Doprava ve městě Tramvaje Železniční průmysl

Pražská tramvaj T3 Coupé získala v Německu cenu za design

Tramvaj T3 Coupé. Pramen: DPP
Za uplynulé dva roky unikátní tramvaj absolvovala více než 400 jízd a přepravila přes 6 000 lidí

Tramvaj T3 Coupé, kterou pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) navrhlo studio Anna Marešová designers, získala ocenění v mezinárodní soutěži German Design Award. Porota ji v aktuálním ročníku 2021 přiřkla v kategorii Letectví, vodní doprava a železnice nejvyšší příčku Gold. Slavnostní předání ceny proběhne v únoru 2021, oznámil dnes DPP.

„Zdá se, že z T3 Coupé se pomalu stává celebrita a ikona pražské MHD. Krásný design a řada ocenění mají v konečném důsledku pozitivní dopad na její využívání,“ uvedl člen představenstva DPP Jan Šurovský. T3 Coupé získala už loni i Red Dot Design Award.

Podle poroty German Design Award se designérům povedla nová, inteligentní interpretace historického vozidla, čímž vytvořili most mezi tradicí a inovativním designem.

Tramvaj T3 Coupé vznikla před dvěma lety, do pražských ulic poprvé vyjela 24. října 2018. Tramvaj si lze u DPP pronajmout. I proto má vozidlo místo někdejšího stanoviště průvodčího bar. Podlaha je dřevěná a připomíná lodní palubu, čímž souzní s námořnickou modří karosérie.

Nejtěžší na celé přestavbě staré tramvaje T3 (jejíž vnější vzhled navrhl na přelomu 50. a 60. let František Kardaus) údajně bylo sehnat skla na okrajové části střechy. V tuzemsku se nakonec našla jediná firma, která otvory naskenovala, samotná výroba skel pak probíhala v Turecku.

Za uplynulé dva roky tramvaj absolvovala více než 400 jízd a přepravila přes 6 000 lidí.

Odebírat
Upozornit na
guest
43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
fero

T3 pro běžné cestující má teplé, přívětivé barvy, dobře vypadá – je funkční, ergonomická a chybí ji dnes jen nízkopodlažnost.
Kupé má s T3 společný jen tvar, jinak je „studené jako psí čumák“ – požitými barvami a materiály. DPP nabízí „mercedes“ klientele, která do práce nemusí v T3 a hledá povyražení v
Praze v „nóbl“ tramvaji. V tomto ohledu bude ocenění z Německa určitě užitečný marketing.

Václav John

Ty bílé boty u paní tramvajačky jsou v pořádku?

Vlastimil Kocurek

Interiér připomíná čekárnu u lékaře, v podstatě je to na pijatyky, ale nebyla špatná také pohřební tramvaj. Ale člověk se zdravým rozumem by to toho nenastoupil.

Jaaa

Mno nevim teda… Buď udělám lepený i čelní a zadní sklo, nebo dám všechna okna do gumy. Ale tohle… Uf, rozhodně ne na cenu. :-/

jva

No od Němců, kteří vhled T3 dokázali mnohokrát zprasit (bedny na transparenty, světla na „krabicích od bot“, půldveře…) jako nikdo jiný, to sedí ;-).

navratp

Ti zlí co nám všechno berou…..

Sitgestravel

Jestli si dobre pamatuju, tak v Liberci sveho casu jezdila taky nejaka T3 party tramvaj. Udelali si ji mistni, nevyhodili zbytecne spoustu prachu za radoby fesackej design a nevypadalo to tak homo, a proto zadnou vytunenou designovou cenu neziskali.

Jakub

„nevypadalo to tak homo“ znamená přesně co?

Erik Ziak

T3 Coupé má pekný, homogénny vzhľad. Čistý, rovné plochy, elegantný a konzistentný náter. Takže asi myslí to. Na rozdiel od rôznych balkánskych úprav, mončičákov, rádobyvtipných nálepiek a sloganov, cinkrlátok, svetieliek, uteráčikov, koberčekov, kvetináčov a čo ja viem čoho všetkého.

Vlastimil Kocurek

homo je homo a hetero je hetero

Vít Jůza

„I proto má vozidlo místo někdejšího stanoviště průvodčího bar.“ …. podle obrázku to vypadá, že ne místo někdejšího stanoviště průvodčího, ale úplně naproti.

rtep

V T3 nikdy toto stanoviště nebylo, to je nápad vypůjčený od T1, jak je psáno na webu oo této tramvaji T3 Coupé.

Kubrt

Ve starých T3 stanoviště průvodčího bylo.

rtep

V tom případě na webu této turistické tramvaje píší blbost.
Já jako bohužel rozený v Praze si v T3 to stanoviště ovšem opravdu nevybavuji, to stanoviště tam tedy mohlo být jen krátce začátkem 60.let.
V každém případě to podle mně byla nejhezčí tramvaj, navíc s velmi pohodlnými sedačkami.

Jaroslav

Pokud se nepletu, tak průvodčí zmizeli s otevřením metra (tzn. 1974). Stejně jako další spousta změn v pražské MHD.

