Autobusy

Pražská integrovaná doprava v neděli zahrne Dobříšsko a Sedlčansko

Autobus PID. Pramen: ROPID
Autobus PID, ilustrační foto. Pramen: ROPID
Do systému Pražské integrované dopravy bude nově zapojeno dalších 28 obcí.

Oblast Pražské integrované dopravy (PID) se v neděli opět o něco rozšíří. Do společného integrovaného systému Prahy a Středočeského kraje budou zahrnuty oblasti Dobříšska a Sedlčanska, cekem jde o 28 obcí.

Při integraci bude zrušeno 21 linek v systému Středočeské integrované dopravy (SID), zavedeno 12 nových autobusových linek Pražské integrované dopravy (PID), na pěti linkách PID a pěti linkách SID bude upraven provoz nebo číselné označení.

„V nejvyšší možné míře je snahou na nových linkách zavést proklady spojů mezi sebou pro vytvoření atraktivního intervalu a vytvořit přestupní uzly na trasách páteřních linek s návaznostmi na další linky. V některých dopravních relacích dochází k posílení provozu v pracovní dny i o víkendech a ke zkvalitnění směrové nabídky,“ oznámil organizátor dopravy ROPID. Na jeho stránkách lze najít podrobnosti k novému vedení linek i přehled změn.

PID zažila velkou vlnu rozšiřování loni, kdy zahrnula oblasti Berounska, Hořovicka, Rožmitálska, Kokořínska, Voticka a části Rakovnicka a Dobrovicka. Ačkoliv do PID zbývá zahrnout (v autobusové dopravě) ještě asi třetinu Středočeského kraje, poslední velkou oblastí s páteřním spojením na Prahu bylo Berounsko. Nyní už jde spíše o „lokální integrace“. Letos v březnu PID například zahrnula oblasti Městce Králové a Skalska.

Zlepšení v oblasti Dobříšska a Sedlčanska podle ROPIDu:

– zjednodušení a zpřehlednění linkového vedení a jízdních řádů
– tarifní sjednocení dané oblasti se sousedícími již integrovanými lokalitami
– zavedení nové páteřní tangenciální linky 754 v trase Benešov – Sedlčany – Příbram
– pravidelný interval a rozšíření obslužnosti mimo špičky na páteřních relacích
– zavedení přestupních návazností v uzlech Dobříš a Sedlčany
– zavedení nové linky 519 v trase Votice – Sedlčany
– rozšíření provozu na mezikrajské lince 454 v trase Sedlčany – Sedlec-Prčice – Tábor

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Ty jo, ti jedou…za pár let už prý chtějí přidružit Sardinii.
😀

axontest

nová linka 519 – skvělý super – v prac dny 10 spojů ale proč 0 spojů o víkendu?!! alespoň 2 denně by mohli

-TR-

Úplně nevím, zda by to mělo cenu. O víkendu je možné využít vlaky Olbramovice – Sedlčany, ovšem pravda je, že jedou přes jiné obce, a také je pravda to, že návaznosti v Olbramovicích mezi autobusy z Votic a vlaky do Sedlčan nejsou vyladěné zrovna nejlíp. Modernizace Sudoměřice – Votice by s tím však mohla zahýbat zajímavě, protože v Olbramovicích budou R do Prahy v X:20 a do Tábora v X:40. To znamená, že pokud by autobus přijel před odjezdem vlaku do Prahy, bude vycházet volná vazba i od Votic do Sedlčan. V plánu dopravní obslužnosti Středočeského kraje se předpokládalo zavedení… Číst vice »

Kubrt

Linka 519 a trať Olbramovice-Sedlčany pokrývají jiné území.

axontest

1 . – ne všichni pořebujou jezdit z obram. rychlíky – na osobáky je návaznost nic moc, většinou čekáte 40-180 minut, a ve voticích rychlík nestaví. – v nenávaznosti to máte pravdu
2. doufejme že po dostavbě koridorových částí se co si změní k lepšímu
3. osobně bych uvítal spíše protažení vlaků Sedlčany- Olbramovice až do Benešova, nebo aspoň polovinu – a..nahrazení šukafonů nečím rychlejším 🙂
4. ne odevšad to máte na nádraží kousek, jsou místa a je jich dost odkud by jste si nohy ušoupal než byste k vlaku došel.

