Pražské metro nasadilo nové „jezevčíky“. Tmavá grafika má být čitelnější, čelí však silné kritice

Nová grafická podoba schémat linek metra v Praze. Zdroj: ROPIDNová grafická podoba schémat linek metra v Praze. Zdroj: ROPID

Některým vadí návrat k černému podkladu, který lidé vnímají jako “pohřební”.

159 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David z Prostějoa

Mně osobně se více líbilo (a hlavně bylo čitelnější) původní grafické schéma. Až budu příští rok zase na týden v Praze, nějak to přežiju. 🙂

Jiří Siváček

Celkově budiž, každá grafika se bude půlce lidí líbit a půlce ne.
Jediné co mi opravdu vadí po věcné stránce a chtělo by změnit:
– špatné provedení trojůhelníku metra v centru na jezevčíku, které vůbec nevyznívá jako trojúhelník a křížení všemi směry
– chybějící angličtina obecně skoro všude

Potíž je, že grafici, architekti ap. jsou všichni cítící lidi, kteří koukají víc na hezkost a dojem, než na účel a informační hodnotu. Politik co to platí či odborník co změnu řídí by měl být mezi a aspoň to korigovat na nějaký kompromis.

Dežo Horváth

Za mě nepřehledné. Předchozí řešení s názvy stanic sice nakloněnými pod úhlem nějakých 60°, ale v jedné řadě, mi přišlo uživatelsky podstatně vlídnější. Když se popisky stanic pravidelně střídají ve své poloze vůči čáře představující linku, je z toho i s ohledem na nedostatek místa mezi linkami celkem guláš. Řešení křížení C a B na Florenci bude podle mě při hledání ve spěchu dělat problémy. Jinak mě překvapuje, že někdo preferuje světlé písmo na tmavém podkladu, mám to spíš naopak. Ale barvy mi jsou šumák, pokud v tom najdu stejně snadno během jednotek vteřin to, co potřebuju.

Dusanek

Bílé písmo na černém podkladu je čitelnější, o tom žádná. Černá barva je nejlevnější, viz Ford T. Smícháme všechny zbytky a saze a hotovo. Je pravda, že tmavě modrá by udělala lepší dojem. Ale – kolikrát si to čtěte, že?

Hanonard

Planek je jeste v pohode, divim se ze nikdo nezkritizoval novou slepou mapu schema dopravy, ktera tam je misto klasicke puvodni mapy. No des ….

Roman Soudný

Barevnost super, prostě návrat ke kořenům, ale samotná grafika bude ještě potřebovat vychytat. Ale úplná katastrofa to není, což to hlavní. Za mě palec nahoru.

Martin

Je to hrozné. Nečitelné černý podklad neestetický a cizinci jak jsem se díval dnes u Muzea na trase A v tom evidentně bloudili aý jejich dítě jom řeklo, že na druhé straně je to také. Ano také, ale ve staré původné verzi. To bude jistě nějaká iniciativa Pirátů, ty mají v Praze na starosti dopravu. Už jen ty černé kurníky jako nový pražský mobiliář. Oni jako piráti se vyžívají v černé a nikdo z Magistrátu tedy jeho vedení je neupozorní že je to temné a v Praze doslova ošklivé.

Jorge

Vaše starosti bych chtěl mít… 😀

SYN

A k tomu Rothschieldův plat…

VJY

Rád bych slyšel názor psychologa/psychiatra. Obliba funerálních barev roste všude (viz barvy nově nabízených aut, fasády…..). Je v tom vyjádřeno očekávání šťastných zítřků……….. ???

SYN

Vidíte, a mě by psychologova odpověď byla vyloženě ukradená 🙂

Ota

Základní problém vidím v tom, že tato kombinance je výrazně hůře čitelná při určitých vzdálenostech.

Facepalm

Bejt to na průměrnym českym předposranci, tak to bude Comic Sansem a barevný jak sada fixek pro první třídu.
Na názory prostého negramotného lidu by v případech jako je tento neměl být brán sbemenší zřetel.

Karlos

Plný souhlas. Lidi by měli mít omezené právo se ke všemu vyjadřovat.

asdasdfsdfasd

Plný souhlas. Karlos by měl mít omezené právo se ke všemu vyjadřovat.

Facepalm

Ať si každej pindá, co libo. Ovšem chce-li být brát vážně, měl by asi umět svoje tvrzení nějakou hlubší argumentací než jsou osobní pocity.

Nemel

Myslíte? To já bych všude používal Univers Extended…best font ever!

DavidS

Mně se líbí ještě jedna část systému, kterou jsem viděl dnes na Jiřáku (a poprvé v metru v Miláně) a to ta, kde se na nástupišti objevuje čistě schéma té jedné linky a směru odpovídající nástupišti.

