Pražské letiště elektrifikuje vozový park, nakoupí autobusy, dodávky i auta na baterky

Letiště Praha, Terminál 1, autobus pro exkurze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLetiště Praha, Terminál 1, autobus pro exkurze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Elektrobusy s minimální kapacitou 110 cestujících a dojezdem nejméně 100 kilometrů vyjdou na desítky milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MP22

Hlavněže když byla vypsaná soutěž na taxi na letiště tak o bezemisní podílu ve vozovém parku provozovatele prakticky ani ťuk, až na to že musí být v přímé roce nějaké procento hybridů. Kdyby to letiště myslelo s ekologií vážně, tak vypíše zakázku čistě na Ev a zařídí tam pro provozovatele infrastrukturu. To je promarněná příležitost, nakoplo by to pražskou taxi k elektromobilitě jak nic jiného…

MP22

*v posledním roce

liborvavrik82

Když jsem prozkoumal internet a zmínku od letištích elektrobusech po světě tak většinu jdeme o autobusy z Číny. Nejdéle jen o BYD s Yutongem, ale i mnoho neznámých čínských značek. Často s cenovou pod výrobními náklady eCobusù. Což je jediná významnější značka letištních ebzsů z Evropy. Konkrétně jde o společný projekt Daimleru a Caetano bus.

Tuaer

Omlouvám se za komentář mimo téma článku, ale souvisí to s českým letectvím a vím, že redakce tu ty komentáře čte.
Smartwings na svých stránkách vyvěsily inzeráty na piloty A320 a A220 s počátkem smlouvy v zimě 2024. Z mého pohledu to naznačuje, že ty fámy ohledně konce ČSA nejsou jen fámy, ale bůh ví…
Můžete se tím prosím trochu zabývat?

Jana

Pan Sura urcite ze svych zdroju vi ze na UCL lezi zadost CSA o ukonceni AOC. Bohuzel pokud neni oficialne oznameno, tak o tom tady tezko muze byt nejaky clanek.

Fénix

Ano, pravda to je. Smart a ČSA se připravují na možné spojení pod jedno AOC – to Smártí, které má aktuálně “vyšší hodnotu” danou povoleními (nejen) do USA a Kanady – ČSA už to má dávno propadlé… AOC ČSA se na vrátí ÚCL – ale nemělo by jít “do koše” – to pro případ, že by se situace změnila a ČSA AOC se znovu chtělo “re-aktivovat.” Dělo se tak podobně i u likvidace HCA. Obchodní značka ČSA zůstane, taktéž livery ČSA včetně nových A220 bude ČSA. Nezanikne ani ČSA IČO – ČSA bude zachována jako prodejní značka, ale nebude to… Číst vice »

Air Traveller

az k tomu dojde, tak clanku (a komentaru pod nimi) tady bude urcite vic, nez dost 🙂

JardaP

To se mi ulevilo, že LKPR rovněž přispěje k záchraně planety! Jen tak k porovnání: Palivové hospodářství bylo svého času schopné otočit v zásobnících půl milionu kubíků LPH (kerosinu) za rok. Nevím jak teď, bude to asi méně, ale i tak, pár elektrobusů to v tomhle kontextu určitě vytrhnou. Na druhou stranu, na letišti mi tenhle ekonomický provar ve jménu jakože ekologie (faleš na faleš) ještě jakž takž dává smysl. Krátké pojížďky, nabíječky pořád pod nosem. Budiž.

Jiří Kocurek

Vyčítej hrnci kotel – viz dále.
Možná byste mohl znát, že dřív se svítilo petrolejkama prostě proto, že elektřina do vesnice zavedená ještě nebyla. A tak ani nevařili* na elektrickém sporáku, přestože světlo/rádio na baterku už znali.
V Praze je již všude elektrické osvětlení, namísto plynového: Elektřina vyhrála jednoduchostí. O provozu MHD se to říct nedá, naftové -busy ještě přavažují.

*) Ten kotel myslím doslova, na kterém ten hrnec tehdy stával, když se v něm vařilo. Že tam místo kotle nebyl elektrický sporák?

Y.K.

Vy někde v tom textu vidíte prokamace zachraňování planety?

Každopádně to má smysl, protože elektrické letadlo je problém, zatímco elektrifikace pozemního prostředku zas takový ne, zejména těch co popojíždí. Takže proč by ne?

liborvavrik82

Zadávací podmínky odpovídají letištním elektrobusům od Cobusu a BYD.

esc

Do hry přichází také TAM Bus s jejich eVivair

Y.K.

V tomhle typu provozu to dává dokonalý smysl. Stejně to tam věčně jezdí se studeným motorem a je to jen popojíždění.

Jiří Kocurek

Pro tyhle potřeby, vnitropodniková doprava, vznikla Škoda Elektra už dávno. Jen … ty olověné baterie se dobíjejí 10 hodin, dnešní baterie tehdy nebyly.

Hans N.

Souhlasím, dává to smysl. Minulý týden: nástup z gate do nastartovaného autobusu, jenže pak dobrých 15 čekání na pár cestujích. Vše s brblajícím motorem. To chceš čuchat. A pak ten kousek jízdy k letadlu.

Gajda

A nedávalo by víc smysl mít prostě všude nástupní mosty a nejezdit vůbec nikam s výjimkou nějaké mimořádnosti?

Y.K.

Tak tam jaksi bude značný cenový rozdíl v pořízení a provozování.

Pak jsou také aerolinky co mají byznys založený na tom, že parkují na vzdálených stojánkách (Ryanair), je to levněšjí.

Aleš

Tak to je správné. Když neumíme letadla na elektriku, tak aspon všechno na letišti na elektriku. Tam dojezdy až tak nejsou důležité.

MrMarkus

Letiste uz nejakou dobu rozviji sve energeticke hospodarstvi vcetne vlastni fotovoltaniky v opravdu velkem mnozstvi. Tohle je zcela logicky krok, matematikou, protoze se potrebuji co nejvice priblizit uhlikove neutralite. Musi.