Pražské letiště ochromila mlha, vedlejší dráha na ni není vybavena
Airbus A380 Emirates v Praze. Zdroj: Letiště Praha

Přílety byly odkláněny na okolní letiště, odlety nabíraly zpoždění.
Přílety byly odkláněny na okolní letiště, odlety nabíraly zpoždění.
V této místnosti je slon v porcelánu. Jak probíhá údržba a rekonstrukce dráhy na rušném letišti s jedinou dráhou, jako je Ženeva, Stansted nebo Luton? Jsou tyto dráhy stále v provozu s technikou z 80. let? Jsou plné výmolů jako české krajské silnice?
Odpověď zní, že práci vykonávají v noci.
Nikdy jsem neviděl nikoho, kdo by podporoval paralelní dráhu, aby se o této skutečnosti zmínil. Což by nemělo být překvapením.
Koukal jste na kameru, jaká je tam stavební činnost?
jestli ono to nebude tim, ze duvody pro druhou drahu jsou o dost zasadnejsi, nez udrzba jedne ci druhe drahy.
Rozsáhlejší rekonstrukce přes noc nezvládnete. V takovém případě se situace řeší tak, že se uzavře část runwaye a na zbytku se pracuje (myšleno tak, že se zkrátí), nebo se dokonce může jako dočasná runway využít pojížděcí dráha. Zní to až neuvěřitelně, ale skutečně se to dělá.
Děkuji za odpověď. Nejsem letecký odborník, takže jsem si své chápání (jako Londýňan) ověřil pomocí AI Perplexity Research. Stansted ani Luton v posledních 40 letech svůj provoz z důvodů rekonstrukce nebo údržby zcela neuzavřely. (Je nemyslitelné, že by kvůli tomu mohli přesunout své zákazníky na LHR nebo LGW). Zde je jen výtah toho, co jsem zjistil. Nechám to v angličtině kvůli některým odborným výrazům , věřím, že budete moci použít překladač. Pak by mě zajímala vaše odpověď. In 2023, London Stansted Airport announced a comprehensive five-month runway renovation plan, representing the first major improvement to its 3km-long runway in nearly… Číst vice »
Ryanair do Prahy posílá výpomoc z KTW SP-RSW, aby lépe zvládly následná zpoždění.
Letiště Hoškovice v té době hlásilo jasno, bezvětří a dohlednost 40 km. Spodní vrstvy oblačnosti 1/8 Cu 1050, vyšší vrstvy oblačnosti 3/8 Ci 7200. No, nic. Divert třeba příště 😀
Tak v Budějicích nebo na Líních bylo taky hezky 😀
LKPM Příbram také jasno. 😀
a kdy že to začnou stavět tu paralelní dráhu?
k cemu proboha, neni vubec potreba na tak male letiste jako PRG
Měli by jí postavit už jen proto aby vám naběhla žíla
naopak, pro dalsi rozvoj letiste je paralelka dost zasadni.
To by se ve Vídni nestalo.
Mlha! Se hlásí..
Ponúka sa otázka, koľko by stálo vytvoriť na letisku priblíženia GLS. Určite postaviť ten GBAS (Ruzyně štandardne používa SBAS ak sa dobre pamätám). A potom asi nemá dráha 30 (a TWY okolo) všetko potrebné osvetlenie pre CAT II/CAT III, ale GLS by mohlo nahradiť aspoň ILS pre CAT III. No, nebola by to ani lacná, ani rýchla sranda.
Nejsem v tomhle moc sběhlý, ale není GBAS zatím schválený jen jako CAT I a jeho provedení CAT II a III stále ve vývoji? To jaksi pak nic neřeší, protože to není lepší než ILS CAT II, které na dráze 30 je.
Tak jsme to dneska vychytali, se skupinou 7 dětí jsme měli odletět před půlhodinou 🙂 V 8:30 hlásili že další info přijde v 8:45, v praxi každou půlhodinu zahlásí že provoz je přerušen a děkují za pochopení. Aerolinka to zatím o 2 hodiny posunula, mlha se trochu zvedá, tak uvidíme.