Vbb

Přesněji řečeno, průvodčí zmizeli s přechodem na nový odbavovací systém k 9.5.1974 (nebo už 8.?). Současně se otevřelo metro.
Průvodčí měl pultík tam, kde pak bylo 3. a 4. sedadlo pro invalidy (v době, kdy těch sedadel bylo 6, teď jich je tuším jen 5). Vlézalo se tam směrem od prostředních dveří, prův. seděl zády k oknu a po pravé ruce měl 3 ovladače na dveře a snad i zvonek či co.

petr 5

Ano, bylo to tak. Kloubové tramvaje pak měly budku průvodčího u posledních dveří vzadu.

Pink

Nejtěžší na celé přestavbě údajně bylo sehnat skla na okrajové části střechy. V tuzemsku se nakonec našla jediná firma, která otvory naskenovala, samotná výroba skel pak probíhala v Turecku…
Ještě že je pod článkem odkaz na náš autobus ze šedesátých let, který obdobná skla na okrajové části střechy má. Inu, něco jsme uměli už dávno a nyní nám musejí pár skel vyrobit Turci. To jsou paradoxy!

ABC

no to fakt neznamená že to umí kdykoli kdokoli vyrobit kdekoli, když po tom byla poptávka před 40 lety

Kubrt

AGC v Biline dělá autoskla „ve velkém“. Ono to nemusí znamenat, že ty skla tady nikdo neumí, ale ze takováhle jednorazova zakázka není pro výrobce zajímavá.

...

Přesně tak, na prohnuté sklo, pokud to má k něčemu vypadat, je potřebná speciální linka a na pár kusů se prostě nevyplatí si nechat vyrábět příslušné formy a nástroje.

Jiří Kocurek

Kdo že to dodává tvarovaná skla pro SOR a Iveco Bus? A pro obě Škodovky? Dělají to po stovkách (tisíců) kusů.

Ne že by se to tady neumělo. Jen se prostě česká firma nepřihlásila nebo se jim ani neobtěžovali napsat. Jedna česká firma pro změnu vyrábí dýmky a prodává je … mimo jiné do Turecka.

Y.K.

Tramvaj i designérka si ceny plně zaslouží. Není úplně běžné striktně respektovat původní design a moderní částí jej vypíchnout, akcentovat, nenechat úřadovat ego a snahu udělat něco ohromujícího. Krása je v detailech. Vždy mě dostane, jak je „sexy“ ta kombinace lepených tónovaných oken a čela Kardaus.

Jaaa

Jj, mi to přijde jako makarónství. Dolepit tam čistý tvar a tvářit se, jak je to „estetické“.

Asi teda „modernímu designu“ nerozumím, nebo co.

Y.K.

Nevím co to je makarónství. Mě osobně to přijde dost estetické, ale nejde se zavděčit všem.

Vlastimil Kocurek

Myslím , že moc dobře rozumíte. Interiér tramvaje není estetika, ale snobský HNUS.

navratp

Asi ne.

Tom

Tramvaje T3 forever! Je to fakt krasavice.

Petr Kůžel

No, tramvaj je to pěkná, jenom mne zarazila ta věta o sklech vyrobených v Turecku. Pokud si matně vzpomínám, tak podobná skla se kdysi dávno vyráběla u nás a montovala se do autobusů, snad do RTO Lux………

Jiří Kocurek

Zajděte do Kopřivnické fabriky, že chete vyrobit bryčku, vždyť to kdysi uměli. Nemají na to vypabení. Když ale půjdete za panem Krystyníkem, tak ten ano.

Y.K.

Ono to hlavně bude o množství. Zavolejte do firmy kde denně sekají palety oken, že byste rád 12 speciálních. Myslím, že odpověď bude něco jako: „tak udělat vám to můžeme, ale nevím jestli budete schopen akceptovat cenu“.

Ondros

Kde je pípa, musí být hajzlík 😉 Bohužel tohle je trochu Achylova pata této jinak pěkné tramvajky.

Bob

Stačí zařadit do trasy co půl hodiny nějakou vybavenou smyčku. Jinak v tramvaji Sluníčko mívali prý pro mateřské školy pro nouzové případy nějakou bednu s pískem…

Vlastimil Kocurek

Po deseti panácích chčiji do prostoru pod pípou je to zároveň i pisoár.

eon

Kdyby se tomu aspoň trochu podobaly ty „nový“ wany….

Jakub (easydrink)

Informace o 400 jízdách a 6000 cestujících je v článku 2x.

rtep

Krásná tramvaj.
Byť tedy raději mám T3 ještě v běžném provozu, před mnoha lety jsem, uveleben na vyhřátých sedačkách, cestou z hospody psával poezii -))

IBM

Se pochlub…

rtep

Dopravácký web asi není místem pro podobné pitomosti 🙂

navratp

Pro mě to není dopravácký web. Pro mě je to web o dopravě. Nejsem dopravák.

rtep

Já taky už dlouho nejsem dopravák, ale tohle bylo jen hraní se slovíčky 🙂
Což my básníci dost dobře známe.

JiP

Jo tak to je luxusni tramvaj.

Vlastimil

Skvělá zpráva, zaslouží si to! 🙂