Od Štědrého dne až do 12. února bude pražská MHD jezdit v omezeném režimu

Chotkova ulice a tramvaj Škoda 15 T ForCity. Pramen: ROPIDChotkova ulice a tramvaj Škoda 15 T ForCity. Pramen: ROPID

Na Štědrý den bude denní provoz městských autobusových linek a tramvají ukončen v 18:00, metro pojede do půlnoci.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kadlec

Aspoň fajn, že se ještě před Štědrým dnem oteplí a povolí ledový krunýř, rád po týdnu mačkání se v přeplněných a zpožděných tramvajích opět vyměním MHD za bicykl 😉

Horal

Co řešíte, prostě nejsou lidi. Tak je jednoduchý to stáhnout na prázdninový režim. Bohužel to jsou nerovné podmínky, dopravci v PID a jinde tento luxus nedostanou. Ale je to dopravní podnik, tak mu ulevíme. Holt někdo může někdo ne. Měli by být rovné podmínky. A pokud tedy DP nedokáže sehnat lidi tak prostě pokuty. Stejně je to u DSÚK. Čsad Slaný dostane pokuty. Krajský dopravce nikoliv ač ty prohřešky mají také.

Milan

Tohle omezení se dělalo na leden – únor už spoustu let. Prostě nejsou takové návaly, tak proč to na chvíli nezredukovat a uštřit něco z rozpočtu města. Omezení se týká odpolední špičky.

Dachs

Ale houby, sahá se i na ráno. A dost. Třeba z bohnického sídliště návaly v busech jsou z toho pokaždé, vysvětlí se to studenty, nepřítomností turistů a tím, že všichni jedou lyžovat do Alp. Ty variace ovšem nezpochybňuju, leden a únor jsou poptávkou skutečně slabší, přesto tento plošný přístup zdá se mi poněkud nešťastným. Zvláště v kontrastu s tím, jak se v krátkých intervalech vozí vzduch třeba na Brechtově, celoročně.

Jiří Kocurek

VŠ mají zkouškové, jezdí míň studentů, fůra lidí má dovolenou a jsou mimo město, do toho jarní prázdniny v Praze 6-10 v termínu 6.2.-12.2.2023

Daleko lepší je oznámit prázdninový provoz a zvládat ho, než dělat, že se to zvládne a nezvládat to.

mirek

Nejlepší by bylo mít normální provoz a zvládat ho, ale to je asi na Prahu moc velký luxus.

Lysimachia

Ten propad v potávce fakt není takový, aby to ospravedlňovalo markantní redukci zvláště autobusových spojů. Jinak v září se na VŠ taky neučí a co: jezdí se neprázdninově.

Anonym

Pokud se nepletu, tak tato praxe uz funguje nekolik let podobne jako v lete.
Proste VS maji zkouskove/prazdniny, je mene turistu a tusim, ze i vice dovolenych, tak je celkove mene cestujicich

Jenda

Nemohli bychom radši zdražit a potom upravit provoz tak, abychom konečně nejezdili jako dobytek? Neznám jízdní řády z hlavy, ale řekl bych, že se pořád nejezdí na předcovidové úrovni a na obsazenosti je to pekelně vidět. V sobotu večer je MHD narvaná tak, že v širším centru lidi regulérně zůstávají na zastávkách. To samé noční víkendový provoz. Nemluvě o díře kolem půlnoci, kdy pořádně nejede nic, protože se za covidu zkrátil provoz metra a denních linek a už se to nikdy plně nevrátilo. A my to teď radši ještě omezíme. Člověku se na mysl vkrádá ta otřepaná hláška „Postavili si… Číst vice »

Milan

ono se už jezdí v plném provozu, ale co se týká prosincových víkendů, tak dříve se adventní víkendy posilovaly, třeba linka 9 v intervalu 5 minut… to jsem letos jako řidič nějak nezaznamenal. V nočním provozu se na víkend zkracoval interval na 20 minut, to už taky neplatí. Kdysi taky bývalo na pátek a sobotu taky prodloužení denního provozu do 1 hodiny v noci (odjezd z konečné ještě na celou trasu a zatažení do vozovny), což naštěstí skončilo dávno před covidem. Ono chodit z takové odpolední domů třeba ve 3 nebo v půl čtvrté ráno není žádná radost.

mirek

Nejezdí se v plném provozu, sám jste si odpověděl. Rušily se poslední i první ranní spoje, pá+so noční prodloužení na 30 minut.

PetrH

Postavili si MHD a nechtěli za ni platit.
Ale jinak narvanou MHD o víkendech jsem pamatoval i před covidem.

