Pražské letiště po dvaceti letech vymění nástupní mosty u prstu C

Rekonfigurace vychází vstříc zvětšujícím se letadlům. Nově se bude stát u prstu C kolmo, nikoliv šikmo.
Letiště Praha chystá po 20 letech modernizaci stání a nástupních mostů v prstu C, konkrétně v sektorech C1 a C2 (stání 17 až 24). Stavební část zakázky získala v tendru společnost Strabag s cenou 419 milionů korun, na dalších zhruba 200 milionů vyjde technologická část.
„Tento projekt vychází z platného masterplanu letiště a souvisí s jeho celkovou modernizací. Záměrem akce je rekonfigurace kontaktních stání, díky které dojde ke zvýšení kapacity kontaktních stání u Terminálu 2 pro letadla kategorie C36, tedy všechny typy B737 a rodinu letadel A320,“ uvedla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.
Z bezpečnostní studie podle ní zároveň vyplynulo doporučení konstruovat kontaktní stání jako kolmá. Dosud se část letadel přistavuje šikmo k prstu.
„K dodržení tohoto doporučení je nezbytné vytvoření nových pevných částí nástupního mostu tak, aby bylo možné umístit jejich pohyblivé části do bezpečné vzdálenost od letadla. Nástupní mosty v tomto sektoru jsou vyrobeny v roce 2005 a jejich předpokládaná doba životnosti vyprší po roce 2025. Proto je v rámci rekonfigurace stání nutné předělat i již zmíněné nástupní mosty,“ doplnila Hejtmánková.
Jako první projde tzv. rekonfigurací sektor C1 (stání 17 až 21), kde budou vyměněny čtyři nástupní mosty, pátý nástupní most bude zrušen bez náhrady. Práce by měly skončit v květnu příštího roku.
Rekonfigurace sektoru C2 (stání 22A až 24B) by měla proběhnout v období od října 2026 do září 2027. Na všech stáních budou vybudována nová předmostí a vyměněny pohyblivé části nástupních mostů. Rekonstrukce sektoru C2 bude znamenat omezení i v letní sezoně.
„V sektoru vznikne pět nezávislých kolmých stání pro letadla s rozpětím křídel do 36 metrů bez omezení. Dále dojde ke zlepšení prostorových podmínek pro pohyb mobilních mechanizačních prostředků a k odstranění stávajících provozních omezení. Rekonfigurovaná stání přinesou vyšší kapacitu pro odbavení letů,“ doplnila Hejtmánková.
Ve výsledku bude mít sektor C1 celkem čtyři stání pro letadla kategorie C36 a sektor C2 celkem pět stání pro letadla kategorie C36. To je celkem devět stání pro stroje s rozpětím křídel 36 metrů oproti původním pěti stáním.
Rekonfigurace vychází vstříc proměnám letadel. Původní konfigurace z roku 2005 byla stavěna na velké množství letadel kategorie C29 (tedy např. starší typy letadel B737 s rozpětím 29 metrů, které provozovaly ČSA). Postupem času ovšem letadla kategorie C29 vymizela a byla nahrazena letadly kategorie C36.