Ruzyně je holt místo, kde se mlhy vyskytují velmi často, pro letiště ne úplně vhodné místo. Ale že by se u nás postavilo moderní a mimo metropoli, to by na ČR nebylo strategické a Milovice se před 35lety prováhaly.
Ono se postavilo mimo metropoli ale ona se nám časem rozrostla
Úplně stejný kec jsem četl o letišti v Krakově. Kde to ještě zhoršuje smog.
Není to kec. Pražské letiště je postavené na dříve podmáčených loukách, ze kterých je voda odváděna drenážemi. Krom to při severních směrech větru je sem naháněna mlha že Šárky.
A jinde mlhy nejsou? Jakože nové letiště postavit někde na horách?
LKPM jeden čas bylo kandidát na pomocné letiště.
Jsem si říkal, že se nám u Hvězdy dneska nad ránem nějak dobře spalo. Při východním větru je to jinak při otevřeném oknu takhle nad ránem pěkný budíček…
Vypadá že prostě to riskly bez vybavení a teď za to všichni platí. A to nejhorší je že to vypadá že vůbec nemají plán na něco co bylo 100% že se stane podle dnešních statistik v tom období 03-09.
Podle mě z mého úhlu tohle je na vyhazov.
miluju jedince, co sice nemaji anung o ekonomice, ale hned by vyhazovali. at uz je to proto, ze par dnu v roce se na par hodin zavre letiste, nebo proto, ze v zime se na dva, tri dny zastavi provoz.
vyhazoval byste i proto, ze letiste je zavrene, protoze fouka vic, nez je limit pro letadla? a koho? lidi na letisti? nebo u vyrobce letadla?
Hlavně přistávání vede blízko centra města, takže tahle dráha bude nejspíše opravdu nadále vedena jako náhradní, bez perspektivy uvedení do plnohodnotného provozu.
Co je to „plnohodnotný“ provoz? Samozrejme, ze ta draha plnohodnotný provoz umoznuje (ILS CAT I neni nic „neplnohodnotneho“). Jen ano, proste je az sekundární, a provoz je prioritne smerovan na drahu 24.
Jinak tato draha je na konci sveho zivota. Po zprovozneni paralelni drahy bude zrusena.
Ve Vidni by se to nestalo Travellere.
Ve Vídni se to děje celkem často, protože Vídeňské letiště také stojí na výborném místě, pokud jde o mlhy. Je hned vedle Dunaje, vedle mokřadů a bažin.
Vždyť právě ten plán je, letadla vyčkávají a pak se přesměrovávají na jiná letiště nebo do původní destinace.
Už dle pravopisu je vidět, že nejste jistě v pozici, kde byste někoho mohl vyhazovat, takže nevíte o čem celá věc je.
Ještě jste zapomněl na podání trestního oznámení na vodníka Kebuleho za to že vařil mlhu
Tak se vyhoď, ale rychle, abys tu ze sebe dál nedělal kašpara.
Proc vlastne nemuzou pristavat na hlavni draze a pak z ni sjet pres vedlejsi? Opravuje se jen okoli hlavni drahy.
protoze se tam pohybuje technika, ILS je stejne (z tehoz duvodu) yvypnute atd.
a take proto, ze kdyby to umoznili, a letadlo po pristani by vlivem cehokoli sjelo z drahy a trefilo by delniky / techniku a nasledkem cehoz by se treba prevratilo a chytlo, tak byste tu tipuju jako prvni kricel, jak je mozne, ze letadlo pristavalo na deahu, u ktere je stavebni technika a kdo vi co.
Nápad super, vybavení CATIII, což je ta sranda na přistávání v mlze je momentálně demontovaná kvůli stavební akci ŘSD.
Další důvod, proċ nelétat z Prahy. Autem to mám do Mnichova na letiště 1:45.