Luk

Před covidem jezdil víc lidí než teď. Pořád to není na té původní úrovni, naopak jezdí víc aut. Lidé do nich během covidu přesedli a pak už se jim nechtělo zpět do MHD.

PetrH

To taky, ale taky se nevrátili turisti. Navíc klesly daně, takže si více lidí koupilo auto, případně jiní mají peníze na to, aby jezdili častěji.

🗺️ Petr

Proč je prázdninový režim do poloviny února? To lidi nejezdí do práce, do škol, že se ruší spoje? Nepracuji v dopravě, ale zajímala mě odpověď na tuto otázku. Tak jsem 20 vteřin googlil a našel počty cestujících v metru v jednotlivých měsících roku. A odpověď je, že v těchto dvou dotčených měsících jich jezdí méně než po zbytek roku. V lednu 1 049 838, v únoru 1 023 598, ve zbylé měsíce mimo prázdnin 1 100 000 až 1 256 000. (Zdroj web PID, data za 2018). Předpokládám, že povrchová doprava na tom bude podobně. Tramvaje a autobusy by tak… Číst vice »

PetrN

platí to tak i v automobilové dopravě, v lednu je tradičně nejnižší provoz na silnicích v ČR, v případě městského provozu je leden srovnatelný ještě s provozem o letních prázdninách…

MartinS.

Chápete to správně. Studenti VŠ mají zkouškové, lidé jezdí na zimní dovolené, je větší nemocnost, turistů v lednu do Prahy také tolik nemíří, takže logiku to omezení provozu má. Je menší poptávka, tak se omezí i nabídka, aby se ušetřilo. Zase tak dramatické to omezení není. Jinak další zdroje vylepšení rozpočtu nejsou tak výhodné. Provozní výdaje se se současnými cenami elektřiny a PHM těžko snižují, snížení investic je cesta do pekel a stejně se to projeví kvůli odpisům až v dalších účerních obdobích a zdražení Lítačky by bylo ku prospěchu věci, ale vzhledem k tomu, že v zastupitelstvu nejsou schopni… Číst vice »

Lysimachia

Problém je, že až na hodně okrouhané spoje typu 143/176 (kde je to správně), se spoje redukují plošně, takže typicky autobusy ze sídlišť k metru (Jižní město, Bohnice) jezdí v tomto období daleko více narvané.

pacicka

Jen se obávám, že počty studentů jsou bohatě vykompenzováni počtem ukrajinských cestujících (nic proti nim)

MirekK1

Tak, jak uvádíte, rozdíl mezi 1 049 838 a 1 100 000 tedy fakt není tak velký,, aby odůvodňoval zhoršení dopravy cca o 25 %. Na tramvajových linkách 22. 10, 16 (a jistě i dalších) budeme zase jezdit jako dobytek.

Radosto

No jo, Hřib a spol. nadělali zbytečné cyklostezky, tak chtějí, aby měly využití aspoň v zimě. 😉

pacicka

A od ledna do 12.února bude omezeno co? Lidi nejezdí do práce, děti škol, nebo už na Ropidu ví, že přijde covid? Nepřijde mi, že by desetina národa odletěla v lednu někam na Maledivy

Frantík

Na vysokých školách je zkouškové období, tam by mohla být menší poptávka, jinak nevím.

mauriicio

Důvodem je „přestávka“ ve vyučování na vysokých školách.
Tím chci říct, že to je důvod, ne že je to dobrý důvod …

Franta

Je to dobrý důvod. Univerzita Karlova má 50.000 studentů, ČVUT 17.500, VŠCHT 4.000, ČZU 21.000, VŠE 14.000. Suma sumárum je to v tomhle období o více než 100.000 cestujících méně. Resp. ti studenti jezdí méně často než obvykle.
Už před dvaceti lety se na studentských linkách typu 143, 176 atd. omezoval na zkouškové období provoz. Teď to jen ROPID veřejně víc prezentuje. Před těmi dvaceti lety jen vyvěsili na zastávky nový jízdní řád a hotovo.

Franta

Navíc koleje jsou dost rozstrkané po Praze, takže se dojíždí. ČVUT má cca 4.500 lůžek na Strahově, pak cca nějaký tisíc v Podolí, v Bubenči, Dejvicích, pak se bydlelo i na Jižním Městě. Dnes je hodně lidí v pronajatých bytech, tak se to víc rozprostře. Nicméně já jsem dojížděl v relaci Strahov – Dejvice i 3x denně. Měl jsem třeba přednášku od 7:30 do 9:00, pak od 14:00 do 15:30, a pak od 18:00 do 19:30. Učí se od 7:15 do 19:30 podle fakulty, aby všichni nejezdili ve stejnou dobu. Kampus ČVUT je v Dejvicích, ale budovy jsou i na… Číst vice »

Lysimachia

Jenže to reálně ani zdaleka není -100 000. Ty studenti pořád část zkouškového v Praze jsou (a jezdí třeba na ty zkoušky), jednak velká část z nich v Praze stejně navíc pracuje. Takže pokles tam bude, ale výrazně menší. Případá mi to jako klasické věšení bulíků za nos.