Petr Velič

Někteří lidé v Praze by mohli konečně vylézt z prdele a přestat řešit blbosti… Lidem furt bude něco vadit a víte co? Mě je to třeba ukradený…

Nemel

mNě

kairos

Víte, proč byly různé věci, včetně architektury nebo grafického designu v minulosti kvalitnější? Protože architekti, designéři i zadavatelé nebyli tolik podělaní z „vůle lidu“, která je dnes tím hlasitější, čím povrchnější a hloupější.

Antonín

Mně se černá líbí a s tím „poděláním“ souhlasím – bohužel hodně tomu napomáhají sociální sítě.

Facepalm

Bych si to tak nemaloval – byly doby, kdy tvůrci museli být podělaní z vůle předvoje dělnické třídy a vznikaly díky tomu taky dost zvěrstva.

none

Zase kritika? Neviděl bych to tak černě…..

marcela

A není té černé už nějak moc? Na ulicích to vypadá jako v krematoriu, černé zastávky, černé sloupy, černé zábradlí… Komunisti v rámci svých vizí zmršili Prahu magistrálou, současná garnitura v tom vesele pokračuje a mrší Prahu černou barvou. Navíc mám pocit, že černá se už dávno přežila a je in ještě tak někde v Kotěhůlkách.

none

Bílou fixu má míň lidí 😁
Prostě vyšla nějaká studie a každá změna je k lepšímu. Každý musí vykazovat nějakou činnost

SYN

Přesně, a jako každá změna se zase principiálně setká s odporem některých kterým vadí cokoliv, plus některým kterým vadí změna, plus ještě těch pár kterým vadí změněná verze z nějakých reálných důvodů…
Takže prvotní reakce víceméně MUSÍ být negativní, leda by se udělala nějaká sofistikovaná „masáž“ jak je ta změna „cool“… což nevím jestli by byla výhra.

Facepalm

Na ulicích to vypadá jak v krematoriu? Jste si jistá, že to tak není pouze ve vaší hlavě?

Karlos

Není, mám rád krematoria. Přál bych si aby celá Praha šla do totální depresivní černé.

frank

hm, není to špatný, na rozdíl od těch nových zastávek kde kremační čerň nemá žádnou funkci ( snad krom většího ohřevu v parném létě ) , je tohle dobré pro oči, na černém pozadí se lépe čte …

Marketa

Barevne provedeni ok, zvykla bych si bez problemu, ale chtelo by to (aspon podle mne) u „jezevciku“ vyhodit nedulezite ikonky jako je vysilac, hrad i svaty vaclav a roztahnout planek i na ukor te bocni mapy (tu presunout i s ikonkami turisticky vyznamnych mist treba bokem vedle dveri, nebo misto pitomych reklam na pul roku stare akce nad sedackami) a zvetsit jmena stanic, protoze tohle bude ze dvou metru necitelne, jak je to mrnave. A jeste bych mozna posunula na planku Cecko a Becko v te horni a dolni lince, aby na sebe uplne nenavazovali (napr. o vysku nazvu stanic),… Číst vice »

Jan

Odvěký střet technické racionality s uměleckou iracionalitou…

Tomáš Záruba

Design neřeším, ale tvar linek mohli nechat být. Ten dosavadní aspoň náznakem odpovídá mapě v oblasti centra.

Filip Jirsák

To se ovšem musíte tvářit, že neexistuje jižní půlka linky C.
Kdyby ten tvar měl odpovídat, musíte mít vlevo jen linky A a B a C by vpravo tvořilo položené U, uvnitř kterého by bylo B a A.
Ne že by takové schéma nebylo možné – ale asi nemá smysl ho zavádět při výstavbě D, které by se do toho rozumně zakomponovat nedalo.

Lysimachia

No a doufám, že to nakonec nedopadne jak experiment z Karláku, L.P. 2009. (Ten byl jinak graficky nepovedený, sterilní kopie londýnského schématu, jako bychom nedokázali vymyslet něco vlastního.)

happy-barney

možno blbá otázka … majú to na elektronickom papieri ?

Filip Jirsák

Nemají. Nedávalo by to vůbec žádný smysl – to schéma se mění jednou za několik měsíců či let, když je dočasně uzavřená nějaká stanice nebo se někde udělá bezbariérový přístup. A to se snadno vyřeší přelepkou. A celé schéma – nová stanice nebo dokonce nová trasa, se je ještě výrazně méně často.

Lukáš F.

