Pražská stavba desetiletí začíná. Vzniknou dvě stanice metra D a tři kilometry tunelů
Cestující se po nové trase svezou v roce 2029.
Na pražské Pankráci byla dnes slavnostně zahájena největší dopravní stavba v hlavním městě pro tuto dekádu. Sdružení firem Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin začalo s budováním nové trasy metra D.
Stavba se týká úseku I.D1a Pankrác – Olbrachtova, tedy nejsložitější části trasy, která povede až do Písnice. Její součástí jsou dvě stanice, z toho jedna přestupní, a celkem téměř tři kilometry nejrůznějších tunelů. Stavba potrvá 90 měsíců. První ražby začaly v těchto dnech. Novou trasou metra se mají lidí svézt v roce 2029.
„Po více než 40 letech zahajujeme stavbu nové linky pražského metra. Dotáhli jsme to, a to i díky tomu, že se podařilo dohodnout se s vlastníky potřebných pozemků. Metro D patřilo mezi naše klíčové priority už před volbami. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších současných investic nejen pro Prahu, ale i pro celou Českou republiku,“ řekl primátor Prahy Zdeněk Hřib. Příprava nové trasy běží desítky let. První studie vznikla v roce 1991. Zásadní posun zaznamenala ale současná vláda Prahy, která začala s geologickým průzkumem a dohodla se s majiteli pozemků a získala stavební povolení.
„Metro je nejrychlejší a nejpohodlnější způsob dopravy po městě a tento luxus brzy získají Pražané z další části Prahy. Metro D ale není pouze reakce na dlouhodobě neřešenou dopravní situaci v jižní části města. Metro D je také příležitost pro další rozvoj, trávení volného času, nové bydlení pro Pražany i podnikatelské příležitosti. Metro do území přivádí vedle kvalitní veřejné dopravy i nový potenciál a život,“ uvedl “ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Automatizovaný provoz
Nová trasa metra bude plně automatizovaná, jezdit po ní budou soupravy bez strojvedoucích. Město na stavbu metra částečně našetřilo peníze v minulých letech, jedná s Evropskou investiční bankou o úvěru. Chce pomoc i od státu. Už příští rok chce DPP začít se stavbou dalšího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory.
Nejsložitější na první stavbě bude stavba přestupní stanice Pankrác. Celý úsek I.D1a je ražený, s výjimkou vestibulů, a bude prováděn takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM), tedy klasickou ražbou pomocí mechanického rozpojování hornin s průběžným zajišťováním čelby a výrubu.
Stavba metra D je rozdělena do 4 etap, V první etapě, označované jako I.D1a, DPP a sdružení zhotovitelů postaví úsek Pankrác D – Olbrachtova.
Základní informace o prvním úseku I.D1a Pankrác – Olbrachtova:
Stanice Pankrác D
Délka: 305 metrů, šířka 23 metrů, výška 19–22 metrů
Předpokládaný vytěžený objem rubaniny: cca 135 tisíc m3
Výška nadloží nad stropem stanice: 20,7 metru
Hloubka kolejiště: 33 metrů pod terénem
Stanice Olbrachtova
Délka: 221 metrů, šířka 32 metrů, výška 10 metrů
Předpokládaný vytěžený objem rubaniny: cca 85 tisíc m3
Výška nadloží nad stropem stanice: 20–25 metrů
Hloubka kolejiště: 30 metrů pod terénem
Celkové předpokládané náklady na výstavbu úseku I.D1a včetně monitoringu a pasportizace činí 14,54 miliardy korun.
Detailní přehled o dalších etapách metra D a plánech DPP s novou trasou přineseme v dalším textu během dnešního dne.