Frantík

A nebo jezdí do obchodu (já častěji než na vyučování, a navíc ho mám po cestě)

PetrN

jsou to pravidelné statistiky, v lednu je i menší provoz na silnicích jak mimo obce tak ve městech, tak to prostě je…

Lysimachia

Jo, ale ne o tolik.

MartinS.

Zkouškové na VŠ, vyšší nemocnost, zimní dovolené v exotice i na horách, prázdniny, sezónní úbytek turistů. Celkově menší poptávka.

Lysimachia

Jo, ale ne tak výrazně. A spíš to jsou lokální výrazné poklesy (např. na linkách ke kolejím) než plošný úbytek v síti. Linky na sídliště to skoro neovlivňuje.

Jan K.

S tím vánočním provozem jako chápu, že řidiči chtějí mít volno. Ale co nechápu je, proč má jezdit 1 a půl měsíce mhd v tom příšerném prázdninovém jízdním řádu. To jako neberou ohled na to, že když to jezdí málo tak jsou ty vozidla narvaný. To neberou taky ohled na to, že tou mhd nejezdí jenom děti, ale i normálně pracující lidi kteří se taky potřebují dostat do práce.

veli.k

Přesně tak. Běžný člověk chodí do práce v lednu úplně stejně jako v březnu nebo v listopadu. Děti do základních či středních škol také. To jsou zase jen opatření jak vyhnat pravidelné cestující z MHD.

Jiří Kocurek

Pro velký úspěch: 6.2.-12.2.2023 jsou v Praze jarní prázdniny.

Radek

Budou to poloprázdniny, ne prázdniny. Omezení je menší.

Aleš

Ale jaké poloprazdniny, proboha? Co je to za paskvil? To jako půlka dětí nebude chodit do školy a jejich rodiče do práce? Budou někde v exotice u moře? Ne, bude normální poptávka po MHD a ta bude bezdůvodně omezená.

Twix

Poloprázdniny je nejspíš nějaký interní pojem DPP, který definuje kolik toho vyjede. Jinak ty reálné poloprázdniny jsou skutečně až od 6. února (půlka Prahy má jarní).

Radek

Počet cestujících se zjišťuje denně pomocí čidel v metru. Grafy jsou veřejně dostupné, dohledejte si. Mimochodem jsme se nikdi nedostali na předcovidová čísla, chybí turisti.
V jednu chybí například studenti VŠ, kteří mají zkouškové.
Osobní zkušenost je třeba taková, že v prosinci všechno jezdí pozdě, v lednu se i v pracovních dnech čeká do času, rozdíl je znatelný.

Radim

A čím to teda je že i v lednu jsou ty dopravní prostředky nacpanější, než v prosinci? Nejspíš tím, že jich jezdí bezdůvodně méně. Teď samozřejmě nemyslím takové ty běžné situace že jedou 3 spoje 2 minuty po sobě a pak 15 minut nic.

Milan

Je to mnohaletá praxe, že se v poloprázdninovém provozu na leden- únor omezí odpolední špička, nikoliv ta ranní, kdy se právě jede v krátké době do práce a do škol. V lednu je obecně pokles, protože už nejezdí davy na předvánoční nákupy a očumovat různé trhy. Rovněž i turistů je méně.
S pozdravem řidič MHD.

MirekK1

To je ale BLBÁ praxe, s kterou přišel až Procházkův ROPID. Současné vedení se proti jeho éře zásadně vymezilo, ale tohle se kupodivu hodí do krámu 🙁

Dachs

Prodloužení intervalů na páteřních autobusových linkách ve špičkách o čtvrtinu (čili na prázdninový režim) je jednoduše prasárna. Ropid si to okecá čísly, Praha se raduje za úsporu, ale cestování např. v 177 nebo 136 bude pro lidi za trest.

PetrH

Tak holt musíte víc platit, aby se nemuselo šetřit.

Jan Novák

Když na to bude mít konečně nějaká politická reprezentace ko*le, tak moc rád. Ale už uběhlo pomalu 5 let od zlevnění díka ANO a ČSSD, aby si nahnali hlasy voličů a narovnání stále nepřichází. Ta cena za roční kupon by mělo být někde mezi 5-10 tisíci.