Tohle je ještě dobrý, ale vzpomínáte na ten návrh jezevčíka, kde byla přikreslená linka D? Zatímco B a C jsou zahnuté plynulými oblouky a vždy do vodorovna nebo svisla, déčko tam bylo jako ostře lomená čára, která vedla z NM diagonálně přímo na Pankrác a někde pod ním se lomila do vodorovna. Zajímalo by mě, jestli se nad tím někdo zamyslí a i pro D vymyslí oblouček, nebo zůstane ve finále ten paskvil.

Matyáš

Pro „oživení paměti“ zde https://www.instagram.com/p/CiFgvhLsS9a/ 🙂

Twix

Aha, tak odtud to plyne. Ten odkazovaný jezevčík už je rok starý, a ten nyní použitý vypadá úplně stejně, akorát na něm chybí to déčko.
Pak mi přijde vtipné že to DPP vylepí a ptá se na připomínky, když to už rok existuje.

Filip Jirsák

Ten onblouček na testovaném schématu to podle mne dost znepřehledňuje, protože ten tvar vypadá, že horní linka pokračuje pořád rovně stejně jako prostřední, a dolní linka vystoupá nahoru a pak se zase vrací dolů.

Lukáš F.

Jo, je to takové opticky zvláštní.

PN-001

Zajímavé, že tady argumentují čitelností, ale nečitelné a dávno překonané pravěké oranžové panely na autobusech a tramvajích Ropidu nevadí a stále na nich trvají. Tím ten jejich argument o čitelnosti hodně ztrácí na vážnosti.
Jinak červená linka C je na tomto schématu dost blbě vidět, ale jinak je ta čitelnost celkově lepší. Uvidíme, co s tím udělá modrá linka D.

Lukáš F.

Co je za problém s čitelností oranžových LED panelů?

PN-001

Vysvětloval jsem to tu už mnohokrát. Oranžová na černé je prostě naprosto nekontrastní a pokud nemáte oči jako ostříž, tak to prostě splývá.

Frantík

To souhlasím, třeba 180 od 143 a 149 odliším hlavně podle toho, že je orientace na dva řádky 😀

Lukáš F.

Já teda nemám oči jako ostříž, ale oranžová na černé mi nepřipadá málo kontrastní. Nemáte nějakou formu barvoslepoty? Jeden můj známý má snížený cit na červenou, takže všechno, co je červené, vidí jako výrazně tmavší, než jak to vidí většina lidí.

Frantík

Já na tramvajích vidím problém s obsahem, a dvouřádkové jsou někdy nečitelné.

Lukáš F.

To uznávám, na text ve dvou řádcích to má docela nízké rozlišení a z dálky už to může být hůř čitelné. Ale to je možná spíš problém názvů pražských zastávek. Například tramvaje a autobusy v Curychu mají sice „vymazlenější“ LCD panely, ale nevzpomínám si, že by tam někdy měli konečnou na dva řádky.

Joker

Sice nevím, komu změnou barevného podkladů prospělo nebo co se ti vylepšilo, ale čitelné to je, tak mi to zas až tak nevadí. Spíš je to pro mě jakýsi mezikrok, co nebyl potřeba, jelikož nic nemění na funkčnosti nebo efektivitě 🙍‍♂️.. Asi jako výměna tepláků.

Martin Pavlíček

Potřebné změny: U velkého plánu je třeba kromě varianty metro/tram udělat také variantu metro/train. (Obojí by se na jednu mapu nevešlo) Změnit ikonku mínus pro bariériové stanice na něco jiného. Třeba škrtlého vozíčkáře. Změnit ikonku vlaku, protože se dá splést s tramvají. Zvětšit, ztučnit nebo změnit písmo Ideálně též zvětšit puntíky stanic a zasadit do nich diody označující, v které stanici se souprava nachází. Pohrát si s rozmístěním nápisů aby byly ke stanicím přiřazeny zcela jednoznačně. Testovat barevnou čitelnost pro různé typy omezení barvocitu. Zachovat barvy ale testovat různé odstíny. Černé pozadí je fajn, pokud se to tím sjednotí s… Číst vice »

Digi

Tak mohli sjednotit umístění pomocných znaků (mašinka, íčko), sice platí, jednou si dole, jednou nahoře, ale neznalé by to mohlo poplést…

O. M.

„Černý vizuál “ opět vstává z popela jako Fénix, nejen ve vozech, ale i ve stanicích. Původní infosystém (s podkladem v barvě příslušné linky metra) byl velmi promyšlený, jdeinou vadou na kráse je nedostatečné zdůraznění stanice, ve které se cestující nachází. Navíc, černý podklad schematu jde proti logice „denní vedení linek s bílým podkladem, noční vedení linek s černým podkladem“. Srovnat si oba systémy můžeme na Palmovce – pro mě, jakožto brejláče, ten původní systém vychází jednoznačně jako lepší. Nakonec stejně i na té černé ceduli je vytvořené pole v barvě linky metra, a vypadá to pěkně blbě. Jenže peníze… Číst vice »

M.Z.

