Prázdniny bez Elinky a Bobinky. Bechyňská trať bude do prosince ve výluce

Bobinka, lokomotiva řady E422. Autor: České dráhyBobinka, lokomotiva řady E422. Autor: České dráhy

Důvodem výluky je výměna konstrukce historického mostu v Táboře. SŽ ji rovněž využije k rekonstrukci trakčního vedení.

Obyvatelé a návštěvníci jižních Čech budou muset letos o prázdninách oželet cestu vlakem mezi malebnými městy Táborem a Bechyní. Trať čeká dlouhá výluka, která nastane v úterý 8. července a potrvá do 12. prosince. Důvodem je především výměna historického mostu přes Lužnici v Táboře.

České dráhy zavedou náhradní autobusovou dopravu v celém úseku, nepočítají tedy s ostrovním provozem vlaků. „Je to jednodušší pro cestující, odpadají dodatečné přestupy mezi vlakem a autobusem na krátké 24 kilometrů dlouhé trati,“ řekl již dříve mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle něj také není možné zajistit potřebnou údržbu vozidel „v požadované kvalitě“ bez přístupu k depu.

Po dobu výluky tedy nebudou v provozu ani nostalgické vlaky, na které jsou prázdninoví cestující na Bechyňce zvyklí. Jde především o elektrický motorový vůz M400.001 z roku 1903 zvaný Elinka a malou elektrickou lokomotivu bývalé řady E 422.0. (dnes řada 100), která byla vyrobena ve druhé polovině 50. let a které se přezdívá Bobinka.

Náplní rekonstrukce mostu z roku 1905 je především náhrada obou ocelových konstrukcí a celková sanace spodní stavby a kleneb. Nová konstrukce bude replikou té původní, navíc umožní zavěšení lávky pro pěší, kterou zajistí město Tábor. Zakázku získala s cenou 269,3 milionu korun společnost Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby. První práce začaly už na jaře.

Správa železnic výluku zároveň využije k rekonstrukci trakčního vedení, a to na zhruba pěti kilometrech v úseku Slapy – Malšice včetně obou stanic.

Jde o první etapu prosté rekonstrukce stávajícího trakčního vedení a ukolejnění. Práce budou spočívat ve výměně trakčních podpěr včetně základů, ramen s izolátory a vodičů,“ popsal mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Trať je unikátní stejnosměrnou napájecí soustavou s napětím 1 500 voltů. Dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 není zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.

K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Bechyňka se opravovala už loni, práce se ale týkaly především železničního svršku.

Trať Tábor - Bechyně, lokomotiva 113 s vozy Btn. Pramen: České dráhyMost Duha u Bechyně a testy vozů Btn. Pramen: České dráhyElinka na trati Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 202 Tábor - Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa mostě zvaném Duha u Bechyně vede trať 202 v souběhu se silnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElinka a muvka v Bechyni. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhyRegioPanter při testování na trati Tábor - Bechyně. Foto: Jan Chaloupka / České dráhyTestování jednotky RegioPanter mezi Táborem a Bechyní. Foto: Jan Chaloupka/ České dráhy Trať Tábor - Bechyně, most Duha. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Bechyně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBobinka, lokomotiva řady E422 na bechyňské trati. 
Autor: České dráhy
Tagy Bechyňka trať Tábor - Bechyně
20 komentářů