No, pojdem proti prudu, ale tie dve stovky im, hoci zo skripanim zubov, dam. Po prilete s dvomi prestupmi, dalsimi siedmimi hodinami vo vlaku predo mnou a kufrom jak svina mi za to pohodlie priameho spoja, hoci aj sockocrosswayom v kozenke, tych osem eur stoji.
Co sa tyka Boltu, skusil som a dakujem, zivot ma este neomrzel.
„“dalsimi siedmimi hodinami vo vlaku predo mnou““ > tak prečo lietate cez Prahu ??
Osobne som takého nestretol už dobrých 20 rokov,
(Podľa tej ďalšej cesty vlakom tipujem, že smer východné Slovensko).
Stredne Slovensko. Lietam tadial, lebo pri mojej kombinacii prestupov (spoza polarneho kruhu) si nemozem velmi vyberat a kombo Praha/spaci vozen v dvoch tretinach pripadov vychadza pohodlnejsie aj lacnejsie nez doletiet o desiatej vecer do Viedne, trieskat sa odtial do Bratislavy, musiet si brat hotel a pokracovat rano. Detto opacny smer.
Okrem toho letenky mi kupuje zamestnavatel a ten ma tiez nejake svoje zahadne preferencie…
My ty lidi do těch Boltu a Uberu nazeneme ne že ne…
Až tím lidi nebudou jezdit, zdraží se parkoviště na letišti. Až lidi nebudou parkovat ani tam, bude na nadávat na auta odstavená všude po okolí, na parkovišti u OC a podobně.
Tak parkování na letišti je už tak drahý až až.
Tak AE už stejně jezdí převážně jen cizinci ,kterým je to jedno.. já tím přestal jezdit ,když to zvedly na stovku. Nechápu přidanou hodnotu (vyjma toho že se nemusí přestupovat) ,když metro plus trolejbus z hlaváku vyjde časově naprosto stejně. Ale dát to za 200 to je tedy totální úlet na blití !
Tak víte jak, na něčem se ti turisti musejí sdírat
Nevyjdou časově stejně, podle google map AE trvá 35 minut, metro a trolejbus vyjde na 46.
Ve špičkách umí AE chytit i víc než +11. (Metro umí chytit skokana, ale nedělá to často)
I v pripade skokana existuje tram linka 26, ktera tu cestu zas o tolik neprodlouzi
Oproti 35 minutám v narvaném autobusu může být pro leckoho příjemnější jet tím metrem.
Jaké je to celoroční zkrácení intervalu, bude jezdit po 10 minutách?
Takhle dráhy není ani DUBLIN
Jenom v Praze může být autobus na letiště považován za nadstandard…
Ještě Budapešť to má stejně, základní linka 200E v IDS jako naše 59 a nadstandardní expresní do centra 100E (náš AE) za 2200 HUF.
2200 Ft však vychází v přepočtu na 135 Kč…
A to jako přepočítáváte na naše proč? A když už to děláte, tak jaksi přidejte i jejich kupní sílu, aby to bylo porovnatelné, ne?
A co Dublin, Budapešť, Bratislava, Tallin, Riga a další?
Myslím, že všechna uvedena města mají přímý autobus k nádraží – Riga za 1,5€, Tallin za 2€, Bratislava cca 1,2€… navíc Riga už má před letištěm rozestavěné nádraží pro VRT.
Az to bude mit usporadani 2+1 s luxusnimi rozteci kvalitnich polohovatelnych sedadel, velmi vykonnou klimou, komfortnim podvozkem, pak to jako nadstandard klidne budu brat. Ale ten ubohy crossway, ne, to fakt ne. To je proste jen k smichu.
Snad se ta vec aspon dlouhodobe financuje sama a nemusime za to nijak doplacet.
Tady je potřeba uznat, že ve většině měst v Evropě je přeprava na letiště za příplatek. Buďme rádi, že aspoň ten trolejbus je u nás v ceně.
V Budapešti AE vychází na asi 40 korun, tak kde to pán srovnával, zase způsob jak malovat Čechy. Jen by mě zajímalo, zda z vyšší cenou bude cestujícími zajištěn i neotrávenený neprotivný řidič
200 mi přijde fakt hodně, ale ekvivalent AE v Budapešti nestojí 40, ale 135 korun. Což má ale pořád blíž k dnešní ceně, než budoucí. Touhle cenou si už fakt říkají o konkurenci.
Platí na to ještě In100 ČD, nebo už ne? Sám nevím..
Už ne.
Já teď jel v Římě od nádraží Termini na letiště autobusem Terravision za 7 euro. A to je Fiumicino od centra Říma skoro dvakrát tak daleko jako Ruzyně od centra Prahy. Akorát tam jezdí i civilizovaně dražší vlak a autobus je tak považován za low-cost spojení a ne „nadstandard“ jako u nás.
Ano a z menšího Ciampina kombinace Ciampino Airlink (Shuttle bus + vlak na Termini) za 2,7 EUR (68 CZK)… Prostě u nás si ty ceny cucáme z prstu..