Hlavně se nezapomenout pochlubit, že létáte ze zahraničního letiště ….. Hned Vám vzrostl sociální status …. Cítím se teď méněcenně, že létám z Prahy ( popřípadě Pardubice, Brno ) 🙁 Jsem prostě nula….
a vite o tom, ze mnichov je ( v zimnim obdobi) doslova proslule pravidelnymi nekolikadennimi uzavirkami z duvodu spatneho pocasi?
co jste nam tim tedy chtel rict?
že trefí do Mnichova na letiště
.. nebo do Mnichova Hradiště.
Není mnichovské letiště častěji mimo provoz než pražské?
je.
proč si kazit hezkou historku fakty?
to jsme rádi
Přišel z novinek a chtěl nám říct, že do Mnichova to má blíž. Ale v životě v Mnichově na letišti nebyl. Ani v životě letadlem neletěl. Jednou byl v Chorvatsku, autobusem.
Jen by mě zajímalo odkud z ČR je to 1:45 na Mnichovské letiště, max tak z hranic někdy o půlnoci, jinak nereálný čas
Proč se mám trmácet někam jinam na letiště, když mám LVH 30min MHD či taxi?
Navíc, v Mnichově mlhy nejsou?
Co je aspoň pro mě zajímavé, že China Airlines divertovali do Linze. Tam je to asi docela zjevení.
navic odlet z LNZ do PRG je az po 15 hod. To si tam pax pekne pobudou, pokud je mezitim neposlali busy do PRG. Asi posadce vyprsel limit
Údajně se v Linci letadlo porouchalo, aspoň takovou informaci máme u nás na letišti.
Předpokládám, že i problémy v Praze s dráhou nejsou příležitost pro Vary, Budějovice, Pardubice…
Těžko. PED máj taky dráhu v rekonstrukci, v Budejkach nikdo není kdo by to handlil a Vary nemají dráhu.
A co Brno?
do brna uz par letadel dneska divertovalo – jen v turo chvili tam pristava ryr z rima a wizz z larnaky. taky tam sedl qs z tel avivu, wizz z milana, ryanair z budky atd
A z Brna už míří hejno do cíle.
A Ostrava?
nejsou.
Kdyby bylo PED v provozu tak ano, nějaký ten tralalák nebo ryan by odbavili, ostatně v minulosti při ruzyňských mlhách běžný jev.
Asi bych si dokazal predstavit, ze s poustupem na Karlovarske dalnici by z Prahy mohly jezdit autobusy jiz odbavenych lidi … cca hodina navic neni tolik jako zruseny let
Opět se potvrdilo že dráha 24/6 L je nutná a potřebná!
Tak kdyby šlo jenom o tohle, tak by stačilo zabezpečit tuhle vedlejší dráhu stejně jako tu hlavní, to asi není ideální argument.
z pohledu safety je to dost ideální argument.
Jako že po zabezpečení by stejně nebyla bezpečná? 🙂
Myslím, že to bylo myšleno vzhledem ke křížení drah. Vždy mě fascinovalo, že ve spoustě zemí s provozem na dráhách co se kříží nemají problém ale u nás je to no go zóna.
Nicméně se cítím díky tomu bezpečněji.
Opravdu se na nejakem frekventovanem letisti pouzivaji krizici se drahy soucasne? a to idealne na takovem letisti, kde to krizeni je asi na nejblbejsim moznem miste?
V Americe mi to přijde běžné, vzhledem k počtu různých GO a incidentů.
Presne, on je jen mimo.
no, tak proc si to tahat sem?
Ty me zas dostavas, podivej se trochu po svete ju? Co treba LGA?
Z pohledu safety je to úplně jedno, CAT I nebo CAT III nedělají rozdíl v bezpečnosti provozu. Rozdíl jsou jen minima dohednosti a počasí ve kterém jsou použitelné, tedy spolehlivost provozu.
