Autobusy Zprávy

První letošní integrace: PID zahrne oblasti Městce Králové a Skalska

Autobus směr Mšeno. Ilustrační foto. Pramen: ROPID
Autobus směr Mšeno. Ilustrační foto. Pramen: ROPID
PID zažila velkou vlnu rozšiřování loni, zbývá do ní zahrnout zahrnout ještě asi třetinu Středočeského kraje.

Pražská integrovaná doprava (PID) se v neděli rozšíří. Nově zahrne Městec Králové a okolí a také oblast kolem obce Skalsko na Mladoboleslavsku. Jde o první rozšíření oblasti PID v letošním roce.

Při integraci Královéměstecka bude zrušeno 12 linek v systému Středočeské integrované dopravy (SID) a zavedeno 6 nových autobusových linek Pražské integrované dopravy (PID). Vybrané linky budou v Poděbradech a Dobšicích navazovat na vlakové spoje. V oblasti Skalska budou zavedeny 2 nové linky Pražské integrované dopravy (PID) a 2 stávající linky mimo systém PID budou zrušeny.

Na linkách bude nově platit pásmový a časový tarif PID, včetně možnosti nákupu jednorázového jízdného platební kartou u řidiče nebo pomocí mobilní aplikace PID Lítačka. Díky tarifu PID by měli cestující ušetřit zejména při pravidelném dojíždění.

„Velkým přínosem pro cestující je pak garance přestupních vazeb díky dohledu dispečinku PID či zlepšení informovanosti cestujících při změnách či mimořádnostech v dopravě,“ uvedl radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.

Nově budou mimo jiné zavedeny dvě páteřní linky 540 a 598. První z nich zajistí pro některé obce nově přímé spojení s Nymburkem. Linka 598 pak bude vedena v trase Poděbrady – Městec Králové, dojde u ní k mírnému posílení provozu a v Poděbradech zavedení návazností na vlaky do Prahy.

Podrobnosti jsou na stránkách Pražské integrované dopravy (Královéměstecko, Skalsko).

PID zažila velkou vlnu rozšiřování loni, kdy zahrnula oblasti Berounska, Hořovicka, Rožmitálska, Kokořínska, Voticka a části Rakovnicka a Dobrovicka. Ačkoliv do PID zbývá zahrnout (v autobusové dopravě) ještě asi třetinu Středočeského kraje, poslední velkou oblastí s páteřním spojením na Prahu bylo Berounsko. Nyní už jde spíše o „lokální integrace“.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Prazak

Opravdu musí ta integrace trvat 30 let? Nebylo by bývalo lepší to zavést v celém kraji najednou?

Radek

Měla být teď na jaře velká oblast od Sázavy přes Kutnou Horu až po Chlumec, zatím se to odložilo, zřejmě kvůli omezování dopravy.

55p

Další důvod je, že integrace obsahuje i různá (veřejná) projednání, které je doporučeno neprovádět.

Prazak

Je snad u toho projednávání potřeba něco ručně osahávat, aby se to nemohlo konat přes internet?

Martin

Já bych zaintegroval i Liberec.

PIDofil

To by ovšem musel nejdříve být KORID LK ochoten přizpůsobit IDOL dokonalosti PIDu a výhodným zvyklostem v něm zavedeným, a toho se asi hned tak nedočkáme.

Divočák

Stačilo by zahrnout žst Loukov ( MB) do PID, tam by navázal IDoL

PIDofil

To by asi bylo logičtější rozšířit především IDOL až do Mnichova Hradiště – ale v případě těch mezikrajských dohod je asi předpokládán zájem o nějaký oboustranný vzájemný přesah, a když na něj nechtějí přistoupit oba sousedící kraje (a asi i dopravci jezdící přes krajské hranice), tak se zkrátka nedohodnou a ve výsledku „nejde nic“.

Iveta

No těším se až na jízdenku PID si zajedu do Košic.Městec Králové stejně s přestupem dobré,ale co vymyslet konečně rychlé vlakové spojení Jičína přes Nymburk do Prahy ,tedy z centra do centra .Dříve jezdil v té trase rychlík Krakonoš a šlo to ,dnes je tam jeden Sp o víkendech a autobusy jezdí na Černák

V.N.