SCHÉMA NERESPEKTUJE LIDI S PORUCHOU BARVOCITU!!!

Posílal jsem na toto téma stánku dlouhý dopis+popis, jak to má vypadat, aby bylo i 5-8% mužů a 1% žen s poruchou barvocitu zohledněno. Emailem na IPR, grafické studio, poštou na IPR.

Ano, bral jsem to jako předem prohranou bitvu, ale pokusil jsem se, nedalo mi to. Přijde mi tragické, že se na „přístupnost“ absolutně kašle. Měla by to být podmínka nutná k účasti ve výběrku vůbec… 800 tisíc lidí není „málo“…

Juraj

A co lidi s jinými poruchami zraku, pro které ja naopak nové schéma kontrastnější, a tedy čitelnější?

M.Z.
Klondajk

Perfektní zdůvodnění s příklady 😊

happy-barney

hm, to by možno verzia na jeden strane tmavo, na druhej svetlo nebola zlá 🙂

JanJanJan

Čitelnější je milionkrát lépe černé písmo na bílém podkladě.

SYN

Těch 800k vám vyšlo jak? Pokud je to z obyvatelstva ČR, mi vychází 425k…

Hroch obojživelný

Opravdu stačí vzít třicet let staré barevné schéma, které jezdilo ještě ve vozech EČS (akorát ve čtvercovém formátu vedle dveří a ne nad nimi), obarvit jím stávající malůvky nad dveřmi, prohlásit to celé za nový vizuální styl a vyinkasovat peníze…?

Tohle bych chtěl jednou umět.

G....

Škoda, že jezevčíci nejsou ve dvou variantách levý/pravý podle toho, jakým směrem souprava jede.

Ale chápu, že pro případ nutnosti otočení soupravy z nějakého důvodu to zase není tak snadné, jak by se zdálo.

platamond

Např. na Céčku se soupravy pravidelně otáčí kvůli sjetí kol. Snad každý víkend 1 na trianglu ve Zličíně.

John

Je to odporné a doufám, že někdo prošetří, jaká malá domů toto byla. To fakt není pro lidi, to bylo pro kamaráda.

mlokXCM

Jakože to, jestli to byla malá domů, záleží na tom, jaké vy máte z výsledku pocity? Co ti, kterým se to líbí? Ti si také mají myslet, že to byla malá domů?

Mickey

Tak vzhledem k tomu, že to připravují víceméně zaměstnanci DPP, Ropidu a IPR, tak tam zas takovou senzaci nečekejte. Jediná transparentní soutěž proběhla na design, mohl jste se taky přihlásit se svým návrhem.

Facepalm

Odporné je zejména to, když tu kdejaký usoplený a sám jak turecká šavle levý nýmand podsouvá jíným, že jsou úplně stejnej sajrajt, póvl a zloději, jako je on sám.

Ve skutečnosti proběhla transparentní mezinárodní soutěž podle jasných pravidel a vyhrál v ní ten dle odborné poroty nejlepší návrh.

jirka

Vypadá to moc pěkně. A taky se mi líbí, že to pořádně teatujou.

Neodrážet, nespouštět

Co znamená „teatujou“?

jirka

Testujou. Pardon.

Kamui

Na Můstku a Muzeu nejde poznat, která linka vede nahoře a která dole. 0/10

Václav

Obavám se, zdali soutěžní “modernizátoři” o této vlastnosti původního schématu vůbec měli tušení…

Juraj

Vzhledem k tomu, že na Florenci je to správně, tak patrně ano.
Opravdu existuje někdo, kdo se na přestupu řídí pouze jezevčíkem, ale pak zavře oči a jde naslepo?

Nebo že by snad někdo na Můstku zkoušel z béčka přestupovat směrem dolů a skončil někde v kanálu?

Frantík

A to, že Mírák je nejhlubší stanice, se z toho taky moc nevyčte.

mlokXCM

K čemu taková informace je dobrá?

medved

tak jste asi slepý. Vidím tam dlouhou čáru s nápisem „Václavské náměstí“ a u kolečka se stanicí „Muzeum“ je nakreslena socha Sv. Václava u kterého snad všichni ví kde je….hledáte senzaci tam kde není

DavidS

To jste akorát nepochopil komentář, na který reagujete.