Nutno také brát v potaz, že pro splnění specifikací ILS CAT II/III je potřeba i vhodný terén před dráhou, aby byl důvěryhodný radiovýškoměr, což nevím jestli údolí Ruzyně stoupající přes světelnou rampu až k prahu dráhy zrovna splňuje.
nepotvrdilo se vubec nic. Jsou i jinak letiste, kde maji jednu drahu a odbavi daleko vice pax a letadel. Toto je vyssi moc a kvuli tomu stavet novou drahu je nesmysl
jeje, to uz tu dlouho nezaznelo.
ona ta praha za gatwickem zas tak moc nezaostava – gatwick ma maximalni pocet pohybu nejakych 55, praha 48.
praha v lete tohoto limitu ve spickach dosahuje. a nema moc kam dal rust.
Si z cestujících dělá letiště „kozy“. To snad měli nejdřív dovybavit náhradní dráhu potřebnou technikou a teprve potom tam přesunout provoz. Diletanti.
Dovybavit vedlejší dráhu za docela velké peníze jen proto, že v tomto období obvykle je výskyt mlh téměř nulový a v ostatních ročních obdobích se dráha téměř nepoužívá? To se vyplatí!
No zrovna v provozu tak velkého letiště, kde se každý den točí miliardy, jsou to celkem zanedbatelné částky
no jak jste prosím došel k tomu, že na letišti Václava Havla se každý den točí miliardy ? To do toho počítáte cenu letadel která ho využívají nebo co ?
A vy myslíte že letiště funguje zadarmo?
Za ROK 2022 vykazali zisk 2,2 mld Kč, takže ty DENNÍ mld. jsou skutečně kravina.
No jen dnes aerolinkám na divertech, zpožděních vzniknou škody ve vyšších desítkách ne-li stovek milionů korun, takže rozhodně to kravina není, v leteckém businessu se točí hodně velké objemy peněz.
miliardy denne z toho neudelate, i kdyz se budete snazit sebevic.
Víte kolik stojí pro aerolinku vypravit jeden let? A kolik má letů pražské letiště? A jaké všechny služby jsou na to navázaný? A že všechny strany mezi sebou to mají smluvně provázaný?
vim. ale porad z toho miliardy denne neudelate.
Tak napište častku která se na pražském letišti protočí za jeden den co se týče aerolinek, paliva, handlingu, poplatků, nákladů na zaměstnance, dodavatelů, energií… a všechno tohle závisí na tom jestli je letiště v provozu.
rocni hdp ceska je cca 8 bilionu.
pokud by obrat letiste praha a firem na nich byl miliardy denne, slo by minimalne o 730 miliard rocne.
opravdu trvate na tom, ze letiste praha a navazny business udela 10% vykonu ceske ekonomiky?
to je uplne jedno co se protoci za den. Toto byla otazka par hod.
par milionu, ale stovky? Proboha probudte se a premyslejte tim co nosite na krku
Pokud by to bylo na celý den tak by to byly stovky milionů. Ono to palivo navíc něco stojí, musíte zaplatit přesčasy posádkám nebo zaplatit jinou posádku, ať už přímo nebo provázanými rotacemi se zruší lety a cestujícím musíte zaplatit hotely, rerouting, zaplatit poplatky na letištích kam spoje divertovaly, zaplatit dopravu cestujícím z divertovaného letiště na cílové letiště, zpozdí se vám cargo – balíky a na to jsou navázané další procesy. V letectví jsou trochu jiné částky než v železniční nebo autobusové dopravě.
Na letišti nepůsobí není jen JEDNA firma, jsou to aerolinky, handling, dodavatelé a letiště a v tom objemu je to zanedbatelná částka
Denní ano, ale kolik z toho by tedy stálo to vybavení?
Tak ono to lepší vybavení nejen „stojí“, ale také se musí neustále udržovat a kalibrovat.
Kromě toho musí být možné tam takové vybavení instalovat, což závisí i na podmínkách okolí dráhy, protože to vyžaduje souhru více systémů i letadla, ne pouhé „prdneme sem lepší krabici a je to“.
Slovo „točí“ obvykle znamená obrat a obrat není totéž co zisk. Provoz se zjevně zastavil i přepravě zásilek a celková škoda za den bude v desítkách až stovkách milionů.
Denní obrat 20 mil Kč, velmi zhruba.
