Pražské letiště po dvaceti letech vymění nástupní mosty u prstu C

Letiště Praha, prst C. Letadla Smartwings, Iberia, Emirates. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště Praha, prst C. Letadla Smartwings, Iberia, Emirates. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rekonfigurace vychází vstříc zvětšujícím se letadlům. Nově se bude stát u prstu C kolmo, nikoliv šikmo.

Letiště Praha chystá po 20 letech modernizaci stání a nástupních mostů v prstu C, konkrétně v sektorech C1 a C2 (stání 17 až 24). Stavební část zakázky získala v tendru společnost Strabag s cenou 419 milionů korun, na dalších zhruba 200 milionů vyjde technologická část.

„Tento projekt vychází z platného masterplanu letiště a souvisí s jeho celkovou modernizací. Záměrem akce je rekonfigurace kontaktních stání, díky které dojde ke zvýšení kapacity kontaktních stání u Terminálu 2 pro letadla kategorie C36, tedy všechny typy B737 a rodinu letadel A320,“ uvedla mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.

Z bezpečnostní studie podle ní zároveň vyplynulo doporučení konstruovat kontaktní stání jako kolmá. Dosud se část letadel přistavuje šikmo k prstu.

„K dodržení tohoto doporučení je nezbytné vytvoření nových pevných částí nástupního mostu tak, aby bylo možné umístit jejich pohyblivé části do bezpečné vzdálenost od letadla. Nástupní mosty v tomto sektoru jsou vyrobeny v roce 2005 a jejich předpokládaná doba životnosti vyprší po roce 2025. Proto je v rámci rekonfigurace stání nutné předělat i již zmíněné nástupní mosty,“ doplnila Hejtmánková.

Současný způsob stání u prstu C. Pramen: Letiště PrahaUspořádání stojánek u prstu C po rekonfiguraci. Pramen: Letiště PrahaLetiště Praha, prst C. Letadla Smartwings, Iberia, Emirates. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářCestující na Letišti Praha vystupují z letadla. Foto: Letiště PrahaNástupní mosty na pražském letišti. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jako první projde tzv. rekonfigurací sektor C1 (stání 17 až 21), kde budou vyměněny čtyři nástupní mosty, pátý nástupní most bude zrušen bez náhrady. Práce by měly skončit v květnu příštího roku.

Rekonfigurace sektoru C2 (stání 22A až 24B) by měla proběhnout v období od října 2026 do září 2027. Na všech stáních budou vybudována nová předmostí a vyměněny pohyblivé části nástupních mostů. Rekonstrukce sektoru C2 bude znamenat omezení i v letní sezoně.

„V sektoru vznikne pět nezávislých kolmých stání pro letadla s rozpětím křídel do 36 metrů bez omezení. Dále dojde ke zlepšení prostorových podmínek pro pohyb mobilních mechanizačních prostředků a k odstranění stávajících provozních omezení. Rekonfigurovaná stání přinesou vyšší kapacitu pro odbavení letů,“ doplnila Hejtmánková.

Ve výsledku bude mít sektor C1 celkem čtyři stání pro letadla kategorie C36 a sektor C2 celkem pět stání pro letadla kategorie C36. To je celkem devět stání pro stroje s rozpětím křídel 36 metrů oproti původním pěti stáním.

Rekonfigurace vychází vstříc proměnám letadel. Původní konfigurace z roku 2005 byla stavěna na velké množství letadel kategorie C29 (tedy např. starší typy letadel B737 s rozpětím 29 metrů, které provozovaly ČSA). Postupem času ovšem letadla kategorie C29 vymizela a byla nahrazena letadly kategorie C36.

 

Tagy letiště praha Terminál 2
18 komentářů