Blzx

Mě spíš udivuje, že pořád alespoň na céčku nejsou nad dveřma lcd obrazovky, které už snad byly dávno nakoupené, jen se nevědělo, jak je uchytit. V zahraničí úplně normální věc, která přehlednost vyřeší 100x lépe, ale mi radši budeme řešit blikající reklamu v tunelu a ve vozech necháme ty předpotopní bodové panely s příští zastávkou…

Vesper

Na bodové panely nesahat. Na rozdíl od LCD jdou přečíst přes celý vůz a nezobrazují zbytečnosti.

PN-001

No, přehlednost vyřeší stokrát lépe… když vidím ty panely ve vlacích ČD s velmi malými písmenky a šílenou kontrastností bílých nápisů na světlemodrém pozadí, tak si to fakt nemyslím.

Michael

jenom upřesnění. Teď jedu metrem a na zobrazeni typu jezevčík nazvy městských částí nejsou.

Mickey

na jezevčíku nikdy nebyly a nebudou. Jsou maximálně na mapách na bočních sklech.

Frantík

Jaktože nejsou?
Zličín, Stodůlky, Prosek, Letňany, Motol, Hostivař… 😀

Lysimachia

U těch map celé Prahy by se měli designéři rozhodnout, jestli schematizují a dodržují pouze pravé úhly a 45° (případně 30° a 60°) a nebo dělají geograficky přesnou mapu.

V tom návrhu je kočkopes na půl cesty, který vypadá neumětelsky.

Izvornjak

Souhlasím s připomínkou – toto pravidlo dodržují snad všechna schémata veřejné dopravy na světě, pokud není zobrazeno nějaké extrémní množství linek. A když se objeví jiné úhly, bije to do očí.

Ještě více mě bije do očí, jak si anglické popisky zbytečně vynucují velká písmena na začátcích slov. Ano, když jde o ustálený název třeba literárního díla, tak je to správně. Ale v legendě na mapě (Transfer to Railway Lines)? Tam to vypadá opravdu hrozně. Obzvlášť když české texty jsou úplně celé malými písmeny.

Kromě zmíněného je to ale skvělá práce. Vypadá to moderně, sympaticky a na úrovni!

Dejv

Já nevím proč se to pořád řeší a omílá, myslím si že většině lidí je to úplně jedno – včetně mě. Třeba ať to udělaj růžový a s poníkama…
To řeší maximálně nějaký šotoušové a podobní milovníci autobusů

Twix

On proti tomu nikdo s transparentem protestovat nepůjde, ale lidi to řeší protože se tu provádí nějaká změna s pochybnými přínosy. Jednoduchost orientace a snadnost použití systému veřejné dopravy financovaného městem má přímý dopad na jeho atraktivitu a budoucí rozvoj.

jirka

Ad pochybne prinosy: ono by to mělo být citelne i pro lidi, kteří hur vidi. A to žlutá na bile neni. Barvu linky asi menit nejde, takze zbyva zmenit pozadi.

PN-001

Ale zase je hůř vidět červená na černé. To si holt nevyberete.

Facepalm

Přesně, proč by věci nemohly bejt hnusný, když sou na to Čížci zvyklí…

Jan Kavan

Btw jak je to s ikonou „Eska“? Jak je to s užíváním pro PID mimo spoje CD? Resp. proc zmizela z plánu, když na navigaci na železnici se používá?

intrus

Řekl bych, že možná nějaká licenční smlouva?

Twix

Ona se tak nějak používá i nepoužívá. Třeba na současných mapách PID je pořád ta ikona Eska (i když nevím jestli je to přesně ta samá co na začátku zavedly ČD), na vozidla se to ale už nedává a je tam jen logo PID.

bilykralik16

Myslím si, že se to jen neosvědčilo. Na Palmovce byla (a myslím, že pořád je) z jedné strany na „teploměru“ právě ikona Eska a z druhé strany ikona vlaku.

Krakonoš

Já mám všude kde to v telefonu lze nastaven tmavý režim, protože mě z něj méně bolí oči. Projektu Čitelná Praha proto fandím, graficky mi to také přijde pěkné, ale mám tři výtky. První je, že písmo je potřeba opravdu zvětšit (ev. ztučnit). Druhá výtka se týká rozložení ikonek přestupu na vlak apod. u jednotlivých stanic, které je nelogické. Třetí připomínka se pak týká Václavského náměstí, jehož umístění v jezevčíku cením, avšak zrovna toto by chtělo mít i anglicky (na angličtinu se v navigačních systémech v Praze zatím zvysoka kašle). Celkově však změně fandím a věřím, že se tyto nedostatku… Číst vice »

Toada

Já bych ještě vytknul nedodržení úhlů 45°, případně 30° a 60°. Takto je to víceméně náhodné a bije to do očí.

Cuba

Kritika designu na sociálních sítích je jako referendum o vystoupení z NATO…

Frantík

Proč nevyhotoví bílou i černou verzi téhož? Map je v metru docela dost, takže klidně by se mohly zobrazovat obě varianty.

