Prázdniny bez Elinky a Bobinky. Bechyňská trať bude do prosince ve výluce

Důvodem výluky je výměna konstrukce historického mostu v Táboře. SŽ ji rovněž využije k rekonstrukci trakčního vedení.
Obyvatelé a návštěvníci jižních Čech budou muset letos o prázdninách oželet cestu vlakem mezi malebnými městy Táborem a Bechyní. Trať čeká dlouhá výluka, která nastane v úterý 8. července a potrvá do 12. prosince. Důvodem je především výměna historického mostu přes Lužnici v Táboře.
České dráhy zavedou náhradní autobusovou dopravu v celém úseku, nepočítají tedy s ostrovním provozem vlaků. „Je to jednodušší pro cestující, odpadají dodatečné přestupy mezi vlakem a autobusem na krátké 24 kilometrů dlouhé trati,“ řekl již dříve mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle něj také není možné zajistit potřebnou údržbu vozidel „v požadované kvalitě“ bez přístupu k depu.
Po dobu výluky tedy nebudou v provozu ani nostalgické vlaky, na které jsou prázdninoví cestující na Bechyňce zvyklí. Jde především o elektrický motorový vůz M400.001 z roku 1903 zvaný Elinka a malou elektrickou lokomotivu bývalé řady E 422.0. (dnes řada 100), která byla vyrobena ve druhé polovině 50. let a které se přezdívá Bobinka.
Náplní rekonstrukce mostu z roku 1905 je především náhrada obou ocelových konstrukcí a celková sanace spodní stavby a kleneb. Nová konstrukce bude replikou té původní, navíc umožní zavěšení lávky pro pěší, kterou zajistí město Tábor. Zakázku získala s cenou 269,3 milionu korun společnost Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby. První práce začaly už na jaře.
Správa železnic výluku zároveň využije k rekonstrukci trakčního vedení, a to na zhruba pěti kilometrech v úseku Slapy – Malšice včetně obou stanic.
„Jde o první etapu prosté rekonstrukce stávajícího trakčního vedení a ukolejnění. Práce budou spočívat ve výměně trakčních podpěr včetně základů, ramen s izolátory a vodičů,“ popsal mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Trať je unikátní stejnosměrnou napájecí soustavou s napětím 1 500 voltů. Dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 není zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.
K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Bechyňka se opravovala už loni, práce se ale týkaly především železničního svršku.