David

Říkám si jestli by ty linky s variabilním vedením neměly být kromě trojčíslí označeny i nějakým písmenem např. 513A, 513B, 513C podle toho jestli jede přes Kvasejovice, Radeč, či Kamenice

Lech Malý

Můžete se někdo pokusit o seriózní analýzu, proč ve StČ kraji ještě není hotovo, co v IDS JMK už víc jak deset let funguje?

Jan Novak

ANO (ne nebude líp)

orky

Středočeský kraj, ale i některá jeho města, o kompletní integraci ještě před několika lety nestál.

Kubrt

Lidi. Jak na kraji, tak na obcích, tak na ROPIDu.

Martin

No hlavne tehdejsi Rath to nechtel, a pak dohady, ze by to mela byt SID a ne PID ci nejaka kombinace…

pamětník

Nepletete si náhodou Ratha s Bendlem (coby m.j. Kladnofilem)?
Pokud si to pamatuji správně, tak SID vznikl právě za panování ODS (Bendla) a jako trucpodnik proti už hned tehdy sílícím požadavkům obcí na rozšíření PIDu dále než jen do těch nejbližších přípražských, protože se rozrůstaly i ty vzdálenější a Kladno po úpadku tamního průmyslu výrazně ztratilo na významu, když naopak výrazně narůstal zájem o dopravu do / z Prahy.
Pokud jde o SID, Rath přišel ke v podstatě už zcela hotovému, ale řešit nějak rozumně tu předchozí modroptáčnickou lotrovinu k jeho prioritám rozhodně také nepatřilo.

Leinad

Rath nastoupil v době kdy už IDSK nějak fungoval, to je pravda. Ale dal ho rozjížděl w měl několik negativních prohlášení o PIDu.

Prazak

Neplést si SID a IDSK,, to jsou dvě různé věci.

Vít Jůza

Myslím, že kromě velkého objemu promýšlení, plánování a domlouvání jsou to spory, co jak a za kolik, narážení více či méně krásných idejí a plánů na ekonomickou realitu resp. rozpočtové možnosti a skutečně schválené rozpočty. Z toho důvodu p=lány zabržděny v posledních několika letech. Oproti Jihomoravskému kraji větší rozsah, komplikováno kombinací Prahy a kraje (brzda především v období předchozím) a tím, že Středočeský je mnohem více průjezdný dál. Samozřejmě i vliv toho, kdo kdy kde zvolen a kdo kdy kde dosazen na různá místa.

Leinad

PID a IDSK se z politických důvodů dlouho chovali „nepřátelsky.“
Jermance i Krndě vadila představa, že by to neměly pod kontrolou.
Rathovi vadilo, že PID nikde neměl stanovenou cenu za vozokm (ale dálniční linky se lišily od vymetacích,…)
Kladenským voličům vadilo, že by jízdné PID bylo levnější než jízdné jejich MHD, musela se vymyslet šaškárna s pásmy. Taky Kladeňákům vadilo, když se po integraci začaly objevovat informace o výpadcích spojů ČSAD MHD Kladno. Ale důchodci po Kladně museli mít jízdné za Korunu.
K tomu těsné okolo Prahy chtělo provázání s pražskou MHD, takže místo IDSK starostové chtěli PID.

Lech Malý

Děkuji za zajímavé komentáře. Ono třeba i u našich jižních sousedů šla integrace v Salcbursku nebo Štýrsku rychleji a je dál než v okolí Vídně, možná to bude obecný jev, kdy velké, zhusta hlavní město si potřebuje s přilehlým VÚSC dokazovat, kdo ho má většího. A tak tam, kde by fungující integrace byla nejpřirozenější a nejpřínosnější, trvá nejdéle. Zajímavé téma třeba na diplomku.

pamětník

Leinad: Z toho, co píšete, má skutečně reálný podklad možná tak polovina – hodně si toho pletete a hodně jste si přimyslel.

-TR-

U Středočeského kraje levá ruka neví, co dělá pravá. Na jednu stranu tady slyšíme Boreckého vyjádření o tom, jak je málo peněz a jak musíme šetřit a škrtat, a na druhou stranu se vesele zavádějí nové zlepšováky.