Sorry, ale to je takový šoto sen… k čemu jeden rychlý vlak za den ? Spojení Jičína a Prahy je celkem v pohodě…

pkajetan

K hovnu V. N. zrovna tak jako stovy zbytečně jedoucích na síti české železnice…

PIDofil

Pokud existuje nějaká specifická frekvence, která právě takový jeden spoj adekvátně naplní (a třeba i jen v některé dny), tak to smysl má – právě proto třeba jezdí ty různé podvečerní víkendové rychlejší přímé vlaky do Prahy (a často přitom navíc jen v neděli, resp. v poslední volný den).

pkajetan

Iveto, stačilo by udělat výhybnu v Bartoušově, aby vlaky z Nymburka do JIčína nejely hodinu a půl a obráceně jen hodinu. Jenže to je málo vyházených peněz – jedna výhbka zpět do původního kolejiště. (myslím, že destrukce Bartoušova proběhla za den). Pak by bylo dobré kdyby třeba Arriva zařadila trať Nymburk – Jičín do jakéhosi kolečka (tak jak ČD s nedělním Českým rájem, jehož náležitosti jedou do Turnova přes Boleslav a zpět přes Jičín a Nymburk na Masaryčku) Praha – Turnov – Jičín – Praha. Takový ranní vlak Turnov – Jičín – Nymburk – Praha a večerní zpět – by… Číst vice »

Jan Kostka

Já bych v první řadě vyřešil rychlé křižování vlaků v oblasti Kopidlna, jet osobákem do Jičína je fakt voser. Je mi líto lidí, co takhle cestují denně. Od Nymburka se někdy čeká na křižování 20 minut. Přitom by stačilo upravit jízdní řády. Vím že je ve hře vyhybna Bartoušov, ale to trvá roky a nic se neděje, možná by stačilo upravit jízdní řád. Jsem si vědom přestupní vazby na Turnov a Ostroměř. Nejsem místní, jen příležitostný cyklista, co má v okolí chalupu a občas se vyveze do Krkonoš, nebo do Turnova. Rychlíky by byly super, ale rychlostí to nemůže v… Číst vice »

Viťa

Tak třeba pro nás to přinese zhoršení 🙁
Myslel jsem, že v původním návrhu bylo, že linka 599 pojede z Kolína, teď musíte přestupovat z vlaku v Dobšicích, takže žádné přímé spojení z domova na chalupu a ještě jako „bonus“ musíte dojít na nádraží, které máme dvakrát tak daleko, jako zastávku, kde linka Kolín – Městec Králové stavěla….

Pozorující

Úplně nevím, kde jste to zhoršení vzal. Vždyť linka H25 jela jen v pracovní dny dvakrát ráno do Kolína a 1x do Městce a odpoledne 2x z Kolína a 1 z Městce. Naopak teď jezdí linka 599 co dvě hodiny v pracovní dny a nově i tři páry spojů o víkendu.

55p

Však je móda, že každá změna je zhoršení, ne?

PIDofil

To není móda, ale léty prověřená skutečnost přetavená ve staré dávno známé a obecně platné pravidlo. Ale i z něho samozřejmě existují výjimky (které právě tu jeho trvalou platnost potvrzují), a toto je právě jedna z nich.
PID není ani zdaleka ideální systém, ale srovnatelnou úroveň s ním má v ČR historicky asi jedině IDS JMK a nově snad ještě DÚK – všechno ostatní jsou jen jakési zcela dokonalosti vzdálené podivnosti (organizačně i tarifně), o nichž nemá smysl vůbec ztrácet řeč..

Víťa

Ale jela Z KOLÍNA, ne z Dobšic, a stavěla nám 3 minuty od baráku (Kolín – Na Louži), a nemuselo se jít až na nádraží….

M M

To mi připomíná integraci u nás na jihu Moravy. Ve výsledku obrovské navýšení počtu spojů a lidi místo aby byli rádi, tak nadávali, že musí přestupovat. Tohle opravdu nepochopím. Co je na tom přestupu tak hrozného?

pkajetan

bezmozkové, pohodlné přežrané kotle s mobilem v ruce

Víťa

Tak třeba moje matka s pohybovými obtížemi na nádraží i s věcmi, které si na tu chalupu potřebuje odvézt, už nedojde, na nádraží jsou jen schody a stavba bezbariérového podchodu se odkládá a odkládá, pokud vím, tak vlaky linky S15 taky nejsou zrovna nízkopodlažní…

Pozorující

Víťa:
Babička může dojít na vlakovou zastávku Kolín, Zálabí cca 550m, kde linka S15 taky zastavuje. Schody problém být mohou, nicméně bezbariérové nebyla ani SORka ani Recreo, které OAD na linku H25 nasazovalo.

Naopak většina cestujících ocení rozšířený interval a zcela nový víkendový provoz.

PIDofil

A pro kolik dalších lidí kromě vaší rodiny takovým strašlivým zhoršením spojení ve skutečnosti utrpí to obrovské těžké duševní trauma z faktického zahuštění dopravy?

Víťa

to nevím a je mi to úplně jedno, já jsem psal, že PRO NÁS to přinese zhoršení, nehodnotím celkový stav

pkajetan

nikdy jsem na nymbursku, mladoboleslavsku a kolínsku neviděl tolik prádzných autobusů – to je pokrok

Pampeliška

Jojo, to bude určitě integracemi.

M M

Poslední velkou oblastí bylo Berounsko? A Mladoboleslavsko je tedy co?

Gale

Lokální integrace bez páteřního spojení do Prahy?
(nebo snad některý z „dálničních“ autobusů je v PIDu?)