PetrH

Protože to je politická sebevražda. Když to navrhoval magistrát cca loni, Praha Sobě jako vždy argumentovala velice rozumně, tak nejvíc proti křičela pravicová chudina volící ODS. Takoví ti, co si neumějí vydělat, protože jsou hloupí a líní a tak jsou přesvědčení, že MHD má být zdarma a stát je okrádá daněmi.

Jiří Kocurek

„stádej dej, státe zařiď“ nevypadá na pravicovou chudinu. Daleko blíž to k vychování alá SSM – stát se postará o všechny a o všechno.

PetrH

Ale oni jsou „pravičáci“, protože jsou proti EU a „daně jsou krádež“.

123

ODS byla v opozici, takže mohla max tak křičet. Že se toho koalice zalekla není problém ODS, ani ANO, ale té koalice.
Ostatně, když fakt chtěli, tak si prohlasovali v poho všechno.

Lysimachia

Já bych si za to milerád připlatil. 3650 za roční kupon je směšně nízká cena. Pro začátek dát 5000.

Lysimachia

Nemluvě o tom, že si musí člověk dávat daleko větší rezervy na přestupy, když podle 10 let staré mantry PIDu „cestující preferují častější spoje s více přestupy“. No, častější nebudou, tak nám alespoň zbylo víc přestupů.

Frantík

Jedna věc je kapacita, druhá věc je čekání. Jestli jde o „babosedy“, tak si příslušní omezení cestující klidně počkají 30 minut (přesněji řečeno půjdou na čas), ale pokud jde o páteřní linky sloužící i jako napaječe, tam při přestupu 20 minut zabolí.

Jan

K tomu už se ROPID vyjadřoval. V tomto období je nejmenší intezita provozu kromě letních prázdnin. Studenti VŠ mají zkouškové období, mladší studenti využívají jarních prázdnin, zaměstnanci mívají ještě dovolené a v další řadě se tím řeší nedostatek řidičů. Ta redukce spojů není tak velká jako o prázdninách.

Lysimachia

Řeší se tím nedostatek řidičů. OK. Tak proč hraje ROPID s cestujícími nečestnou hru a snaží se to svalit na prázdniny/zkouškové/dovolené…? Zkouškové a jarní prázdniny se prakticky nepřekrývají. (Nemluvě o tom, že loni by jarní prázdniny ani jako argument nefungovaly). Neměl bych nic proti tomu, kdyby během jarních prázdnin byl provoz klidně trochu omezený. Ale měsíc a půl je fakt jen alibismus. V jiných ročních obdobích je řidičů zázračně víc?

Panoramix

A on ten předvánoční provoz byl jako normální? Tak proč všechno jezdí tak děsně nacpané? Co na tom ještě chtějí omezovat? Kdyby raději přestali dělat z jízdného politické téma a zvedli předplatní jízdenky na rozumnou úroveň, aby pak z vybraného jízdného mohli lépe zaplatit řidiče i další lidi podílející se na provozu pražské MHD. Třeba by pak nemuseli každoročně omezovat provoz MHD jenom kvůli tomu, aby si řidiči mohli aspoň trochu vybrat dovolenou.

zdeva

Co je podle Vás rozumná úroveň??

Frantík

Minimálně to, aby to pokrylo zvýšené náklady řidičů (o inflaci), příspěvek PID na facebooku říkal že pro zvýšení mzdy o 20 % by musely jízdenky stát 2x dráž.

Každopádně když se zvyšovaly jednorázové jízdenky o 25 %, nedokázali se odhlasovat ani k tomu, aby zvýšili roční o 10 % (1 korunu na den).

Igor

Prostě mi hlava nebere jak může mít Ostrava i Brno dražší roční jízdenky než Praha a to tam mají o dost větší průměrný plat. V Praze jsou dlouhodobé jízdenky extrémně levné, tak ať se potom nediví, že musejí šetřit.

Dachs

Politické rozhodnutí a (chytrý) marketing. Dle vzoru z Vídně. Fungovalo to, kupon si začalo kupovat významně větší procento cestujících. Situace se po čase dost změnila, ale ten, kdo to zvedne, bude vědět, že příště zvolen už nebude. Na druhou stranu nižší cena je (bohužel NUTNÝ) obranný nástroj v udržitelnosti poměru lidí v MHD vs. individuální automobilová doprava. Jinak se Praha veze ke kolapsu (což se neříká nahlas). A spousta lidí má i nějaké to vnější pásmo. S tím pak už je to celkem zářez do rodinných rozpočtů, resp. tak je to vnímáno, ne každý je Rothschild.