Naposledy co jsem byl v Rime, tak vlak stal 8euro za druhou tridu (2patrovy S-Bahn) a 14 euro Leonardo Express (pouze prvni trida, stavi na letisti a pak az na hlavnim nadrazi), obzvlast ten S-Bahn zas o tolik drazsi nebyl.
Vzniká příležitost, aby to RegioJet začal dělat za 99,- Kč (a možná níže) a Ropid s linkou AE se může jít klouzat.
Nějaké dálkové linky na Letišti zastavují, ale jsou oparagrafované (nevezme lidi Letiště – Florenc).
Dostal by někdo licenci?
Nejsou vyparagrafované. Regiojet spojení u Florence na letiště inzeruje už dlouho a jezdí ho za stovku. Lince končící na letišti by se magistrát mohl chtít bránit, ale nemyslím si, že úspěšně.
Jenže to musíte dojet na tu Florenc. Ano, je to jen jedna zastávka, ale ta cesta s kufrem je náročnější. A asi nejezdí co 15 minut
Jenže AE už dávno není jen o tom spojení na hlavák a k vlakům. Pracuji na letišti a často se mě cizinci ptají po nějakém přímém spoji do centra. Pro ně je hlavák nebo Florenc jedno, chtějí prostě něco, co je hodí do středu města, ideálně k nějakému významnému bodu. To může splnit hlavní nádraží, autobusák na Florenci nebo třeba Václavák.
Ceny Regiojet z Florence do K. Varů začínají na 159 Kč, pak stačí vystoupit dřív 🙂
A pak že na Mallorce je draze. Tady se platí za 17 km přímou linkou 200, tam se za přímou linku z letiště do turistických cílů klidně i 80km od letiště platí maximálně 8,1€ s tím že při více lidech je to levnější a v pěti průměrná cena na jednoho bude jen 6,76€. Tady by se mohla Praha naučit něco jako ohledně množstevní slevy, když jede více cestujících.
Railjet ÖBB z Hbf na letiště stojí €4.60 s jízdní dobou 15 minut. To by mě zajímalo, které evropské srovnání myslí.
Vienna Airport Lines? Za 11€
Kdo by jezdil ve Vidni z letiste busem? Jedine tak ve 2 rano, kdyz uz zadne vlaky nejezdi. Railjet na Hbf jede 15m. Primestsky vlak linky S7 do Wien Mitte 23m za 4,60€. City Airport Train do Wien Mitte 16m, ale za 14,90€. Pokud si clovek koupi napr. denni listek MHD Wien Kernzone, tak staci na vlak pouze doplatek 2,10€.
Ten neplní stejnou funkci jako AE v Praze. Pokud chcete na Hbf, jedete levným a rychlým S-bahnem (s přestupem) nebo přímým railjetem. VAL se můžete dostat na relativně hodně míst ve městě (což AE v Praze lze jen na hl.n.). A linka VAL 1 sice zastavuje na Hbf, ale její hlavní funkce je spojení Europaplatzu s letištěm…
To ktorú z 3 vlakových možností myslíte ???
Myslíte spojenie autobusom ?
Co přesně je podle Ropidu standard a co nadstandard?
Doplatek do první třídy už existuje.
Fakt to musi za ‚tourist trap‘ cenu jezdit v barvách PID?
Kdyby kromě PID autobusu za normální tarif tak za těch 200 jezdila třeba RTOa nebo jiný veterán, tak to chválím, ale takhle?
nevím, jestli zrovna někdo mezi letištěm a Hlavákem ocení nějaký muzeální kousek. To není zrovna spojení na podobné nápady
No to je hezké. PID trochu zapomněl, že jeho cílem není škubat turisty neznalé pražské hromadné dopravy, kteří si myslí, že to je ta hlavní linka MHD do centra, ale zajištovat dopravní obslužnost. Smyslem téhle linky je zajistit snadný přestup na dálkové vlaky bez nutnosti tahat kufry na přestupech, proto. To teď odpadne, protože dvě stovky za to žádný Čech nedá a zbydou jen ti zmatení turisti, které to bude zbytečně vysazovat místo centra na hlavním nádraží.
Ropid by mohl omezit tyhle mimo-tarifní věci a soustředit se na MHD. Když to ČD už nechtějí, tak to stejně jezdit nemusí. Pokud bude poptávka, tak se třeba chytne RJ nebo jiný dopravce.
ČD s tím už několik let nemají co dočinění, i když teď už (zase) na to prodávají jízdenky…
Já bych byl pro vyhození extra pravidel pro jednu linku (lanovka, AE,…) ale zavedení možnosti jak systémově mít dražší linku.