MLB

Pro PID dlouhodobě vosk :/ Kolem MB se to dělá po malých kouscích typu „Skalsko“. Původně na webu PID viselo i Dolnobousovsko, ale to zase smazali. Zřejmě to jde příliš rychle a je potřeba zvolnit…

Josef Petrák

Integrace Zeuče nad Sázavou taky z webu PIDu zmizela.

Dachs

Trochu naivně jsem doufal, že integrace konečně zajistí spojení o víkendu do řady, i docela velkých, obcí v MB regionu. A ano, integrace bez zaintegrování „dálničních“ či páteřních linek spojujících MB s Prahou (260811, 260810, 260812, 260600) nedává moc smysl.

PIDofil

Zjevně není snaha podporovat zbytečně autobusovou dopravu v relacích, kdy aspoň nějak v nich funguje železnice – a ta integrovaná je.

MLB

Která železnice zajišťuje obsluhu na trase Praha-Brandýs-Benátky n/J-Mladá Boleslav?

PIDofil

A pokud potřebujete jet z Prahy do Mladé Boleslavi nebo opačně (= chcete jet jen přímo mezi těmi krajními body a na jízdenku PID), tak přitom musíte ausgerechnet jet přes Brandýs nad Labem a Benátky nad Jizerou? Proč zrovna tudy? Navíc mezi obcemi na té trase a Prahou i Mladou Boleslaví přece nějaká nabídka spojení existuje, a to většinou i za tarif PID – jen to není za tarif PID po dálnici, ale ta přímo přes většinu těch obcí pochopitelně stejně nevede. Musíte si zkrátka zvyknout na to, že chcete-li mít plošně časté spojení, získáte je jedině za cenu přestupů,… Číst vice »

DOPRAVAK 01

Turistické linky vozící v dnešní době vzduch (194) očividně někdo ochotný platit je …

Majkl

No a nebude tedy lepší udělat 1 IDS pro celou ČR? Za chvíli to už bude půlka Čech.

Kajman

To by samozřejmě nejlepší bylo, zcela jednoznačně, po vzoru Švýcarska.

Josef Petrák

Ony se ty IDS snazi spojivat skrz lomeny tarif, aby obchazely i SJT… PID/IDOL, IDOL/IREDO, PID/IDPK… IDS Česko by znamenalo defacto zestatnění celé dopravy zpět. Hlavně, pokud by to bylo celé jako brutto smlouva.

obyčejný člověk

A v čem by to „zestátnění celé dopravy zpět“ jejím běžným uživatelům mělo vadit, kdyby pak doprava fungovala na celém území státu aspoň tak, jak funguje nyní v těch „lepších“ IDS?

Josef Petrák

Vzhledem k tomu, že všechny ty IDS jedou na brutto smlouvy, tarifní riziko by kompletně přešlo na stát. A druhak krajské IDS se ukázaly, že dálkové spojení, hlavně mezikrajské neřeší. Příkladem můžou být všechny přímé spojení zrušené ve prospěch lokálních busů a vynucených přestupů na vlaky. A nebo PID 500, která vás nutí buď přestoupit v Benešově do vlaku a nebo cestovat na dálkové trase zastávkovým spojem, JH-Pha jede o hodinu pomaleji než dálkáč. Vše zaplacené z krajských peněz. 🙂

obyčejný člověk

Tím ale vůbec neodpovídáte na můj dotaz a pouze popisujete současný zdaleka ne dokonalý stav – já myslím, že v tom jednotném celostátním systému by naopak většina těch vámi popsaných nešvarů mohla odpadnout, a to dokonce mnohem snáze, než když si vše řídí kraje jen podle svých sobeckých zájmů a bez ohledu na zbytek republiky. Základní síť spojů by měla být zorganizována na celostátní úrovni a kraje by ji měly doplnit jen o ta svá specifika tím základním systémem nezajištění, ale jedině spoji přidanými nad rámec toho celostátního systému a nikoli na jeho úkor. SJT už se aspoň teoreticky vyvíjí,… Číst vice »

A. Mikulka

Pane Petráku, proč by KRAJSKÝ IDS měl řešit MEZIkrajské spojení? A přestup na vlak v Benešově NEBO jízda zastávkovým spojem mi přijde také jako logické.

Kalina

Hlavně by mělo dojít ke sjednocení nákupu jízdenek do jedné aplikace „Lítačka“. Mohlo by zůstat více IDS, ale nákup přes jednotnou aplikaci, ve které by byla možnost při nákupu přepnout na tarif daného IDS, tak jak funguje IDOS pro vyhledávání spojů.

Lech Malý

Což by při rychlosti integrace StČ bylo koncem října nebo začátkem listopadu 2574, plus mínus sto let.
Vysvětlení, proč to tak dlouho trvá, může být, že při integraci postupujete od centra určité oblasti směrem ven. I když v některých krajích už mají dlouhé roky hotovo.

Vít Jůza

Však už se zavádí. A dvakrát lepší! (nebo aspoň dražší ….)