Schizofrenicky působí i návrh GVD 2022, který již unikl na K-Reportu a žádné z avizovaných škrtů ve vlakové dopravě doposud nebyl zapracován. Ještě mě napadá, zda není snaha skutečný objem redukcí ve vlakové dopravě tajit, přece jen se blíží parlamentní volby. Mrzelo by mě, kdyby se nové vedení Středočeského kraje snížilo na úroveň bývalého jihočeského hejtmana Zimoly.

orky

Avizované škrty jsou zatím jenom nějaké interní návrhy, o kterých se bude ještě jednat. Dávat interně (tj. u objednavatele) neprojednané návrhy do návrhu GVD nedává smysl.

-TR-

To sice máte pravdu, ale veřejnost má právo na informace. Projednávání by mělo být maximálně transparentní. Bohužel, v českých podmínkách tomu tak většinou není.

orky

Jenže tyto informace je v současném stadiu potřeba žádat po objednavateli, nikoliv po správci infrastruktury. Až se objednavatel s dopravcem dohodne na nějaké finální verzi a tu předají správci infrastruktury, tak se to objeví v návrzích.

Kubrt

Nesměšoval bych kultivaci spojení ze „systému“ SID do PID (ano, lepší spojení je dražší, ale taky funkčnější a užitečnější) a hledání úspor. Dvě mimoběžné aktivity.

Vít Jůza

„poslední velkou oblastí s páteřním spojením na Prahu bylo Berounsko“??
A co okres Mladá Boleslav? Já bych tam tedy vycházel ze vlakového páteřního spojení na Prahu, nicméně návrhy počítají i s autobusovým, a velkou oblastí s páteřním spojením na Prahu tato oblast určitě je.

mirek

Třeba proto, že vlakové spojení Praha – MB je zoufale pomalé a nekapacitní?

Lech Malý

V podstatě neexistující železniční spojení Znojma s Brnem integraci Znojemska do IDS nevadilo.

Twix

Znojemsko bylo integrováno s odstupem jako úplně poslední část JMK, ale ne kvůli špatné nabídce vlakového spojení do Brna (to bylo spíš usnadnění integrace, prostě páteřní linka bude autobusová a není co řešit). Důvod proč to šlo až nakonec bylo to, že je to docela řídce osídlená periferie kraje, a do té doby byla obsluhována nesourodým systémem různých náhodných ČSAD-výstřelů a netaktních šukafonů, takže zavést tam něco jako integrované autobusové linky v taktu (byť třeba čtyřhodinovém) byla strašně hluboká orba, kterou stejně ve výsledku využije mnohem méně lidí než někde v oblastech okolo Brna.

Lech Malý

Reagoval jsem na tvrzení, že důvodem neintegrace je absence kvalitní vlakové vazby na jádrovou oblast, což není pravda, to se shodujeme. A co se týče těch periferií kraje: takových je, třeba Hodonínsko, Kyjovsko, zde byla integrace za cenu odstřelu lokálky přes Svatobořice-Mistřín, a teda byla to taky dost hluboká orba, ne že ne.

Twix

Je, ale na jakou otázku tím „třeba proto“ vlastně odpovídáte? Co proto?

MLB

Tahle hláška se ve zdejších článcích o PIDu objevuje pravidelně, autor zjevně Mladoboleslavsko nepovažuje za „velkou oblast s páteřním spojením na Prahu“. Naštěstí už snad tyhle provokace brzy přestanou, oblast kolem MB se má integrovat ve druhé polovině roku…

Jan Sůra

V textu je uvedeno „bylo“. Mladoboleslavsko bude v 2. pololetí.

Vít Jůza

Děkuji za vysvětlení …. ach ta nejednoznačnost slova „poslední“, pokud si člověk nedá pozor, aby upřesnil např. „dosud poslední“, nebo „už úplně poslední“ …

Jan Sůra

Jednoznačnost je vystižena časem.

Vít Jůza

Jednoznačnost není vystižena časem, kontext „poslední velkou oblastí s páteřním spojením na Prahu bylo Berounsko. Nyní už jde spíše o „lokální integrace“. Letos v březnu PID například zahrnula oblasti Městce Králové a Skalska.“ svádí jednoznačně k výkladu jinému, byť samozřejmě doslovně vzato nyní o většinu okresu Mladá Boleslav samozřejmě nejde, nýbrž o ni půjde až možná někdy ve druhém pololetí (samozřejmě ještě otázka, kterého nakonec roku), samozřejmě celý kontext říká, že ta zbývající třetina kraje už jsou spíše lokální integrace a už žádná velká oblast s páteřním spojením na Prahu. Ale chápu, pokud byste žádné ze spojení Mladá Boleslav –… Číst vice »