Jen Letiště Praha a.s. já myslím letiště jako celku – vše ostatní funguje jen kvůli tomu že je letiště v provozu
Jako, že by vedoucí Letiště obcházel s kloboukem v ruce ty další firmy, které mají na JEHO letišti ty obrovské ZYSKY, aby mu přispěly několika miliony na zabezpečení záložní dráhy na vyšší standard? Takové myšlenkové pochody přísluší jen géniům (ale v jiných oborech 😉
Ne, na letiště je potřeba se dívat jako celek, bez jedné části nefunguje druhá. Já argumentuju že v takovém prostředí, kde jsou fakt velké obraty peněz, dovybavení vedlejší dráhy není vůbec finanční problém, spíš že to není technicky možné z důvodu směřování dráhy.
a co tak se vratit do skoly a naucit se, kdy pouzivat tvrde a mekke Y.
A prostě se budeš ztrapňovat a budeš.. 😄
blábol, běžné výnosy z poplatků za letadla, jsou v řádech do okolo 6 miliard ročně miliardu denně nemá žádné letiště na světe …
LKPR není velké letiště. Proto např. nemá souběžné dráhy, je to ekonomicky neobhajitelné.
naopak, zrovna paralelni drahy ekonomicky obhajitelne jsou. a i proto se stavet budou.
Souběžné dráhy ekonomicky obhajitelné nejsou. Ekonomický to dotují až různé výjimky a úlevy z externalit.
ale nepovidejte 🙂
na svateho dindy se budou stavet. Rozhodne ne do konce tohoto desetileti.
ze vy jste si koupil barak u letiste a ted jste prekvapen?
Jak neobhajitelné, vždyť už si prosadili stavbu další souběžné dráhy, takže se jim to vyplatí.
argumenty odpurcu paralelni drahy jsou bohuzel obcas neskutecne komicke a legracni.
Ano, obhájcům přijde komické, že (realisti?) nechtěli slyšet na fantastické projekce rozmachu osobní i nákladní přepravy a jak budou L/R vytížené a že bez nich to opravdu, ale opravdu nepůjde. A po několika objektivních „ťafkách“ z trhu se najednou na tyto projekce zapomnělo. Ale prostě souběžná dráha je potřeba! A basta!
objektivni tafky z trhu? myslite prispevky petra na zdopravy?
realita (a uz po nekolikate to tady zazni) je takova, ze v letni spicce je praha na hranici sve kapacity. a absence paralelni drahy znamena “spunt” pro dalsi rozvoj letiste.
snazit se muzete o sto sest, ale toto je neoddiskutovatelny fakt.
Jim ano, ale celkově ne, protože negativní externality budou ohromné.
Velkou vyhodou te paralelni drahy je prave fakt, ze negativni externality budou naprosto zanedbatelne.
Ano, ale porad jsme v cechach, ne na zapade.
V Česku !
Až si jako vrcholný manažer obhájíte investici v řádech desítek milionů do něčeho co se bude používat jen v řádech jednotek týdnů v roce, tak pak sem přijďte dávat vaše moudra ju?
Chtít něco po letišti, které nezvládá nakládat ani kufry..
No kdyz je rocni zisk 2 miliardy tak ty desitky milionu zas nevypadaji jako tak velka castka? Jiste by se amortizovaly mnoho let?
Peníze nejsou problém, problém je že na 12/30 je to technicky nemožné.
Buďme rádi, že tam nějaká dráha vůbec je. U nás se mohlo klidně létat po dobu rekonstrukce na okolní letiště. 😀
ono by to bylo možná lepší, všichni by s tím počtali a nemuseli by sedět 2 hodiny v letadle a čekat až se rozpustí mlha
No, tak zas lepší sedět 2 hodiny v letadle, než být rozpláclý někde v okolí Kladna, ne? 🤔
bylo lepší – ptám se pro kamaráda, ale která letiste by to byla, ze by to bylo lepší?
já jen, že ted (a to jeste není ani plná sezona) prazske letiste denne obslouží cca 350 pohybů denně , a nejak si nedovedu predstavit, „co by bylo lepší“.