Pražské tramvaje ochrání nové antigraffiti polepy a nástřiky. Úpravy vyjdou na téměř 20 milionů
Nátěr nesmí zežloutnout a musí vydržet alespoň 10 let.
Pražský dopravní podnik vysoutěžil dodavatele polepu interiéru tramvají antigraffiti fóliemi či aplikace ochranného nástřiku.
Předpokládaná a zároveň maximální celková cena zakázky byla 22,8 milionu korun bez DPH, nakonec DPP zaplatí dvěma vítězům soutěže dohromady 19,9 milionu bez DPH.
Tendr vypsaný loni v létě byl rozdělen do dvou částí. První se týkala tramvají typu T3 a KT8N2, ze čtyřech uchazečů nabídla nejnižší cenu 6,16 milionu společnost SPYRON.
V druhé části se poptávaly ochranné polepy či nástřiky u tramvají typu 14T a 15T. Tam zvítězila ze dvou nabídek ta společnosti V-TRADE za 13,73 milionu.
Polepy či nástřiky budou probíhat postupně, konkrétní termíny si stanoví DPP dle provozních možností.
Ze starších tramvají dostane antigraffiti fólii 342 vozů typu T3R.P a 35 vozů typu T3R.PLF. Nalepovací ochrana interiéru čeká i na 52 obousměrných tramvají KT8N2.
DPP požaduje, aby dodaná antigraffiti fólie měla mramorový motiv, který se v těchto tramvajích používá. Materiál musí umožňovat čištění graffiti bez poškození fólie. Lepit se bude na sololak či sololit a maximální tloušťka bude 75 μm včetně lepidla.
Nátěr musí vydržet 10 let
Do novějších tramvají z plzeňské Škody typů 14T a 15T pak dodavatel aplikuje antigraffiti nástřik nebo nátěr. Týká se to 55 vozů 14T přezdívaných Porsche a 250 vozů 15T Forcity. Musí umožňovat vícenásobné odstranění graffiti.
Tloušťka nástřiku či nátěru bude 2-5 μm a má být bílý či bezbarvý. Podmínkou je omyvatelnost a paropropustnost. Má také usnadnit odstraňování lepicích pásek a plakátů. Nátěr nesmí zežloutnout a musí vydržet alespoň 10 let.
V současnosti graffiti pro DPP odstraňují ve vozovnách vysoutěžené firmy v rámci denního úklidu. Odstraňování probíhá chemicky nebo mechanicky.
Průběžně se také do vozů na všechna okna v interiéru osazuje také antiwritingová fólie, která by měla ochránit proti úmyslnému poškrábání.
V rámci zakázky na nákup až 200 nových tramvají se už v zadávací dokumentaci stanovil požadavek na antigrafitovou úpravu interiéru. Kamerový systém bude navíc nasměrován na kritická a exponovaná místa v interiéru, kde vzniká největší podíl vandalismu.