PetrH

Moc chytrý marketing to nebyl. Roční kupon si koupilo víc cestujících, ale taky se prodalo méně kratších kuponů. Ve výsledku vybraná částka klesla (už taky kvůli snížení ceny u těch, co by si roční kupon koupili stejně).

„Zlevněné roční jízdné nové cestující nepřilákalo, jejich počet dlouhodobě setrvale stoupá bez výkyvů. Ulevilo se rodinným rozpočtům. Výrazně stoupl počet prodaných ročních kuponů, odpovídajícím způsobem zároveň klesl prodej měsíčních. Ty jsou pro cestující méně výhodné a v důsledku to znamenalo méně příjmů pro pražský dopravní podnik.“

https://www.respekt.cz/tydenik/2020/31/bylo-levne-a-bude-draz?gift=4jmqmgv9bw

PetrH

Já nechápu tyhle argumenty o „zářezu do rodinných rozpočtů“. Děti do 15 a důchodci jezdí zdarma, rodič s kočárkem taky. Studenti to mají taky velice levně. Roční kupon pro dospělé je nominálně lacinější než před 20 lety! Klesly daně z příjmu. Tak co s těmi penězi kdo dělá? Chlastá, utrácí za dovolené?
Prostě MHD taky stojí peníze. Kdyby nám EU nedotovala tramvajové tratě do pustých oblastí s nízkou hustotou obyvatelstva, tak se stavět nebudou, protože se všechno prožere v dotování MHD.

PetrH

co se týče IAD, lidi vždycky argumentují časem a pohodlím. Nikdo cenou. MHD se nemůže podbízet cenou, ale kvalitou a rychlostí, ideálně. Není to sociální dávka.

M19

V Brně je to jen opticky. Pokud máte trvalé bydliště v Brně, platíte zde řádně za odpad tak vám cca čtvrtinu z ceny na požádání vrátí.

Granja

… a Ostrava a Brno nemají metro.

Jan Novák

Už uběhlo pomalu 5 let od zlevnění díky ANO a ČSSD, aby si nahnali hlasy voličů a narovnání stále nepřichází. Ta cena za roční kupon by mělo být někde mezi 5-10 tisíci.

Jan

Co je podle vás děsně nacpané? Ranní a odpolední špičky v určitých úsecích? To lze řešit pouze přidáním řidičů, kteří budou jezdit jedno nebo dvě kola ráno a odpoledne. A musí na to mít taky vozy, které budou stát po zbytek dne ve vozovně nebo garáži. To je podstatné zvýšení nákladů.

A taky na to musí být kapacita tramvajové sítě nebo metra, což už bývá nadoraz. Další kapacita vznikne až s výstavbou tratě přes Václavák (které se dost lidí urputně brání, protože už si zvykli že tam 40 let nic nejezdilo) a přes Národní-Na Příkopech.

Radim

Kapacita tramvajové sítě je v Praze „nadoraz“? Byl jste v Brně? Třeba okolo hlaváku je neustálá kolona tramvají, což v Praze není nikde, ani přes Václavák. To opravdu není „nadoraz“. Ale jasně, musí být dopravní prostředky a řidiči, bez debat. Mimochodem, centrum je celkem v pohodě, ale busy v okrajových částech, co jezdí 3x za hodinu a nevleze už tam ani myš… a oni to dají na 2 spoje za hodinu. Není to skvělé? Se nedivím, že lidi jezdí autem…

PetrH

Jenže to je taky dáno tím, že na to lidé přes svou městskou část netlačí. Na periferii není vcelku problém zaparkovat, MHD je daleko, tak všichni jezdí autem. Ten autobus stojí ve stejné zácpě. U nás to je s intervaly stejné a nezaznamenal jsem, že by to někomu vadilo. Lidem vadí, když se opravuje či zavře pro průjezd nějaká silnice, případně nájezd na okruh v Písnici…

Milan

Předvánoční provoz byl naprosto standartní, protože nedošlo na posílení adventních víkendů, které se dělávalo před covidem. Vzhledem k předvánočním nákupům a cestám na různé trhy jsem měl jako řidič zkušenost s tím, že jsem v sobotu odpoledne na lince 10 nechával od Palackého náměstí i matky s kočárky na zastávce, protože na Mírák jsem měl problém vůbec zavřít dveře. Tam vystoupila asi polovina lidí a šla courat na trh.

PetrH

Správně se říká, že lidé nepoznají rozdíl mezi milionem a miliardou. Je to prostě moc čísel.