Mickey

A pak taky modrou a oranžovou… Víte, co znamená první slovo ve slovním spojení „Jednotný informační systém“?

Frantík

No aby byly podávány jednotně rovnocenné informace, ne barvičky…

intrus

Jako jsou tam věci, které jsou úplně blbě.
Pokus se dá popisek „Metro diagram“, který je IMHO úplně zbytečný, doleva nahoru, může to být o podstatný kousek vyšší a názvy stanic nebudou s ikonami tak nahňácané.
Ale to je možná ta „příprarava“ pro Linku D, kvůli které to teď bude sedm let nečitelné.

Jan Kavan

Jo, to mě přesně taky trklo do očí

liborvavrik82

Mě se nová grafika líbí. Věřím, že se povede její drobné počáteční nedostatky vyladit ve spolupráci s relevantními vzorky cestujících.

Frantík

Ideálně aby nějaký výzkum taky zveřejnili, ať je vidět jak moc ty názory respektují.

Mickey

Jakože budou všechny přepisy rozhovorů těch oslovených lidí někde vypisovat na internet?

Frantík

Minimálně jako ankety?

Michal

Dark mode se musí umět a základní grafické principy taky. Zde se nepovedlo ani jedno.

Den

Grafika je celkem hezká. Akorát ikona stanice, která není bezbariérová je trochu nešťastná. Když jsem viděl poprvé plán bez legendy, tak jsem si myslel, že stanice s touto ikonou jsou uzavřené a ne, že nejsou bezbariérové.

David

Přesně… Mínus může evokovat více věcí. Uzavřenou stanici, stanici na znamení nebo mne i třeba napadá stanici s ostrovním nástupištěm. Jak jsem na to přišel? No sám nevím. Ale… Dle mého jsou všechny 3 věci daleko logičtější, než fakt, že stanice není bezbariérová.
To mínus musí pryč.

Mickey

že? třeba tam vměstnat ikonu schodů

David

A… Za další… Absolutně nechápu, ty mínuska. Proč?? Proč tvl nahrazovat invalidní vozík nějakým blbým mínuskem? Jak si to má každý s tím spojit? Místo, aby to bylo přehlednější, dělají v tom ještě větší bordel. Vozík pochopí hned úplně každý, aniž by se musel na nějakou legendu na rohu dívat. Mínus? Abyste pochopili, co to mínus znamená, musíte, prostě musíte se podívat na onu legendu. A… Jen vás to mate. Mínusu si totiž všimnete – protože jednoduše na první dobrou nevíte co to znamená, a můžete mu přikládat nějakou váhu, i když vás, bezbariérovost vůbec zajímat nemusí, respektive nemá pro… Číst vice »

Frantík

Mohli tam udělat dolary jako v Brně, připomíná to škrtnutý vozíček.

Jan

Tmavý podklad je super když na něj koukám na monitoru. Sám používám tmavý podklad. Je otázka jak to bude vypadat v metru nebo na ulici.
Schema metra mi přijde trochu nepřehledné, měly by tam být jen názvy stanic a vše ostatní znázorněno jen pomocí symbolů a vysvětlivky symbolů dát případně na vedlejší tabulku nebo zvolit lepší rozmístění. Takže např. nápis Václavské náměstí je matoucí.
Obecně grafika vypadá moderně a pěkně. Jsem zvědav jak to na mě bude působit v reálném prostředí.

Twix

Tmavý podklad dejme tomu, někdy kolem roku 2000 se taky používal, a působí to na mě takovým retro dojmem, když zase vidím oranžové čáry jako tramvaj a trojúhelníčky jako lanovku 🙂 Horší je ale ta nepřehlednost, obrázky a piktogramy lezou do sousedních stanic, vyznačení zeleně v centru bez dalších informací je podle mě zcela zbytečné. Úplně nejhorší je ale ta legenda. Proč jako první sdělujeme to, že jsou tam bariérové stanice, a musí to být ve všech barvách, ačkoliv hned pod tím je stanice metra jen v jedné? Proč vůbec máme speciální značku pro konečnou stanici a musíme o tom… Číst vice »

Jan Kavan

Přesně. Je tam spousta úplných zbytečností. Třeba proč psát, že jde o schéma tras…

Frantík

Nevím, třeba by si mysleli že je to abstrakce jezevčíka sekretářky Ropidu…

pavlass2

Černá = pohřeb
Bílá = nemocnice

Navrhuji růžový podklad, třeba s tím lidé na sockách budou spokojenější.

Upříjmně mi spíš vadí, že ty rozházené názvy a loga to dělají méně čitelné. Přijde mi, že tu design vyhrál nad praktičností.