Prostě jízdenka do první třídy – v normálním vlaku do první třídy + v extra linkách (+v běžných linkách možné použít, kvůli přestupům)
Přesně. Už jsem to komentoval v diskusi ke zvýšení tarifů v Praze. Pokud to již nefunguje jako služba ČD, tak v rámci PID je tohle nehoráznost, která jen využívá neznalosti cizinců nebo lidí, kteří se v Praze nevyznají. Už jen vyjádření mluvčího, že „toto spojení využívají především zahraniční návštěvníci metropole,“ ukazuje, že je to zaměřené na využití neznalosti cizinců. Naprostá obdoba taxikářských vykuků.
Naopak. Je to nadstandard bez zastávek. Pokud doporučujeme spojení na/z letiště, doporučujeme za 2 EURA vždy spojení A+59 a děláme vše proto, aby tak činilo i letiště a Prague tourism. Tedy abychom turistům ušetřili a neprezentovali jim AE jako jedinou možnost, jak se poslední dobou děje.
Přiznám se, že stále nerozumím tomu, v čem ten nadstandard spočívá, protože propojení letiště a hlavního nádraží (jakkoliv bez zastávek) prostě při absenci železničního spojení na letiště za nadstandard považovat prostě nemohu. A rozhodně ne za plánovanou cenu. A co se týče informování o MHD na letišti, tak nevidím problém v tom, abys došlo k jednání mezi zainteresovanými subjekty a došlo ke zlepšení v informovanosti cestujících. PID a Prague Tourism jsou městské organizace a tak předpokládám, že by se spolu měli snadno dohodnut, když mají společný zájem. A věřím, že letiště by se připojilo, i když formálně je vlastněno Ministerstvem… Číst vice »
Je to možná nepochopitelný, ale existuje početná skupina cizinců, co netouží přestupovat někde z trolejbusu na metro, ale prostě chtějí dojet na jeden zátah z letiště do centra. Sám se s těmito lidmi na letišti denně potkávám. Pro ně ta linka je jako stvořená (teda, chtělo by to krom toho hlaváku přidat ještě nějakou zastávku třeba na Náměstí Republiky).
To oni vnímají jako nějaké plus, nebo řekněme nadstandart a jsou ochotni si za něj připlatit. Jestli si ale budou schopni připlatit čtyřnásobek běžného tarifu MHD, je už ale otázka.
Ani sám nemôžete veriť tomu, čo ste sem napísali…
PID by byl moc rád, kdyby na letišti byly informace o MHD více viditelné a nebyly preferovány informace o taxících, včetně nedávno nalepených čar na zem již od východů z obou terminálů. Aby infocentra DPP nebyla na jedničce pod schody za rohem a na dvojce za nově vybudovaným Relayem, přičemž najít je je krajně obtížné. Také aby u automatů na zastávkách MHD nestáli naháněči na jiné taxíky, než ty letištěm vysoutěžené. A aby se turistům AE v jediném viditelném infocentru Prague turismu nenabízelo jako hlavní varianta spojení do centra často bez ohledu na cíl. Tím se AE přetěžuje a klesá… Číst vice »
Doslova zlodějina. Budu preferovat Bolt.
Tak ten vás určitě vyjde na 99 korun… 🙂
Ve víc lidech to není nemožné. Mimo špičku s nějakým kupónem se dostat pod 400 Korun autem se čtyřmi místy.
„Podle Ropidu je nová cena v evropském srovnání stále výrazně pod průměrem.“
Všiml si Ropid, že kvalita služby je taky výrazně pod průměrem? Téměř ve všech hlavních městech dojedu metrem, eventuálně vlakem. A když je letiště takhle blízko k městu, tak to 8 € opravdu nestojí. Navíc Bolt booknutý od Marriottu se většinou vejde do 4 stovek, takže pro 2 lidi už je to úplný nonsense.
Zapomínáte na jednu věc, Praha už dostala z EU 8,35 miliardy Kč na zlepšení spojení na letiště. 7,5 miliardy na metro aspoň na Veleslavín a 850 milionů na vozidla a trať trolejbusu. To je v Praze základní dalšími stamiliony ročně dotované spojení na letiště. Celodenně na něm neklesá interval pod 10 minut a nově bude za 2 Eura. Přitom v pracovní dny ve špičkách je toto spojení i spolehlivější než AE. Tj. toto základní spojení je aktuálně už kvalitativně přinejmenším na úrovni AE, byť je z centra s jedním přestupem. Za i po tom zdražení bezkonkurenční cenu. Všichni se chovají,… Číst vice »
Vámi uváděné částky investované do metra A a zavedení trolejbusů linky 59 asi nelze považovat a proto uvádět jako investici do spojení na letiště, to si myslím, že je z Vaší stany hodně přehnané… Ale nikdo nezpochybňuje zlepšení spojení MHD na letiště, ani jeho cenu jízdného. Zjevně ale nechápete, v čem naprostá většina diskutujících spatřuje problém. A to, že se snažíte „prodat“ jako nadstandard službu, která prostě tento charakter nemá a která fakticky těží z pochopitelné neznalosti zejména zahraničních turistů, kteří nastavenou cenu, když se potřebují dostat na nádraží, prostě akceptují. Pokud je to komerční služba, tak by třeba měla… Číst vice »