TnM

Mně se celá tahle „čitelná Praha“ od začátku nelíbí. Nápad na jednotný design a soutěž – super. Designový nápad vítězného návrhu – OK, líbí se mi barvy a bezpatkové písmo
odkazující na 70. a 80. léta.
Typografické a grafické provedení jednotlivých materiálů je ale podprůměr. Nedotaženost. Je to špatně čitelné, nemá to jednotící myšlenku.
Celé mi to přijde tak, že po vyhlášení vítěze se udělaly selfíčka, tiskovky, ale potom to celé ztratilo prioritu.
Není to nadčasové, není to dokonalé. Za pár let se to bude bastlit , za dvacet let se udělá zase jiný předesign.
Udržitelnost na úrovni volebního období.

Tomáš

Však v Praze musíme mít přece všechno nejhnušnější ze všech českých měst. Máme vozy MHD z poloviny natřené jen základovkou, přístřešky MHD jak vchody do krematoria, nové značení (fotky tohoto článku) jak informační systém na hrbitově, v architektuře plevelí Prahu styl šedý mor, nově opravená stanice Jiřího z Poděbrad má černý strop, navrhovaný most na Výtoni mude obyčený bílý, když na druhém místě architektonické soutěže byl krásný barevný, atd. Praha si zvolila do předchozího vedení stranu, která má zličn přímo v názvu. V tomto vedení je primátor nejspíše slaboch a nechává piráty dělat jejich zkázu (prostřednictvím loutek ve výběrových komisích)… Číst vice »

Zdrasa

Praha je barevná dost. Máme ulice plné barevných domů, barevných reklam, barevných dopravních prostředků, barevného oblečení lidí. Pokud má informační systém být rozpoznatelný, musí z prostředí vystupovat. I proto se dřív na důležité věci používala ta červená (s kombinací bílé nebo žluté barvy) – aby je každý hned viděl v tehdy šedivo-hnědém městě. Dneska spíše než další odstín zářivé barvy zaujme ta černá.

bilykralik16

Ne, na Jiřího z Poděbrad opravdu není černý strop, i když to tak možná z některých fotek může vypadat.

Mimopražský

Ještě k tomu připočítejte kolapsy povrchové dopravy ve špičkách pracovních dnů, stojící auta v zastávkových zálivech a někdy i v průjezdných profilech tramvajových linek.

DavidS

Jestli vidíte na Jiřáku černý strop, tak se nedivím, že jí vidíte všude.

Karlos

Jsem rád že je to v dark módu.
Lidí bych se na názor neptal a prostě to vylepil všude.

Mickey

je to celkem velká změna a především veliká investice a je dobře, že se dělají piloty, na kterých se odladí viditelnost, čitelnost, materiály, atd.

Jeníček

Vypadá to jak stavebnice pro děti, zapojte drátky a žárovky budou uprostřed svítit. Ta napojení v přestupních stanicích vypadají, jak kdyby metro dělalo okružní cestu. Nevěděl jsem že Letňany a Motol jsou tak blízko, z Holešovic jezdí vlak do ZOO, Žižkovská věž zasahuje až na Palmovku. Kampak zmizela písmena A, B, C? Mě se líbí nový počin mapy, která je ve stanicích metra.

Toada

Ta písmena tam na krajích jsou, v galerii je pouze výřez ze střední části plánku a proto tam nejsou vidět.

Twix

Ano jsou tam, přilepené vždy přesně k předposlední stanici na daném konci linky. Což sice není doslova matoucí, jen trochu divné, že ta čára o jednu stanici „přesahuje“.

Matyáš

Zatímco aktuálně je to ze Zličína na Háje co by kamenem dohodil. U linky C, která má obě konečné na východě města, vám to v tomhle zobrazení nebude bohužel vycházet nikdy.

Mickey

a ještě přibyde D, která bude mít oba konce na pravém břehu

David

Mne by zajímalo, zda jsou ochotní ještě vůbec něco měnit… Nevím proč, ale bohužel mi připadá, že je úplně jedno, jak průzkumy dopadnou, a stejně si to nasadí v úplně té samé grafice…

liborvavrik82

Počítá se s drobnými úpravami detailů.

Martas

Docela dobrý, ale grafici mají strašný nepořádek v rozházení jednotlivých prvků – Ikony jako vlak/bus/info lítají jednou nahoře od stanice, jednou jsou vedle, a u Hlavního nádraží zasahují do stanice Křižíkova,. – Názvy stanic taky lítají nahoře a dole od teploměru. Hledáte stanici na dané lince a musíte jezdit očima sem tam. – Žižkovský vysílač zasahuje do Palmovky, označeno Václavské náměstí (nevím na tomhle plánku proč), chybí spousty dominant v současném plánku – Název linky u druhé stanice. Takže třeba u Rajské Zahrady to opět boří nejčastější trend zobrazení: Název stanice, kolečko a další informace (případně opačně, protože dochází ke… Číst vice »

PeDazOl

Zpovykaní pražáci…😀

Martas

To by museli nasadit jinou/novější šablonu Tahle šablona frčela na wordpressu tak před 6 lety a netuším, zda se ještě aktualizuje 🙂

Martas

pardon uklikl jsem se, odpověď na jiny komentář 🙂

Berhof

Když už jsme u černého pozadí, dočkáme se i zde na Zdopravy.cz možnosti přepnout stránku na tmavý motiv?

Martas

To by museli nasadit jinou/novější šablonu Tahle šablona frčela na wordpressu tak před 6 lety a netuším, zda se ještě aktualizuje 🙂

Tomáš

Aby i tato stránka byla hůře čitelná? Vzždy, když nejaké nemeno napadne změnit grafiku pouze na tmavou, musíme zesilovat jas a kontrast monitoru, aby byla zachována čitelnost.

Frantík

Dyk to bude přepínač, jenom si jedním stisknutím člověk změní barvy.

P73
panda

Hlavně prosím, ať se tohle nerozhoduje plně jen dle názorů z twitteru a jinych socek,jako u ikony tramvaje na označnících.

liborvavrik82

Rozhodují průzkumy v terénu. Ne sociální sítě.

Frantík

No já nevím. Taky používám MHD, týká se mě to, ale ne na Jiřáku. A tady se mě nikdo neptal.

Erik

Ano hure citelne a prohozeni poradi linek, alespon mne nedava smysl a irituje.

Mickey

a taky byste tedy chtěl, až přibyde linka D, aby napravo bylo 6 konců a nalevo dva?

Erik

co to melete? aktualni ma 3:3. az bude D, tak bude 3:4.

asdasdfsdfasd

Pokud je tmavé pozadí tak výhodné, proč se složitě čistí papíry, aby byli bílé, a místo toho se nepíše bílími pery na černé papíry?

Snad to nebude tím, že lidé byli před několika tísíci lety chytřejší….

yxc

Samozřejmě, že černé písmo na bílém pozadí je lépe čitelné a nelze to zpochybnit.
Tohle je spíš změna pro změnu, vytvořená s ohledem na tmává témata webů a telefonů. Jenže papír není obrazovka.
Zdůvodnění, že je to moderní by nestačilo, tak to zkouší s čitelností.
Není totiž důležité, jestli je to pravda, hlavně že se to dostatečně mediálně propere.

P_V

Bílé písmo na tmavém pozadí dělá potíže lidem s horším zrakem. Že to mladým progresivním designerům připadá cool, by nemělo být směroplatné.

Karlos

naopak, mělo by to být směroplatné, už jen z důvodu, že ty to tak nechceš.

Tomáš

I mezi mladými jsou přemýšliví lidé, kteří by toto nepřipustili. Ale teď je moderní opak rozumu. Přemýšlení je málem zločin.
Zmizení barev ze vstupů do podchodu metra je na kriminál.
Ale co budeme dělat my normální? Sedět na svých pracovních židlích a starat se o zaměstnání nebo své podniky. Do rozhodovacích míst se dostanou ti, kteří se jinde neuplatní.

Dusanek

Já sám mám zrak horší, takže vím, že právě naopak! Černé pozadí je lepší, důležité je dobré osvětlení.

Jan

Před tisíci lety se začlo psát tmavou barvou na světlém podkladu spíš proto, že je to technologicky mnohem jednodušší. Papír, papirus a látky na které se psalo, jsou spíše světlé (i když teda ne úplně bílé) a stejně tak je jednodušší vyrobit nějaký tmavý inkoust nebo barvu na psaní (než vyrábět světlou barvu s podobným stupněm krytí).

Mickey

Bílé orientační prvky v metru a na ulici se více špiní. Kalhoty taky málokdo nosí bílé, spíše tmavé.

O. M.

Jojo, proto taky nové barevné schema vozidel DPP má tu našedlou, aby ta špína nebyla tolik vidět (vyjádření autora návrhu). Ono stačí ty prvky infosystému jednou za čas umejt.

Mickey

Jo a jinak ve škole jsme psali bílou křídou na černou tabuli, vy možná taky 🙂

PN-001

No vidíte, a dnešní děti píší černým fixem na bílou tabuli LOL Pokrok holt nezastavíte.

Lojza

Za mě horší než to původní… Černá OK asi, ale zbytek mi přijde odfláknutej…